Dit onderwerp bevat 9 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199933
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In navolging van het total vervangen van een verdiepingsvloer in ons huisje, met dank aan de tips in dit forum, willen we komend voorjaar het dak gaan renoveren.

    In ons geval betekend dit dat we eigenlijk bijna alles gaan vernieuwen. Op dit moment is het dak doorgezakt, niet geisoleerd, lekt deze op verschillende plekken en is de nokbalk in de middenmuur verzakt (waarschijnlijk door uitgespoelde voegen door lekkage bij de schoorsteen)

    Ik heb al wel veel gelezen op diverse sites (oa klussen-in-frankrijk.eu) maar heb nog een aantal vragen.

    -Momenteel bestaad het dak uit normale rode pannen, we willen graag kunstlei erop leggen omdat dat in onze streek(morvan) gebruikelijk is. Ik weet dat leisteen veel zwaarder is, moeten we hiervoor nog rekening houden met de gording of moet dit geen problemen opleveren?

    – we willen sowieso alle chevrons vervangen, een deel is rot, een deel half vervangen en aangezien het dak dan toch open komt te liggen lijkt dat ons wel zo praktisch. Is dit verstandig of kunnen we de chevrons die nog redelijk zijn, weer gebruiken?

    – De verzakte nokbalk ziet er op het oog nog goed uit. IS het dan een kwestie van opnieuw uitlijnen of toch beter om helemaal te vervangen?

    – Het dak was ooit 3 meter langer dan nu, een deeel van het huis is een ruine wat we niet van plan zijn opnieuw op te bouwen tot deze hoogte. In het midden van het dak zat vroeger een spant, echter bevindt deze nu op +-1,5 meter van de buitenmuur(van grijze betonblokken). De trekbalk bevindt zich op +-1.60 hoogte en een van de muren waar deze op ligt is aan het uitbreken. Hoe kunnen we het beste deze muur weer recht krijgen (het gaat zegmaar alleen het gedeelte vanaf de verdiepingsvloer en 1,5 vanaf de zijkant) We kunnen niet zomaar de muur afbreken en weer opbouwen want dan leunt de trekbalk nergens op. Is het voeldoende deze te stutten of zijn er betere oplossingen?Is het opnieuw (recht) opbouwen van dat stukje muur uberhaupt wel verstandig? en heeft de spant nog wel een functie zo dicht bij de muitenmuur? Zoja, is het mogelijk om de spant (eenvoudig)aan te passen zodat de loophoogte wat verberterd wordt?

    – Aangezien we zelf het dak willen gaan vervangen, zou het mooi zijn als we het dak in delen kunenn vervangen. Heeft iemand hiermee ervaring of is dit af te raden ivm uitlijnen? Zelf dachten we eraan om van buitenmuur tot binnenmuur eerst te doen, en daarna van binnen- tot buitenmuur. Zo hebben we wat meer de tijd mochten we tegen problemen aan lopen.

    Mocht er iets niet duidelijk zijn dan zal ik proberen met fotos dingen te verduidelijken.

    Alvast iedereen bedankt voor jullie tips en adviezen!

    #199939
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ CHez Nous,

    Puntsgewijze:
    – Kunstlei zwaarder dan dakpannen? Maar als dat zo is, houdt dan rekening met de grotere belasting. Zelf heb ik telkens nieuwe chevrons gekocht, dat vond ik prettig werken.
    – Hout dat nog ok is zou ik opnieuw gebruiken. Geldt ook voor de nokbalk. Desnoods voor een andere toepassing. Goed hout gooi je niet weg.
    – Beschreven situatie rondom het spant begrijp ik niet. Wel lijkt het mij bijzonder dat een muur die verticaal wordt belast door een trekbalk toch gaat spatten.
    – Ik heb mijn dak in vier sessies vervangen. Als je alert bent bij het uitlijnen van de gordingen en chevrons kun je 1 vlak in twee sessies doen. Tenminste,dat is bij mij primna verlopen. Slopen en bouwen duurde bij mij telkens drie dagen per dakdeel. En dat gebeurde dan met ploegen van 4 handige personen.

    De voorbereidingen duurden bij mij gemiddeld een half jaar. Ik spreek dan over weekenden waarvan er een aantal werden gebruikt om de voorbereidingen te treffen. Naast afspraken over de afvoer van de oude pannen en verzagen van oud dakbeschot en sporen tot kachelhout ook.
    Bestellen en afleveren of ophalen van: dakpannen, nokvorsten, houten gordingen en chevrons,lattes, etc. Dakbeschot in de vorm van OSB, onderfolie, bevestigingsmaterialen, voldoende gereedschap. En last but not least, het bouwen van een steiger.
    En natuurlijk tevoren nadenken over hoe je omgaat met een dakdoorvoer van een schoorsteen, waar je de veluxen wilt plaatsen etc.

    Succes!

    Jeroen B, 62

    #199940
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Nous,
    denk ook aan het feit dat dan de kleur van het dak veranderd.
    En dat betekent een vergunning aanvragen!
    En niet bij Marie maar bij de Haut Prefecture,
    “bezint eer ge begint” is hier het motto.

    Succes Albert

    #199941
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Albert merkt terecht op dat u moet opletten met betrekking tot de vergunningen, maar zo erg als hij het schrijft is het nu allemaal ook weer niet.

    Voor het veranderen van de aard van de dakbedekking is in principe een declaration préalable voldoende. Slechts als u in een beschermde zone woont kan een echt permis de construire noodzakelijk worden. Ik citeer uit de overheidsdocumenten:

    Réfection de la toiture d’une construction existante
    Description :
    A quoi est soumise la réfection de la toiture d’une construction existante ?
    
    Réponse :
    L’article R. 421-17 du décret du 5 janvier 2007, prévoit que les travaux sur construction existante qui en modifient l’aspect extérieur doivent être précédés d’une déclaration préalable.La réfection d’une toiture, si elle change l’aspect extérieur de la construction sur laquelle elle est accomplie, doit donc être précédée d’une déclaration préalable.

    Overigens dient u de aanvraag voor zowel declaration préalable als permis de construire in bij uw lokale mairie. Deze zal indien noodzakelijk zorgdragen voor het doorsturen naar andere instanties. U heeft dus niet direct met de Préfecture of dergelijke te maken.

    Veel mensen dienen in twijfelgevallen simpelweg een declaration préalable in. Is dat niet correct, dan deelt de mairie u dat keurig mede. Zo niet dan kunt u aan de gang.

    Salutations, Jos

    #199942
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat klopt helemaal. Ik heb een huis in een beschermde zone en heb bij de Mairie alles kunnen regelen. Ook ik heb de aard van de dakbedekking gewijzigd (van golfplaten met alleen bolle Tuiles Canal er op naar ‘echte’ dakpannen).

    Afgelopen zaterdag was na anderhalve week buffelen het dak klaar. Wat een klus!
    dakpannen afvoeren, golfplaten afvoeren, pannen losbikken, folie op het dak, daktengels plaatsen en uitvullen, panlatten plaatsen, 900 dakpannen het dak op hijsen en plaatsen, enzovoort.

    #199936
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor jullie hulpzame reacties tot nu toe!

    @Jeroen B, 62: Het spatten van de buitenmuur wordt niet zozeer door het dak veroorzaakt, maar (ik vermoed) eerder doordat de muur iets verder half is ingestort in de aangebouwde ruine. Hoe dan ook zouden we dit stukje muur graag weer recht opbouwen (en de verbinding met de ruine verbreken). De trekbalk die hieropligt zal dus op een of andere manier tijdelijk ergens anders op moeten rusten. We gaan de komende winter gebruiken om alles te plannen, zodat we in april kunnen beginnen met vervangen.

    @Au revoir!: We realiseren ons dat het dak vervangen door zelfde sort bedecking eenvoudiger is. Echter staat het huis in een parc regional(morvan) en gaat daardoor de voorkeur uit naar de daar gebruikelijke dakbedekking. Het lijkt mij daarom niet lastig om toch een vergunning hiervoor te krijgen. Volgens mij mogen we trouwens bij verandering alleen leisteen kiezen….

    Ook Jos en Wubbe bedankt voor jullie bijdrage.

    We hebben er zelf ongeveer een maand voor uitgetrokken (met hulp uiteraard!), en als ik het zo lees moet dat zeker haalbaar zijn.

    #199937
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Chez Nous,
    Nog een nabrander. Ik heb bij 1 dakvlak eindeloze problemen gehad bij het zo monteren van de panlatten dat ik geen weglopende rij pannen kreeg. Zeer frustrerend. Pas nadat ik (heel precies) ging meten bleek dat mijn dakvlak dat rechthoekig oogde eigenlijk een gekanteld trapezium was. Het zou me dus nooit lukken om zonder een rij weglopende pannen het dak geheel te bedekken.
    Eerder meten en beter nadenken had me veel frustratie gescheeld!

    Jeroen B, 62

    #199938
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad. Ga er daarom altijd van uit dat niets haaks is.
    Zelfs in nieuwbouw woningen is dat niet het geval.

    Ik heb bij ons dak de pannen aan drie zijden moeten slijpen (wat een troep geeft dat) om ze passend te maken.

    #199934
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren dak-deskundigen,

    hier een foto die ik deze week in een stadje in de Harz (Duitsland, op de grens tussen de deelstaten Saksen-Anhalt en Nedersaksen) genomen heb.

    Christian

    #199935
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Chez Nous,
    nog eens over het spant.

    In het midden van het dak zat vroeger een spant, echter bevindt deze nu op +-1,5 meter van de buitenmuur(van grijze betonblokken). De trekbalk bevindt zich op +-1.60 hoogte en een van de muren waar deze op ligt is aan het uitbreken.

    –> Als het spant er niet meer is moeten de spatkrachten van de dakconstructie door de gevelmuren (les pignons) opgenomen worden. Tussen de gevelmuren of andere tussenmuren is dan niets wat spatkrachten opneemt. Ik zou beter het spant handhaven.

    Hoe kunnen we het beste deze muur weer recht krijgen (het gaat zegmaar alleen het gedeelte vanaf de verdiepingsvloer en 1,5 vanaf de zijkant) We kunnen niet zomaar de muur afbreken en weer opbouwen want dan leunt de trekbalk nergens op.

    –> Het spant moet goed ondersteund worden, dan kan men de buitenmuur door een nieuwe vervangen.

    Is het voeldoende deze te stutten of zijn er betere oplossingen?

    –>Zie hierboven.

    Is het opnieuw (recht) opbouwen van dat stukje muur überhaupt wel verstandig?

    –> JA

    … heeft de spant nog wel een functie zo dicht bij de buitenmuur?

    –> JA

    Zoja, is het mogelijk om de spant (eenvoudig)aan te passen zodat de loophoogte wat verbeterd wordt?

    –> zie hier afb. 3 t/m 5. Maar dat is werk voor de vakman, ik heb te veel spantaanpassingen gezien waar het later mis ging; ik heb een hele verzameling van foto’s waar te zien is hoe de ondeskundige spantaanpassingen tot het uiteenspatten van de constructie geleid hebben.

    Deze bijdrage is bedoeld als aanvulling op, niet als vervanging van eigen inzicht, en zonder precieze kennis van de situatie ter plaatse is het niet mogelijk een bindend advies te geven.

    Christian – bricoleur par passion, pas par necessité

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?