Afdak maken met Soutuile platen en Tuiles Canal

Dit onderwerp bevat 22 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198909
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De resten van een oud woonhuisje (ca. 5×5 m) op mijn terrein lenen zich prima voor het maken van een soort carport. Er staan drie (lage) natuurstenen muren overeind (in U-vorm) en de vroegere voorgevel bestaat niet meer. De achtermuur is inmiddels horizontaal afgewerkt op een kleine 3 m hoogte, en de zijmuren onder een flauwe helling naar voren waar de hoogte 2 m is. Ik wil hier een dak op maken met dwarsbalken en daarop (Eternit) Soutuile platen van 1.65 bij 0.96 m. De balken komen op 1.4 m afstand (toegestane vrije overspanning van die golfplaten). Ik wil de platen aan de zijkant en achterkant gewoon op de muren leggen waar nodig ondersteund door een bedje van mortel.
    Op de platen komen oude holle pannen (tuile canal) zodat het geheel er prettig oud uit gaat zien.

    Mijn vraag: heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie en nuttige adviezen over het leggen van die platen en pannen? Zou dat zonder hulp te doen zijn? De platen wegen 22 kg, en kan ik ze misschien van onderen tussen/over de balken steken en op hun plaats schuiven met behulp van een tijdelijke ondersteuning (op steiger). Ik begrijp dat de platen beloopbaar zijn (voor het aanbrengen van de bevestigingsschroeven en leggen pannen) maar moet ik waar mogelijk een stuk multiplex op leggen om de (loop-)belasting zoveel mogelijk te spreiden? De bevestiging is met ” is autoperceuse”(zelfborende schroeven), rond 6 mm. Is dat met een boortol te doen? Of gewoon voorboren en indraaien met een dopsleutel?
    Vast bedankt voor mogelijke reacties!
    Maxandr

    #198920
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb in mijn huis 2 daken van ‘gewone’ golfplaat met tuiles canal er op die aan vervanging toe zijn. Als je er op loopt, loop je grote kans om een tuile stuk te trappen. Ik heb even gezocht en deze Soutuile platen blijken er speciaal voor gemaakt, lijkt het.
    Dank voor de tip!

    Zou je er op kunnen lopen zonder de pannen te breken?

    (nee, (nog) geen ervaring mee)

    #198921
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dergelijke platen zou ik altijd met een hulpje erbij aanbrengen, het werkt 3x zo snel en precies.
    Voorboren in de plaat is altijd een vereiste.
    Voorboren in het hout: hangt een beetje van houtsoort en sterkte boortol af. Zelf boor ik voor in het hout met iets te kleine diameter (lange boor nodig), het centeert wat makkelijker, en werk af met dopsleutel.

    Misschien heb je iets aan DEZE informatie.
    Succes,

    Wilm

    #198922
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met die zelfborende schroeven hoef je de plaat echt niet voor te boren hoor, dat is juist de lol van deze schroeven. Ook het hout boor ik niet voor. Ik gebruik zelf een Festool schroefboor, wellicht heb je met een ALDI boor minder succes.

    #198923
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Niet-voorboren wordt inderdaad gepropageerd door diverse leveranciers van zelfborende schroeven, maar bv Eternit zit dit (tot op heden) toch niet niet zitten. In alle richtlijnen wordt voorboren voorgeschreven.
    Een keuze dus.

    #198924
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk zeggen de producenten van zelfborende schroeven dat men overall zonder voorboren kan schroeven.
    Maar op sommige klussites wordt toch aanbevolen in harde materialen voor te boren. Harde materialen zijn in deze context bijv. eikenhout, vezelcementplaten en natuurlijk de Eternit-achtigen.

    Christian

    #198925
     Noë
    Sleutelbeheerder

    To each his own, maar zonder voorboren gaat prima bij mij 🙂

    #198927
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor reacties. Voor degenen die deze platen ook willen gebruiken is misschien het volgende van belang. De “Soutuile” platen worden door Eternit “autoportante” genoemd bij de in hun documentatie genoemde toegelaten vrije overspanning (van 1.45 m voor de platen van 1.65 m lang). Maar pas op: het blijkt dat de platen niet beloopbaar zijn. Er mag geen persoon direct op de plaat staan. Dat zou toch wel erg handig zijn tijdens het plaatsen en bevestigen van de platen, en het leggen van de pannen. Blijkbaar moeten hulpconstructies worden gebruikt zoals plankieren, steunend op balken of ladders ter weerszijden van de platen waar men mee bezig is. Het zou handiger kunnen zijn (bij een niet te groot project) om de overspanning (afstand tussen de balken) te halveren. Dan zijn wel meer balken nodig (maar lichtere) maar je hebt minder gedoe. In mijn geval kwam deze conclusie te laat (balken al aanwezig, en transportkosten hakken er in indien het gaat om bijbestelling van een paar extra). Ik denk nu maar (verplaatsbare) tussen-balkjes te maken aan de onderkant.
    Kent iemand overigens deze situatie?
    Maxandr

    #198928
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In principe loop je op (steiger)planken die haaks op de golfrichting van de platen liggen.

    Wilm

    #198929
     Noë
    Sleutelbeheerder

    OK Wilm, maar een plank die aan een kant op (los) liggende (onregelmatige oude) pannen rust lijkt me ook niet alles. In mijn geval is de helling erg flauw, dus qua helling gaat het misschien. Maar bij een iets steiler dak zal men ook voorzieningen moeten maken dat die planken niet naar beneden glijden met bricoleur and all!
    Maxandr

    #198910
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zelf loop ik op planken, van het weggglijden heb ik nog niet zoveel gemerkt. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat het om een flauwhellende daken ging.
    Ligt het dak echt schuin, dan wordt er toch echt gewoon over de platen gelopen.Bij DEZE een filmpje voor de beeldvorming. In dezelfde serie zitten nog wel meer bruikbare filmpjes.

    Bij je zin “… dat de planken niet naar beneden glijden met bricoleur and all…” dcht ik meteen: daar heeft vast Christian wel een oplossing voor. Wie weet.

    Succes,

    Wilm

    #198911
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nuttige link, geeft inspiratie. Leuk om te zien dat een man een plaat vastzet met 4 zelfborende schroeven in 16 seconden. Maar moet nog zoeken naar een filmpje van mijn geval, over het leggen van (potentiel brekende) fibro-ciment platen met pannen erop………
    Maxandr

    #198912
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je kunt gerust op de sous tuiles platen lopen, als je maar ter hoogte van de steunbalken blijft, dus waar de bevestigingsschroeven zich bevinden.
    De eigenschap van daken gedekt met tuiles canal is dat ze weinig helling hebben, ten eerste omdat ze in de zuidelijke gebieden in zwang zijn, waar weinig of geen rekening gehouden hoeft te worden met sneeuwbelasting, en ten tweede omdat bij een steil tuiles canal dak je regelmatig de tuiles in je nek zult krijgen !
    Joost Kubbe.

    #198913
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ter ondersteuning van het door Joost Kubbe gemaakte statement:
    Model pannen, mogelijke helling, en gewicht[ kg/m2]
    Tuiles canal: helling max 33­°, gewicht 90 [kg/m2]
    Tuiles plates: helling min 35°, gewicht 60 [kg/m2]
    Moderne tuiles mécaniques *: helling 30-55°, gewicht 30 [kg/m2]
    Stenen platen (des lauzes): helling 30-40°, gewicht 150 [kg/m2]

    * soms ook als tuiles à cannelures/rainures bekend

    #198926
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe verwerk je die soutuile platen eigenlijk?
    Kun je dat zagen? Of heb ik de haakse slijptol nodig?

    #198930
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Haagse slijper of decoupeerzaag of knabbeltang.

    Ik zou trouwens deze handleiding even doorlezen: http://www.eternit.fr/uploads/tx_arceternit/7_Manuel-de-Pose-Plaques-ondulees.pdf
    want die mp_soutuile handleiding is onvolledig en ik kan nu alles opnieuw leggen.

    #198931
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoezo alles opnieuw leggen?

    #198916
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe verwerk je die soutuile platen eigenlijk?
    Kun je dat zagen? Of heb ik de haakse slijptol nodig?

    Het beste is zagen met een cirkelzaag met hardmetalen tanden. Kleine stukken kan men ook met een ijzerzaag of de slijptol (slijpsteen voor steen) doen, maar dat resulteert in veeel stof.
    Hoewel Eternit nu geen asbest meer bevat zou ik toch een stofmasker gebruiken of de werkplek met een tuinslang laten besproeien.
    In de door Patrick genoemde handleiding is veel hierover te vinden.

    Christian – bricoleur par passion, pas par necessité

    #198917
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wilm, hoekjes niet afgezaagd, platen niet goed gelegd tov het onderdak (voor de tegels), 1 dak te weinig afschot en allerlei andere fouten. Niet heel erg, ik ben nu in ieder geval waterdicht voor de winter en volgend jaar doe ik het opnieuw, is maar een paar dagen werk.

    #198918
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vervelend maar in ieder nog geval te herstellen. Sterkte daarmee (volgend jaar).

    Wilm

    #198919
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Patrick,
    hoe zeggen de polderlanders toch:
    Beter ten halve gekeerd dan …

    Bestaat er een Frans equivalent?

    #198914
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat afzagen van de hoeken is inderdaad nodig begrijp ik uit de documentatie. Anders krijg je bij de overlappen 4 lagen over elkaar, dat gaat niet goed. De platen zijn overigens te bestellen met reeds afgezaagde hoeken (maar voor de onderste rij heb je dan niet-afgezaagde nodig). Mijn bouwstoffen leverancier had overigens alleen “hele” platen in voorraad.

    Ik ben nog niet aan het leggen toegekomen Daarom nog een vraag aan Joost Kubbe. Het is duidelijk dat men over de platen kan lopen als je boven de oplegbalken blijft. Maar is dat niet lastig, met balken op 1.40 m afstand? Kan men tijdens leggen van de pannen boven de balken blijven? Als je een vergissing (stap in het midden tussen de balken) tot breuk zou leiden wordt het leggen toch wel gevaarlijk…….
    Ik heb hierover ook nog met de technische dienst van Eternit gebeld. De betreffende adviseur zei eerst hetzelfde: boven de balken blijven. Maar na wat doorvragen zei hij OK, je kan voorzichtig over de platen lopen, maar liever er eerst hulpschotten over leggen (m.i. toch een probleem als er gedeeltelijk pannen op liggen). Een mailtje met dezelfde vraag hebben ze maar niet beantwoord.
    Ik overweeg om vlak boven de grond maar eens een belastingtest te doen. Kost hoogstens één plaat.
    Maxandr

    P.S de site doet bij mij een beetje vreemd. Soms kan ik laatste bijdragen niet zien (alleen via de mail), of kan ik het reageervak niet openen. Ervaren anderen dat ook?

    #198915
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Maxandr: Lopen boven de balken, een stuk multiplex (of lichter: latté) om met knie, elleboog en handen op te steunen, en aan de bovenzijde de volgende plaat vast te schroeven en aan de onderzijde de dekkende tuile canal vast te kitten op de bult.

    Als je er toch doorzakt val je niet naar beneden, want naast de vezelversterking in de plaat zit er ook een grof net van polypropyleen “ingebakken”, om de stukken en de artiest vast te houden !

    Joost Kubbe.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?