aansprakelijk over eigen grond

Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #202259
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn grond grenst aan de bocht van een openbare weg, ik heb een kaart van de Geometre waarop ik kan zien hoe groot mijn stuk grond is die aan deze weg grenst. Ik heb een looppad gemaakt met veelhoekige natuurstenen, die ongeveer 40cm uit de grond steken.

    Vandaag ben ik gewezen op het feit dat ik aansprakelijk ben als een kind daar over struikelt of tegenaan fietst. Ik moet ze weghalen. Maar de stenen staan op mijn eigen grond, eigenlijk ben ik sociaal want de feitelijke grens van mijn tuin ligt 75 tot 125 cm verder, een deel van de straat is dus van mij. Maar dan kunnen de voertuigen moeilijker de bocht nemen.

    Hoe zit dat wettelijk? Ben ik aansprakelijk voor dingen die ik in mijn tuin plaats?Kan men verplichten dat te veranderen?

    #202261
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als de tuin vrij toegankelijk is vanaf de openbare weg, dan kun je verantwoordelijk gesteld worden voor ongevallen in je tuin. Zet je er een hek omheen dan wordt die verantwoordlijkheid een stuk minder, behalve voor waterputten en zwembaden, daar gelden extra beveiligingsregels voor.

    Joost Kubbe

    #202260
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor je inbreng Joost, ik heb vandaag met de burgemeester gesproken en hij zei vriendelijk dat het toch ook voor mij gevaarlijk was als ik niet goed oplette… (na de wijn). Ik zal de stenen kappen zodat de scherpe punten er af zijn en dan moet het goed zijn. Voor vriendelijke argumenten sta ik altijd open. Ik heb geen hek om de tuin.

    Iemand anders in het dorp meent dat als kinderen met een fietsje tegen je hek aanrijden of over je hek klimmen en zich dan bezeren, je altijd aansprakelijk bent. Ook als dat op eigen terrein is. Je bent dan de klos, ik zal ze in de gaten houden die rakkers.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?