Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderBeste elektriekers,
Wederom weer een apart iets ontdekt: mag het of mag het niet??
Het betreft: naast de oude groepenkast hangt een grote Boîte de dérivation, opbouw.
Er zijn zeker 9 wartelinvoeren gebruikt. Maar wat mij opvalt is het feit dat het lijkt of diverse groepen in 1 boite komen. maw diverse “verschillende spanningen” In de nen-norm mag in 1 lasdoos maar 1 voeding gebruikt worden: automaat uit-lasdoos spanningsvrij.
Klopt dit of is dit illegaal geknoop? Wat zegt de norm voor in de toekomst??wederom weer met veel dank voor de reacties
gr erick
Admin
Sleutelbeheerderen nog een link naar een topic over dakgoten in het archief.
wimbAdmin
SleutelbeheerderDank voor jullie reactie.
Misschien gaat het om iets lokaals (Vogezen), maar ik ben o.a. bij Doras en Big mat geweest.
Bij Big Mat hebben ze hier pvc, verzinkt en Inox op voorraad (2, 4 & 6 meter) en Zink “op bestelling”.
De Big mat is hier de Brico voor professionals en het was zeker geen hobby advies volgens mij.
Zinken dakgoten is iets van vroeger leek hij te zeggen.
Ik heb een brander op een stukje “Inox” goot gehouden en aan het oppervlak lijkt dan toch echt een laagje te smelten dat er als tin uitziet (?)
Maar als ik hier kijk, lijkt het inderdaad INOX FTE zoals Jos schreef.
http://www.asturienne.fr/gouttieres-inox/x3123R3Recent is bij onze buren het hele dak vervangen en daar is ook Inox toegepast door de lokale ondernemer die 80% van alle daken doet hier.
En daar is volgens de buren niets aan gesoldeerd.
Overigens kregen wij als advies voor het verbinden van goten om juist geen popnagels te gebruiken maar gewoon 20+ cm in elkaar schuiven en afdichten met silicone oid.Admin
SleutelbeheerderVoor de WLZ component in de verdragsbijdrage geldt het belastbare wereldinkomen box 1, bepaald naar Nederlandse Wet Inkomstenbelasting als ware men woonachtig in Nederland. Daarvoor gelden dus de aftrekposten, met name de persoonsgebonden aftrek e.d. Die kun je ook allemaal kwijt op de NINBI aangifte.
Voor de ZVW component in de verdragsbijdrage geldt een ander inkomensbegrip waarin dergelijke aftrekposten niet zitten. Het schijnt overigens dat ZIN uitsluitend vanuit Nederland afkomstig inkomen als grondslag voor die ZVW component gebruikt, vooral de AOW, WIA en pensioenen (terwijl deze in theorie in een enkele geval ook buitenlandse inkomsten zou kunnen bevatten).Admin
SleutelbeheerderBonjour,
RVS oftewel roestvast (dank Jeroen) staal voor dakgoten is niet erg gebruikelijk maar het bestaat wel. Het betreft dan FTE (Ferritique Titane Étamé) oftewel ferritisch RVS, niet te verwarren met het veel bekendere austenitisch RVS dat we bijvoorbeeld in bouten, schroeven en scheepsbeslag tegenkomen. Ferritisch RVS is magnetisch en minder corrosiebestendig dan austenitisch RVS. Verzinkt staal voor goten bestaat ook maar is weer iets héél anders. Aluzinc komt ook voor maar is ook zeldzaam, ik ken het van het merk Lahera.
In mijn omgeving worden voor het overgrote merendeel gewone zinken goten gebruikt, gevolgd door van die ter plaatse gevormde aluminium goten, gevolgd door kunststof. Dat laatste vooral door buitenlandse klussers die nog niet wijzer zijn, in dit klimaat met zeer hete zomers en af en toe flinke vorst in de winter is die PVC in een paar jaar zó bros dat het vanzelf in splinters naar beneden komt. In de herkansing wordt dan meestal zink gebruikt 🙂
Dat Brico’s geen zink met soldeerwerk aanbevelen verbaast me niets. Het solderen van zinken goten is voor de gemiddelde bricoleur toch wat teveel van het goede, nog afgezien van de speciale soldeerbout met toebehoren die je ervoor nodig hebt. Verhalen als “zinc wordt ook amper nog toegepast” mogen dan misschien gelden voor de gemiddelde bezoeker van een Brico, maar zeker niet voor de professional of de op dat niveau opererende doe-het-zelver. Bedenk ook dat in sommige gevallen, bijvoorbeeld in de buurt van bepaalde monumenten, zinken of eventueel koperen goten verplicht worden gesteld. Dan is zink nog steeds de te kloppen oplossing.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderGoede avond ,
dank voor de reacties !
Wij gaan hier zeker mee aan de slag , wat misschien verdere vragen zal oproepen …
Het gaat in ieder geval even duren voor we al deze informatie uitgeplozen hebben.
Cordialement, steenmarterAdmin
SleutelbeheerderTimo,
1. Dat op grote schaal van zink op INOX overgegaan wordt is nieuw voor mij. Ik zie overal dat dakgoten van zink gesoldeerd worden, de goten en hulpstukken zijn overal in voorraad.
2.Het gaat bij zogenoemde INOX dakgoten zeker niet om vertind staal, maar om thermisch verzinkt staal.
3. Verzinken klinkt minder logisch, omdat zink onedeler is dan staal/ijzer, het werkt dus als offeranode. Dat is het zogenoemde zelfgenezende effect van een zinklaag: waar de zinklaag beschadigd wordt komt door deze offeranode-proceduur weer zink. Dit zink oxidiert ook, en deze zinkoxidelaag is heel goed weerbestendig.Maar, zoals gezegd, ik ben nog geen INOX dakgoten tegengekomen, alleen (gesoldeerde) koperen exemplaren, bijvoorbeeld bij kerken of kastelen.
Maar, (b), zonet gevonden:
Er bestaan ook zinken dakgootsystemen die in elkaar gestoken worden, zonder solderen.Zie ook deze oude discussie.
Admin
SleutelbeheerderBij mij in de buurt (62) wordt nog volop gesoldeerd aan zinken goten en afvoerpijpen. Alle zinken hulpstukken zijn ook overal te koop. Van mijn overbuurman heb ik de truuk aangereikt gekregen om de zinken goten te popnagelen en dan af te smeren met een bitumenachtig spulletje. Klinkt heel vreselijk, maar ziet er na drie jaar nog steeds goed uit.
Onder INOX wordt in mijn buurt inoxidabele verstaan. Dat wil zeggen RVS, waarvan Jos je zal kunnen zeggen dat dat vast roest. INOX goten heb ik nog nimmer gezien. Wat zijn de uitzettingscoefficienten van dat spul?Jeroen B, 62
Admin
SleutelbeheerderUit nadere informatie blijkt dat de ontvangers na de update niet meer overweg kunnen met de oude seca kaarten. Dat hoeft ook niet, want iedereen heeft een nieuwe smartcard ontvangen, en dat betekent m.i. dat de ontvangers worden omgezet naar nagravision.
Admin
SleutelbeheerderBonsoir,
Als u veel telefoontoestellen heeft is een eigen huiscentrale (PABX – Private Automated Branch Exchange) de meest fraaie oplossing. Dankzij de technologische ontwikkelingen op het gebied van VOIP is het relatief eenvoudig en goedkoop om zoiets in huis te installeren.
Bij het onderzoeken van de mogelijkheden voor een eigen PABX heb ik allereerst gekeken naar de mogelijkheden van een ADSL telefonie abonnement. Helaas blijken zoals Rob al zegt de bekende providers op de één of andere manier blokkades op het niveau van SIP of RTP op te werpen om een eigen PABX moeilijk of onmogelijk te maken. Dus dat schiet niet op.
Ik heb dat nu opgelost door middel van een VOIP account bij ippi.com. Je kunt daar kiezen, vanaf een gratis account waarop je een tegoed stort voor uitgaande gesprekken, tot verschillende abonnementen met gratis telefoneren naar meer of minder bestemmingen. Je krijgt ook een eigen regionaal telefoonnummer. Met alle accounts is trunking naar je eigen PABX mogelijk.
Mijn PABX registreert zich bij ippi, en mijn oude FT/Orange nummer kan ik naar mijn regionale ippi telefoonnummer doorschakelen. Daarmee komen alle binnenkomende oproepen via VOIP en ippi op mijn PABX terecht, inclusief caller-ID. Genoeg informatie om mijn call routing logica aan het werk te laten gaan.
Met een eigen VOIP PABX kan ik net zoveel telefoontoestellen gebruiken als ik wil, van enige tientallen op de kleinste hardware tot honderden op een zware server. Bij binnenkomende oproepen kan men alle toestellen laten rinkelen, of slechts een beperkte groep, of één voor één tot ergens wordt opgenomen (hunt group). Toestellen kunnen onderling bellen, voicemail menu’s kunnen worden gemaakt, softphones op PC en smartphone geïnstalleerd worden, etcetera etcetera.
De PABX is zodanig geconfigureerd dat alle Franse- en internationale nummers als VOIP via ippi naar buiten gaan. Maar dat kan ook nog slimmer in de toekomst. Niets wat mij tegenhoudt om accounts bij meerdere VOIP providers aan te maken en automatisch oproepen naar verschillende landen via verschillende providers te routeren.
Als mijn PABX door wat voor reden ook uitvalt, gaan binnenkomende oproepen naar de ippi voicemailbox, en worden ingesproken berichten als mp3 via e-mail naar mij gestuurd.
Dankzij een Raspberry Pi met Asterisk, een zo goedkoop mogelijk FT/Orange abonnement en een ippi account kan ik trunken naar mijn eigen PABX, heel veel telefoons in huis hebben, gratis bellen naar een groot aantal bestemmingen en alles doen waar je vroeger een telefooncentrale ter grootte van een zeecontainer voor nodig had. Maar je moet wél enigermate thuis zijn in de techniek en niet opzien tegen een beetje hobbyen.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderAdmin
SleutelbeheerderZoiets vreesde ik al Jan.
Overigens, met de “achteraf decoderen” optie moet je wel snel zijn dacht ik. Na een paar dagen is de code al niet meer geldig.
Admin
SleutelbeheerderNiet te voorspellen, geen idee wat ze precies gaan doen. Kennelijk willen ze nu zelfs niet meer dat je intern je kaart deelt met een ontvanger in je slaapkamer.
Smartwi/Clone+ uitzetten is technisch relatief simpel, maar overschakelen op Nagra in plaats van Seca kan ook en daarbovenop pairing is ook mogelijk. Dat laatste zou ook het gebruik van Oscam zeer bemoeilijken. Ik vermoed echter dat dit te veel opzeggingen zou opleveren.
Op dit moment worden al volop problemen gemeld met het decoderen van meer dan 2 zenders tegelijk, kennelijk zijn de touwtjes al strakker getrokken. Wie meerdere opnames tegelijk wil maken doet er goed aan om hiervoor de optie ‘achteraf decoderen’ te gebruiken, mits de hardware dit ondersteunt.
Admin
SleutelbeheerderWat denk je Jan, gaat dat ook problemen geven met sharen via Oscam e.d in Linux ontvangers?
JaapAdmin
SleutelbeheerderAch, hoe kon ik dat nou vergeten.
Op naar de rentrée dus maar.
Jaap
Admin
SleutelbeheerderBeste Jeroen, de omwisseling naar Linky is inderdaad verplicht én gratis. Het zinnetje “Vous avez jusqu’au 31 août pour profiter du remplacement du compteur électrique sans frais…” bevreemdt mij dan ook. Normaal gesproken heeft de Mairie in uw woonplaats hierover informatie.
Admin
SleutelbeheerderNeen, Jaap. Maar we zitten twee weken in augustus, dus die tellen niet mee. En de rest van deze maand natuurlijk evenmin. 😂
Peter.
Admin
SleutelbeheerderNiemand nog maar iets gezien, vrees ik.
Admin
SleutelbeheerderEen jaar of 10 geleden hetzelfde meegemaakt. En niet eens telefonisch een bericht ingesproken, maar persoonlijk langsgereden bij een 10-tal artisans in de omgeving. Er was altijd wel iemand aanwezig die het verzoek om offerte met een beschrijving van de klus kon noteren en ‘zeker zou laten terugbellen’.
Nooit teruggebeld, kennelijk niet interessant, en exact zoals Jos schrijft: dan doe ik ook geen enkele moeite meer want bij problemen achteraf wordt dit niet beter.
Een kleine advertentie van een beginnende artisan deed wonderen: hij wilde de klus wel graag en heeft prima werk verricht. Hij was helemaal trots, want z’n eerste “buitenlandse klant”. Een paar jaar later heeft hij nog eens een opdracht gekregen en was zijn bedrijf al verdubbeld: een werknemer er bij.
Admin
Sleutelbeheerderhe allen,
helemaal waar omtrent de communicatie. Via mail wil wel eens wat lukken als je maar bekend bent.
Mijn ervaring is er op af stappen de entrepreneur uitleggen wat je wil,maar praat eerst eens met de buren of franse locals al is het maar in de plaatselijke bar/tabac.
ik woon in een dorp van 500 man en daar loop ik gaarne de marie binnen en dat werkt!
succes en het ligt zeker niet aan jullie maar hier ( ldf) gaat alles anders,langzamer en zeker niet strikt : afspraak is afspraak. leer daar meelevengr erick
Admin
SleutelbeheerderIn augustus kunt u het overigens echt wel vergeten. Dan is iedereen met vakantie en zijn sommige leveranciers van bouwmaterialen ook dicht. Na La Rentrée maakt u meer kans.
Admin
SleutelbeheerderBonsoir,
Naar mijn ervaring reageren Fransen meestal niet op voicemail (of welk soort electronische berichten dan ook) van mensen die ze niet reeds kennen. Dat wordt nóg erger als de beller een raar buitenlands accent heeft. Hoewel ik vloeiend Frans spreek heb ik deze vormen van communicatie al lang opgegeven.
Als ik iemand per sé wil spreken bel ik tot ik ze te pakken krijg, of als dat mogelijk is ga ik er naartoe. Bellen is vaak het meest succesvol rond etenstijd, tussen 12:00 en 14:00 en 19:00 en 21:00. Niet zelden wil men dat ook, in advertenties ziet men vaak dat kan worden gebeld “HR” oftewel “heures repas”.
Lukt dat allemaal niet dan kunt u ook bij Franse buren, bekenden of in kleinere gemeenten bij de mairie informeren naar adressen van aannemers, en in uw eerste (voicemail)contact duidelijk aangeven op wiens referentie u belt. Een opmerking als “de burgemeester heeft aanbevolen u te bellen” kan wonderen doen.
Overigens, als u de aannemer al niet te pakken kunt krijgen over een mogelijke opdracht, dan kunt u er zeker van zijn dat hij helemáal incommunicado blijft als u in de toekomst ooit klachten of problemen mocht hebben. Dan komt u in het circus van de aangetekende brieven en eventuele juridische procedures terecht. Inmiddels ben ik daar zó klaar mee dat ik alles zelf doe. Maar dat is weer een heel ander verhaal 🙂
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderBonjour Jako,
Maar parbleu, wat zegt u me nu toch! Die aanleg is niet conforme! Als er iets misgaat loopt u het risico dat uw verzekering niet betaalt!!
/Franse forumzeurmodus uit/Excuses, ik kon het niet laten 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderIk heb de indruk dat de aardingsnorm voor de badkamer is ingehaald door de realiteit.
Ook ik heb jaren geleden de badkamer verbouwd en voorzien van elektrische verwarming en halogeen verlichting in het plafond. De verwarming ( NF keurmerk) is dubbel geïsoleerd en was voorzien van de waarschuwing: “verboden te aarden”. Ook de halogeenverlichting (speciaal ontworpen voor gebruik in badkamers) is voorzien van een dubbel geisoleerde trafo (ook NF) waar niets aan valt te aarden.
Ik heb me er verder dan ook niet druk om gemaakt. De boiler is aangesloten aan aarde en op die manier zijn automatisch ook waterleidingen en de daarop aangesloten kranen ‘vanzelf’ geaard (nagemeten). Niet volgens de norm, maar voor mij veilig genoeg, zeker omdat alles is voorzien van 30 mA aardlekschakelaars.
Admin
SleutelbeheerderVan mijn kant toch wel een paar positieve uitschieters, bij alle Brico’s (op 1 na) bij ons in de buurt (Fontenay le Comte) heb ik geen klagen. Het lijkt er op dat de klant weer koning wordt. Het is m.i. ook een zaak van: “hoe train ik mijn personeel”.
Het zelfde geldt voor een grote winkel in tuinbenodigdheden.
Wat me wel een beetje tegen valt is het regelen van korting. Vorig jaar heb ik een hek rond mijn terrein moeten plaatsen (+/- 100m.) en had voor de palen snelbeton nodig (zo’n 150 zakken a 35 kg). In de eerste instantie wilden ze me dezelfde prijs laten betalen die ze voor een enkele zak rekenen. Na enige uitleg van mijn kant ging er een EURO per zak af.
Nadat ik vorig jaar een 6-tons houtblokken klover had geleend van een buurman beviel me deze zo goed dit ik besloot om er zelf een aan te schaffen. Bij eerste gebruik zag ik dat het duwmechanisme wat schokkerig terug liep en dacht;’hij moet zeker ff inlopen’.
Begin dit jaar na een paar blokken kloven stond het apparaat krom en begon de kloofwig los te raken op de lasnaden. Uiteraard heb ik garantie geclaimed maar na enkele weken zei men dat de schade niet onder garantie zou valt. Hier was ik het niet mee eens en heb er bij de shop manager op gestaan mijn claim nog eens te heroverwegen met zijn superieuren. 3 weken later werd ik gebeld met de mededeling dat ik een nieuw exeplaar kon uitzoeken.
Kortom, mijn ervaringen met de service en dienstverening hier zijn niet echt slecht te noemen en ik zie nog wel enige punten die voor verbetering vatbaar zijn.Admin
SleutelbeheerderIk moet overigens wel het volgende opmerken wat me nog veel triester stemt.
Het is niet zozeer het meisje of jongen die harteloos nee zegt tegen een broodje alléén kaas, maar het lijkt het systeem te zijn van de toekomstige generatie opgelegd door de grote jongens.
Ik kocht voor de Chmabres d’Hôtes al jaren brood bij een grote bakkerij, goede kwaliteit, de gasten waren tevreden, en een ruime keus.
Maar, geen boule, terwijl ik bij een andere boulangerie 5 km de nadere kant op weer wel een boule kon kopen.
Ik vroeg de bakker me een boule te maken, de gasten (zeker de Nederlanders) vinden dit lekker.
Dat kon niet.
Dat ging zo een paar weken door totdat ik het « kan niet » beu was dus ik zeg tegen hem, deeg voor een baguette en deeg voor een boule is toch het zelfde.
Ja dat klopte.
Nou, als un dan in plaats van zon lange sliert een bol op de plank legt, dan is toch alles klaar ?
Nee.
Ik wond me er dusdanig over op dat ik besloot er nooit meer heen te gaan, wat een eigenwijs stuk vre….
De andere bakker legde me tevreden uit waarom :
Alles wordt in een fabriek gemaakt, en elke morgen komt er een vrachtwagen uit Parijs met een lading slappe deegfrumsels in de vorm van een lange sliert en dat worden baguettes, driehoekjes worden croissantjes, enz enz.
Het is geen boulangerie, het is een winkel waar een oven staat die de hele mikmak bakt en verkoopt.
Als er dus geen bal deeg bij zit kan de beste man (want hij is geen bakker) er dus geen boule van maken.
Voorgekouwde zaken, fantasieloos, en die wereld gaan we steeds meer in.
We worden geamuseerd door mobiele telefoontjes die een pokamon op je dek traceert, we chatten met onze vrienden op hetzelfde terras, en we verwijderen steeds meer van de wereld.
Dit alles gevoed door de grote industrie die er wel bij vaart.
Dat stemt me triest.Cees.
(dit is overigens niet alleen in frankrijk)
Admin
SleutelbeheerderIk denk dat er verschil bestaat tussen de nederlandser die in frankrijk woont, en de nederlander die in frankrijk werkt.
Ik kom vaker eenzelfde zaken tegen als Peter, en ik lees vaker eenzelfde reacties als Krelis.
En inderdaad, moet ik me aanpassen als zoiets onbenulligs als een juffrouw die een patatje met mostert weigert te verkopen als patatje met mayo.
Eenzelfde zaak, en ik kan er talloze opnoemen.
Dit heeft niets met aanpassen aan het franseland te maken, maar aan de kortzichtigheid van vele mensen die te beroerd zijn iets verder te denken en te kijken als hun neus lang is.
Je komt het trouwens ovetral tegen, ook in de bricolage en industrie.
Ik wilde zo’n ophang doucheset met pomme, kleine douchekop, vier jets, en een mengkraan aan zo’n oerlelijk glimmend plastick bord.
Ik had namelijk alleen de mengkraan nodig, als de gatafstand goed was, de rest niet.
Dat kon niet, de kraan hoort bij het hele geval, dat zit gemonteerd meneer.
Ik zeg ‘ja, dat begrijp ik, maar als je nou even de doos voor me open maakt dan kijk ik of die gatafstand goed is en dan koop ik alles, beloofd, en als U een douchkop nodig hebt vind u deze in de priullenbak buiten om de hoek’, deelde ik met een grap mee.
Hij weigerde de doos te openen, de kraan zat vast, punt.
Als ik gevraagd had kunt u de doos openen om te zien of ik de kleur wel mooi vond was dat geen probleem.
Het was ook geen probleem toen ik drie dozen buiten opensneed, deze terug bracht met de boodschap ‘weer niet goed’.Ik ben allang gestopt uit te leggen wat ik wil, ik eis gewoon wat ik wens.
Overigens Peter, als je van jouw naar Royan komt, en je neemt de rotonde op de N145 net voor Droux, daar staat een mobiele snack op ene parkeerplaats, al jaren eenzaam en alleen, geen klant te zien.
Ik stopte er onderlaatst op een bloedhete middag onderweg voor een ijsje, stopte de motor, strekte mijn rug, en in hoge spoed kwam er een dame naar me toelopen met een grote herdershond ‘het is hier priveparkeerplaats, opgesodemietert’ riep ze me toe zonder bonjour of wat dan ook.
Geen ijsje dus.Cees.
Admin
SleutelbeheerderHallo Rob,
wat moet de diameter zijn van de leiding tussen de barette de coupure en de borne principale de terre, en van deze borne de principal de terre naar de groepenkast?
Bij mij komt de aardleiding binnen met een diameter van 25 mm2 ongeisoleerd.
Admin
SleutelbeheerderZou die verkoopster in haar eerste/tweede betrekking bij een makelaar werken?
Het zou me niks verbazen.JS
Admin
SleutelbeheerderUw bezorgdheid voor de Franse economie siert u.
Goed, u heeft uw aandacht weer gehad, uw hart kunnen luchten, ik ga verder waar ik mee bezig was.
Fijne dag! -
AuteurBerichten