Dit onderwerp bevat 6 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201673
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben als eerste “test” het dak van een “gebouwtje” (5×6 meter) van een nieuw dak voorzien. Wij zijn alle lokale Brico’s afgegaan en overal werd ons verteld dat niemand nog goten soldeert. De eindkappen van de goot worden over de goot geschoven en de rand wordt omgezet, waarna de rand wordt gekit. Ik vond het wel een handig systeem.
    (solderen was me ook wel gelukt, maar ik spaar nu toch een kostbare brander uit 🙂
    Daarnaast werden ons Inox goten aangeraden, zinc wordt ook amper nog toegepast werd mij verteld. Een kennis vertelde mij dat bij inox goten om vertind staal gaat en geen RVS (het is ook wel magnetisch). Mij werd gegarandeerd dat je naar Inox goten geen omkijken meer hebt, maar vertind klinkt niet heel duurzaam. Iemand een idee wat Inox goten voor materiaal is?

    #201674
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij mij in de buurt (62) wordt nog volop gesoldeerd aan zinken goten en afvoerpijpen. Alle zinken hulpstukken zijn ook overal te koop. Van mijn overbuurman heb ik de truuk aangereikt gekregen om de zinken goten te popnagelen en dan af te smeren met een bitumenachtig spulletje. Klinkt heel vreselijk, maar ziet er na drie jaar nog steeds goed uit.
    Onder INOX wordt in mijn buurt inoxidabele verstaan. Dat wil zeggen RVS, waarvan Jos je zal kunnen zeggen dat dat vast roest. INOX goten heb ik nog nimmer gezien. Wat zijn de uitzettingscoefficienten van dat spul?

    Jeroen B, 62

    #201675
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Timo,
    1. Dat op grote schaal van zink op INOX overgegaan wordt is nieuw voor mij. Ik zie overal dat dakgoten van zink gesoldeerd worden, de goten en hulpstukken zijn overal in voorraad.
    2.Het gaat bij zogenoemde INOX dakgoten zeker niet om vertind staal, maar om thermisch verzinkt staal.
    3. Verzinken klinkt minder logisch, omdat zink onedeler is dan staal/ijzer, het werkt dus als offeranode. Dat is het zogenoemde zelfgenezende effect van een zinklaag: waar de zinklaag beschadigd wordt komt door deze offeranode-proceduur weer zink. Dit zink oxidiert ook, en deze zinkoxidelaag is heel goed weerbestendig.

    Maar, zoals gezegd, ik ben nog geen INOX dakgoten tegengekomen, alleen (gesoldeerde) koperen exemplaren, bijvoorbeeld bij kerken of kastelen.

    Maar, (b), zonet gevonden:
    Er bestaan ook zinken dakgootsystemen die in elkaar gestoken worden, zonder solderen.

    Zie ook deze oude discussie.

    #201676
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    RVS oftewel roestvast (dank Jeroen) staal voor dakgoten is niet erg gebruikelijk maar het bestaat wel. Het betreft dan FTE (Ferritique Titane Étamé) oftewel ferritisch RVS, niet te verwarren met het veel bekendere austenitisch RVS dat we bijvoorbeeld in bouten, schroeven en scheepsbeslag tegenkomen. Ferritisch RVS is magnetisch en minder corrosiebestendig dan austenitisch RVS. Verzinkt staal voor goten bestaat ook maar is weer iets héél anders. Aluzinc komt ook voor maar is ook zeldzaam, ik ken het van het merk Lahera.

    In mijn omgeving worden voor het overgrote merendeel gewone zinken goten gebruikt, gevolgd door van die ter plaatse gevormde aluminium goten, gevolgd door kunststof. Dat laatste vooral door buitenlandse klussers die nog niet wijzer zijn, in dit klimaat met zeer hete zomers en af en toe flinke vorst in de winter is die PVC in een paar jaar zó bros dat het vanzelf in splinters naar beneden komt. In de herkansing wordt dan meestal zink gebruikt 🙂

    Dat Brico’s geen zink met soldeerwerk aanbevelen verbaast me niets. Het solderen van zinken goten is voor de gemiddelde bricoleur toch wat teveel van het goede, nog afgezien van de speciale soldeerbout met toebehoren die je ervoor nodig hebt. Verhalen als “zinc wordt ook amper nog toegepast” mogen dan misschien gelden voor de gemiddelde bezoeker van een Brico, maar zeker niet voor de professional of de op dat niveau opererende doe-het-zelver. Bedenk ook dat in sommige gevallen, bijvoorbeeld in de buurt van bepaalde monumenten, zinken of eventueel koperen goten verplicht worden gesteld. Dan is zink nog steeds de te kloppen oplossing.

    Salutations, Jos

    #201677
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor jullie reactie.
    Misschien gaat het om iets lokaals (Vogezen), maar ik ben o.a. bij Doras en Big mat geweest.
    Bij Big Mat hebben ze hier pvc, verzinkt en Inox op voorraad (2, 4 & 6 meter) en Zink “op bestelling”.
    De Big mat is hier de Brico voor professionals en het was zeker geen hobby advies volgens mij.
    Zinken dakgoten is iets van vroeger leek hij te zeggen.
    Ik heb een brander op een stukje “Inox” goot gehouden en aan het oppervlak lijkt dan toch echt een laagje te smelten dat er als tin uitziet (?)
    Maar als ik hier kijk, lijkt het inderdaad INOX FTE zoals Jos schreef.
    http://www.asturienne.fr/gouttieres-inox/x3123R3

    Recent is bij onze buren het hele dak vervangen en daar is ook Inox toegepast door de lokale ondernemer die 80% van alle daken doet hier.
    En daar is volgens de buren niets aan gesoldeerd.
    Overigens kregen wij als advies voor het verbinden van goten om juist geen popnagels te gebruiken maar gewoon 20+ cm in elkaar schuiven en afdichten met silicone oid.

    #201678

    Voor lezers die misschien nog op zoek zouden zijn naar allerlei specifieke benamingen in de sector metalen dakgoten is dit nog wel een aardig overzicht.

    #201679
     Noë
    Sleutelbeheerder
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?