Verdragsbijdrage zorgverzekering

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197615
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aan de hand van uw wereldinkomen bepaalt Nederland wat u aan verdragsbijdrage moet betslen.
    Voor een werkende in Ned. wordt de loonheffing, waarin de sociale lasten , geheven over het belastbare inkomen dus na aftrekposten.
    Geeft u dus uw bruto inkomsten in nederland op dan kan u uzelf tekort doen omdat Heerlen de bruto bedragen als grondslag doorgeeft aan de innende instanties voor de verdragsbijdrage
    Dit geldt evenzo voor de in Frankrijk belaste inkomsten zoals pensioen en aow immers het kan zo zijn dat uw belastbare inkomen veel lager is dan het bedrag dat u bruto als inkomsten heeft voor de franse fiscus.( diverse kortingen)
    Met andere woorden volgens mij moet voor Heerlen vwb de opgave wereldinkomen het belastbare inkomen worden opgegeven omdat dat de grondslag moet vormen voor de verdragsbijdrage.graag jullie reactie

    #197616
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor de WLZ component in de verdragsbijdrage geldt het belastbare wereldinkomen box 1, bepaald naar Nederlandse Wet Inkomstenbelasting als ware men woonachtig in Nederland. Daarvoor gelden dus de aftrekposten, met name de persoonsgebonden aftrek e.d. Die kun je ook allemaal kwijt op de NINBI aangifte.
    Voor de ZVW component in de verdragsbijdrage geldt een ander inkomensbegrip waarin dergelijke aftrekposten niet zitten. Het schijnt overigens dat ZIN uitsluitend vanuit Nederland afkomstig inkomen als grondslag voor die ZVW component gebruikt, vooral de AOW, WIA en pensioenen (terwijl deze in theorie in een enkele geval ook buitenlandse inkomsten zou kunnen bevatten).

    #197618
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is er iemand die mij kan helpen met de volgende vragen:
    Is de bijdrage zorgverzekering buitenland, een procentuele bijdrage en de nominale premie aftrekbaar op de komende aangifte IB in Ned? , (het zij in Ned, hetzij in Frankrijk?) Is er loonbelasting verschuldigd in Frankrijk over het Nederlandse inkomen? Op de Ned. AOW wordt geen loonbelasting ingehouden. Maar of er in Frankrijk belasting verschuldigd is? Zo ja moet dit worden aangegeven?
    Het is voor ons de eerste maal dat we hier mee te maken krijgen. We zijn 1 maart 2016 geëmigreerd naar Frankrijk. Beiden alleen AOW en samen een arbeidspensioen opgebouwd dat te samen ongeveer €700 is.Van beiden wordt er van de AOW 8% ingehouden omdat wij 35 jaar geleden 4 jaar in België hebben gewoond en de AOW premie niet vrijwillig hebben doorbetaald. We hebben in Ned. geen woning of verder financiële verplichtingen en in Fr. een huurwoning, geen inkomen vanuit Fr. Hartelijke groet, Mary

    #197619
     bosbess
    Deelnemer

    Mary, als je in Frankrijk woont, ben je in Frankrijk inkomstenbelasting verschuldigd. Alleen als je een overheidspensioen hebt, ben je daarover in Nederland belasting verschuldigd.

    Omdat Frankrijk geen bevolkingsregister kent, krijg je geen bericht van de belasting, maar moet je jezelf aanmelden bij het belastingkantoor. In Frankrijk kan je de verdragsbijdragen aftrekken van je bruto inkomen. Op het belastingbiljet is daar geen apart vakje voor, maar je trekt de bedragen gewoon af van je bruto AOW+pensioen en dat bedrag vul je in als inkomen.

    Voor jullie is 2016 een gebroken belastingjaar. Of de verdragsbijdragen in Nederland in mindering kunnen worden gebracht, weet ik niet.

    Het handigste is om je belastingaangifte het eerste jaar door een deskundige te laten doen. In jullie geval iemand die ook verstand heeft van NL belastingrecht. Neem bijvoorbeeld contact op met Rob van Schijndel, hij werkt ook op afstand. Volgend jaar zijn jullie alleen nog aangifteplichtig in Frankrijk (behalve als je een overheidspensioen hebt) en dan kun je het zelf.

    Het is in Frankrijk verplicht om via internet aangifte te doen. Daarvoor moet je een account openen op de site van de belastingdienst. Bij de impôts zijn ze heel vriendelijk en zullen ze jullie ongetwijfeld alles uitleggen. Ze helpen zonodig ook met de aangifte.

    Ik adviseer je om zo snel mogelijk naar het belastingkantoor te gaan, want in deze tijd zal het er nog niet druk zijn. Ik vermoed trouwens dat jullie met jullie inkomen in Frankrijk 0 euro belasting gaan betalen. De franse belastingtarieven liggen voor gepensioneerden namelijk lager dan in Nederland. Succes.

    #197620
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo bosbess,
    Bedankt voor jouw reactie op mijn vragen m.b.t. de verdragsbijdrage en IB 2016 enz. Ik heb zojuist contact opgenomen met Rob van Schijndel. Ik hoop dat hij ons kan helpen. Mijn kwaliteiten zijn heel divers maar het moeten invullen van een IB formulier voor de 1e maal in Frankrijk, bezorgd mij de kriebels en een slapeloze nacht.

    Ik wens je al het goede toe.
    Mary

    #197617
     Noë
    Sleutelbeheerder

    MaryLuc,

    bereidt je dan ook maar vast voor op het 126-pagina’s tellende ‘befaamde’ M-biljet dat je in de loop van dit jaar gaat ontvangen vanuit de nederlands belastingdienst !!!

    paul

    #197621
     bosbess
    Deelnemer

    Dat is geen enkel probleem. Wanneer Mary een NL belastingdeskundige in de arm neemt stuurt ze dat M-biljet simpelweg naar deze door. Simple comme bonjour.

    #197622
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag bosbess, Fijn dat je een optimistische kijk op dit soort dingen hebt. Dat stelt mij weer gerust. Dat wordt lekker slapen, mede omdat Rob van Schijndel al heeft gereageerd en onze aangifte gaat doen. Volgend jaar zal ik vast lachen om deze voorbarige zorgen.t’komt allemaal goed.
    Geniet van alles om je heen,
    Mary

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?