software update DSR-apparatuur CanalDigitaal

This topic has 24 reacties, 6 stemmen, and was last updated 3 years, 11 months geleden by bertFrance.

  • Auteur
    Berichten
  • #188488
     jako
    Bijdrager

    In de maand augustus biedt CanalDigitaal nieuwe software aan voor onderstaande ontvangers. De software-update is nodig om te voldoen aan verscherpte eisen van zenders.

    – Philips DSR 7121: 18 augustus
    – Philips DSR 8121: 23 augustus
    – M7 DSR 8141: 24 augustus
    – M7/Philips DSR 7141: 25 augustus

    Maakt u gebruik van een van bovenstaande ontvangers dan zal op de genoemde datum de software-update gaan plaats vinden zodra u de ontvanger aanzet. Houdt u er rekening mee dat de update ongeveer 15 minuten in beslag neemt. Tijdens de software-update kunt u geen tv-kijken of radio luisteren.

    Gebruikerstip
    Wilt u een bepaalde uitzending bekijken? Zet uw ontvanger op bovengenoemde datum dan tenminste een kwartier voor aanvang aan.

    SmartWi en Clone+
    Houdt u er wel rekening mee dat nadat de software-update verwerkt is, ondersteunende hardware-oplossingen die niet door CanalDigitaal ondersteund worden, zoals SmartWi en Clone+, niet meer werken. ?

    #188495
     Jaap Pijpe
    Bijdrager

    Wat denk je Jan, gaat dat ook problemen geven met sharen via Oscam e.d in Linux ontvangers?
    Jaap

    #188496
     jako
    Bijdrager

    Niet te voorspellen, geen idee wat ze precies gaan doen. Kennelijk willen ze nu zelfs niet meer dat je intern je kaart deelt met een ontvanger in je slaapkamer.

    Smartwi/Clone+ uitzetten is technisch relatief simpel, maar overschakelen op Nagra in plaats van Seca kan ook en daarbovenop pairing is ook mogelijk. Dat laatste zou ook het gebruik van Oscam zeer bemoeilijken. Ik vermoed echter dat dit te veel opzeggingen zou opleveren.

    Op dit moment worden al volop problemen gemeld met het decoderen van meer dan 2 zenders tegelijk, kennelijk zijn de touwtjes al strakker getrokken. Wie meerdere opnames tegelijk wil maken doet er goed aan om hiervoor de optie ‘achteraf decoderen’ te gebruiken, mits de hardware dit ondersteunt.

    #188497
     Jaap Pijpe
    Bijdrager

    Zoiets vreesde ik al Jan.

    Overigens, met de “achteraf decoderen” optie moet je wel snel zijn dacht ik. Na een paar dagen is de code al niet meer geldig.

    #188500
     jako
    Bijdrager

    Uit nadere informatie blijkt dat de ontvangers na de update niet meer overweg kunnen met de oude seca kaarten. Dat hoeft ook niet, want iedereen heeft een nieuwe smartcard ontvangen, en dat betekent m.i. dat de ontvangers worden omgezet naar nagravision.

    #188501
     jako
    Bijdrager

    De uitrol van de update is voorlopig stilgezet, kennelijk zijn er ontvangers die na de update niet meer werken. (boot loop)

    #188502
     Jaap Pijpe
    Bijdrager

    Hoe spel je “testen” ook al weer. Oh ja, over de rug van de gebruiker.

    #188503
     Paulsax
    Bijdrager

    Hier heeft de DSR 7121 zonder problemen de nieuwe software geïnstalleerd.
    Duurde effe maar dan doet ie ut weer !!

    #188504
     jako
    Bijdrager

    Dan staat de update zeker weer ‘on air’.

    Inmiddels is bevestigd dat de ontvanger inderdaad niet meer werkt met oude kaarten (S/N 100…), maar ook geen beeld meer geeft op de gratis kanalen en zelfs geen beeld meer op gratis kanalen met een niet meer actieve oranje kaart (s/n 128…).

    De ontvanger werkt na de update kennelijk alleen nog maar indien een smartcard met geldig abonnement is ingestoken.

    #188491
     harold12
    Bijdrager

    Na de update van de philips dsr 7141 van 25 aug al meerdere keren vaststaand beeld en afstandsbediening die niet meer werkt, enige oplossing stroom uit en weer opnieuw opstarten…..
    Hiervoor jaren lang nooit dit probleem gehad, bedankt canal digitaal!

    Harold

    #188492
     jako
    Bijdrager

    Op het forum van CanalDigitaal is hier een item speciaal over de update van de 7121 en de 7141 ontvangers. Zo te zien gaan ze serieus om met meldingen, deze klacht staat daar nog niet bij.

    Wellicht biedt een software reset via het “hidden menu” de oplossing, maar ik heb liever dat CanalDigitaal met een dergelijk advies komt omdat de procedure niet zonder risico is.

    #188493
     jako
    Bijdrager

    Op de facebook pagina van CanalDigitaal staan wel meer meldingen over het ‘hangen’ van de ontvanger. Daar wordt door CanalDigitaal het advies gegeven om de ontvanger terug te zetten naar fabrieksinstellingen en daarna opnieuw de HD zenderlijst te laden.

    Feitelijk is dit een ‘zachte’ reset.

    #188489
     willemfrance
    Bijdrager

    Verzoek aan Jako
    Ook hier blijft het beeld hangen. Drie decoders. 1 gaf geen enkel probleem. De andere 2 gingen na gemiddeld 2 tot 4 uur slot. Beeld bleef hangen en alleen stroom uitschakelen werkt. Na de tip van de fabrieksinstellingen e.d. doet een tweede decoder het nu (tot op heden) goed maar de derde blijft een probleem. Ook na 3 keer alle terug zetten op de fabrieksinstellingen blijft het probleem bestaan. Na enkele uren loopt het vast. Mocht je een nieuwe tip hebben dan zou het fijn zijn als je deze zou toevoegen aan het forum. Merci, William

    #188490
     jako
    Bijdrager

    Dan rest m.i. de reset via ‘hidden menu’, die ook veelvuldig door CanalDigitaal op de facebookpagina aan kijkers met dit probleem wordt geadviseerd:
    ————
    Lees onderstaande stappen goed door, en volg deze op tot de letter. Een verkeerde keuze in dit menu kan leiden tot (onherstelbare) schade aan de ontvanger:
    1. – Ontvanger uitzetten (standby).
    2. – De groene knop op de afstandsbediening indrukken en ingedrukt houden tot de ontvanger een menu weergeeft( ongeveer 10 – 15 seconden);
    3. – U krijgt nu direct het inlogscherm van het Hidden menu te zien op uw televisie toestel;
    4. – Voer de code “756839hhmm” (hhmm is de tijdsaanduiding die in dat scherm bovenaan te zien is);
    5. – Selecteer “Recovery” en druk op OK;
    6. – Selecteer “Flash recovery” en volg de aanwijzingen op het scherm;
    7. – Selecteer “Appstore recovery” en volg de aanwijzigen op het scherm;
    8. – Druk op exit om uit het Hidden menu gaan;
    Uw ontvanger zal nu opnieuw opstarten en in het “eerste installatie” menu terecht komen.
    U kiest hier de taalkeuze (Nederlands), waarna u de zenderlijst (SD of HD) selecteert.
    ——-

    Op deze manier flashen is niet geheel zonder risico, als er iets niet goed gaat tijdens het proces (bv stroomuitval) hou je een ‘bricked’ ontvanger over die niets meer doet.

    #188505
     willemfrance
    Bijdrager

    Merci Jako voor deze geweldige service.
    Naar aanleiding van je waarschuwing in alle rust het advies uitgevoerd en alles bleek logisch te zijn en de decoder doet het. Nu afwachten wat het resultaat is. Hiervoor duurde het ook wel 1 tot 2 dagen voordat de decoder het beeld weer liet vast lopen.
    Ik laat binnenkort in ieder geval even weten wat het resultaat is. William

    #188506
     jako
    Bijdrager

    Op diverse fora ook de melding dat de DSR ontvanger na de update ook reageert op de afstandbediening van andere Philips apparatuur. Wie dus een Philips TV en/of DVD/blu-ray speler o.i.d bezit loop te risico dat per ongeluk de DSR ontvanger mee reageert en bijvoorbeeld een opname start of juist afbreekt door het bedienen van de TV.

    Wie rare dingen ziet gebeuren moet dus opletten of dit niet komt door het gebruik van de afstandbediening van een ander apparaat.

    #188507
     willemfrance
    Bijdrager

    Helaas, ook na de adviezen van Jako (inclusief hidden menu) is de decoder vannacht weer vast gelopen. Heb deze nu maar geruild met een decoder die weinig gebruikt wordt maar het wel zonder problemen doet. Jammer want het is betrekkelijk nieuw. William

    #188508
     jako
    Bijdrager

    Je bent niet de enige. Op het forum van CanalDigitaal is ook iemand met meerdere DSR’s aan het tobben. Bij hem lijkt er een relatie met de bekeken zender. Geen probleem op NPO1, wel ‘hangen’ op NPO2 en RTL4.

    Wazig verhaal.

    En vooralsnog hebben juist de niet-goedgekeurde ontvangers weer het voordeel: geen update perikelen en geen probleem met de clone+/smartwi.

    #188509
     harold12
    Bijdrager

    Heb de instructies van canal digitaal gekregen uitgevoerd voor de philips dsr 7141 en na 30 min liep deze alweer vast op RTL 4!
    Op mijn nieuwe klacht kreeg ik excuses voor de problemen en nog even geduld want de technici zijn er hard mee bezig. Ze erkennen dus het probleem en kunnen er nu niet meer mee weg komen zonder enige oplossing….

    Harold

    #188510
     jako
    Bijdrager

    Het probleem erkennen wil niet zeggen dat het (snel) oplosbaar is. Er zijn veel klachten, maar niet iedereen heeft dezelfde problemen en de reproduceerbaarheid blijkt ook laag. Het duurt eigenlijk al te lang, als ik CanalDigitaal was zou ik de getroffen klanten snel een commerciële oplossing bieden: voor weinig een nieuwe decoder.

    En niet iedere klant meld zich bij CanalDigitaal of hun forum. Veel kijkers willen een oplossing, gaan naar de dichtstbijzijnde dealer en kopen een niet-goedgekeurd apparaat dat wel werkt. Goed voor de omzet van de dealers, maar die klachten komen niet eens in de statistieken.

    De vraag is wel hoe lang dat een oplossing is aangezien de update juist bedoeld is om de beveiliging aan te scherpen.

    #188511
     willemfrance
    Bijdrager

    Naar aanleiding van de 2 decoders die ik heb en die nog steeds problemen gaven dagelijks gezocht op het internet naar reacties van CD
    Een advies gevonden wat bijna hetzelfde is als de tip van Jako maar met een klein verschil, namelijk een andere recovery in de lijst van de te ondernemen acties.
    Wellicht heeft iemand er wat aan. Bij ons lopen ze nu ruim een dag en op dit moment nog geen problemen.

    Advies van CD
    In de meeste gevallen kan dit worden opgelost door de HiddenMenu-reset uit te voeren. Dit zijn hiervoor de stappen:

    Toegang tot het hidden menu:

    1. Ontvanger gewoon uitzetten op standby.
    2. De groene knop op de afstandsbediening indrukken en ingedrukt
    houden tot de ontvanger vanzelf terug aanspringt (ongeveer 15 seconden)
    3. Je krijgt nu direct het inlogscherm van het geheime menu te zien
    4. Geef de code “756839hhmm” (hhmm is de tijdsaanduiding die in dat
    scherm bovenaan te zien is)

    5. Selecteer “recovery” en druk op “ok”.
    6. Het eerste deel is de “Flash recovery” en druk op “ok”, wanneer dit klaar is druk je weer op “ok” om verder te gaan.
    7. Selecteer nu “EEprom Recovery” en druk op “ok”. Dit zal iets langer duren en druk wanneer dit klaar is op “ok”

    Hierna kan de exit knop ingedrukt worden, waarna de ontvanger opnieuw zal opstarten om vervolgens in het eerste installatie menu uit te komen.

    Maar let op de eerdere waarschuwing van Jako, als het mis gaat is het ook echt mis.
    Merci Jako dat je steeds opnieuw de moeite neemt om ons aan de hand te nemen bij dit onderwerp. William

    #188498
     willemfrance
    Bijdrager

    Zoals beloofd de resultaten. Nu, na ruim 3 dagen lopen de twee probleem decoders nog steeds en zijn nog niet vastgelopen. Geeft mijn weer wat moed. William

    #188499
     jako
    Bijdrager

    Mooi dat het bij jou werkt, maar vreemd dat dit kennelijk bij veel gebruikers niet het geval is. Het aantal klachten op internet houdt aan.

    Bij sommige gebruikers helpt het om de beeldinstelling te veranderen van ‘720p’ naar ‘automatisch’ of juist andersom. Ook de volgorde waarin apparatuur wordt aangezet lijkt invloed te hebben. Er zijn ook meer klachten in combinatie met modernere (UHD) TV’s dan in combinatie met oudere TV’s. Ook het gebruik van een versterker die via HDMI-in en -out wordt aangesloten geeft meer problemen dan rechtstreeks op de TV.

    In al die gevallen wijst dit op een probleem met de HDMI handshake: De TV en de ontvanger begrijpen elkaars (on-) mogelijkheden niet goed.

    Daarnaast worden problemen gemeld met ontvangst van de Duitse HD zenders, ‘hikjes’ in het geluid bij het afspelen van een opgenomen programma, problemen met het geluidsvolume…

    Ik ben benieuwd welke problemen worden opgelost bij de volgende update en welke nieuwe problemen worden geïntroduceerd.

    #188494
     willemfrance
    Bijdrager

    Helaas, 6 dagen geen vastlopers gehad toen de decoders op N1 stonden en meerdere testopnames de dvd recorders gemaakt.
    Gisteren op RTL4 gezet en beiden zijn weer vast gelopen. William

    #188512
     bertFrance
    Bijdrager

    even nog een reactie
    ik heb de resolutie ingesteld op 1080 pix
    (stond automatisch)
    tot dusver helpt dit
    afwachten, maar normaal liep de decoder 1 tot meerdere malen per dag vast
    de tv geeft nu ook 1080 aan, normaal zag ik hier 720pix

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2020 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account