Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderIk denk dat Jemig niets heeft aan verwijzingen naar een prefab bouwmethode of grootschalige bouw methoden. En verbouwen, of een enkel huis bouwen gaat toch nog steeds traditioneel? Als je dan elke noviteit van de beurs wil benoemen, maar ja, eh, beter… ?
Admin
SleutelbeheerderKijk kijk, het word waar ik op gehoopt heb, een serieus theedoeken draad!
Ga door, en ik heb nog steeds niets besloten maar wel het gehele Fransche aanbod op internet gecheckt.
Maar ja,het seizoen laat op zich wachten dus zelfs theedoeken mogen wachten tot betere tijden.
Of zijn wij de enige die last hebben van de crisis!Enfin CdH managers laat het weten, is het theedoeken of opdoeken…
Albert
Admin
SleutelbeheerderDank Christiaan. Leuk product.
Admin
SleutelbeheerderOK, dank mooie links.
Quote:Quote uit ratatouille op 30/05/2013 18:20
Maar holle ruimtes horen in die muren, hebben de steenmarters ook wat.Hmmm, een marter zit / zat ook op een of andere manier in het betonnen plafond boven de keuken lijkt het want er zit een enorm stinkende vochtplek op het plafond. Leek mij nogal klein maar de FR buren garandeerde me dat het een marter was.
Of we daar bij de muur op zitten te wachten… 😉
Ik ga het toch maar zo veel mogelijk dicht maken…
We hebben genoeg bijgebouwen waar ze dan maar moeten gaan wonen 🙂Admin
SleutelbeheerderQuote:Quote uit ratatouille op 30/05/2013 19:22
Je kunt het gewoon vergeten, het is onbelangrijk. Bouw is traditioneel.Maar soms wordt er toch iets vernieuwd. Het kan tien of vijftig jaar duren voor iets nieuws geaccepteerd wordt.
Heel IJburg (de nieuwe woonwijk ten oosten van Amsterdam, even buiten de A10) is met Kapla gebouwd.Admin
SleutelbeheerderUs Steven heeft gestudeerd, dat staat vast. En vergt dus nogal wat van de argeloze mol.
Er is overigens grammaticaal niets mis met z’n brouwsels 🙂Peter.
Admin
SleutelbeheerderDeze theedoeken heb ik vorig jaar aangeschaft, vind ze niet prettig. Nagenoeg geen vocht opname. Ik weet niet of deze moet gebruiken. Gebruik ze nu voor de ‘sier’.
Succes met je zoektocht!
Henny
Admin
SleutelbeheerderJe kunt het gewoon vergeten, het is onbelangrijk. Bouw is traditioneel.
Admin
Sleutelbeheerder“Kapla” verwijzing geeft een risico site melding door mijn viruschecker. En dus geen info door blokkering.
Andere route naar die informatie mogelijk?Admin
SleutelbeheerderKijk aan, er is meer geëxporteerd naast friet. :>)
Admin
SleutelbeheerderEn de knecht van die knappe kapster? Straks worden we nog jaloers Steven.
Die zin was heel goed hoor. Helemaal niet krom…..ik dacht gewoon (weer eens?) krom.Admin
Sleutelbeheerderratatouille,
wat jij als Belgische methode beschrijft ken ik al de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse methode.
De methode Kapla, die in NL nu opgang maakt, is een middending tussen de twee.Admin
SleutelbeheerderHet is ook kiezen tussen de Belgische of de Nederlandse methode: In België zet meer eerst de muur neer en dan plaatst men het profiel (de ramen of de deurposten),in Nederland plaatst men eerst de posten en bouwt daar de muur tegen aan.
Admin
SleutelbeheerderJean,
er bestaat ook de methode met des alèses en pattes à sceller te werken.
Ik heb dit bij een raam dat ik in een bestaande nis moest plaatsen zo gedaan:-
– Het kozijn van het raam met
des alèses (profielen die precies op het kozijn passen en ook dezelfde stijl hebben) op de nodige breedte gebracht,
– dit verbreedde kozijn met behulp van wiggetjes in de raamnis gesteld, en dan van pattes à sceller voorzien,
– de gaten die ik op de plaatsen van de pattes gemaakt had met cementspecie opgevuld (goed indrukken met een passend stukje hout)
– en de resterende spleet met kalkmortel opgevuld.
Omdat mijn raamnis een aanslag had heb ik op het kozijn aan die kant compriband geplakt.
Dan heb ik de resterende spleet rondom met kalkmortel opgevuld, steeds weer een stukje ingeduwd.Admin
SleutelbeheerderOver het repareren van scheuren ook door en door in 70cm dikke natuursteen muren:
http://www.meda-corpus.net/libros/pdf_fiches/liban_frn/rehab/1-02%20FR.pdf
http://www.lafarge-france.fr/conseil-pratique9-coulis-renforcement-injection-murs.pdfJe kan de scheuren ook gewoon heel ruim uithakken, en dan aan twee zijden vullen met een (water), kalk en ultra fijn zand mengsel. Maar holle ruimtes horen in die muren, hebben de steenmarters ook wat.
30 mei 2013 om 18:09 In reactie op: AOW-tegemoetkoming toch ook voor Nederlanders in het buitenland #197856Admin
SleutelbeheerderDeze tekst is de moeite waard om eens te analyseren zo van de site SVB geplukt:
28-05-2013
AOW’ers die buiten Nederland wonen en geen recht hebben op de tegemoetkoming KOB (Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen) krijgen met terugwerkende kracht een nabetaling ter hoogte van de tegemoetkoming KOB. AOW’ers in Nederland ontvangen deze tegemoetkoming al.Enfin we krijgen waar we recht op hebben
😎Admin
SleutelbeheerderNa plaatsing mijn laatste bijdrage teruglezend, vond ik de zin ook wat krom maar dacht dat slimme lezers het uiteindelijk zouden begrijpen. En dat was ook zo. En het is tenslotte een knappe kapster….
Steven
Admin
SleutelbeheerderDe wet wordt ingetrokken. Zie de Volkskrant.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3449326/2013/05/30/Asscher-is-ruim-300-miljoen-kwijt-door-haastwerk-Kamp.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=
Het is natuurlijk niet zeker dat Asscher alsnog een nieuw, gedegen wetsvoorstel gaat indienen, met dezelfde gevolgen.
Admin
SleutelbeheerderHelemaal eens met Jos. Zo (met een plank) heb ik het ook gedaan, de vroegere eigenaar van het huis helaas niet, zijn reparaties zijn uitgebold.
Alleen een opmerking:
citaat Jos: Dat is het leuke van kalkmortel, je kunt het zonder problemen met een overmaat aan water verwerken. Bij cement gaat dat niet omdat deze door teveel water zal verbranden.
Het is juist andersom, cementmortel en beton ‘verbranden’ door te weinig water.
Zie bijv. hier.Admin
SleutelbeheerderJos en ik zijn duidelijk van dezelfde generatie en Timo stelt me gerust.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderDie kapster zouden ze met bosbessen hebben ingesmeerd, want dat schrikt iedereen af !!!! zelfs de mollen.
Admin
SleutelbeheerderQuote:Quote uit Jos le Conseiller op 30/05/2013 10:33
Bonjour,Toen ik in NL de middelbare school doorliep met FR als keuzevak was het centraal eindexamen slechts de helft van het verhaal.
De andere helft waren de schoolonderzoeken, waar de literatuurlijst centraal stond, en dat werd persoonlijk en mondeling geëxamineerd.
Het gemiddelde van de resultaten van schoolonderzoek en eindexamen vormde het cijfer dat op het einddiploma verscheen.Dat was allemaal in de jaren 70. Er kan inmiddels van alles veranderd zijn, maar volgens mij is het eindexamen nog steeds niet het gehele plaatje. En ik heb in dat systeem toch aardig FR geleerd voor zover je dat van jezelf mag zeggen.
Salutations, Jos
Dat is nog steeds zo volgens mij..
Admin
SleutelbeheerderBonjour,
Toen ik in NL de middelbare school doorliep met FR als keuzevak was het centraal eindexamen slechts de helft van het verhaal.
De andere helft waren de schoolonderzoeken, waar de literatuurlijst centraal stond, en dat werd persoonlijk en mondeling geëxamineerd.
Het gemiddelde van de resultaten van schoolonderzoek en eindexamen vormde het cijfer dat op het einddiploma verscheen.Dat was allemaal in de jaren 70. Er kan inmiddels van alles veranderd zijn, maar volgens mij is het eindexamen nog steeds niet het gehele plaatje. En ik heb in dat systeem toch aardig FR geleerd voor zover je dat van jezelf mag zeggen.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderHeren, bedankt voor de tips.
We moeten inderdaad eerst het lek repareren, dat zou een dakdekker doen voor de winter, maar wij hebben de fout gemaakt niet te vragen welke 😉We hebben inmiddels een
Ik heb inmiddels een ander gat in een andere muur precies gerepareerd zoals jullie omschrijven, dat ging prima denk ik.Overigens heb ik voor dat gat cement genomen omdat ik het eerste een klein gat met een materiaal wilde doen dat ik een beetje ken en delen er omheen eerder ook met cement waren gerepareerd.
(dit is de noordkant van het huis, die wordt gestuct straks)
Voor de rest ga ik zeker kalk specie gebruiken.Gelukkig ligt er bij ons op het terrein nog een complete muur aan stenen, dus dat was geen probleem (afgezien van een meter mos..)
Stenen passen en de muur tegelijk “recht” houden was best lastig de eerste keer, ik vind die plank van Jos een erg goed idee, ga ik ook doen. Kalk kun je natuurlijk makkelijker achteraf uitkrabben dan cement ;-). Dunne mortel gieten van boven had ik wel bedacht maar geen idee of dat zou werken, goed om te horen!Nogmaals bedankt voor jullie tips!
Timo
Admin
SleutelbeheerderJe telefoonlijn kun je als 2e lijn registreren en opschorten via internet. Je internetabonnement kun je niet opschorten, wel opzeggen. Uit m’n hoofd moet dat schriftelijk, aangetekend en minimaal een maand van te voren.
Admin
SleutelbeheerderQuote:Vandaag is een mooie -vooral symbolische- stap gemaakt. Dit hebben we maar mooi binnen!Helemaal mee eens.
30 mei 2013 om 10:16 In reactie op: Brussel, Rekenkamer en OESO ontevreden over inspanningen van Hollande #191296Admin
SleutelbeheerderOverheidsuitgaven beperken is zelfs met goede wil vaak onmogelijk. Veel van de uitgaven zijn in wet gegoten verplichtingen die alleen kunnen buigen met nieuwe wetgeving. Ten eerste duurt dat lang en ten tweede heb je daar in Nederland steun in de eerste kamer voor nodig en daar heeft het zittende kabinet geen meerderheid. In Frankrijk ontbreekt zelfs de wil, er moet nog veel water door de Seine voordat het muntje valt.
30 mei 2013 om 09:55 In reactie op: Brussel, Rekenkamer en OESO ontevreden over inspanningen van Hollande #191295Admin
SleutelbeheerderBonjour,
De problemen zijn overal hetzelfde, ook in Nederland. De belastingschroef is dolgedraaid en de politiek is onmachtig.
Belastingopbrengsten verhogen kan men niet.
Overheidsuitgaven beperken wil men niet.De ketels van de EUMS Titanic worden nog wat verder opgestookt en de koers blijft onveranderd. We leven in enerverende tijden.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderBonjour Timo,
Allereerst, ik ben het eens met alle antwoorden hierboven.
Ter aanvulling, mijn oude boerderij heeft ook de nodige buitenmuren van 50cm dik, opgebouwd uit zachte kalksteenbrokken, gemetseld met leem. Op meerdere plaatsen was het dak dermate slecht dat regenwater direct boven op de muur kwam. Dat water sijpelt op den duur door de muur heen en spoelt het leem weg. Er zijn dus holtes in de muur en hier en daar vallen er stenen uit (ook onderaan) net als in jouw foto.
Natuurlijk begin je de oorzaak van de lekkage weg te nemen zoals Christian al aangeeft. In mijn geval betekende dat een heel nieuw dak 🙁
Ik heb daarna voor de reparaties in principe dezelfde aanpak gevolg als Ratatouille. Slappe kalkmortel van 350kg NHL-5 per m3 metselzand, rubber handschoenen aan, en gewoon in het gat smijten tot dat bijna vol is. Redelijk passende stenen in de slappe mortel in het gat duwen, eventueel verder intikken met rubber hamer, uitpuilende mortel weghalen, plank met schoor ertegenaan om de boel op zijn plaats te houden, en 24 uur laten drogen. Dan plank weghalen, overtollige mortel wegkrabben, voegen uitkrabbem en nog 1 week laten drogen. Tenslotte later met 300 kg NHL-5 per m3 witzand en pigment op kleur voegen, eventueel met de rest van de muur.
Zelf heb ik het metselwerk hier en daar bijgewerkt met op maat gezaagde oude dakpannen omdat ik niet genoeg oorspronkelijke stenen had. Die oude dakpannen zien er net zo uit als de ouderwetse dunne metselstenen (bricous) die je in deze buurt vaak ziet. Bijgaande foto´s geven hopelijk een idee.
Tenslotte, als je je zorgen maakt om de holtes in de muur waar de leem is weggespoeld. Ik heb zelf een paar emmers dunne (bijna waterige) kalkmortel boven in de gaten in de muur laten lopen. Simpelweg elke dag de overgebleven restjes mortel op deze manier verwerkt. Na een paar dagen waren de muren weer “vol” en namen niets meer op, dus ik neem aan dat de door weggespoelde leem ontstane gaten weer grotendeels zijn gedicht. Dat is het leuke van kalkmortel, je kunt het zonder problemen met een overmaat aan water verwerken. Bij cement gaat dat niet omdat deze door teveel water zal verbranden.
Succes met de werkzaamheden!
Salutations, Jos
-
AuteurBerichten