offerte voor schotel hoog

Dit onderwerp bevat 22 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #186743
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onze oude schotel is aan vervanging toe, hij zit met plakband e.d. aan elkaar, en volgens de installateur ontbreekt er e.e.a., wat me op zich niet verbaast, we hebben regerlmatig zenderuitval. 😮
    We wilden de zaak meteen goed aanpakken, maar schrokken erg van de prijs.
    We zitten in het noorden van departement de Lot.

    Wat we willen:
    In de grote gite: hier staan 2 decoders: 1 voor Orange TV, en een “Nederlandse Canaldigitaal”. Het leek ons logisch hier Astra1+3 + hotbird voor nodig te hebben (evt. ook Astra 2).
    In de kleine gite (zo,n 25 meter verderop, er is een coax-kabel aanwezig): hier willen we volstaan met één “Nederlandse Canaldigitaal” decoder. Voor ons gevoel moeten we hier Astra 1+3 + liefst ook hotbird en evt. Astra 2.

    We willen een wirwar aan kabel voorkomen, het idee is dat de installateur één schotel installeert bij de schoorsteen (buiten), daar de zaak achter de schotel bundelt en met zo min mogelijk kabels naar beneden gaat.

    Wat is aangeboden

    We zijn wat geschrokken van de offerete die we vandaag ontvingen en willen weten of deze reëel is:
    En: zijn er betere, betaalbaarder oplossingen?

    voici les tarifs pour la réalisation d’une installation satéllite avec 3 sat et commutateur disecq..
    _antenne satéllite fibre visiosat sans LNB 91.14€ ht
    _support visiosat ( astra19.2°; astra23°; hot bird 13° ) 49.60€ ht
    _LNB QUATTRO 71€ * 3 = 188.13€ ht 😯
    _coax noir 17patc 4 en 1 3.34€ /m environ 6m * 3 60.20€ ht 😯
    _commutateur disecq 17entrées/ 6 sorties 281.14€ ht 😯
    _fiches F à visser 1.00€/pièce environ 30 25.08€ ht
    _déplacement 20.90€ ht

    En ce qui concerne le main d’oeuvre, pour etre le plus juste, celle-ci s’éffectuera à l’heure.
    Son montant à l’heure est 35.12€ ht.

    Wie kan ons op weg helpen?

    Wilm

    #186754
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De offerte lijkt vooral gebaseerd op de wens om 3 satellieten te ontvangen op meerdere locaties met zo min mogelijk kabel ongeacht de prijs. Het aanbod wijkt af van de standaard consumenten oplossing, in Nederland heet dit een GSO installatie. GSO=Gereed voor SatellietOntvangst. Een dergelijke installatie is bedoeld om een (groot) aantal locaties te kunnen voorzien van satellietsignaal, terwijl maar 1 schotel wordt gebruikt. De algemene toepassing is een flatgebouw met 1 schotel onzichtbaar op het dak en een aansluiting naar elke woning ter voorkoming van ‘schotelschimmel’.

    Door gebruik van Quattro LNB ’s en een 17/6 switch kun je 6 tuners aansluiten of 3 tuners met dubbele aansluiting. Let op dat een quattro lnb niet hetzelfde is als een quad lnb.

    De gehanteerde prijs voor de lnb’s is aan de hoge kant. Hoewel merk en type ontbreken kosten quattro lnb’s tussen 20 en 50 euro. De prijs voor de 17/6 switch lijkt daarentegen niet hoog. De rest van de offerte ziet er ook niet vreemd uit.

    De offerte valt vooral duur uit door de gekozen oplossing (GSO) en daardoor het benodigde materiaal, wellicht is er gesproken over een mogelijk toekomstige uitbreiding naar 6 ontvangers/locaties?

    Het kan een stuk goedkoper, maar dan kost uitbreiding relatief veel geld. In deze offerte kun je 6 tuners aansluiten zonder extra investering, hooguit een extra kabel leggen.

    Let op dat Astra2 ontbreekt in de offerte, dit is een visiosat G3B, terwijl een G4B inclusief Astra2 ook bestaat. Zit u wellicht ver zuidelijk?
    Edit: In noorden van de Lot is in ieder geval ontvangst mogelijk, maar wellicht is deze schotel niet groot genoeg.

    Als je kiest voor een ‘gewone’ consumentenoplossing:
    3 stuks Inverto black ultra quad lnb : 3 x €30= €90
    3 diseqc switches 4/1 spaun(duur merk): 3x €36= €108
    (prijzen uit een willekeurige webshop)
    Dan kom je op ca €200 voor lnb’s en switches in plaats van €470, afgerond.

    Wil je gewoon echt goedkoop, dan kan er nog veel af van de switches, die bestaan ook voor € 5,- per stuk. Uiteraard een ‘andere’ kwaliteit. Met die componenten kun je 3 tuners aansluiten. Een 4e kan nog relatief simpel worden toegevoegd. Ontstaat later toch de wens om een 5e tuner aan te sluiten, dan is ineens de investering waardeloos en wordt GSO alsnog de beste oplossing.

    #186753
     Noë
    Sleutelbeheerder

    waarom een schotel op dak aan de schoorsteen?
    waarom zo’n moeilijke plek?
    neem een mat zwarte schotel en kijk of je hem laag +/- 2m kan plaatsen met vrij zicht kun je er altijd zelf bij.
    De prijzen in de offerte zijn redelijk.

    #186752
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jako, erg bedankt voor je uitgebreide, verhelderende antwoord!
    Er is niet gesproken over uitbreiding, maar aan de andere kant is het ook zo dat dit wellicht toch een keer kan gaan spelen. Goed dat je dit aanstipt. Wij zullen bij onszelf te rade gaan of we een kleine 250 – 300 extra investeren met het oog op “de toekomst”, of nu voorzichting doen met het risico dat t.z.t. alsnog het volle pond moet worden betaald.

    De huidige schotel zit ook aan de schoorsteen en valt goed weg. Bovendien hebben we nogal wat hoge bomen vlak naast het huis.

    Allebei bedankt in ieder geval voor de reactie.
    Groet,
    Wilm

    #186765
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Wilm,

    Zelf heb ik de schotel die (vermoed ik) ook in jouw offerte staat, een Visiosat SMC-100 met speciale rail met LNB posities voor Astra 19, Astra 28 en Hotbird 13. De Hotbird 13 gebruik ik bijna niet, ik ga binnenkort een extra LNB op de rail zetten voor Astra 23.

    Ik heb voor kennissen van mij een Visiosat G3C installatie gerealiseerd voor de 3 Astra satellieten. Dit is een installatie zoals Jako die ook omschrijft, met hier en daar wat ander materiaal. Zie het overzicht in de onderstaande tekening.

    Ik gebruik nog uitsluitend SPAUN schakelaars na zeer teleurstellende ervaringen met andere (goedkopere) merken.

    Het kostenplaatje voor die installatie in juni 2012 bij een FR internetshop was als volgt:

    Code:
    ARTICLE PRIX UNIT QTE PRIX TOTAL
    Parabole Visiosat BISAT G3 C sans LNB
    Rouge-brique – VISIOSAT 112.00 € 1 112.00 €
    Commutateur Diseqc SPAUN SAR 411 F
    + boitier étanche WSG – SPAUN 35.90 € 4 143.60 €
    LNB ALP QUAD – ALP 44.00 € 3 132.00 €
    Connecteur F à visser pour câble
    de 6.8 à 7.5mm . – ELBAC CABLE 0.59 € 30 17.70 €
    Câble coaxial 15PRTC PH p ml 0.78 € 20 15.60 €

    SOUS-TOTAL 420.90 €
    Estimation des frais d’envoi 13.50 €
    TOTAL 434.40 €

    Beide installaties werken naar wens in het zuid-westen (Gers 32).

    Ik hoop dat dit je een beetje helpt. Als je het adres van de FR webwinkel wilt mail me dan even privé, Wim ziet als een havik toe op mogelijke reclame-uitingen.

    Salutations, Jos

    61x4s-NicoSat.jpg

    #186751
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos ,ik ga er vanavond naar kijken, maar zeker bedankt.
    Wilm

    #186750
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Jos, Ik kan de specificaties voor de belasting van de schotelarm niet vinden, maar ik kan me voorstellen dat het gewicht van 4 Quad lnb’s met bijbehorende kabels te veel van het goede is voor deze schotel.( (kracht=arm X last etc.)

    Let op dat voor Astra 28 de ontvangstcondities (lokaal veel) slechter worden door ingebruikname van de nieuwe generatie satellieten zoals ook geconstateerd is door Ben hier . Het is de vraag of deze schotel dan nog volstaat.

    In de offerte is relatief dure 4-in-1 coax kabel opgenomen om tegemoet te komen aan de wens van ‘weinig kabel’. Uiteraard zijn 12 afzonderlijke kabels goedkoper dan het gebruik van 3 keer 4-in-1 kabels.

    #186761
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Jako,

    Hartelijk dank voor je reactie.

    Ik zie in de offerte van Wilm geen duidelijke specificatie van de schotel. Uit de omschrijving, prijs en losse support voor de LNB´s meen ik te kunnen afleiden dat het om een Visiosat SMC-100 zal gaan en dus geen Bisat. Maar dat is een beetje conjecture van mijn kant.

    Voor de duidelijkheid, mijn eigen installatie is gebaseerd op deze set met een SMC-100. Dus met enkelvoudige LNB´s. Deze schotel is 103 cm verticaal en de arm is behoorlijk robuust. Tot nu toe heb ik geen ontvangstproblemen met de Astra 28, zelfs op de nieuwe transponders zoals aangegeven in eerdere posts van Ben en jou. Ik hoop derhalve dat deze schotel ook 4 LNB´s aankan zonder mechanische overbelasting, ook al omdat er geen hele bossen kabel gedragen hoeven worden. Omdat de support niet is voorbereid op 4 LNB´s zal ik een beetje moeten bricoleren. Dat ga ik binnenkort proberen. Ik laat nog weten hoe dat afloopt.

    De set die ik voor mijn kennissen heb gerealiseerd (en waarvoor ik de prijzen in mijn bovenstaande post noem) op basis van de Visiosat Bisat G3 werkt tot op heden naar tevredenheid, maar daar heb ik nog niet in detail naar de nieuwe transponders gekeken. Als er nieuws te melden valt laat ik dat weten.

    Salutations, Jos

    #186759
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jako, toch nog een laatste vraag, die bij me opkwam “het oog op de toekomst”.

    Op dit moment willen we kiezen voor Astra 1+3 en Horbird 13. In het rijtje ontbreekt Astra 2 dus. Is het aan te raden dit ook meteen mee te nemen, of verval ik dan voornamelijk in doublure van aanbod van zenders?
    Of zijn er bv plannen bekend om Nederlandse zenders in de toekomst hiernaartoe te verhuizen?

    Bij voorbaat bedant.

    Wilm

    #186760
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er komen enorme veranderingen de schotel gaat verdwijnen en de satelliet ontvangst gaat op de zelfde manier als een GPS systeem als bijv een Tomtom navigatie dus geen lelijke schotel meer maar een kleine antenne.

    mvg,

    marcel

    #186749
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oei, dat is schrikken.
    Wanneer gaat dat gebeuren, en hoelang blijven de schotels dan nog functioneren?

    Of is omschakelen nu al mogelijk en aan te raden?

    Wilm

    #186758
     Noë
    Sleutelbeheerder

    duh

    #186763
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maar dan blijft de vraag, Marcel, is het nu al mogelijk en/of verstandig om over te schakelen?

    Wilm

    #186764
     Noë
    Sleutelbeheerder

    duh

    #186746
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Marcel, bedankt voor de info. Niet op wachten dus.
    Wilm

    #186747
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, niet wachten dus. Je zou in de situatie kunnen komen van die man die nooit foto’s heeft gemaakt omdat hij maar bleef wachten op de volgende generatie betere fototoestellen.
    Dit voorbeeld heb ik ooit gebruikt bij een klant die maar niet kon beslissen welke IT apparatuur en software te kopen, omdat er volgens hem alsmaar verbeteringen op de markt kwamen. Hij snapte het.

    #186748
     Noë
    Sleutelbeheerder

    duh

    #186745
     Noë
    Sleutelbeheerder

    klok-klepel verhaal.
    Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Het aanbod op Astra2 is voor de meesten veel aantrekkelijker dan Hotbird. Geen doublures, de BBC1-4 en de ITV`s zitten alleen daar.

    De Astra2 satellietgroep wordt net vernieuwd door de Astra2e/f/g satellieten met een levensduur van 15 jaar. Een goede opstelling voor Astra2 gaat dus minimaal nog 15 jaar mee, prima investering. Er zijn zeker geen plannen om de Nederlandse zenders naar Astra2 te verschuiven, dat gaat nooit gebeuren. Astra2 is voorbehouden aan het VK.

    De Nederlandse zenders gaan naar Astra3. Prima positie en veel goedkoper dan de Astra1 (en -2) locatie.

    #186762
     Noë
    Sleutelbeheerder

    duh

    #186744
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bruin of Ollie B. Bommel z’n pilletjes weer niet ingenomen?

    #186755
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ter info: het heeft even geduurd, maar na een aantal keren vragen heeft de antenneman een specificatie gegeven:

    Antenne SAT fibre visiosat rèf: 145015 1 91,14 € 91,14 €
    support visiosat ( astra19,2; astra 23; astra 28) réf: 914,615 1 49,60 € 49,60 €
    LNB QUATTRO servimat réf: BS1R8 3 62,71 € 188,13 €
    coax noir 17 patc 4 en 1 au mètre 18 3,34 € 60,12 €
    commutateur disecq 17E/ 6sorties fraccaro rèf: SWI51706A5 1 281,14 € 81,14 €
    Fiches F à visser 30 1,00 € 30,10 €
    déplacement 1 20,90 € 20,90 €

    main d’œuvre est de 35,12€ de l’heure, j’évalue a 4/5h… 5 35,12 € 175,59 €

    Total HT 896,72 €
    T.V.A 7% 959,49 €
    T.V.A 19,6%
    Total TTC 959,49 €

    #186756
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Flink aan de prijs, lijkt me. Bovendien is de opzet bewerkelijker dan tegenwoordig nodig is. Ik heb zelf ook een Visiosat BiSat met een G4C arm met 3 twin LNB’s en dat was toch nog een heel gedoe om ze goed uitgelijnd te krijgen.
    Er is nu (in één behuizing) een triple-quad LNB. Die kijkt naar 3 satellieten (19.2 25.3 en 28.2) en heeft 4 uitgangen zodat je 4 single decoders (of 2 twin decoders) kunt aansluiten. Kost 90-100 euro, heeft ingeintegreerde Diseqc switches. Je monteert die gewoon op een enkelvoudige arm van een Visiosat, middelste buisje uitrichten op 23.5 en brengt de 4 afgaande kabels naar de ruimtes waar je de (max) 4 decoders hebt staan. Geen gedoe meer met aparte LNB’s die uitgericht moeten worden en switches achter de schotel en geen ingewikkelde ‘kabel-salade’. Hier vind je er een: http://www.sattv.nl/triple-lnb-astra1-2-3
    Als ik opnieuw moest beginnen, deed ik het zo.

    #186757
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alleen aan te bevelen voor wie binnen het nieuwe Astra2 bereik woont en niet ontworpen voor gemelde visiosat, maar voor een gewone schotel van 60-85 cm.. Buiten het officiële gebied al snel ongeschikt voor een betrouwbare ontvangst van de Britse zenders. Niet aanbevolen voor de TS.

    astra2efg-ukspot.jpg

    P.S: Momenteel zijn het Nederlandse en Vlaamse TV pakket ongecodeerd te ontvangen wegens technische problemen.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2023 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?