numero securite sociale verkrijgen

Dit onderwerp bevat 13 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 1 maand geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #191243
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geachte mensen,

    Ik loop tegen een muur wat betreft het verkrijgen van een Numero securite sociale en dus ook een carte vitale.
    Ik ben nu sinds februari in Frankrijk en wil graag aan het werk aangezien ik door omstandigheden geen WW uitkering mee kon nemen vanuit nederland.
    Maar hier in Frankrijk(Wij zijn in het bezit van een geerfde woonruimte dus geen woonkosten) moet ik een inkomen hebben voor het verkrijgen van dit nummer en om mijzelf in te schrijven voor een uitzendbureau heb ik dit nummer weer nodig(kreeg zelfs de vraag of ik wel een werkvergunning had).Ik dacht toch echt dat wij één europa hadden maar in de praktijk blijkt dit toch niet zo eenvoudig. Mijn vrouw (francaise)kwam 20 jaar geleden naar nederland en toen had ik voor haar binnen 5 minuten bij de belastingdienst een sofinummer.Mijn vrouw heeft een nummer en had al een tijdelijke baan gevonden maar doordat zij naar het CPAM (vrij genomen) moest komt zij 5 uur tekort om haar carte vitale op te starten en kan men ook voor mij geen tijdelijk numero securite sociale opstarten. Hoe komen wij uit deze vicieuze cirkel??? Wie kan ons helpen??

    #191244
     Anoniem
    Inactief

    Beste Martin,
    Ik heb het volgende voor je gevonden;
    je moet je inschrijven bij de CPAM, zoek daarvoor op internet naar de dichtsbijzijnde op jouw postcode.

    De manière générale, vous devez vous inscrire à la Caisse Primaire d’Assurance Maladie, pour obtenir une carte de sécurité sociale. Les modalités diffèrent selon votre situation.
    Voir : les conditions d’affiliation
    Vous pouvez vous adresser à la Caisse Nationale d’Assurance Maladie pour savoir de quelle Caisse Primaire d’Assurance Maladie vous dépendez :
    Caisse Nationale d’Assurance Maladie
    66, Avenue de Maine
    75014 PARIS
    Tél : 01.42.79.30.30

    Ik heb op deze site een dikke 20 minuten gezocht maar niets gevonden.
    Weer benadruk ik de onmogelijkheid om eenvoudig informatie te vinden met de zoekmachine.
    onder “inschrijven securite social krijg ik alleen alles over aow en andere nederlandse regels, geen een over de franse.

    #191245
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe kan dat als je vrouw bij de CPAM zit, en toch geen carte vitale krijgt? Mijn advies zou zijn, begin als autoentrepreneur (www.lautoentrepreneur.fr), dan heb je snel een nummer, stap dan weer uit dat regime. Je vrouw kan evt ayant droit worden van de autoetrepreneur, of zelf ook autoentrepreneur worden. Als het niet wil, stap dan naar de mediateur de la republique (ombudsman), adressen en spreekuren via hun site te vinden.

    #191246
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Chambres-dHotes Les-vieilles-Tantes,
    bedankt voor je snelle reactie.Dit wist ik allemaal al want ik ben al meerdere malen met mijn vrouw bij de CPAM geweest maar vanwege het ontbreken van een inkomen (salaris of WW of RSA)en een te korte arbeisduur van mij vrouw bij een tijdelijke baan moeten wij zelf de premie betalen.Maar als er geen inkomen is hoe kunnen wij dan die premie betalen dus aan het nummer komen. het zou handig zijn als er een werkgever is die mijn Numero securite sociale zou aanvragen maar ik wordt al niet ingeschreven zonder dit nummer bij uitzendbureau’s en ik heb al meerdere sollicitaties gedaan die vastlopen op het ontbreken van dit nummer.(men durft op één of andere manier het risico niet aan)
    Ik ga verder spitten want ik geef niet zomaar op.
    dank je wel!!

    #191247
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste dit,

    Jij ook bedankt!!! wij gaan deze mogelijkheid ook bekijken en zullen een reactie op dit forum achterlaten.
    Martin

    #191248
     Noë
    Sleutelbeheerder

    beste dit,
    Mijn vrouw had vanwege een afspraak met het cpam 5 uur tekort gewekt om aan de administratieve 60 werkuren te komen.

    #191249
     bosbess
    Bijdrager

    Dag Martin, het idee van Dit ondersteun ik. Alleen heb ik vorig jaar in deze rubriek van Wim van Teeffelen (onze deskundige) begrepen dat als auto-entrepreneur de partner niet is meeverzekerd. Dit zou wel het geval zijn indien je een micro-entreprise begint (als ik het goed heb begrepen). Een micro-entreprise is een entreprise individuelle, waarbij je kiest voor het micro-régime. Daarin kan je dan weer kiezen uit verschillende mogelijkheden. Als je kiest voor micro-entreprise social/fiscal ben je in de praktijk gelijk aan auto-entrepreneur (en de RSI noemt je ook hardnekkig zo), maar er zitten bepaalde voordelen aan. Ook nadelen: officiële inschrijving bij de KvK en in het Handelsregister.

    Vorig jaar ben ik namelijk zelf een chambre d’hôte begonnen en ik heb toen in het forum over de bedrijfsvorm enkele vragen gesteld. Mijn situatie is weliswaar anders dan die van jullie (ik ben alleenstaand en AOWster), maar de antwoorden die Wim van Teeffelen destijds gaf waren algemeen en het onderwerp evalueerde later naar “ayants-droit” (mede met behulp van belastingdeskundige Rob van Schijndel). Je vindt het onderwerp hier. Lees het even door, misschien geeft het al antwoord op een aantal vragen. Daarna kan je hier eventueel meer op jullie situatie toegespitste vragen stellen. Ik hoop dat Wim van Teeffelen en/of Rob van Schijndel nog zullen reageren.

    #191250
     bosbess
    Bijdrager

    Een beetje laat vraag ik me af of jullie niet in aanmerking komen voor de CMU: Couverture Maladie Universelle. Op deze site kon ik er geen uitleg over vinden, maar hier wel. Behalve een CMU de base bestaat er ook een CMU complémentaire. Googelen op CMU levert resultaat, o.a. hier. Daaruit:

    “La couverture maladie universelle (CMU) de base facilite l’accès aux soins et le remboursement des soins à toute personne résidant en France et qui n’est pas déjà couverte par un autre régime obligatoire d’assurance maladie.”

    #191251
     Wim Bavelaar
    Moderator

    In tegenstelling tot wat bosbess meldt, de belangrijkste informatie over de CMU en de CMU-C is op de site te vinden en wel hier.

    Wim

    #191252
     bosbess
    Bijdrager

    Inderdaad Wim, en jouw link komt ook nog eens meteen uit op het juiste artikel. Ik ben nog niet zo gewend aan deze zoekmachine. Ik typte CMU in. Na diverse onderwerpen die daar niets mee te maken hebben kwam ik bij Ziektekosten, CVZ, AWBZ uit. Aanklikken. En daar heb ik een fout gemaakt, want ik ben al die artikelen gaan doorspitten op CMU, tot ik er genoeg van had. Nu zie ik pas (dom) dat bovenaan een zeer overzichtelijke opsomming van de onderwerpen staat, waaronder CMU. En dat zijn links, waarmee je meteen op het juiste onderwerp komt. Heel handig. Enfin, weer wat geleerd.

    #191253
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Martin,

    Het is voor een werkgever geen probleem als je nog geen Frans sociaal nummer hebt. Denk daarbij eens aan al die Nederlandse vakantiekrachten die netjes op de loonlijst komen van de Franse camping.

    Volgens mij moet je partner sowieso onder de Franse verzekering kunnen vallen, bijvoorbeeld via http://www.ameli.fr/fileadmin/user_upload/formulaires/S3137.pdf
    De website http://www.ameli.fr is sowieso handig.

    Op het moment dat je partner verzekerd is in Frankrijk, kun jij op die verzekering meeliften. Zolang je zelf nog geen inkomsten hebt.

    In dergelijke situaties is het van groot belang dat je er goed op let dat er op ieder moment een ziektekostenverzekering is. Of particulier of via de CPAM.

    Succes,
    Rob van Schijndel

    #191254
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess. Nee, dta heb je verkeerd begrepen. De echtgenote kan wel degelijk meeverzekerd zijn in geval van een auto-entrepreneur. Ik onderschrijf de suggestie van Dit. Inschrijven als auto-enyrepreneur, dan met het verkregen numéro de securité social naar werkgever of uitzonedbureau en dan weer uitschrijven als auto-entrepreneur. Je mag 2 jaar ingeschreven staan als auto-entrepreneur zonder enige omzet. Ik geef onmiddellijk toe, dit is oneigenlijk gebruik van het statuut van auto-entrepreneur, maar wel ene manietr om uit de vicieuze cirkel te geraken.

    Wim

    #191255
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De sociale zekerheid in Frankrijk blijft een ratjetoe van instellingen allerhande (waarvan ik bij sommige nog altijd niet weet wat ze nu juist doen), en ik zat een paar jaar terug ook in een tussen-twee-stoelensituatie. En met de administratieve instellingen kwam ik geen stap verder (ook moeilijk als je vaak enkel per brief mag corresponderen, en dan pas maanden later antwoord krijgt).

    Ik ga akkoord met Wim. De makkelijkste manier blijkt inderdaad, hoe idioot ook, het autoentrepreneurschap te zijn. Zolang je geen inkomen aangeeft (moet je trimestrieel doen) kost het je niks. Dan krijg je bericht van de RSI (régime sociale des indépendants), http://www.rsi.fr die je zal willen inschrijven. Het kan wel helpen om hen enkele weken na inschrijving zelf op te bellen, anders kan je lang wachten. Even kijken op de website welk kantoor voor jouw regio bevoegd is.

    Zij zullen un acte de naissance vragen om je persoonsgegevens te pakken te krijgen. Nu aanvaarden ze zo’n exemplaar zonder vertaling van België en Duitsland, maar ik weet het zo niet meteen voor Nederland. Moet je eens navragen. Op basis van dit document krijg je dan un numéro de sécurité sociale provisoire. Vervolgens nog eens bericht van je Caisse d’Assurance Maladie die voor je eigenlijke ziekteverzekering zal zorgen.
    Later krijg je dan nog eens bericht van de RSI om een Carte Vitale te maken, maar daar is het bij mij vastgelopen. Wacht daar nu al twee jaar op, en ben van pure armoede maar in persoon naar hun kantoor getrokken om te weten welk document ze nu eigenlijk nodig hadden want uit hun standaardantwoorden per brief kon ik dat niet afleiden. Dus nu opnieuw aan het wachten op de mallemolen.

    De CMU heeft niks met het sécu-nummer te maken. Da’s gewoon een Assurance Maladie voor diegenen die nergens aanspraak op kunnen maken, maar discrimineert wel de EU-burgers die er pas na vijf jaar in Frankrijk op kunnen rekenen, in tegenstelling tot niet EU-burgers. Da’s een geval van discriminatie waar Europa Frankrijk nog eens moet terechtwijzen, maar eer dat weer opgeklaard is, zijn we alweer jaren verder.

    #191256
     bosbess
    Bijdrager

    Sorry Wim, dat heb ik dan inderdaad verkeerd begrepen.

    Rob: ik begrijp niet goed wat je wilt zeggen. Ik dacht dat Ameli een produkt van de CPAM is. Als de CPAM weigert om Martins vrouw in te schrijven, dan kan dat toch ook niet via Ameli? Of mis ik iets?

    Gautier: Dat de CMU niets met het sécu-nummer heeft te maken is me bekend, maar dan zouden Martin en zijn vrouw in ieder geval betaalbaar verzekerd zijn tegen ziektekosten tot ze dat nummer hebben bemachtigd. De CMU is na drie maanden vestiging in Frankrijk toegankelijk voor iedereen die permanent in Frankrijk is gevestigd, ook voor EU-burgers. Maar tot je vijf jaar in Frankrijk woont, moet je daarnaast aan twee voorwaarden voldoen:

    1. beschikken over voldoende middelen van bestaan;
    2. tegen ziektekosten zijn verzekerd, ook de huisgenoten (vaak zal dat een dure particuliere verzekering zijn).

    Na vijf jaar verblijf mogen deze twee voorwaarden niet meer worden gesteld. In het verleden hebben CPAM-medewerkers op grond van verkeerd lezen van de betreffende ministeriële circulaire wel eens onterecht willen vasthouden aan een termijn van 5 jaar, maar inmiddels is daar hopelijk ook in de praktijk een einde aan gekomen. In het forum oude stijl hebben we begin vorig jaar uitvoerig over deze 5-jaar termijn gediscussieerd (zie archief oude forum), met bijdragen van oa Rob van Schijndel en Wim. Aan het einde van deze discussie meldde Rob toen dat een van zijn cliënten er eindelijk in was geslaagd om toegelaten te worden tot de CMU, op grond van argumenten die Rob had aangedragen.

    Dat brengt mij op nog een vraag aan Rob: is de uitslag al bekend van de zaak die Pien en Ton over de CMU bij het Tribunal hadden aangespannen?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?