Nederlands paspoort verlengen/vernieuwen in Parijs

Dit onderwerp bevat 27 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 5 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #197984
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een aantal weken geleden zijn mijn vrouw en ik naar parijs afgereisd
    om onze paspoorten te vernieuwen.Vooraf hadden we gekeken op de site van de Nederlandse ambasade in parijs en gelezen dat het noodzakelijk is om daarvoor een afspraak te maken. Daar aangekomen bleek dat er in de ambasade geen mogelijkheid was om de juiste pasfoto,s te laten maken. De foto’s moeten voldoen aan bepaalde eisen. We kregen van de dame achter de balie een kopie
    van een adres van een fotograaf ergens in Parijs en daar sta je dan. Wij hadden voor s,middags laat een afspraak en die mevrouw liet ons nog wel weten dat om 16.00 uur het loket zou sluiten dus wij naar buiten en weer een paar straten door op zoek naar een metro station, het bleek nog 15 minuten met de metro en vervolgens zoeken naar het adres van de fotograaf. Er werden uit de losse hand een paar foto’s gemaakt die er werkelijk niet uitzagen maar goed wij
    vol stress als de bliksem weer een paar straten door gerend en weer terug met de metro en nog net op tijd kwamen we weer voor het loket te staan op de amasade waar verder alles werd afgehandeld.

    Het is toch nog een lang verhaal geworden maar ik wil hiermee duidelijk maken dat het belangrijk is om alles goed voor te bereiden alvorens af te reizen naar Parijs.

    Theo

    #198009
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maar al die informatie staat toch gewoon op de website van de ambassade?? hier


    In Parijs kunnen, wanneer u dit nadrukkelijk aangeeft, pasfoto’s worden gemaakt bij:
    ANXOLAB
    26, Bd Des Batignolles
    75017 Parijs
    Tel 01 45 22 49 56
    Maandag t/m zaterdag, 09 – 19 uur, ZONDER AFSPRAAK
    Metrohalte Place de Clichy of Rome


    #198010
     Wim Bavelaar
    Moderator

    En op de site van dit forum:

    Voor het technisch omzetten van een gescande pasfoto naar een gelaatsscan is het noodzakelijk dat de pasfoto voldoet aan een zeer uitgebreid pakket aan eisen. Deze eisen zijn te vinden op de NL-versie van de website Paspoortinformatie. Men mag zelf met een elektronische camera een pasfoto (laten) maken, alles is toegestaan zolang de pasfoto maar voldoet aan het gestelde pakket van eisen en een goed gelijkend beeld geeft van de aanvrager. Het meest eenvoudige is echter om het consulaat of de ambassade te bellen en te vragen naar een fotograaf uit de buurt die een pasfoto kan maken die voldoet aan de nieuwe eisen.

    #198001
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gisteren ’n nieuw paspoort aangevraagd, te Parijs. Vriendelijk en efficiënt geholpen.

    Die bijzondere eisen die NL aan de pasfoto stelt, betreft vooral ’t formaat. AnxoLab neemt ’n foto, photoshopt wat op ’t scherm om vlak en beeld goed te verdelen binnen ’t stramien. Voor tien euro krijgt u acht foto’s.

    Wat wellicht handig is om te weten : van AnxoLab naar consulaat is ’n afstand van vijf kilometer. Wilt u dit per auto doen, reken dan op minstens drie kwartier want de Rue d’Amsterdam (ja, die) kan behoorlijk vertragen. En dan moet u nog om de Assemblée Nationale heen, als daar dan maar geen demonstranten, cameraploegen en agenten de boel ophouden.

    Kortom : ’t was ’n goede dag.

    Peter.

    #198002
     Anoniem
    Inactief

    Valt mee dat je niet naar Nederland moet om een foto te laten maken, 5km te gek voor woorden.

    #198003
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Altijd weer een gedoe om mijn dikke kop (ik schijn een plat hoofd en onwaarschijnlijk brede kaken te hebben volgens mijn tandarts..) op de juiste plek in een pasfoto te krijgen. Twee jaar geleden lukte het ook niet gelijk bij de Ambassade, gelukkig hadden ze toen daar nog een machine in de hal staan waarin het uiteindelijk wel lukte. Eens in de 5 jaar 5 km omrijden, daar zit ik niet zo mee.

    Steven

    #198004
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ’t Heeft de majesteit nog net behaagd mij van ’n paspoort te voorzien. Vorige week dinsdag aangevraagd, gisteren reeds ontvangen. Hulde aan ’t consulaat, alle goeds voor Willem.

    Houd u veilig,
    Peter.

    #198005
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De paspoortbalie, die al erg lang beloofd werd op luchhaven Schiphol, gemeente Haarlemmermeer zou in het voorjaar er zijn. Niet dus. Het wordt na de zomervakantie. Mag ik een voorspelling doen ?………

    #197993
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je nu een nieuw paspoort nodig hebt en van plan bent naar Parijs te gaan, weet dan dat zij in deze maand januari 10 dagen gesloten zijn! Welke dagen weet ik niet precies, ik geloof van 10 tot 20 januari.
    Dit zou vanwege technische/IT reorganisaties zijn(dit kon zeker niet voor 1 oktober 2013 gedaan worden)! Dus wordt men verplicht een vlucht naar Nederland te boeken om het daar te gaan regelen. Op Schiphol kon men gedurende de Kerstvakantie periode geen pasfoto’s laten maken en werd men doorgestuurd naar een automaat op Schiphol. Maar met een baby van 2 maanden is het niet mogelijk om in zo’n automaat een goede foto te maken. Goed geregeld………………?!

    #197990
     bosbess
    Deelnemer

    Het enige wat NL vóór 1 oktober 2013 voor elkaar kreeg was alle consulaten sluiten. Dat kon kennelijk niet een jaar wachten tot per 1 januari paspoort en identiteitskaart 10 jaar geldig werden. Gevolg: vele NLers die ver van de ambassade wonen hebben nog snel hun (nog geldige) paspoort bij een consulaat laten vernieuwen en moeten nu ondanks de wetswijziging toch weer na vijf jaar naar Parijs. De nieuwe wet geldt namelijk niet voor paspoorten van vóór 2014, ook al is er in het paspoort zelf niets veranderd. Goed geregeld………..?!

    #197992
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Had je gedacht 10 jaar geldig. Ook dat is nog (steeds) niet geregeld. En ze hebben zoveel extra werk aan het verstrekken van een paspoort aan een Nederlandse ingezetene, woonachtig in het buitenland dat hiervoor aparte tarieven gelden: Voor het paspoort Euro 84,80 i.p.v. 50,35 en voor de ID kaart Euro 79,35 i.p.v. 41,90. Goed geregeld………toch.

    #197989
     bosbess
    Deelnemer

    De Telegraaf somde op 29 december jl. alle wijzigingen per 1 januari 2014 op, waaronder:

    “Voor een identiteitskaart zijn niet langer vingerafdrukken nodig. De ID-kaart en het paspoort worden 10 jaar geldig.”

    De ingangsdatum 1 januari had minister Plasterk in september ook al min of meer toegezegd, zie hier. Daar is ook te lezen dat nu alle paspoorten zullen zijn voorzien van een beschermhoesje om “een sterk toenemende vorm van criminaliteit, namelijk identiteitsfraude, te helpen terugdringen.” Het eerste hoesje, oftewel ID-cover zoals het in goed Nederlands wordt genoemd, werd overigens al in september 2013 door de gemeente Boxtel met een nieuw paspoort meegeleverd. Zie ook de lezerscommentaren.

    16999212gt.jpg

    #198000
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Best mogelijk, maar dat is nog niet doorgedrongen tot de Nederlandse ambassade in parijs:

    “Regulier nationaal paspoort

    is een reisdocument van 34 bladzijden, geldig voor 5 jaar; voor procedure en locatie klik hier”

    zie:http://frankrijk.nlambassade.org/producten-en-diensten/consular-services/paspoorten-en-id-bewijzen

    Vooralsnog krijg je dus een paspoort met een geldigheidsduur van 5 jaar.

    #197999
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #197986
     bosbess
    Deelnemer

    Je zoekt beter dan ik Louise, want ik had n.a.v. Jako’s reactie ook al onder Nieuws van de site gekeken, maar niets gevonden. Bedankt, nu is het duidelijk.

    #197987
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het beste lijkt me, is om de maand januari even over te slaan voor een afspraak.

    #197988
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bosbess schrijft:

    De Telegraaf somde op 29 december jl. alle wijzigingen per 1 januari 2014 op, waaronder:

    “Voor een identiteitskaart zijn niet langer vingerafdrukken nodig. De ID-kaart en het paspoort worden 10 jaar geldig.”

    Naar aanleiding van dit artikel dacht ik in januari m’n nieuwe paspoort te gaan regelen. Afspraak gemaakt met een grensgemeente in Nederland, meteen gevraagd naar nieuwe geldigheidsduur. Antwoord van de dame: 10 jaar is nog niet officieel. Dus, nog even geduld hebben.
    Hieruit blijkt maar weer De Telegraaf is niet de Staatscourant.

    #197991
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En in de Staatscourant tot heden niets officieel, of heb ik het mis? https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/33440-%28R1990%29

    #197998
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad, niets officieels dan gebabbel, gebabbel, gebabbel tussen Plasterk en n.b. de PVDA-fractie van de Eerste Kamer. We wachten af…

    #198011
     bosbess
    Deelnemer

    Eindelijk licht in de duisternis: met ingang van 9 maart a.s. wordt de geldigheidsduur van nieuwe paspoorten 10 jaar. Op dezelfde datum gaan de tarieven voor paspoorten en identiteitskaarten omhoog. Voor Nederlanders in NL valt de verhoging mee (van 50 naar 67 euro), maar voor Nederlanders in het buitenland gaat het paspoorttarief van 85 naar 131 euro). Zie de brief dd. 10 januari jl. van minister Plasterk aan de Tweede Kamer.

    #197997
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wetswijziging Nederlandse reisdocumenten

    Nieuwsbericht | 17 januari 2014

    De wetswijziging voor Nederlandse reisdocumenten heeft gevolgen op het gebied van de procedure van de aanvraag, de geldigheidsduur en de tarieven.
    De wetswijziging Nederlandse reisdocumenten heeft het volgende tot gevolg:

    vanaf maandag 20 januari 2014 worden er geen vingerafdrukken meer opgenomen bij de aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart
    bij de aanvraag van een paspoort worden nog maar twee vingerafdrukken opgenomen in plaats van vier
    vanaf zondag 9 maart 2014 is de geldigheidsduur van de paspoorten en identiteitskaarten 10 jaar voor volwassenen (voor minderjarigen blijft de geldigheidsduur 5 jaar, zowel voor paspoorten als identiteitskaarten)
    met gelijke datum zullen in het buitenland aangevraagde paspoorten en identiteitskaarten de ondertekening minister van Buitenlandse Zaken dragen

    Met de uitgave van de nieuwe paspoorten en identiteitskaarten vanaf 9 maart gelden de volgende tarieven voor de reisdocumenten:

    paspoorten aangevraagd bij een ambassade of consulaat in het buitenland, met geldigheidsduur 10 jaar, kosten voor volwassenen vanaf 18 jaar € 131,11
    paspoorten aangevraagd bij een ambassade of consulaat in het buitenland, met geldigheidsduur 5 jaar, kosten voor alle minderjarigen € 115,20
    identiteitskaart aangevraagd bij een ambassade of consulaat in het buitenland, met geldigheidsduur 10 jaar, kosten voor volwassenen vanaf 18 jaar € 118,25 euro
    identiteitskaart aangevraagd bij een ambassade of consulaat in het buitenland, met geldigheidsduur 5 jaar, kosten voor alle minderjarigen € 93,66 euro.

    bron:
    http://frankrijk.nlambassade.org/nieuws/2014/01/wetswijziging-nederlandse-reisdocumenten.html

    #197985
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor deze informatie, Jako. Hij is al gedeeltelijk in het onderwerp verwerkt, verdere verwerking volgt binnenkort.

    #197996
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Marietta, misschien kan je daar in meenemen dat het voor Nederlanders mogelijk is om bij welke ambassade/consulaat ter wereld dan ook een paspoort aan te vragen. Ik las dat in een ander forum, maar er werd geen link bij gegeven. Googelen leverde niets op. Daarom heb ik een email gestuurd naar het consulaat in Barcelona, dat na de wetswijziging van vorig jaar nog steeds bevoegd is om paspoorten en ID-kaarten af te geven. Per omgaande (!) ontving ik het volgende vriendelijke antwoord:

    “U kunt inderdaad op het Nederlands Consulaat te Barcelona uw paspoort komen verlengen. Wij verzoeken u vriendelijk om via ons afsprakensysteem een afspraak te maken. Dit voorkomt wachttijden.

    U dient eveneens een bewijs mee te nemen dat u ingeschreven staat in de franse gemeente waar u woont. Indien dit onmogelijk is dient u een bewijs mee te nemen dat u op het door u aangegeven adres woont. Dit kan bijvoorbeeld door overlegging van de energie of water rekening, die op uw naam staat. Voor het maken van de pasfoto´s kunt u ook terecht bij een fotograaf die hier op 1 minuut van het Nederlands Consulaat is gelegen. Verder dient u uw oude paspoort mee te nemen. Het aanvraagformulier kunt u ook downloaden vanaf onze website. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ook altijd even bellen.”

    Voor NLers in Zuid-Frankrijk wellicht een alternatief voor Parijs, evenals Milaan. Overigens viel het mij op dat op de website van dit consulaat maar liefst 5 consulaten in Spanje staan vermeld die nog steeds bevoegd zijn om paspoorten en ID-kaarten af te geven. Dat steekt toch wel bijzonder schril af tegen Frankrijk, waar je alleen nog in Parijs terecht kunt.

    #197995
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Prima Bosbess, dank voor je bijdrage.

    #197994
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Iedere Nederlander kan bij elk consulaat ter wereld een paspoort aanvragen (als dat consulaat een afdeling reisdocumenten heeft). Het kan dus inderdaad ook in Milaan. In sommige landen zijn de consulaten met afdeling reisdocumenten wat dunner gezaaid dan in andere.

    #198006
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goed nieuws, van Barcelona. Nou meende ik gelezen te hebben dat de meeste consulaten dicht gaan (voor reisdocumenten). Behalve Milaan, Munchen en nog 2 elders. Hoe zit dat, is de datum van sluiting dan later dan 1 oktober 2013 ? Of is Barcelona een ambassade (plus consulaire afd.) van NL in Catalonie? . Kan ik over ca 3 jaar nog terecht in Barcelona voor reisdocumenten?

    #198007
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De Nederlandse Ambassade in Spanje zetelt in Madrid. Of je over 3 jaar nog terecht kan in Barcelona is moeilijk te zeggen – waarschijnlijk ook door de ambassademedewerkers. Het hangt namelijk af van (budgettaire) beleid van het ministerie van BuZa. Je zou het consulaat hierover kunnen raadplegen; http://spanje.nlambassade.org/organization

    #198008
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is een goede tip, het kan dus ook gewoon in een ander Euroland of in Zwitserland Bern (Galerie 67 Belpstrasse 67 3007 Bern ) Voor iedereen die in Savoie woont of omstreken. Voor je vertrekt over drie jaar nog even de websites controleren… dat is altijd hetzelfde http://zwitserland.nlambassade.org
    Waar *Zwitserland staat, kan je elk ander land invullen.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?