bouwstroom stopt

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198641
     Noë
    Sleutelbeheerder

    bericht kan ook onder nutsbedrijven

    Net een brief van de ERDF dat mijn bouwstroom over 15 dagen afgesloten gaat worden. Dus mijn raccordement provisoire. We hebben gebeld maar geen resultaat: alleen met een brief van een elektricien die zegt te werken aan de vaste aansluiting kan het met drie maanden worden verlengt. Ik heb precies 1 jaar en twee maanden bouwstroom gehad, en werk nog volop aan de installatie, maar in een deel van het huis is het al af en daar kan ik verblijven.

    Dat gebruikt de ERDF tegen mij: ze menen aan het gebruik te zien dat ik er verblijf en dat ik dus een vaste aansluiting moet hebben. Ik meende dat ze een verkeerd dossier hadden want ze zeggen ook nog 325 euro te moeten krijgen, en dat kan echt niet waar zijn. Ik heb ook nooit een factuur gekregen en bij de meting kreeg ik heel veel geld terug (EDF) want mijn verbruik is heel laag!!

    De rest van het huis is nog in aanbouw (muren, water echt een puinzooi) en de elektra moet ook daar heen via een tweede stoppenkast.

    Kortom een probleem. Geen stroom = niet verder werken. En nu een elektricien aan het werk zetten is onbetaalbaar en niet mogelijk want er staat nog geen badkamer keuken etc. Alleen een generator kan nog helpen of verre buren en een kabel.

    En het regent pijpenstelen.

    #198642
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat kan helpen, er (evt met zielig verhaaltje) zelf naar toe gaan en nog 1 jaar extra vragen. Als dat niet lukt, maak dan één ruimte in huis helemaal in orde (installatie technies dus) en vraag een partiele keuring aan (consuel). Vertel dat je in die ene ruimte gaat wonen, en voor dat deel een definitieve aansluiting wilt. Normaal gesproken heb je bij ERDF een contactpersoon die de voortgang in de gaten houdt. (laat je niets wijsmaken: ERDF en EDF is één firma). Afspraak met Cosuel duurt ca 3 weken, met de afspraak in de hand kun je ook naar de ERDF toegaan, ze zien dat je van goede wil bent. Verder is het wel vreemd, als zij stellen dat je er al woont, dan is het niet echt zinvol/humaan je te willen afsluiten. Dat is dan weer werk voor de mediateur voor de energie. Als je geen notore wanbetaler bent, en ze hebben niet ruim te voren (meer keren) gewaarschuwd, gaan ze dus afsluiten zonder voldoende grond… sterkte ermee

    #198644
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Dit,

    Ik ken het begrip partiële aansluiting niet, maar het strijdplan (bedankt Rob, en al volop in uitvoering, de klok tikt) lijkt er wel op. Mijn huis (voormalige ruïne) bestaat uit twee geheel gescheiden gedeelten met eigen voorzieningen en opgang. Het plan is om in het deel -wat al bewoonbaar was- de installatie geheel tiptop op NF C 15-100 norm te brengen. Dat is het deel dat ik bewoon en ga bewonen.

    Het andere deel -wat nu vol in verbouwing is-, is een afgescheiden deel dat later als appartement verkocht gaat worden met eigen elektra en aansluiting.
    Ik hoop dat ik na een keuring van de Consuel een definitieve volledige aansluiting krijg, later ga ik verder met de rest. Maar partieel zou ook goed zijn, ik wist niet dat dat kan.

    De meterkast ligt er nu af! En leidingen worden deels opnieuw gelegd zodat ze van bovenzijkant de GTL in kunnen. Er is ook een nieuwe GTL en een coffret de communicatie gekocht, en alles moet nu worden aangesloten. Vandaag ook een extra piquet de terre geslagen en een barrette de terre aangesloten, dat was er niet. Hopen op die 100 of 10 Ohm ( er is een dubbele parafoudre).

    Vrijdag een uurtje met een elektricien die even kijkt of mijn huidige wijziging van de meterkast klopt.

    bedankt!

    #198643
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Rata,

    Zoals u wellicht weet heb ik ook een heel bijzondere, langdurige en ingewikkelde historie op het gebied van bouwstroom. Uiteindelijk kreeg de ERDF daar genoeg van en ontving ik vergelijkbare dreigbrieven.

    In enige telefoongesprekken (maart 2012) heb ik aan ERDF uitgelegd dat ik als “auto-constructeur” alles zelf aan het realiseren was, en dat dus een brief van een elektricien niet tot de mogelijkheden behoorde. Na enig overleg nam men genoegen met een schriftelijke verklaring van de mairie dat ik van goede wil (bonne foi) was en dat er voortgang in de werkzaamheden was maar dat het gebouw waar de meter moest komen nog niet klaar was. Daarmee kreeg ik nog een jaar uitstel.

    Wat zeker ook hielp is dat ik lang van tevoren al de procedure voor de plaatsing van de definitieve meter heb opgestart. Ik heb het officiële formulier van de ERDF site gebruikt om een definitieve aansluiting aan te vragen. Er kwam een vriendelijke man van ERDF op mijn bouwplaats kijken hoe de aansluiting gerealiseerd moest worden. Deze man werd de contactpersoon voor de procedure. ERDF stuurde op basis van zijn bezoekrapport een devis met tekeningetje en beschrijving voor de aansluiting wat ik direct in zijn geheel heb betaald. De afspraak voor het plaatsen van de meter is toen (in mei 2012) gemaakt voor 1 oktober van dat jaar. Door deze aanpak veranderde ik in de ERDF administratie van “bouwaansluiting” naar “lopende affaire” en was ERDF ineens een heel stuk soepeler.

    In oktober 2012 is keurig de definitieve meter geplaatst, maar de daadwerkelijke stroomvoorziening bleef lopen via de coffret de chantier omdat mijn huisinstallatie nog niet gereed was. De ERDF vond dat geen probleem, het was slechts noodzakelijk dat het stuk gebouw waar ze de meter moesten plaatsen in orde was. Uiteindelijk is in maart 2013 de installatie goedgekeurd door Consuel en heeft ERDF de nieuwe meter in bedrijf gesteld. Nu moet ik ze nog bellen om de coffret de chantier te laten loskoppelen want daar schijnt weer een andere équipe voor te zijn. Oeff.

    Kortom, wellicht kunt u wat problemen oplossen door bij ERDF alvast de aanvraagprocedure voor de definitieve aansluiting op te starten. U krijgt dan een vaste ERDF contactpersoon en wordt in hun administratie een lopende affaire. Vervolgens traineert u de procedure zo lang als nodig is om uw zaakjes op orde te krijgen. Allemaal volgens de aanpak van de vroegere hertogen van Dijon: “bevelen van dwaze heersers moeten worden opgevolgd…heel langzaam”.

    Succes!

    Salutations, Jos

    #198645
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Jos,
    Ik heb een meterkast, de coffret provisoir wordt van daaruit gevoed.
    Afstand tussen de kasten: 1 mtr.

    Vandaar dat ik denk -en met mij iedereen- dat de betaalde rekening voor aansluiting van de coffret niet klopt, ik heb betaald alsof ik midden in een koolveld een elektra aansluiting wou hebben, ik zeur niet over te hoge kosten. Maar ook de telefoon dame bij de EDF en de maire zegt dat ik veel te veel betaald heb.(en dan willen ze nog een keer 325 euro zonder factuur) Na telefonisch klagen kreeg ik 35 euro terug van de te hoge aansluitkosten: boeven. En dan staat die kast ongeveer pal voor mijn deur, je moet er omheen lopen om binnen te komen. Tsss.

    Dit huis heeft provisoir aansluiting vanaf 2005. Op mijn naam nu 1 jaar en twee maanden. Vorige Franse eigenaar verliet het pand met 5000 euro EDF schuld. Ze hadden hem ‘vergeten’ en nooit een rekening gezonden voor het gebruik, wat bij mijn aansluiting bleek…

    Ik plaats nu de GTL opnieuw, achtermuur is steen maar ik wil de isolatie door laten lopen achter de GTL kast. Norm NF C 14-100 article 9.3 maar mag je nu een metalen fourrure plaatsen (zoals bij placo platre) voor die steen muur en daar de GTL tegen plaatsen? Zodat hij dus iets van de muur af staat en de isolatie er achter kan? Ik kom er niet uit of dat nu mag.

    EDIT:
    Electricien is geweest voor een gratis kennismakings uurtje.
    Twee placo platre op elkaar (achter elkaar) mag op metalen fourrure.

    Origineel liepen de gaines dwars op de GTL, in het midden, ik heb dat nu veranderd en dat was veel werk, maar de norm is van boven of onder. Toch zegt de elektricien dat -ook al is het niet de norm- het wellicht niet zal worden afgekeurd door de Consuel. Ik heb dus het zekere voor het onzekere genomen door het te veranderen, waardoor het nu van bovenzijkant de GTL inkomt, Ook de 2.5 mm équipotentielle van de badkamer heb ik nu in een gaine geplaatst.

    Mijn aarde is 50 Ohm nu, prima maar ook de norm voor een parafoudre alhier. Alles is ok en volgens norm, ik kan de consuel gaan contacten.

    Wat een klus heb je achter de rug!
    grt ratatouille

    #198646
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Iedereen die een aansluiting gaat maken of vragen heeft over elektra:
    Lees dit mega draad waarmee je echt verder komt. Tijdinvestering meer dan waard:
    http://archief.infofrankrijk.com/post/3543/De+Franse+elektrische+installatie .

    #198647
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nabericht:
    Nadat ik de CONSUEL keuring had betaald (je krijgt dan het formulier in huis waarmee je de keuring kan aanvragen en een nummer), en de definitieve aanvraag voor stroomaansluiting bij de ERDF had ingediend, en een aanvraag om die hinderlijk geplaatste meterkast buiten iets te verplaatsen…

    En een datum had afgesproken voor de definitieve aansluiting, en mijn Franse buurman heb laten faxen en bellen, heb ik toch nog een -met vooraf door ERDF ingevulde datum- formulier gekregen met een verlenging van mijn bouwstroom, tot 1 september.

    Ik heb dus 1 jaar + 3 maanden bouwstroom gehad en nu een verlenging van 3 maanden. Dat is absoluut de maximale mogelijkheid en het formulier komt van het hoofdbureau. Ik stuur wel alle formulieren per email, per gewone post en per fax op, soms zelfs twee keer. Dan hebben ze dus 6x het zelfde document en dat is nodig, want er gaat veel mis daar.

    Ik heb niets meer gehoord over dat ze zogenaamd nog geld kregen, ik heb zelfs weer opnieuw honderden euros terug gekregen, en ik kan je vertellen dat ze heel, heel, heel erg moeilijk deden bij het verlengen van mijn bouwstroom, ze zeggen dat dit het 2013 beleid is.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?