Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderZelf dan maar brood bakken? Even afwachten dat er of belasting op wordt geheven, of dat het verboden wordt. Voorlopig draait mijn broodmachientje prima. Moet wel, de dichtsbijzijnde bakker zit 8 km ver.
Als er een winkelsluitingswet is, best, maar dan hoeft men toch niet de planning zo te maken dat alle bakkers tegelijk sluiten?Admin
SleutelbeheerderIk zou zeggen wees blij dat buurman weg is, iemand die gaten in jouw grond graaft zonder klaarblijkelijke toestemming, en vermoedelijk als je even weg bent, ben je liever kwijt dan rijk. Je kunt de schade zelf verhelpen, maar ik adviseer om te voren door de hussier een constat te laten maken van de situatie. Komt buurman ooit terug, of verkoopt hij de boel en de opvolger begint alsnog te spitten in jouw grond, heb je tenminste de schade vastgelegd in een rapport.
Admin
SleutelbeheerderQuote:Quote uit P’Homme de la Terre op 24/07/2013 14:11Maar de Duitse economie lijkt me onvergelijkbaar met NL en F, ze zouden er eerst ’n wettelijk minimum loon moeten invoeren, bij voorbeeld.
Ik vind een wettelijk minimumloon het wreedste dat je kunt voorstellen: als je onvoldoende kwaliteiten hebt om het miniumloon waard te zijn, dan ga je maar in het park slapen of ben je de rest van je leven maar werkeloos.
Verfoeilijk standpunt, en ook veel te linksmansachtig.Je schiet er niets mee op, omdat je toch iemand niet inhuurt als hij zijn loon niet waard is. Ik ben meer voor een maximum loon. Alhoewel, je daar ook vragen bij moet stellen.
Ik heb in mijn jonge jaren voor 1 gulden per uur gewerkt en was daar zeer tevreden mee. Mijn hele eindexamenklas van het Lorentz Lyceum in Haarlem werkte met mij in hetzelfde bedrijf, een zwembad in Overveen. Heel wat beter dan bollenpellen waar je wel het minimum loon voor kreeg.Admin
SleutelbeheerderGoh, jullie wonen allemaal in de grote stad 😉
Het dichtstbijzijnde dorp hier heeft alleen een kroeg (zoon van de buurman), dus wijn is geregeld. 😛 Het volgende dorp heeft een bakker, slager en huisarts waar ik nooit meer wens te komen gezien de ‘kwaliteit’. Volgens de geruchten volgt de plaatselijke bevolking inmiddels mijn goede voorbeeld zodat ook die winkels en arts niet lang meer zullen bestaan. 😎Admin
SleutelbeheerderBedankt voor de prima info Jos! Ondertussen het artikel gevonden, het is welgeteld één enkel zinnetje, nog ondertekend door René Coty zelve. Wel sterk dat er vijf jaar geleden al een vraag rond gesteld werd, door de linkerzijde dan nog, en dat het men sindsdien behaagde er nog altijd niks aan te doen.
Maar ik kan weer gerust slapen, weten dat vadertje Staat over mijn dagelijkse broodbehoefte waakt. Alleen mag je dan wel geen muesli eten natuurlijk. Hopelijk heeft men daar ook iets voor. 🙂
Admin
SleutelbeheerderQuote:Quote uit Taciturne op 23/07/2013 23:10
(…) In tegenstelling tot Peter vind ik het niet onjuist dat die Ostmark en Westmark onterecht “gelijkgeschakeld” zijn. Economisch wellicht niet handig, politiek was het gewoon nodig.Lastige zin, Steven, met al die ontkenningen, maar ik denk je te snappen. De kwalificatie “allergrootste stommiteit” was slechts ’n samenvatting van wat enkele ‘grote bankiers’ me toen vertelden.
Politiek nodig, ja. Economisch ’n ramp voor de buitenlanden (de Ecu hadden we toen al). Je kunt Wirtschafstwundern ook uitlokken.Maar de Duitse economie lijkt me onvergelijkbaar met NL en F, ze zouden er eerst ’n wettelijk minimum loon moeten invoeren, bij voorbeeld.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderBonjour Cees,
Allereerst even voor de duidelijkheid, het is niet mijn gewoonte tegen alles in FR aan te schoppen. Ik schop uitsluitend en consequent tegen overgrote, regelzieke, bemoeizuchtige, bureaucratische en kostbare overheden aan. En dan heb je in FR natuurlijk aanleiding genoeg, hoewel ze er zo langzamerhand overal in de EU wat van kunnen.
Dat gezegd hebbende, toen ik in FR kwam wonen waren er in mijn dorpje 2 bakkers en 2 depots de pain. Inmiddels is alles weg behalve 1 bakker en die is standaard op dinsdag gesloten. En die gaat ook op vakantie. Dan moet je dus gewoon met de auto naar een ander dorp voor je brood. En overigens al langer voor je vlees, je groenten, om over eerste levensbehoeften zoals wijn nog maar te zwijgen.
Die wet voor de reglementering van de sluitingstijden van bakkers dateert uit 1957. In die tijd was er nog wat voor te zeggen om de zaken zodanig te regelen dat mensen niet zonder brood kwamen te zitten. Inmiddels is het 2013 en heeft Jean Rappe en zijn maat koelkasten en diepvriezers om spulletjes te bewaren, auto’s en andere vervoermiddelen om naar een dorpje verderop te rijden voor de boodschappen, en misschien zelfs wel een eigen broodbakmachine. Dus een formele wet waar de burgemeester op toeziet om te voorkomen dat mensen zonder eten komen te zitten lijkt me niet onmisbaar.
Dergelijke wetten zijn gewoon door de vooruitgang achterhaald. Echter, waar elke nieuwe ontwikkeling klaarblijkelijk direct een heel pakket nieuwe wetjes en regeltjes noodzakelijk maakt, bekommert niemand zich om oude en stoffige wetjes en regeltjes die door diezelfde nieuwe ontwikkelingen overbodig raken. Dus de wetboeken worden steeds dikker, de procedures steeds onbegrijpelijker, en de kudde bureaucraten om dit geneuzel in stand te houden steeds groter.
Waarom is het zo moeilijk te onderkennen dat sommige regelgeving gewoon niet meer van deze tijd is en derhalve eenvoudigweg geschrapt kan worden?
Salutations, Jos
Admin
Sleutelbeheerder’t Hangt inderdaad van de ernst van de situatie af, maar de gendarmerie is in staat iemand op te bromsnorren.
Peter.
Admin
Sleutelbeheerderik heb liever dat het zo geregeld wordt dan dat je het overlaat aan de vrije markt.
ik zie dat hier in Nederland, de vrije marktverwerking, direct afschaffenAdmin
SleutelbeheerderBonjour,
Het gaat hier om de wet Loi n°57-801 du 19 juillet 1957 RELATIVE A LA REGLEMENTATION DE L’OUVERTURE ET DE LA FERMETURE DES BOULANGERIES PENDANT LA PERIODE DES CONGES ANNUELS PAYES.
In FR moet alles door de overheid worden geregeld, dus ook wanneer de bakker met vakantie gaat. Er is zelfs wel eens een vraag in de Assemblée gesteld of deze wet nog wel zinvol is.
Als u de vraag en het antwoord leest wordt enigermate duidelijk waarom FR gebukt gaat onder een onbetaalbare loden last van regeltjes en fonctionnaires. En dat het niet waarschijnlijk is dat daar ooit iets aan gaat veranderen.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderHallo,
Ik neem aan dat u zelf ook beseft dat Apple zijn diensten nogal duur verkoopt, dus aan u om te beslissen of u via hen wil langs gaan of niet.
Je kan echter in zowat elke middelgrote provinciestad wel een telefoonwinkel vinden waar je dit soort toestellen kan laten repareren. Hiervoor is geen speciale kennis vereist, enkel een technicus die er wat ervaring mee heeft. Ik zou u dus aanraden in de dichtsbijzijnde stad eens op zoek te gaan naar een onafhankelijke telefoon- of computerwinkel, meestal staat er wel op de etalage of ze ook reparaties doen. Wel geen SFR/Bouygues/Orange-winkel, want die sturen hem enkel door!
Het onderdeel waar u het over heeft, staat op Aziatische webwinkels te koop voor rond de 1 euro 50, inclusief verzending (nee, da’s geen grap). Sommige mensen kiezen er voor het zelf te herstellen, maar da’s enkel aan te raden indien u wat ervaring heeft met dit soort fragiele electronica. Maar iedere technicus die al een paar keer zo’n ding geopend heeft, kan het onderdeel in een kwartiertje vervangen. Dus u weet meteen dat het prijsverschil hem vooral in de werkuren zit, en de hocus pocus die men er rond verkoopt.
Succes ermee
WouterAdmin
SleutelbeheerderInteressant verhaal, Bosbess. Het originele verhaal heb ik niet gelezen maar ik vertrouw erop dat de samenvatting goed is.
Wat de inhoud betreft: het komt mij wat te simpel over.Het deel dat behandelt dat opvolgende presidenten de maatregelen van voorgaande afschaffen of aanpassen lijkt me grotendeels correct. Ook Hollande doet daar overigens aan mee, zij het beperkt. Het draagt in belangrijke mate toe aan de visie dat de politiek onbetrouwbaar is en het hindert sterk continuïteit in beleid. Beleid dat overigens zelden wordt geëvalueerd behalve door de Rekenkamer. Daar wordt braaf naar geluisterd maar er wordt niets mee gedaan.
Frankrijk geeft zich niet zomaar over aan Brussel. Integendeel,veel EU-richtlijnen worden halfbakken en vaak (te) laat geïmplementeerd. De Euro is juist een zegen want doorbreekt het ongebreidelde gestunt(el) met de wisselkoers zoals HansPiet terecht stelt. Wel maakt die Euro pijnlijk het gebrek aan concurrentiekracht zichtbaar. Maar dat is niet de schuld van de Euro maar van te hoge loonkosten, gebrek aan innovatie bij werkgevers en gebrek aan mobiliteit bij werknemers. Ook vind ik geschimp op de “arme nieuwe lidstaten” niet correct: de “rijke oude lidstaten” zijn nooit achteruit gegaan door de nieuwkomers maar de nieuwkomers wel vooruit door hun aansluiting. Het is ook meer dan een economische unie: het is een verbond dat politieke stabiliteit en (dus) vrede garandeert. Duitsland overigens, met al zijn geschimp op Griekenland en andere zuidelijke landen is snel vergeten dat het als veroorzaker van de 2e Wereldoorlog niet daarna tot herstelbetalingen is gedwongen maar juist met hulp van andere landen zijn economie heeft kunnen opbouwen. In tegenstelling tot Peter vind ik het niet onjuist dat die Ostmark en Westmark onterecht “gelijkgeschakeld” zijn. Economisch wellicht niet handig, politiek was het gewoon nodig. Hulde aan Kohl al ben ik geen fan van hem maar die hereniging heeft hij goed gedaan.
Wat zit werkelijk achter het geheel? Ik denk dat het de cultuur van de illusies is.
Frankrijk is kunstmatig een land geworden doordat De Gaulle een dreigende burgeroorlog heeft afgewend door de illusie van een nationale staat te creëren. De Trente Glorieuses hebben die illusie versterkt. En daarna de gebakken peren. Een vermolmd politiek systeem, een waterhoofdige ambtenarij, slecht onderwijs, beroerde rechtspraak, middelmatige en veel te dure gezondheidszorg, haperende innovatie, een absoluut gebrek aan proactiviteit en de werkelijke macht die bij een beperkt aantal grote industriëlen ligt.Steven
Admin
SleutelbeheerderBosbeß, zullen we niet langer filmpjes rondpompen waar ’n simpele url-verwijzing volstaat ?
Er zijn er die hangen met hun internetverbinding aan ’n vreselijk dun draadje of aan ’n zwak umts-signaal.Bovendien draagt al dat audiovisueel behang toch niet bij aan de kracht van uw betoog.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderWaar we het in een ander draadje ook al over spraken: Duitsland durfde na de eenwording zijn hoofdstad te verplaatsen van Bonn naar Berlijn. Dure, fundamentele beslissing met grote kostenbesparingen. Frankrijk wilde – ter bevestiging van zijn macht de andere EU landen opzadelen met de kosten van de jaarlijkse verplekking van het EU gebeuren van Brussel naar Straatsburg. Ook heeft Frankrijk de landbouwsubsidies ‘binnegegeraaid’ ten koste van collega EU landen. Typische linkse pauper akties van een voormalige, maar nu vervallen lokale grootmacht. Politiek gezien toont Frankrijk het faillissement van de EU in zijn volle breedte, en de mensen die er werken wentelen zich rond in deze Franse strategie van Ikke, ikke en de rest kan stikke.
Admin
SleutelbeheerderEen tijdje geleden overal in Frankrijk gezocht om het scherm van mijn iPad te laten repareren. Nergens een betaalbaar en/of betrouwbaar adres gevonden.
Uiteindelijk bij een bedrijf in Breda laten repareren toen ik toch in de buurt was.Snel en vakkundig. Kon bij hen ook via de post, bleek bij navraag.
Heb het even nagezocht: camera iPad2 69€. Verzendkosten 6,50€ of 12,50€.Steven
Admin
SleutelbeheerderHet beschreven artikel is kortzichtig en een verkrachting van de werkelijkheid.
Juist Frankrijk heeft de Euro gekocht met haar ’toestemming’ voor de De Duitse Eenheid,met name om van de regelmatige – maar traumatische – devaluaties van de Fr.Franc af te komen. Wie kent niet de tijd van de Oude en de nieuwe Franc en de tijd dat in- en uitvoer van Francs naar bijv. NL strict verboden was. Ik ben nog wel gefouilleerd in de Trein Amsterdam-Parijs. De monetaire realiteit was de Franse regering een beledigende doorn in de ogen van het Franse establishment.De monetaire geschiedenis van LDF is een puinkoop , eigenlijk al sinds La Reine, eind 18-de eeuw.
Frankrijk heeft altijd de weg gekozen van de grootheidswaanzin en het ontkennen van de eigen zwaktes en niet als Duitsland meteen na de of beter met de eenwording de economie en de samenleven gereorganiseerd. Misschien wel omdat Frankrijk op de cruciale momenten links georiënteerd was.Het doel van Frankrijk was ook bij de Euro de eigen grootheid op te blazen. Het gedrag van een kikker.
Triest maar waar. Het is niet voor niets dat vermogende Fransen de toekomst in Frankrijk niet meer vertrouwen. Dat gaat namelijk helemaal niet over een extra belasting schijf, maar over het voortbestaan van de Franse staat.
Iedereen weet dat Frankrijk een zieke man in Europa is. daar verandert niets aan als Hollande roeptoetert in Japan, dat de crisis in Frankrijk over is.Admin
SleutelbeheerderQuote:Quote uit bosbess op 22/07/2013 09:16
(…) Ook de invoering van de Euro, waarbij de sterke duitse Mark als absolute norm werd genomen(…)Inderdaad ’n te gemakkelijk ‘analyse’ want laten we/ze de allergrootste stommiteit van de euro niet vergeten : het gelijkschakelen van de Ost-mark aan de BRD-mark.
In guldens uitgedrukt werd vijftig cent opeens en vooral zomaar één gulden en twintig cent.En dat Parijs z’n oren liet hangen naar Bruksels waag ik ook te betwijfelen. Voor de bühne wellicht.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderM.i. een kortzichtige analyse van de auteur.
De invoering van de Euro heeft inderdaad competitieve devaluatie van de eigen munt onmogelijk gemaakt. Dat is niet per ongeluk, noch een nadeel.Het is de enige reden waarom Europese regeringsleiders aan tafel zitten om gezamenlijk een oplossing te vinden. Zonder Euro zou elk land individueel gaan devalueren hetgeen dan nutteloos is, gevolgd door handelsbeperkingen (Frankrijk voorop), gevolgd door handelsoorlog, gevolgd door echte oorlog.
Dat de EU de nobelprijs voor de vrede heeft gekregen is echt niet vreemd.
Landen kunnen eenvoudig de macht van financiële instellingen breken: geen geld meer lenen op de open markt. Dat heeft uiteraard als consequentie dat een land dan niet meer geld uit kan geven dan er binnenkomt en dat is politiek onhaalbaar, zo moedig zijn politici niet.
De invoering van de Euro heeft overigens de macht van de financiële instellingen juist kleiner gemaakt, de individuele landen/munten waren destijds een speelbal van de handelaren omdat schaalgrootte ontbrak. De ECB heeft hier verandering in gebracht en is de reden waarom landen nog steeds aansluiting zoeken bij de muntunie.
Admin
SleutelbeheerderGroot gelijk heeft de franse fiscus om al die profiteurs eens aan te pakken!!!. Diegene die recht in zijn schoenen staat heeft niets te vrezen.
21 juli 2013 om 13:26 In reactie op: Zes van de tien Fransen staan rood op de bank aan het eind van de maand #196376Admin
SleutelbeheerderMee eens Cees. Normale burgers kunnen geen crisis ervaren anders dan door eigen toedoen. Binnenkort gaan de pensioenen (ABP) weer 6 % omlaag. Dus moet je er vanaf deze week vanuit gaan, dat je over een paar weken minder te besteden hebt. Bijv. door alvast nu niet met vakantie te gaan Ik speel daar primcipieel altijd opin en houd du nog steeds ieder maand over. Voordat de crisis begon heb ik mijn aflossingsvrije hypotheek afgelost en ik heb daardoor geen grote maandelijkse uitgeven meer. Welk koop nog steeds wat ik wil kopen. maar niet dwangmatig/ Laat ze maar komen ie beren uit het bos.
Admin
SleutelbeheerderBonsoir,
Ach, wat zou de wereld een merkwaardige plaats worden als we er allemaal dezelfde mening op na hielden. Iedereen mag het van harte met mij oneens zijn, zoals ik mij ook het recht voorbehoud om het met anderen oneens te zijn. Zolang daar een discussie uit voortvloeit die met degelijke argumenten en verzorgd taalgebruik wordt gevoerd valt daar alleen maar veel van te leren. En dan hoeft er van mij heus niemand weg.
Ik denk dan vaak aan de volgende uitspraak, vaak toegeschreven aan Voltaire of Churchill, maar afkomstig van Evelyn Beatrice Hall: I do not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderEn Stevens bijdrage kwam op de minuut af tegelijk met de mijne.
Ik doe inderdaad aan nullen en enen, net als in Orwell’s 1984. Nullen zijn we, ’n één kun je worden.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderNounounou Christian, niet zo hoog van de toren blazen want dan moet ik dat ook en ik ben geretireerd.
Die lesjes statistiek heb ik gegeven, we hebben ’t hier over kansberekening. Dat daar statistiek bij komt kijken, ik vind ’t goed.
In tegenstelling tot vele anderen wellicht heb ik geleerd om te gaan met statistiek. Lees m’n vorige bijdrage nog maar eens goed.Terug naar de kippen : ’t is ’n blinde gok om zonder gedoe met ’t gevleugelte te arriveren in F. Maar de kans dat de particuliere transporteur dat gedoe zal ondervinden, acht ik zeer klein. Misschien wel 6,25%.
Voeg daaraan toe de onbetrouwbaarheidsgraad (statistiek !)van al dit eigenwijs geleuter à 5%, dan zou ik me geen enkele zorg maken om ’t transport van die beestjes.Peter.
Admin
SleutelbeheerderChristian, Peter doet aan digital statistics. Nullen of enen.
Dat is niet rekenen, dat is een filosofie.Steven
Admin
SleutelbeheerderTon, linkse prietpraat?
Ik heb de indruk dat Bosbess van haar onvoorwaardelijke steun voor Hollande’s wanbeleid nu langzaam terugkomt, zijn door opiniepeilingen en opportunisme ingegeven beleidswijzigingen bekritiseert en zachtjesaan wat realistischer denkt.
Dat gaat toch de goede kant op?Admin
SleutelbeheerderQuote:Quote uit P’Homme de la Terre op 19/07/2013 19:59
– wat is de kans dat je aangehouden wordt
= 50 %, namelijk wel of nietPeter,
Statistiek werkt toch een beetje anders. Als op een vraag twee antwoorden zijn dan is de kans niet simpelweg 50%, dat is het alleen bij een blinde gok.
Worden 50% van de automobilisten aangehouden? Neen, niet, eerder 10 of 5%, of meestal minder dan 1%. Dus geen sprake van 50% kans aangehouden te worden.Lesje statistiek volgen! 😎
Admin
SleutelbeheerderRebonjour Henri,
Dat goedkope spul is dan formeel wel een “laklaag” maar voor echt mooi werk toch niet goed genoeg. Maar prima om ruw hout mee te behandelen, gewoon direct eroverheen, zonder schuren of ander moeilijke toestanden. Zo heb ik 6 jaar geleden de balken onder mijn terras behandeld en dat zit nog prima.
Als je twijfelt, koop dan eens zo’n blik en probeer het gewoon. Voor de prijs hoef je het niet te laten 😉
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderIk heb de planken al beschermd met Xylophène. De door jouw genoemde beits is een lasure, laklaag dus. Voor een eventuele volgende laag moet je dat schuren en dat lukt dus niet met die ruwe planken. Zal eens naar carbolineumvervanger kijken.
Admin
SleutelbeheerderBonjour,
Eeen alternatief had ik in mijn eerste posting al genoemd:
Quote:Quote uit Jos le Conseiller op 10/07/2013 13:06
Mocht dit u ál te bar zijn, dan is er in FR ook een carbolineumvervanger in de handel.Gekookte lijnolie kan maar beschermt niet tegen beestjes en schimmels. Dan kunt u nog beter een paar blikken premier prix beits halen. Verkrijgbaar in deze prijsklasse bij elke Brico.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderDie afgewerkte olie die ik van de garage kreeg, is echt pikzwart en dat is niet de bedoeling.Ik prefereer het lichte kleurtje te houden. Iemand ervaring met gekookte lijnolie? Ander alternatief?
Henk
-
AuteurBerichten