Verplichte sluiting bakkerijen?

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #189858
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    Iets wat me nu al jaren opvalt, is dat de bakkerijen in mijn buurt (94) blijkbaar onderhevig zijn aan een verplichte sluiting in de zomer. Ten getuige hiervan bijgaande aankondiging, waarbij er gesuggereerd wordt dat de bakkerijen opgedeeld zijn in groepen die elk om beurt sluiten. En het wordt des te leuker als sommige bakkerijen er een persoonlijke noot aan toevoegen waarbij ze opmerken dat het niet hun keuze is, maar hiertoe verplicht worden.

    Het doet me eerlijk gezegd allemaal nogal communistisch aan. Hebben jullie dit in andere departementen ook?

    #189861
     Anoniem
    Inactief

    Nee, hier sluit de bakker gewoon en heb je pech, dan kun je een dorp verder (6km)
    In de steden is het niet meer dan logisch, een baguette is de eerste levensbehoefte van de fransmens, dus er moet altijd brood zijn.
    Als je de egoïstische fransen hun gang laat gaan (en wie is er niet egoïstische als het op vakantie aankomt, bijna elke bolbewoner in het westen) sluiten ze gerust allemaal in dezelfde week.
    Net als dokters rekening houden met hun patiënten, moeten dus ook bakkers dat doen, en soms heb je daar een regeltje voor nodig.
    Toen we nog in Parijs woonden was dit al zo, heel lang geleden 😉
    Noem jij het maar communistisch, ik noem het gewoon spelregels.
    Fabrieken regelen toch ook overheidshalve hun sluiting?
    Is dat dan ook communistisch?

    #189866
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Het gaat hier om de wet Loi n°57-801 du 19 juillet 1957 RELATIVE A LA REGLEMENTATION DE L’OUVERTURE ET DE LA FERMETURE DES BOULANGERIES PENDANT LA PERIODE DES CONGES ANNUELS PAYES.

    In FR moet alles door de overheid worden geregeld, dus ook wanneer de bakker met vakantie gaat. Er is zelfs wel eens een vraag in de Assemblée gesteld of deze wet nog wel zinvol is.

    Als u de vraag en het antwoord leest wordt enigermate duidelijk waarom FR gebukt gaat onder een onbetaalbare loden last van regeltjes en fonctionnaires. En dat het niet waarschijnlijk is dat daar ooit iets aan gaat veranderen.

    Salutations, Jos

    #189867
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ik heb liever dat het zo geregeld wordt dan dat je het overlaat aan de vrije markt.
    ik zie dat hier in Nederland, de vrije marktverwerking, direct afschaffen

    #189864
     Anoniem
    Inactief

    Jos, wat als in jouw stadje alle boulangers tegelijkertijd op vakantie gaan, dan ben je waarschijnlijk ook niet vrolijk.
    Ik weet wat je bedoelt met de loden last van regeltjes, maar soms ontkom je er niet aan.
    Zoals ik al eerder schreef, een dokterspraktijk blijft toch ook gewoon open?
    Niet tegen alles aanschoppen in frankrijk graag.
    Er zijn een heleboel zaken waar nederland nog wat van kan leren, ehhhh, nou ehhh bijvoorbeeld de ehhh… 😉

    #189860
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Allereerst even voor de duidelijkheid, het is niet mijn gewoonte tegen alles in FR aan te schoppen. Ik schop uitsluitend en consequent tegen overgrote, regelzieke, bemoeizuchtige, bureaucratische en kostbare overheden aan. En dan heb je in FR natuurlijk aanleiding genoeg, hoewel ze er zo langzamerhand overal in de EU wat van kunnen.

    Dat gezegd hebbende, toen ik in FR kwam wonen waren er in mijn dorpje 2 bakkers en 2 depots de pain. Inmiddels is alles weg behalve 1 bakker en die is standaard op dinsdag gesloten. En die gaat ook op vakantie. Dan moet je dus gewoon met de auto naar een ander dorp voor je brood. En overigens al langer voor je vlees, je groenten, om over eerste levensbehoeften zoals wijn nog maar te zwijgen.

    Die wet voor de reglementering van de sluitingstijden van bakkers dateert uit 1957. In die tijd was er nog wat voor te zeggen om de zaken zodanig te regelen dat mensen niet zonder brood kwamen te zitten. Inmiddels is het 2013 en heeft Jean Rappe en zijn maat koelkasten en diepvriezers om spulletjes te bewaren, auto’s en andere vervoermiddelen om naar een dorpje verderop te rijden voor de boodschappen, en misschien zelfs wel een eigen broodbakmachine. Dus een formele wet waar de burgemeester op toeziet om te voorkomen dat mensen zonder eten komen te zitten lijkt me niet onmisbaar.

    Dergelijke wetten zijn gewoon door de vooruitgang achterhaald. Echter, waar elke nieuwe ontwikkeling klaarblijkelijk direct een heel pakket nieuwe wetjes en regeltjes noodzakelijk maakt, bekommert niemand zich om oude en stoffige wetjes en regeltjes die door diezelfde nieuwe ontwikkelingen overbodig raken. Dus de wetboeken worden steeds dikker, de procedures steeds onbegrijpelijker, en de kudde bureaucraten om dit geneuzel in stand te houden steeds groter.

    Waarom is het zo moeilijk te onderkennen dat sommige regelgeving gewoon niet meer van deze tijd is en derhalve eenvoudigweg geschrapt kan worden?

    Salutations, Jos

    #189863
     Anoniem
    Inactief

    Ben het in grote lijnen met je eens, behalve dat mijn eerste levensbehoeften wijn zou zijn, haha.
    Hier is het net zo, de bakker gaat dicht, de cohoop ook en dan moet je idd een dorp verder, of zelfs twee.
    Ik heb een eigen broodmachine, en als het echt nodig is een vriezer, maar eerlijk gezegd vind ik brood (en al helemaal croissantjes) uit de vriezer smerig.
    In de steden wordt deze wet gehandhaafd omdat, en zo was dat bij ons in parijs in der tijd, men niet voor een brood de auto hoeft te pakken om een quartier verderop te gaan shoppen.
    Er diende gewoon een bakker open te zijn in het quartier, niet vanwege de oude regel, maar vanwege de veiligheid van de mensen (verkeer en criminaliteit) en het milieu.
    Ik vind dat een goede zaak.
    In nederland zijn mensen aangeslagen voor een dertiende penning, da’s pas een ouwe wet!

    #189862
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor de prima info Jos! Ondertussen het artikel gevonden, het is welgeteld één enkel zinnetje, nog ondertekend door René Coty zelve. Wel sterk dat er vijf jaar geleden al een vraag rond gesteld werd, door de linkerzijde dan nog, en dat het men sindsdien behaagde er nog altijd niks aan te doen.

    Maar ik kan weer gerust slapen, weten dat vadertje Staat over mijn dagelijkse broodbehoefte waakt. Alleen mag je dan wel geen muesli eten natuurlijk. Hopelijk heeft men daar ook iets voor. 🙂

    #189865
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goh, jullie wonen allemaal in de grote stad 😉
    Het dichtstbijzijnde dorp hier heeft alleen een kroeg (zoon van de buurman), dus wijn is geregeld. 😛 Het volgende dorp heeft een bakker, slager en huisarts waar ik nooit meer wens te komen gezien de ‘kwaliteit’. Volgens de geruchten volgt de plaatselijke bevolking inmiddels mijn goede voorbeeld zodat ook die winkels en arts niet lang meer zullen bestaan. 😎

    #189859
     Anoniem
    Inactief

    Er gaat niets boven de geur van een echte bakkerij, en voor mij het ultieme genot; een vers stokbroodje met zoute boter (charente maritime-breton) en hagelslag 😉
    Hier is de routier een depot pain, ik koop er alleen nooit brood.
    Ik kwam er eens binnen voor een pakje sigaretten, en dan is de baas al in de olie.
    Niet dat het voor mij iets uitmaakt, hij begint om vier uur dus als het zes uur is dan is dat voor hem hetzelfde als voor mij 21 uur (niet dat ik dan al in de olie ben hoor).
    Hij zit dan samen met dorpsmaat één en dorpsmaat twee de dag door te nemen, elke dag staat de oude mercedes van dorpsmaat één voor de deur en dan zitten de beiden dorpsmaten aan de gastkant van de bar, en de baas aan de binnenkant.
    De enige die langs komen zijn mensen voor een pakje sigaretten, en een enkeling neemt snel een biertje.
    Een van de dorpsmaten praat een beetje met consumptie, maar die andere die doucht gewoon, en de baas kan er ook wat van als die met een dubbele tong praat.
    Nou staat dat brood precies voor de beiden dorpsmaten, dus ik waag me niet aan brood van de routier, noch bij de maaltijd, noch om thuis te eten, ik ben bang dat er een regen van bacillen in zit.
    Soms staat baas met een scherp mesje zijn nagels schoon te maken, ik vermoed dat het ook een mesje is wat hij voor keukendoeleinden gebruikt.

    #189868
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zelf dan maar brood bakken? Even afwachten dat er of belasting op wordt geheven, of dat het verboden wordt. Voorlopig draait mijn broodmachientje prima. Moet wel, de dichtsbijzijnde bakker zit 8 km ver.
    Als er een winkelsluitingswet is, best, maar dan hoeft men toch niet de planning zo te maken dat alle bakkers tegelijk sluiten?

    #189869
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gaat het echt alleen om ons en onze behoefte in vers brood voorzien te worden? Ik heb altijd gedacht dat de bakkers ook zelf een commercieel belang hebben….In ons dorp zijn ze in de zomer allemaal en tegelijk open. Buiten het hoogseizoen maken ze onderling afspraken wie wanneer dicht gaat. van verplicht sluiten op een verplicht moment hebben zij denk ik nog nooit gehoord, ik ook niet trouwens.

    #189870
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb het schema van de bakker aan de muur hangen, want die gaat op de vreemdste tijden open en dicht. En het is al 12 km rijden. We hebben ook een biologische bakker op houtvuur, 5 euro per kilo (dit is toch entre bavards he?)dat is 30 minuten rijden.

    Als in het volgende dorp de dorpsbakker ook in de zelfde weken op vakantie gaat dan moet ik 23 km rijden, net als dat ik voor de grote bouwmarkt 70km moet rijden, waar je -met piepende banden door elke bocht- minimaal 1 uur en 15 minuten over doet. Prima wet.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?