Carboleum in Frankrijk verboden?

Dit onderwerp bevat 28 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 11 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #199462
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een abri gepotdekseld met vuren planken en ze behandeld met Xylophène.
    Maar nu moet er nog een laagje overheen. In Nederland zou ik kiezen voor carboleum of iets dergelijks, maar ik kan dat hier nergens vinden. Wellicht verboden?

    De planken zijn ongeschaafd en een lasure vraagt een gladde geschuurde ondergrond, zeker voor een tweede laag.

    Iemand een suggestie?

    Merci.

    Henk

    #199465
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Henk, Carboleum is vanwege de zware giftigheid en zware milieubelasting al enige jaren van de markt, ook in Nederland. Er bestaat een alternatief waarover ik erg te spreken ben. Google eens op producten op basis van lijnolie. (Bij interesse kan ik je de naam van de Nederlandse fabrikant wel geven per privemail).

    Jeroen B,62

    #199466
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Doeltreffend is ook afgewerkte olie. Hoeft u zelfs geen xylophène te gebruiken.

    Peter.

    #199467
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt. Oude olie lijkt me wel wat. Mag wel een tijdje stinken. Ver genoeg van woonhuis.
    Ga op onderzoek.

    #199468
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ja, carbolineum en aanverwante producten op basis van aardoliedestillaten zijn sinds enige jaren verboden door onze alwetende en geniale EU ambtenaren. Als logisch gevolg van The Law of Unintended Consequences wordt de vroegere carbolineum sindsdien op grote schaal vervangen door afgelopen motor- of hydraulische olie uit tractoren en machines. Kortom een hele verbetering voor het milieu.

    Mocht dit u ál te bar zijn, dan is er in FR ook een carbolineumvervanger in de handel.

    Salutations, Jos

    #199469
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Jos le Conseiller op 10/07/2013 13:06
    (…) wordt de vroegere carbolineum sindsdien op grote schaal vervangen door afgelopen motor- of hydraulische olie uit tractoren en machines.

    “sindsdien” schrijft Jos. Maar het gebruik van afgewerkte olie heb ik ’n jaar of veertig geleden geleerd van ’n oude houtenbotenbouwer. En die had ’t weer van pake &c.
    Toen ik hier arriveerde, bleken m’n buurboeren dit ook al jaren te doen en dan vooral tegen de beestjes.

    Peter.

    #199470
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Peter,

    Ik schrijf “sindsdien” en “vervangen” in één zin. Syntactisch en grammaticaal zijn mijn zin en jouw ervaring met de buurboeren niet in tegenspraak. 🙂

    Salutations, Jos

    #199471
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, jij leek te bedoelen dat afgewerkte olie wordt toegepast om carboleum te vervangen sinds dat verbod.
    Ik beweerde slechts dat afgewerkte olie al sinds mensenheugenis wordt gebruikt, wellicht is carboleum — en xylophène ook ? — als produkt wel uit dit gebruik ontstaan, ontwikkeld door de jongens en meisjes van de marketing.

    Syntaxis – of grammatica – heeft hiermee weinig te maken, overigens.

    Peter.

    #199472
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonjour Peter,

    Quote:
    Quote uit P’Homme de la Terre op 10/07/2013 13:56
    Jos, jij leek te bedoelen dat afgewerkte olie wordt toegepast om carboleum te vervangen sinds dat verbod.

    Ja dat schreef ik en dat bedoelde ik ook.
    (A) Vóór het verbod:
    – (A1) Gebruikten sommigen (velen?) afgewerkte olie (sinds mensenheugenis?)
    – (A2) Gebruikten anderen (de rest?) carbolineum
    (B) Ná het verbod:
    – (B1) Gebruikten sommigen (velen?) afgewerkte olie (net als vóór het verbod)
    – (B2) Vervingen anderen (de rest?) carbolineum door afgewerkte olie (want carbolineum verboden)

    Ik poneer A2->B2 en jouw reactie gaat over A1->B1. Dus we praten over verschillende fenomenen die elkaar niet tegenspreken. En nu ga ik de olie van mijn tractor verversen.

    Salutations, Jos

    #199473
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Jos le Conseiller op 10/07/2013 14:14
    (…) En nu ga ik de olie van mijn tractor verversen.

    En ik van m’n boxerbrommer want je hebt gelijk.
    Niet weggooien die olie, ’t kan altijd van pas komen.

    Peter.

    #199474
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mooi dat ook deze discussie tot mooie dingen leidt 😉

    Henk

    #199475
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zo is ’t, Henk. U bent wijzer en daar gaat ’t hier om. Daar is geen formele grammatica voor nodig.

    Peter (die dacht met pensioen te zijn 🙂 )

    #199476
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En ik steeds een slecht gevoel hebben als ik over amateuristisch hergebruik van minerale oliën lees.
    Komt daar niets van in het milieu terecht?
    Is verwerken (re-destilleren) in aardolieraffinaderijen niet beter?

    #199477
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het gebruik van afgewerkte oliën is inderdaad slecht voor het milieu en net zo verboden als Carbolineum. Je smeert in dat geval je schuur onder met chemisch afval en dat komt dus ook in het milieu terecht. Lijkt mij niet heel erg verantwoord om eerlijk te zijn.
    Wat informatie van een olie leverancier: http://www.total.be/nl/smeerolie/smeerolie-milieu/gebruikte-smeerolie.html

    #199478
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk is re-destilleren beter maar om mijn hergebruik nu gelijk “amateuristisch” te noemen …
    En natuurlijk is die Total-site helder in z’n raad. Zou ik ook zeggen als ik leverancier van die rommel was.

    Ik ben er nog niet over uit wat minder belastend is voor ’t milieu. ’n Hoop kilometers rijden om m’n beetje afgewerkte olie in te leveren bij ’n erkend inleverpunt, of ’t te bewaren om er later ’n balk mee in te smeren in plaats van met xylophène en andere produkten. Wat is xylophène eigenlijk ? Geredestilleerde afgewerkte olie ?

    Vroeger dachten we ook dat aardewerk koffiekopjes beter waren dan plastic bekertjes bij de koffieautomaat. Na wat gereken door ingenieurs bleek dat niet zo te zijn.
    Of die schone zonneënergie. Blijkt dat de produktie van die panelen nogal wat vervuiling oplevert.

    Begrijpt u me goed : ik ben tegen iedere belasting van ’t milieu maar moet ook ademen. Dus ik doe m’n best zo min mogelijk ’t milieu te belasten en waar ik dat doe compenseer ik soms wat door ’n boom te planten.

    Peter.

    #199479
     Anoniem
    Inactief

    Volgens mijn boerenverstand heeft peter gewoon gelijk.
    Het produceren van plastic flessen kost energie en materiaal, en hergebruiken ervan niet, dus of nu 7up de fles vult of ik, bonnet blanc blanc bonnet.
    Peter schildert de schuur met olie wat uit de trekker komt, het trekt in het hout, en doet daar gewoon wat andere verven en lakken ook doen.
    Denkt U echt dat cetabever het beter doet?
    amehoela, en dat total het er niet mee eens is geloof ik graag, total zal ook de eerste zijn die zegt dat we onze auto om de 1000 km moeten olie-verversen, ook beter voor het milieu.
    Olie weg laten lopen in de grond is fout, net zo goed als het fout is om dertig keer per jaar met een onschuldig onkruidverdelger je tuintje te ontdoen van rommel, net zo als tonnen chemicaliën gebruiken om een paar onschuldige edf paneeltjes te kopen.
    Een onderzoek heeft uitgewezen dat de verven op waterbasis slechter voor het milieu zijn dan de ouwewetse, waarom.
    Simpel omdat de mensen vroeger hun kwast in de terpentine schoonmaakte en de pot weer dicht schroefde, de overgebleven verf ging in het bijkeukenkastje voor de volgende smeerbeurt.
    Vandaag spoelen ze hun kwasten om de tien minuten (ze moeten een smsje beantwoorden) uit onder de kraan, deur af en verf over? gewoon leeggieten in de gootsteen.
    Ik heb net als Peter respect voor het millejeu, ik gebruik één mobieltje in de zeven acht jaar (daar zit een bak vervuiling in zeg!) ik schilder met goede verf alleen als het nodig is, ik ga met de fiets indien nodig, en ik eet tomaten alleen in de zomer zodat ze geen kassen hoeven te verwarmen.
    Ik heb veel geleerd van m’n moeder die in een staat van oorlog verkeerde met haar buurvrouw die tegen automobielen was, ze reed dus alleen fiets maar tot ergernis roeptoederde ze tegen iedereen dat ze de auto moesten laten staan.
    Na elke vakantie kwam ze gebruind terug en zei m’n moeder, ze vliegt zeker met een luchtballon naar grand canaria 😉

    #199480
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog ’n tip voor m’n medefrituurders en andere keukenprinsen : m’n “afgewerkte” frituurolie gaat na te zijn gefilterd via ’n koffiefilter zo in de tank van m’n auto.
    Probleemloos, sinds ’n jaar of tien.

    Peter.

    #199481
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik twijfelde nog of ik dit zou wel posten, want ik had wel wat “ach mijn oma rookte als een ketter en is 98 geworden” reacties verwacht. 😉

    Ik dacht 20 jaar geleden hetzelfde als jullie en had de afgewerkte motorolie tip zelfs in het standaardwerk voor zelfvoorziening gelezen (door John Seymour). Door een noot van de vertalers (“geen goed idee”) ben ik wat verder gaan zoeken en toen bleek dat mijn boerenverstand er naast zat. Er kan behoorlijk wat vervuiling in afgewerkte motorolie zitten, de olie en vervuiling spoelt uit door o.a. de regen, oplosmiddelen verdampen door de zon en het behandelde hout gaat weliswaar langer mee, maar niet eeuwig en is daarmee tot chemisch afval gepromoveerd.

    #199482
     Anoniem
    Inactief

    Timo, een pot gewone verf is óók chemisch afval, mits je het hard laat worden, dan is de chemie uitgewerkt (ik heb het ook niet verzonnen)
    Door jarenlange studies door enigszins zinloze dames en heren zijn er wetten ontstaan die soms de werkelijkheid geheel ontgaan.
    De spoorbielzen zijn chemisch afval, waarom?
    Simpel omdat ze niet weten wat er meer mee te doen dan ze in de fik te steken, en ja, dan is het inderdaad een flinke milieuvervuiler.
    Ik steek m’n spoorbielzen niet in de hens, dus ze liggen vredig milieuvriendelijk te wezen tussen geraniums en rozenstruiken.
    Weet je nog die kerel die heel Nederland afschetste alsof het in een paar jaar zou verzuipen?
    Stop de verspilling van energie, stop de opwarming van de aarde, jullie gaan eraan!
    Ik droomde nog dagen nadat ik zijn film had gezien.
    Jaja, een jaar later bleek uit officiële rapporten dat deze meneer met zijn zwembaden, tennisbanen, verwarmde garages en wat niet meer, 40 maal zoveel meer energie gebruikt als een normaal gezin.
    Tuut tuut tuut, en toen was het opeens stil aan de lijn.
    De grootste klo…..ken vervuilen het meeste en wijzen altijd naar een ander.
    Als jij jouw schutting in de carrebeleum of afgedankte olie zet, dan gaat tie de eerste honderd jaar nog wel mee, dan hoef je hem ook niet af te voeren als chemisch afval en je hoeft al helemaal niet elke vijf jaar een nieuwe te kopen die wordt gezaagd uit planken van bomen die we oh zo hard nodig hebben.
    Vervoerd door trekkers die diesel slurpen, door schepen die op stookolie varen, gezaagd door zagen op benzine, door mensen die moeten eten en hun lunchtrommeltjes nodig hebben van tuperware die weer geproduceerd worden van olie waar enorme hoeveelheden water voor nodig zijn om de machines te koelen …….

    Milieu is net als bio en net als vluchtelingen, een industrie waar een hele dikke boterham mee verdiend wordt.
    Een ander voorbeeld, in belgie en Nederland en … behalve in Frankrijk, worden de frieten gebakken in een soort vet van runderen.
    Daardoor zijn de frieten lekker knapperig, en vooral, lekker droog.
    In Frankrijk is dit door de wet verboden, dus eten we smerige slappe frieten waar het vet je van langs de kin loopt en na afloop je voelt of je anderhalve liter huisbrandolie op hebt.
    Véél gezonder!
    Dat zegt de wet tenslotte 😉

    #199483
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Helemaal met Kees eens, nog iets, klein chemisch afval als verf en olie wordt apart ingezameld maar gaat daarna gewoon de oven in met het andere afval. Waarom apart inzamelen dan? Nou anders raakt de burger in verwarring!! Al dat gewolmaniseerde hout gaat o zo lang mee, dus duurzaam, maarre spoelt ook door de regen uit hoor.
    Iets anders, wat ik mij wel afvraag, kan iemand foto’s laten zien hoe een houten schuur of schutting er uit zien na een carteroliebehandeling.
    Willem

    #199484
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan u slechts wat balken tonen en zal ’n foto’tje maken. ’t Plaatsen daarvan op dit forum zal wel weer ’n gedoe worden.

    Wordt vervolgd,
    Peter.

    #199464
     Noë
    Sleutelbeheerder

    peter gebruik picr.de dan is het geen probleem

    #199463
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit P’Homme de la Terre op 13/07/2013 01:02
    Ik kan u slechts wat balken tonen (…)

    De balken zien er vier jaar na tjetten met afgewerkte olie zo uit :

    11a4m-balk1.jpg

    Slechts de kopse kanten gedaan, de horizontale ligger in z’n geheel.

    utoa6-balk2.jpg

    Ze mogen wel weer ’n beurt 🙂

    Zo, dat ging in één keer goed via de ‘images’-knop. Dank aan Wim en aan de techniek.

    Peter.

    #199488
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die afgewerkte olie die ik van de garage kreeg, is echt pikzwart en dat is niet de bedoeling.Ik prefereer het lichte kleurtje te houden. Iemand ervaring met gekookte lijnolie? Ander alternatief?

    Henk

    #199489
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Eeen alternatief had ik in mijn eerste posting al genoemd:

    Quote:
    Quote uit Jos le Conseiller op 10/07/2013 13:06
    Mocht dit u ál te bar zijn, dan is er in FR ook een carbolineumvervanger in de handel.

    Gekookte lijnolie kan maar beschermt niet tegen beestjes en schimmels. Dan kunt u nog beter een paar blikken premier prix beits halen. Verkrijgbaar in deze prijsklasse bij elke Brico.

    Salutations, Jos

    #199486
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb de planken al beschermd met Xylophène. De door jouw genoemde beits is een lasure, laklaag dus. Voor een eventuele volgende laag moet je dat schuren en dat lukt dus niet met die ruwe planken. Zal eens naar carbolineumvervanger kijken.

    #199487
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonjour Henri,

    Dat goedkope spul is dan formeel wel een “laklaag” maar voor echt mooi werk toch niet goed genoeg. Maar prima om ruw hout mee te behandelen, gewoon direct eroverheen, zonder schuren of ander moeilijke toestanden. Zo heb ik 6 jaar geleden de balken onder mijn terras behandeld en dat zit nog prima.

    Als je twijfelt, koop dan eens zo’n blik en probeer het gewoon. Voor de prijs hoef je het niet te laten 😉

    Salutations, Jos

    #199485
     Anoniem
    Inactief

    Lijnolie (huile de lin) gaat prima. Het voedt het hout. Inderdaad beschermt het niet tegen termieten. Onze ruches zijn van pin maritime en in de lijnolie gezet. Eerst de lijnolie een beetje opwarmen maar niet koken. Dan aanbrengen, het hout zuigt het aan als het ware. een of twee dagen later weer een laag aanbrengen. Het hout verkleurt iets maar niet veel. Het kippenhok staat eveneens in de lijnolie maar deze is van pin Douglas dus kan wel wat hebben.

    Ingrid

    #199490
     Anoniem
    Inactief

    Een alternatief kan zijn het hout onbehandeld (behalve misschien een xylophene behandeling) te laten en vervangen als het doorgerot is. Zo werken de meeste boeren bij mij in de buurt voor hun schuren. Ik geef toe dat ze dan geen “vuren” planken gebruiken maar douglas planken. Douglas planken voor bardage kost bij ons in de buurt ongeveer 6 euro per m2. Onbehandeld wordt dat mooi grijs en gaat ongeveer 15-20 jaar mee als het direct in weer en wind staat. Als douglas beplanking onder een dakoverstek geplaatst is kan het veel langer meegaan. Vervangen na 20 jaar is waarschijnlijk heel wat goedkoper dan iedere 5 jaar te schilderen. Maar voor de meeste Nederlanders waarschijnlijk een brug te ver. 🙂

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?