2 kippen uit NL mee naar Frankrijk

Dit onderwerp bevat 22 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 11 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #202066
     Anoniem
    Inactief

    Mag ik 2 hobbykippen (moeten hier helaas weg van hun huidige plekje) meenemen naar Frankrijk of moet ik dan nog allerlei papierwinkels door?

    Zoja, weet iemand hoe en waar ik de exacte regels over kan vinden?

    #202076
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als het een paar kippen zijn, worden ze als huisdieren beschouwd en kun je ze gewoon meenemen.
    Voor grotere aantallen wordt moeilijk gedaan, dan moet je een gezondheidsverklaring van een veearts hebben. Vaccinaties zijn overigens niet nodig.
    Ik heb het zelf, zelfs een paar keer gedaan. Heb me daarvoor laten informeren bij het Franse Ministère de l’Agriculture.
    Mijn rit was 700 km en dat hebben ze zonder enig probleem doorstaan in de (koele) kofferbak.

    Steven

    #202077
     Anoniem
    Inactief

    http://agriculture.gouv.fr/IMG/pdf/mouvements_non_commerciaux_UE-France_01-01-12.pdf

    engelse versie:
    http://agriculture.gouv.fr/IMG/pdf/01-01-12_-_V-_anglaise_-_mouvements_non_commerciaux_UE-France_cle4fd6a8.pdf

    hier worden kippen expliciet uitgesloten van deze ‘huisdieren’ vervoers regels.

    Ik zal nog eens rondbellen, heb jij met het Ministerie gebeld of geschreven (mail/brief)?

    Quote:
    INFORMATION
    CONDITIONS SANITAIRES POUR VENIR EN FRANCE AVEC SON ANIMAL DE COMPAGNIE
    A PARTIR D’UN PAYS DE L’UNION EUROPEENNE
    (mouvements non commerciaux)

    animal de compagnie: les animaux des espèces chiens, chats, furets, rongeurs et lapins domestiques, oiseaux (toutes espèces sauf volaille*), reptiles, amphibiens, poissons tropicaux décoratifs, invertébrés – sauf abeilles et crustacés -, accompagnant leur propriétaire ou une personne physique qui en assume la responsabilité pour le compte du propriétaire au cours de leur mouvement et qui ne sont pas destinés à faire l’objet d’une vente ou d’un transfert de propriété.

    * Volaille = au sens du règlement 90/539 CE:les poules, dindes, pintades, canards, oies, cailles, pigeons, faisans, perdrix, ainsi que les oiseaux coureurs (ratites)

    #202078
     bosbess
    Bijdrager

    Inderdaad wordt pluimvee uitdrukkelijk uitgesloten. Maar ook wordt verwezen naar de EU verordening 90/539, waarin pluimvee wordt gedefinieerd en de handel erin wordt geregeld. Op basis daarvan kan je rustig aannemen dat je zoals Steven zegt, je geen zorgen hoeft te maken over twee kippen.

    Ik herinner me mijn eerste reis naar Zuid-Frankrijk, waarbij een vriend van me achterin de grote auto zes kippen meenam. Even voor de grens gooide hij een zwarte doek over de kooi, kippen stil. Na de grens ging de doek er weer af. Kippen zijn goed aangekomen.

    #202079
     bosbess
    Bijdrager

    Kennelijk heb ik het bovenstaande geschreven terwijl jij je reactie aanvulde. Echter kennelijk zonder te zien dat die EU verordening geldt voor de handel in pluimvee.

    #202080
     Anoniem
    Inactief

    Bosbess, dank voor je aanvulling. Ik probeer uit te zoeken wat de exacte regels zijn. Daarna ga ik afwegen of ik het ‘gok’ of alles netjes met papier winkel doe of ze niet meeneem.

    #202081
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook wij hebben een toom kippen (1 haan en 6 kippen) van Nederland naar Frankrijk meegenomen. Zonder specifieke papieren. Ze zijn vervoerd in open gesneden (gleuf van ± 4 cm aan de bovenkant) verhuisdoos. Mijn zus is ’s avonds vertrokken om ± 17 uur vanuit Den Haag. Ze zijn ’s avonds het rustigst. Ze heeft totaal geen problemen gehad. Mijn advies: gewoon doen!

    groet, Henny

    #202085
     Anoniem
    Inactief

    de 3e kip is ook boven water gekomen en de 3 dames leggen naar hartelust eieren. Vandaag eten we pannekoeken.

    Wel elke avond 2 tot 3 vossen in e tuin. Gelukkig slapen de dames in een huisje van parpains op een betonnen ondergrond en een plexiglazen deur. Als dak een Amsterdamse dakkoepel van 1,7M * 1,7M

    #202086
     Anoniem
    Inactief

    Ik heb een dierenarts gesproken, deze heeft voor mij geinformeerd bij VWA (Voedsel en Waren authoriteit). De regels schrijven voor dat ik zelf een brief schrijf waarin ik verklaar dat het mijn kippen zijn en dat ik verklaar dat ze gezond zijn.

    Deze brief moet ik bij me hebben.

    #202087
     bosbess
    Bijdrager

    De slager die z’n eigen vlees keurt. Leuk hè, die franse bureaucratie…

    #202088
     Anoniem
    Inactief

    Europese regelgeving. Maar inderdaad, het zal vooral met aansprakelijkheid te maken hebben.

    Als ik kippen invoer en die blijken ‘rot’ te zijn dat ik dan niet kan zeggen “Je ne sais pas, je suis un hollandert”

    #202084
     Anoniem
    Inactief

    Of als je de vogelgriep meeneemt en de buurman moet ruimen dan kan de douane zeggen, hij had een papiertje, klop maar gerust bij hem aan.
    ’t is gewoon een truc van “verantwoordelijk doorschuiven naar een ander”.
    Gewoon meenemen die kippen en net als steven en bosbess’ vriend, kleed erover en klaar is kees, ehh kip.
    Ze hebben mij in de eeuw dat ik hier woon nog nooit aangehouden, wat on onzinnige bureaucratie.

    #202083
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maak een risico-evaluatie:
    – wat is de kans dat je aangehouden wordt
    – wat is de kans dat je met je poule een ziekte overbrengt
    – wat is de kans dat de betreffende flic valt over jouw ” poules de compagnie”
    – wat is de kans dat hij, indien hij erover valt, ze in beslag neemt en de moeite neemt er een PV voor te maken.

    De kans dat je met je poules de compagnie Frankrijk niet bereikt schat ik op 0,00000456%

    Steven

    #202069
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Whoups Steven, wie heeft jou statistiek bijgebracht ?

    – wat is de kans dat je aangehouden wordt
    = 50 %, namelijk wel of niet

    – wat is de kans dat je met je poule een ziekte overbrengt
    = 50 %, namelijk wel of niet

    – wat is de kans dat de betreffende flic valt over jouw ” poules de compagnie”
    = 50 %, namelijk wel of niet

    – wat is de kans dat hij, indien hij erover valt, ze in beslag neemt en de moeite neemt er een PV voor te maken.
    = 50 %, namelijk wel of niet

    ’t Is ’n beetje zoals met levensbedreigende ziekten en de risico’s (= goede en kwade kansen) van ’n therapie. ’t Werkt wel of ’t werkt niet.

    Zijn dit afhankelijke kansen ? 1, 3 en 4 wel. 2 niet. Pak de platgeslagen Japanner erbij en je weet ’t.

    Los van de statistiek : kippen hebben ook recht op grensoverschrijdende reizen. Daar hebben we Marianne Thieme voor uitgevonden.

    Peter.

    #202068
     Anoniem
    Inactief

    Ik ben het helemaal met steven eens, al is mijn uitkomst wel anders.
    Gerekend de reistijd die de kip maakt zal hij rond het middaguur de belgisch-franse grens bereiken, apero-tijd voor de lieden in het blauw.
    Van het equipe is 85% ouder dan de gemiddelde leeftijd, ze kijken al jaren tegen hun retrait aan wat nu wel heel erg dichtbij komt.
    Van de overige 15% hebben er drie geen zin om vandaag te werken, en trekken zich terug met hun oudere colega’s om naar de aperotafel te gaan.
    Daarna worden de kippen richting Parijs gereden, we praten over 15h12 aankomst op de peripherique, 91% van de gendarmes bekijken nauwlettend het verkeer, met blote oog of camera, maar een nederlands nummerbord met een echtpaar erin is vast en zeker geen canabistransport vind 89%, en de 2% die overblijft komt te laat in actie om de auto tot stoppen te dwingen voor deze de ring verlaat.
    Bij de péage wordt er met opgetrokken wenkbrauwen gekeken naar een auto met nederlands kenteken “de toeristen komen er weer aan” en ze laten u gewoon doorgaan in de hoop dat U ergens de snelheid overschrijd en aangehouden wordt.
    Eenmaal in het dorp groet de gendarme U gemoedelijk, vraagt U of U een alcoholtester in de auto hebt “dat bent U verplicht meneertje, maar goed, U wordt nog niet bekeurd” en hij luistert aandachtig naar het gekakel in de achterbak, kijkt eens glimlachend op, en, wenst U een goede maaltijd met heerlijke coq au vin.

    X = ANt / aG x tvdd / Atlk x ?bt/tvdk
    X staat voor pakkans.

    Omgerekend dus een mogelijkheid van een 0.000140625% dat U gesnapt wordt.

    #202073
     Noë
    Sleutelbeheerder

    :-)))

    #202074
     bosbess
    Bijdrager

    Leuk verhaal Cees, al spreken de deskundigen elkaar weer eens tegen (op cijfers achter de komma). De (praktische) moraal van het verhaal zit ‘m vooral in “rond het middaguur”. Als je iets wil doen dat verboden is, moet je het doen tussen 12 en 2 (of op een regenachtige dag): nergens police of gendarme te bekennen. Heb ooit (in 2005) om die reden tussen 12 en 2 een caravan zonder kenteken van de ene stek naar de andere gesleept.

    #202075
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ach, vrij naar Dorknoper: “een paar nullen achter de komma, dat maakt niet zo uit”.

    Da risico-analyse en de daarbij horende verklaring van Cees onderschrijf ik helemaal.

    Ik ben ooit, tussn 12 en 14h, met een aanhanger met zo’n 20 halfwas kuikens uit Nederland op een rotonde op weg naar de autoroute in Arras aangehouden. Met wellicht iets aan de verkeerde kant van de 0,5 pro mille, na lunch met en goede kennis.
    Een koppel Gendarmes. Duidelijk een senior en een junior. De bébéflic vroeg mijn papieren, bestudeerde mijn verzekeringsvignet uitgebreid, rukte aan de koppeling, checkte het breek-kettinkje, vergeleek de nummerplaten en vroeg me om op de rem te trappen. Hij moet het gepiep in de aanhanger zeker gehoord hebben. Niks blazen. Ouf.

    Steven

    PS bij eventuele vragen naar de kippen had ik die natuurlijk nooit in NL gekocht maar gewoon op de markt ;-).

    #202082
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gewoon ’n gevalletje “één op de twaalfhonderdvijftig”, zou ’n Rijkswaterstaater zeggen (de norm voor de dijkverzwaring in Het Noorden : uw huis langs de grote rivieren mag ééns in de twaalfhonderdvijftig jaar onderlopen).

    Tja, statistics. Mijn uitkomst voor de rekenoefening luidt overigens 50% x 50% x 50% = 12,5%. Neem de kans op ’n ziekte erbij, dan is ’t risico dat de kippen worden gesnapt slechts 6,25% (0,0625).

    Peter (die ’n vrind nabij Culemborg twee keer heeft helpen dweilen in de jaren ’90; ’t is allemaal niet eerlijk).

    #202072
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit P’Homme de la Terre op 19/07/2013 19:59
    – wat is de kans dat je aangehouden wordt
    = 50 %, namelijk wel of niet

    Peter,
    Statistiek werkt toch een beetje anders. Als op een vraag twee antwoorden zijn dan is de kans niet simpelweg 50%, dat is het alleen bij een blinde gok.
    Worden 50% van de automobilisten aangehouden? Neen, niet, eerder 10 of 5%, of meestal minder dan 1%. Dus geen sprake van 50% kans aangehouden te worden.

    Lesje statistiek volgen! 😎

    #202067
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian, Peter doet aan digital statistics. Nullen of enen.
    Dat is niet rekenen, dat is een filosofie.

    Steven

    #202070
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nounounou Christian, niet zo hoog van de toren blazen want dan moet ik dat ook en ik ben geretireerd.

    Die lesjes statistiek heb ik gegeven, we hebben ’t hier over kansberekening. Dat daar statistiek bij komt kijken, ik vind ’t goed.
    In tegenstelling tot vele anderen wellicht heb ik geleerd om te gaan met statistiek. Lees m’n vorige bijdrage nog maar eens goed.

    Terug naar de kippen : ’t is ’n blinde gok om zonder gedoe met ’t gevleugelte te arriveren in F. Maar de kans dat de particuliere transporteur dat gedoe zal ondervinden, acht ik zeer klein. Misschien wel 6,25%.
    Voeg daaraan toe de onbetrouwbaarheidsgraad (statistiek !)van al dit eigenwijs geleuter à 5%, dan zou ik me geen enkele zorg maken om ’t transport van die beestjes.

    Peter.

    #202071
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En Stevens bijdrage kwam op de minuut af tegelijk met de mijne.

    Ik doe inderdaad aan nullen en enen, net als in Orwell’s 1984. Nullen zijn we, ’n één kun je worden.

    Peter.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?