Admin

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 871 tot 900 (van in totaal 12,959)
  • Auteur
    Berichten
  •  Admin
    Sleutelbeheerder

    Leonard,
    Dan download jij toch die formulieren via die site? Via FranceConnect? Anderen lezen het hele draadje en ontdekken een shortcut en de reden om RDW toe te voegen. Verder vind ik dat je jezelf tegenspreekt; waarom alles in kleur printen terwijl daar niet om gevraagd wordt?

    En dan nog dit: in de wettekst staat dat proefsgewijs gevraagd kan worden ter verificatie je NL rijbewijs op te sturen. Proefsgewijs. Niet dat dat regel is. Het zou zo maar kunnen zijn dat -aanname- met het RDW formulier (dat is al een verificatie) de stap van tijdelijk rijbewijs of opsturen van het NL rijbewijs overgeslagen kan worden.

     Admin
    Sleutelbeheerder

    Toch nog een paar opmerkingen.

    Waarom sommige formulieren / documenten in zwartwit printen? Volgens mij staat dat nergens als vereiste. Bovendien is het erg onlogisch vanuit de verwerker gezien om een gekleurd formulier (CERFA 14879-01) zwartwit te laten retourneren.

    De linkjes naar de echtheidsverklaring en naar de te gebruiken CERFA-formulieren werken niet. Bovendien lijkt het er op, dat deze linken niet verwijzen naar de bron maar naar deze website (ook zo aangegeven in het filmpje). Is dat verstandig met het oog op toekomstige wijzigingen op deze formulieren?

     Admin
    Sleutelbeheerder

    Er zijn inmiddels een paar kleine wijzigingen in het artikel doorgevoerd. Ook wordt (heel kort) verwezen naar de vervolgprocedure (ontvangst tijdelijk rijbewijs, opsturen ‘oude’ rijbewijs en ontvangst nieuwe Franse rijbewijs.

    De RDW verklaring en beëdigde vertaling daarvan staan idd niet vermeld (https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F1758)… maar … het dunkt mij dat daarmee de kans voor een succesvolle aanvraag wel toeneemt.

     Admin
    Sleutelbeheerder

    Leonard,
    Ik zie geen aanleiding iets te veranderen. Ook de officiële tekst in de link die je geeft is al een aantal keer gewijzigd! De bedoeling is om een rijbewijsaanvraag samen te stellen zonder problemen.
    Zodra er nieuwe kennis is of ervaring dan kan dit draadje daar melding van maken.

    Zie de overweging (eind december, wachttijd vier tot zes maanden ) in mijn draadje om de (vertaalde) RDW verklaring aan te vragen. Dat heeft te maken met mogelijke termijnoverschrijding.
    Bij verlopen rijbewijs was/is dat noodzakelijk. Overigens kan bij twijfel ook bij niet verlopen datum daar om gevraagd worden. Vertaling? Ik denk dat je het Engelstalige RDW formulier op kan sturen. Foto’s laat je maken per 4 of 6, en je moet er twee gebruiken voor op de formulieren en een los meesturen, dus drie in totaal. Formulier en kleur is m.i. correct in het artikel.

     Admin
    Sleutelbeheerder

    Dag Leonard,

    De echtheidsverklaring (en vertaling) wordt misschien niet genoemd maar als je in één keer een goed resultaat wenst is het wel slim om hier aan te denken. Aldus de ervaringen.
    Het volstaat waarschijnlijk om 3 pasfoto’s op te sturen. Zie dienaangaande een recente discussie op NLFR. Maar probeer maar eens naar een pasfotograaf te gaan met de vraag om 3 pasfoto’s te maken.
    Kleur van de kopieën? Ik heb deze informatie uit dit draadje Leonard. Als het echt aantoonbaar onjuist zou zijn of een onaanvaardbaar risico voor de aanvraag dan verneem ik dat graag maar ik betwijfel het.

    De verwerkingstijd-ervaringen zijn de ervaring van enkele aanvragers uit 2017. We leven inmiddels in 2018 en ik wil de houdbaarheidsdatum van dit bericht niet onnodig inkorten ;). Dus vandaar de link naar dit draadje.

     Admin
    Sleutelbeheerder

    Leuk filmpje, Anton, alleen begrijp ik niet waarom je op een aantal punten afwijkt van de richtlijnen op https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F1758, zoals:
    – echtheidsverklaring van RDW, vertaald zelfs, wordt niet genoemd op service-public
    – aantal pasfoto’s
    – kleur van de kopieën

    Zijn er aanwijzingen dat er vanuit Nantes of Parijs gevraagd wordt om een (vertaalde) echtheidsverklaring?

    Wat ik mis, is een nadrukkelijke waarschuwing voor de verwerkingstijd, momenteel meerdere maanden.

     Admin
    Sleutelbeheerder

    Inmiddels hebben we een artikel geplaatst in de menustructuur. Het animatiefilmpje zal op Nederlanders.fr worden gebruikt als daar aanleiding voor is (relevante vragen).

    In reactie op: abri compteur #208769
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Hartelijk dank, ik ga er achteraan!
    Groet,
    Eric

     Admin
    Sleutelbeheerder

    Er lijkt enige beweging te komen in Nantes!
    Dat blijkt uit berichten op Nederlanders.fr. ‘Sandra’ heeft half oktober 2017 de aanvraag op de post gedaan, kreeg 4 januari per mail het verzoek aan te tonen dat ze al meer dan 6 maanden woonachtig is in Frankrijk. En kreeg 15 januari een bewijs van aanvraag thuisgestuurd. Dat is drie maanden wachten, en nog geen rijbewijs.

    ‘Sequoia ‘ heeft na vier maanden een verzoek gekregen het NL rijbewijs aangetekend op te sturen, en heeft een voorlopig Frans rijbewijs gekregen in afwachting tot de definitieve klaar is. Dat is vier maanden wachten en nog geen rijbewijs.

    (Een Fransman woonachtig in Nederland kan zijn Franse rijbewijs omwisselen in een Nederlandse versie in precies tien dagen. Om de feestvreugde even in perspectief te zetten.)

     Admin
    Sleutelbeheerder

    Leonard. Inderdaad, ik had het oorspronkelijk juist.

    1 copie de justificatif d’identité
    1 copie d’un justificatif de domicile
    1 copie recto-verso :
    du justificatif de votre résidence en France depuis au moins 6 mois (par exemple : contrat de location, contrat de travail, justificatif de sécurité sociale, avis d’imposition…)

    Bij het doorlezen laat in de avond dacht ik een fout te hebben gemaakt, je haalt ze makkelijk door elkaar. Bedankt voor je wakkere bijdrage.

    Bij punt 7 boven in artikel moet worden bijgeschreven ‘ van minimaal zes maanden oud’.

    Lezer: u kunt mijn errata negeren.

     Admin
    Sleutelbeheerder

    @ratatouille
    Volgens mij haal je in je laatste reactie twee zaken door elkaar. Bij het omwisselen van NL rijbewijs moet je een justificatif de domicile en een justificatif de votre résidence en France inleveren.
    Een justificatif de domicile, bv kopie van factuur EDF of gas/tel/water, mag niet ouder zijn dan 6 maanden (zie https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F31847), terwijl een justificatif de votre résidence en France (bv belastingaanslag) ouder dan 6 maanden moet zijn.
    Zie ook https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F1758.

     Admin
    Sleutelbeheerder

    Errata:

    Helemaal bovenin in het artikel staat onder punt 6:
    Kopie van factuur EDF of gas/tel/water niet ouder dan zes maanden. Dat is foutief, het woordje [niet] moet geschrapt worden.

    Het moet zijn: Kopie van factuur EDF of gas/tel/water ouder dan zes maanden.

     Admin
    Sleutelbeheerder

    Nabrander. Jou…
    De info over het kunnen vernieuwen van een verlopen rijbewijs “ l’expiration de la durée de validité du permis étranger ne fait pas obstacle à la demande d’échange.” is net gepubliceerd. Europa loopt nog wat achter…

    https://www.formulaires.modernisation.gouv.fr/gf/cerfa_14879.do

    https://www.formulaires.modernisation.gouv.fr/gf/cerfa_14948.do

    Als je de CERFA documenten wil downloaden zonder je eerst in te schrijven bij FranceConnect, dan gebruik je bovenstaande links.

     Admin
    Sleutelbeheerder
    In reactie op: Verplichte handschoenen op de bromfiets #208690
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Goedemorgen Rob en Guillaume (en overige forumgebruikers),
    Ik zie hier een onderwerpje met de tags (rubrieken) “Juridisch” en “Vervoer” in de maak!?
    Mogelijke titel”: “Veiligheid- en kledingvoorschriften tweewielers”.

    Ik stel me zo voor dat die voorschriften voor een zware motorfiets anders zijn dan op een Solex???

    Ik hoop dat er animo is om dit artikel te schrijven, ik zal het dan plaatsen en vindbaar maken in de menu.
    Met vriendelijke groet,

    Anton Noë

     Admin
    Sleutelbeheerder
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Grand merci Ratatouille. Dit lijkt me een prima handleiding. Het zou mooi zijn om deze te bewerken tot een nieuw onderwerp en plaatsen met de tags “Vervoer” en “Overheden”.

    Ik heb een paar vragen:
    1) Voel je er misschien wat voor om dit artikel zelf te bewerken en te plaatsen? In dat geval zal ik je rechten verlenen die het mogelijk maken om een artikel te plaatsen en te “taggen” (rubriceren).
    2) Wat is de bron voor je laatste toevoeging; “l’expiration de la durée de validité du permis étranger ne fait pas obstacle à la demande d’échange.” … etc?
    3) Welke andere bronnen heb je gebruikt?
    4) Zijn er nog andere centra (naast Parijs en Nantes) waar de aanvraag kan worden ingediend?

    Ik verneem graag van je.
    Met vriendelijke groet,
    Anton

     Admin
    Sleutelbeheerder

    “À savoir
    l’expiration de la durée de validité du permis étranger ne fait pas obstacle à la demande d’échange.“

    “Als uw buitenlandse (EU) rijbewijs is verlopen is dat geen obstakel in het aanvragen van een Frans rijbewijs.”

    Lijkt me goed nieuws! De website met officiële overheidsinformatie past zich steeds aan en mutaties worden gewoon erbij geschreven.

    In reactie op: Makkelijk voegen. Pointmaster of ander 'Pistool'? #208675
     Admin
    Sleutelbeheerder

    De echte artisans gebruiken hiervoor hun truwelen, maar je moet de zwier met de pols wel onder de knie krijgen.
    Wij hebben het ook met de hand en handschoenen gedaan.
    Vergeet naderhand bij het drogen vooral niet te borstelen om de overtollige specie kwijt te raken.

    In reactie op: Makkelijk voegen. Pointmaster of ander 'Pistool'? #208671
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben gewerkt met een grote slagroomspuit, in NL te koop bij de groothandel in bouwmaterialen, kosten € 45,-. Deze voegspuit wordt vooral gebruikt voor het voegen van steenstrips.
    Ervaring heeft ons geleerd dat het handwerk, met voegplank en voegijzers en met de handen, veel sneller en effectiever werkt. Dunne zuur- en speciebestendige handschoenen zijn daarbij wel noodzakelijk.

    In reactie op: Verplichte handschoenen op de bromfiets #208667
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Pfff Rob, helemaal niet bij stilgestaan, ook daar weer wat betutteling er bij. In ons gehuchtje in de Correze zie ik de jeugd ’s zomers vrolijk rondknorren op vaak ook nog opgevoerde brommers, zonder handschoenen, in korte broek, alleen een helm op.
    Eerlijk gezegd, ik doe ook geen handschoenen aan als ik even op de Mobylette naar de bakker scheur. Niet in korte broek overigens. De Gendarmes lijken zich er niet druk om te maken, hmm toch maar eens rondneuzen naar handschoenen 🙁

     Admin
    Sleutelbeheerder

    Van toepassing indien:
    Je woont in Frankrijk.
    Je hebt een Nederlands rijbewijs.
    De datum op je rijbewijs verloopt binnenkort.

    Nadat de eerste prefecturen al eind september doorverwezen naar Nantes voor het verlengen /omzetten van het rijbewijs, waren de laatste regio’s pas aan de beurt in november 2017. Op dit moment (10 januari 2017) is het volgens vele berichten op Nederlanders.fr nog niemand gelukt daar ook echt een rijbewijs te krijgen, sommigen wachten al vanaf september/oktober…

    Openstaande vragen over het omzetten /verlengen van een rijbewijs:
    1. Is het (Engelstalige) document van de RDW wel nodig?
    2. Moet je een vertaling van dat document naar het Frans maken?
    3. Kan je een verlopen Nederlands rijbewijs nog omwisselen voor een nieuw Frans rijbewijs?
    4. Hoe lang duurt de procedure?

    /1. Zodra de datum op je rijbewijs is verlopen was dat altijd noodzakelijk.
    Op verschillende overheidssites staan verschillende procedures, soms staat er dat je een document van origine moet bijsturen, soms staat dat er niet. Het lijkt wenselijk bij de aanvraag het RDW document toe te voegen. Engels moeten ze nu toch wel kunnen snappen in Nantes. Er kan altijd gevraagd worden om je NL rijbewijs in te zenden, ter controle.

    /2. Het was in de oude regeling zo, dat het per regio anders was, soms was een vertaling niet noodzakelijk.

    /3. Op de site van de EU staat per land aangegeven wat de mogelijkheden zijn, bij Frankrijk is aangegeven dat alleen een ‘geldig’ rijbewijs omgewisseld kan worden.
    Bij niet geldig rijbewijs moet je opnieuw examen doen.
    Juristen moeten zich maar buigen over het begrip geldigheid, je rijbekwaamheid is niet in het geding bij het verlopen van de datum, maar je bent wel verplicht die geldigheid te continueren.

    In Nederland vervalt de geldigheid maar kan je wel verlengen. Er is geen EU afstemming. Bijvoorbeeld: een Fransman (EU burger) woonachtig in Nederland kan zijn verlopen Franse rijbewijs wel laten ontzetten voor een Nederlands exemplaar.

    Voorheen kon je een verlopen Nederlands rijbewijs laten omzetten naar een Frans rijbewijs (op deze site staat nog altijd dat je daar zes maanden de tijd voor hebt.) Je moest dan wel die vertaalde RDW echtheidsverklaring overleggen. Als je rijbewijs verloopt tijdens de procedure, dan kan je via je ontvangstbewijs van de post claimen dat jouw niets te verwijten valt. Maar op dit moment is er gewoon nog geen echte duidelijkheid. Vandaar het advies de RDW verklaring mee te sturen.

    /4 Het rijbewijs moet je worden toegezonden in die gefrankeerde envelop die je zelf bij je aanvraag had gevoegd, en de tijd die ze daarvoor nodig hebben is afhankelijk van de complexiteit van je aanvraag, het aanbod van de aanvragen, en de verwerkingscapaciteit. Kortom: ‘ze weten het niet’. Om je maanden te laten wachten -zonder bericht van de prefecture van Nantes over de behandeling van je aanvraag- is bestuurlijk onbehoorlijk, ik denk dat een procesgang -al dan niet collectief- nuttig zou kunnen zijn.

    Er gaan getallen rond van zes maanden wachttijd, maar ook daarvan is geen officiële mededeling. De puinhoop bij de digitale aanvraag van een ‘carte grise’ is misschien een teken aan de wand voor de rijbewijs omzettingsprocedure; zodra de media zich er mee gaan bemoeien, komt er beweging in.

    In reactie op: Makkelijk voegen. Pointmaster of ander 'Pistool'? #208650
     Admin
    Sleutelbeheerder

    En in sommige voegen kan je heel wat kalkspecie gooien! (en kleine en grote steentjes plaatsen). Maar ik herken veel in het verhaal van Jos, toch kan het gebruik van allerlei verschillende maten kattentong, voegspijkers, troffels en stokjes heel behulpzaam zijn bij het op zijn plaats krijgen van de mortel.Je kan ook kleine bolletjes mortel precies in een gat gooien. Eerst gooien en dan op zijn plaats drukken. Maar dan moet het niet zo nat zijn als Jos beschrijft.

    Ik begin eerst met een zoektocht naar steentjes, niet rond maar een beetje puntig of driehoekig of mooi gelijk plat, verschillende maten en maak dan een hele verzameling. Die leg ik in een kuip met water. En dan steeds kijken welke ‘puzzel’ je nodig hebt. Zo’n ‘pointmaster’? Ik geloof er niet in.

    [img]http://up.picr.de/31483497ej.jpg[/img]

    In reactie op: Makkelijk voegen. Pointmaster of ander 'Pistool'? #208649
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Iets over mijn ervaringen met de pointmaster is hier te vinden (zie bij afb.8).
    Zoals Jos er al over schreef: … ben er voor het voegen van muren en pierre niet erg gelukkig mee
    Maar ik wilde het eens proberen om er een gefundeerd oordeel over te hebben en anderen te kunnen adviseren. Je kan immers geen goed onderbouwd oordeel geven over iets wat je alleen van horen zeggen kent ;-).

    @Wubbe: Er bestaan spuitmonden die men makkelijk met een tangetje ‘in vorm’ kan brengen.

    In reactie op: Goede voornemens #208648
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Net nog een aantal timmermanstrucs op SystèmeD ontdekt.
    SystD heeft blijkbaar nieuwe IT-mensen in dienst genomen die het archief beter toegankelijk maken.

    In reactie op: Makkelijk voegen. Pointmaster of ander 'Pistool'? #208643
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Ik heb een pointmaster maar ben er voor het voegen van muren en pierre niet gelukkig mee. Prima voor metselwerk van rechte stenen met lint- en stootvoegen, maar voor onregelmatig werk vind ik het niets toevoegen (pun intended!).

    Ik heb reeds veel muren en pierre opnieuw gevoegd en ook nog de nodige te doen. Daarvoor heb ik mijn persoonlijke werkwijze ontwikkeld die me prima bevalt en beter en sneller resultaat geeft dan de pointmaster.

    Allereerst maak ik de voegmortel natuurlijk met kalk, de NHL 3,5 of NHL 5, verhouding ongeveer 350 kg/m3. Voor het ruwe werk (ruwmortel) gewoon met grijs metselzand, voor de afwerking (fijnmortel) met witzand en een beetje kleurstof. De mortel maak ik behoorlijk slap, zodat als je een troffel opschept, het nét niet eraf loopt. Dus natter dan waar je normaal mee metselt of voegt. Mijn belangrijkste gereedschap is een paar van die zwarte neopreen handschoenen voor metselwerk, ik doe namelijk het werk gewoon met mijn handen.

    Op de ruwe muur werk ik eerst met de ruwmortel om gaten te dichten en eventueel stenen in te metselen. Als ik een groot gat moet dichten gooi ik er een paar handenvol ruwmortel in, zoals een klein jochie een handvol modder tegen de muur “kletst”. Daarna duw ik er een passend stuk steen in, waar het teveel aan mortel terug langs naar buiten puilt. Als de steen terug naar buiten dreigt te “drijven” of de mortel dreigt uit grotere gaten weg te lopen, zet ik er even een plankje of stuk plaatmateriaal tegen, geschoord met een eind balk of op één of andere manier klemgezet.

    Na zo’n 2 tot 4 uur, afhankelijk van de omgevingstemperatuur, is het tijd voor de volgende stap. De tijdelijke plankjes en dergelijke worden weggenomen. De muur ziet er nu afschuwelijk uit, met overal plakkaten ruwmortel en véél te vol gelopen voegen. Maar in tegenstelling tot cement is de kalk wel opgestijfd maar nog niet hard. Het is dus prima mogelijk om met een voegspijker, oude schroevendraaier of dergelijke het teveel aan ruwmortel weg te krabben. Dat doe ik dan ook, ik krab de ruwmortel weg tot een diepte die gemakkelijk is af te voegen. Na afloop een harde borstel erover en de muur ziet er al veel regelmatiger uit, als het goed is zonder gaten en loszittende stenen. Dit tussenresultaat laat ik nog minstens een etmaal verder uitharden.

    De afwerkfase wordt gedaan met fijnmortel. Gewoon met de handschoenen aan de fijnmortel oppakken, domweg tegen de muur smijten en met de handen in de voegen wrijven, dus ook over de stenen heen. Weer enige uren laten opstijven, na bovenstaande ervaring weet je ongeveer hoe lang. Dan met een harde borstel of staalborstel over de muur zodat de stenen bloot komen en de voegen gevuld blijven. Na afloop ga ik er zelf altijd nog een keer met een oude autowasborstel aan de tuinslang overheen zodat de laatste kalkwaas van de stenen wordt gespoeld.

    De autochtonen hier zijn stomverbaasd dat zo’n buitenlander zulke mooie “geboterde” (beurré) muren weet te realiseren. Ik heb deze oplossing hier op dit forum al eens geplaatst met enige foto’s.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt en succes met de klus!

    Salutations, Jos

    In reactie op: Goede voornemens #208596
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Mijn laatste goede voornemen was twee jaar geleden, een abonnement op SystèmeD. De papieren versie dus. Toch wel aardig om te lezen. Is het niet voor de techniek dan is het wel voor het Frans.
    Zo af en toe erger ik me wel een beetje ; ze hebben het nog heel vaak over 220 volt terwijl het al zo’n veertig jaar 230 volt is.
    In het januari nummer dat vandaag in de brievenbus lag stond een stukje over tegelen zonder lijm. Het gaat met “Support adhésif mural Cristalgrip” Dat is wel interessant.

    De site van instructables is ook wel interessant.

    wimb

    In reactie op: kerstjacht #208582
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Het nieuwe jaar begint met flink wat sneeuw, meer dan vorig jaar.
    Helaas komt de temperatuur zo nu en dan flink boven het nulpunt en smelt er weer een laag. Na een smeltperiode komen de natte grassen en kruiden kortstondig weer in zicht op de zuidhellingen en daarvan profiteren schichtig de reeen en herten.

    Tegen de schemering, alhoewel de duisternis heel snel volgt, hoor je de knal en de echo. Vooral in het weekeinde zie ik onbekende jagers, door de week zijn het de buren… Nu ik er midden in zit, heb ik mijn standpunt over de jacht gewijzigd, het is een manier van leven. Er zijn hier bergboeren die de vriezer vol hebben met geschoten wild, groenten uit de tuin en zelf gebakken brood. De dorpsoven wordt met grote takkenbossen heet gestookt, en dan worden er tientallen broden gebakken, pizza’s, en in de restwarmte een flink stuk bout.

    Helemaal eerlijk is het jagen niet in de winter. De sporen zijn goed zichtbaar en met de inzet van moderne materialen, is het moeilijk om te ontsnappen als edelhert of zwijn. De jacht op de gems (Chamois) is ook toegestaan en daar heb ik wel wat moeite mee. Al moet je een goede alpinist zijn om ze in de sneeuw op de korrel te krijgen. Je moet uitkijken voor lawines.

    Ik wens jullie een goed nieuw jaar.

    In reactie op: Prijsverhoging basispakket Canal Digitaal #208538
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Zojuist gebeld door CD en kreeg na wat heen en weer gepraat dezelfde aanbieding als Bosbess. Dus 3,- korting totdat het nieuwe startHD pakket a 17,45 beschikbaar komt. Geen verlenging contractduur en geen kosten voor de overstap.
    Prima geregeld, toch!

    In reactie op: ADSL aansluiting RED by SFR, the morning after #208523
     Admin
    Sleutelbeheerder

    Afgezien van de voorbarige conclusie dat het probleem zich in de bekabeling van de klant bevindt inderdaad een zeer professionele aanpak en onvergelijkbaar met mijn eigen ervaringen in het verleden met Orange bij kabelproblemen. Kennelijk heeft de techneut zelfs DLM gereset, anders zou je internetsnelheid laag zijn gebleven, ondanks de uitstekende verbinding.

    Nu de kabel is vervangen is de kans op een nieuw defect op korte termijn klein en dat lijkt me het ideale moment om over te stappen…

30 berichten aan het bekijken - 871 tot 900 (van in totaal 12,959)

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?