Zo moet je een NEDERLANDS RIJBEWIJS wisselen voor een FRANS RIJBEWIJS

Dit onderwerp bevat 74 reacties, 13 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #208637
     Noë
    Sleutelbeheerder

    NEDERLANDS RIJBEWIJS wisselen voor een FRANS RIJBEWIJS

    Op deze site staat verouderde informatie over het wisselen van een Nederlands rijbewijs voor een Frans rijbewijs. (gepubliceerd door NOE in 2017) Woon je in Frankrijk dan kan je niet meer je rijbewijs verlengen in Nederland, dat moet in Frankrijk. Je kan dat niet meer doen bij de prefecture.

    Vanaf november 2017 moet je -tot nader order- in heel Frankrijk de volgende procedure volgen voor het verlengen en omzetten van je Nederlandse rijbewijs naar een Frans rijbewijs.

    1. Vraag online aan bij het RDW een echtheidsverklaring aan [certificate of autheticity] van je rijbewijs. Kosten: €4,50. Ga naar RDW.nl en zoek ‘aanvragen echtheidsverklaring.’
    Daarvoor download je het aanvraagformulier, en stuurt dat op naar de RDW met een kopie van je identiteitsbewijs.

    Vroeger kon je nog bij de NL ambassade in Parijs een Franse vertaling daarvan laten maken tegen €30,-, maar dan doen ze nu niet meer. Vertaal bij een beëdigd vertaler of hopen dat ze nu in Nantes ook Engels kunnen lezen.

    2. laat 4 kleuren pasfoto’s maken volgens wettelijke voorschriften.

    3. download en print de volgende formulieren:
    in z/w printen CERFA 14879.01
    in kleur printen CERFA 14948.01
    4. Kopieer in kleur en print in kleur je rijbewijs aan twee kanten.
    5. kopieer in z/w en print in z/w je identiteitsbewijs (paspoort) opengeslagen met de fotopagina.
    6. kopieer in z/w en print in z/w een factuur van je energieleverancier (EDF) niet ouder dan zes maanden, of een ander bewijs dat je in Frankrijk woont. (factuur water, gas, telefoon).
    7. Kopieer in z/w en print aan twee kanten een factuur van de huur, of een werkovereenkomst, of een belastingaangifte of je verzekeringspapieren van ziektekosten.

    Vul deze CERFA formulieren in met een zwarte pen, onderteken de formulieren met je handtekening exact binnen het zwarte kader. Bij het formulier linksboven maak je het bolletje zwart bij:
    [exchange dun permis delivere par un Etat appartenant a l’UE ou l’EEE]
    Vul in de categorie waar je rijbewijs in valt, de datum dat je het kreeg en tot wanneer het geldig is. Plak je foto exact in het bestemde kader, vul ook naam adres en nationaliteit in. Kruis aan dat je privacy wil [Je m’oppose a la reutilisation….collectees].

    8.Voeg los een pasfoto bij, (klein envelopje).

    9. Koop bij het postkantoor een envelop pre-affranchie, tarif lettre suivie, 50gr format “pret a poster” aan jezelf geadresseerd, en stop die samen met alle papieren die bij de aanvraag horen in een grote envelop die je aangetekend met ontvangstbewijs stuurt aan:

    Prefecture de la Loire- Atlantique
    CERT PCI
    6 quai Ceineray
    BP 33515
    44035 NANTES Cedex1

    Woon je echter in Parijs dan stuur je de aanvraag naar:

    Prefecture de Police de Paris
    centre des échanges permis conduire étrangers
    DPG/ SDCLP
    1 bis rue de Lutece
    75195 PARIS Cedex 04

    #208666
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Van toepassing indien:
    Je woont in Frankrijk.
    Je hebt een Nederlands rijbewijs.
    De datum op je rijbewijs verloopt binnenkort.

    Nadat de eerste prefecturen al eind september doorverwezen naar Nantes voor het verlengen /omzetten van het rijbewijs, waren de laatste regio’s pas aan de beurt in november 2017. Op dit moment (10 januari 2017) is het volgens vele berichten op Nederlanders.fr nog niemand gelukt daar ook echt een rijbewijs te krijgen, sommigen wachten al vanaf september/oktober…

    Openstaande vragen over het omzetten /verlengen van een rijbewijs:
    1. Is het (Engelstalige) document van de RDW wel nodig?
    2. Moet je een vertaling van dat document naar het Frans maken?
    3. Kan je een verlopen Nederlands rijbewijs nog omwisselen voor een nieuw Frans rijbewijs?
    4. Hoe lang duurt de procedure?

    /1. Zodra de datum op je rijbewijs is verlopen was dat altijd noodzakelijk.
    Op verschillende overheidssites staan verschillende procedures, soms staat er dat je een document van origine moet bijsturen, soms staat dat er niet. Het lijkt wenselijk bij de aanvraag het RDW document toe te voegen. Engels moeten ze nu toch wel kunnen snappen in Nantes. Er kan altijd gevraagd worden om je NL rijbewijs in te zenden, ter controle.

    /2. Het was in de oude regeling zo, dat het per regio anders was, soms was een vertaling niet noodzakelijk.

    /3. Op de site van de EU staat per land aangegeven wat de mogelijkheden zijn, bij Frankrijk is aangegeven dat alleen een ‘geldig’ rijbewijs omgewisseld kan worden.
    Bij niet geldig rijbewijs moet je opnieuw examen doen.
    Juristen moeten zich maar buigen over het begrip geldigheid, je rijbekwaamheid is niet in het geding bij het verlopen van de datum, maar je bent wel verplicht die geldigheid te continueren.

    In Nederland vervalt de geldigheid maar kan je wel verlengen. Er is geen EU afstemming. Bijvoorbeeld: een Fransman (EU burger) woonachtig in Nederland kan zijn verlopen Franse rijbewijs wel laten ontzetten voor een Nederlands exemplaar.

    Voorheen kon je een verlopen Nederlands rijbewijs laten omzetten naar een Frans rijbewijs (op deze site staat nog altijd dat je daar zes maanden de tijd voor hebt.) Je moest dan wel die vertaalde RDW echtheidsverklaring overleggen. Als je rijbewijs verloopt tijdens de procedure, dan kan je via je ontvangstbewijs van de post claimen dat jouw niets te verwijten valt. Maar op dit moment is er gewoon nog geen echte duidelijkheid. Vandaar het advies de RDW verklaring mee te sturen.

    /4 Het rijbewijs moet je worden toegezonden in die gefrankeerde envelop die je zelf bij je aanvraag had gevoegd, en de tijd die ze daarvoor nodig hebben is afhankelijk van de complexiteit van je aanvraag, het aanbod van de aanvragen, en de verwerkingscapaciteit. Kortom: ‘ze weten het niet’. Om je maanden te laten wachten -zonder bericht van de prefecture van Nantes over de behandeling van je aanvraag- is bestuurlijk onbehoorlijk, ik denk dat een procesgang -al dan niet collectief- nuttig zou kunnen zijn.

    Er gaan getallen rond van zes maanden wachttijd, maar ook daarvan is geen officiële mededeling. De puinhoop bij de digitale aanvraag van een ‘carte grise’ is misschien een teken aan de wand voor de rijbewijs omzettingsprocedure; zodra de media zich er mee gaan bemoeien, komt er beweging in.

    #208682
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “À savoir
    l’expiration de la durée de validité du permis étranger ne fait pas obstacle à la demande d’échange.“

    “Als uw buitenlandse (EU) rijbewijs is verlopen is dat geen obstakel in het aanvragen van een Frans rijbewijs.”

    Lijkt me goed nieuws! De website met officiële overheidsinformatie past zich steeds aan en mutaties worden gewoon erbij geschreven.

    #208688
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grand merci Ratatouille. Dit lijkt me een prima handleiding. Het zou mooi zijn om deze te bewerken tot een nieuw onderwerp en plaatsen met de tags “Vervoer” en “Overheden”.

    Ik heb een paar vragen:
    1) Voel je er misschien wat voor om dit artikel zelf te bewerken en te plaatsen? In dat geval zal ik je rechten verlenen die het mogelijk maken om een artikel te plaatsen en te “taggen” (rubriceren).
    2) Wat is de bron voor je laatste toevoeging; “l’expiration de la durée de validité du permis étranger ne fait pas obstacle à la demande d’échange.” … etc?
    3) Welke andere bronnen heb je gebruikt?
    4) Zijn er nog andere centra (naast Parijs en Nantes) waar de aanvraag kan worden ingediend?

    Ik verneem graag van je.
    Met vriendelijke groet,
    Anton

    #208689
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #208693
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #208696
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nabrander. Jou…
    De info over het kunnen vernieuwen van een verlopen rijbewijs “ l’expiration de la durée de validité du permis étranger ne fait pas obstacle à la demande d’échange.” is net gepubliceerd. Europa loopt nog wat achter…

    https://www.formulaires.modernisation.gouv.fr/gf/cerfa_14879.do

    https://www.formulaires.modernisation.gouv.fr/gf/cerfa_14948.do

    Als je de CERFA documenten wil downloaden zonder je eerst in te schrijven bij FranceConnect, dan gebruik je bovenstaande links.

    #208703
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Errata:

    Helemaal bovenin in het artikel staat onder punt 6:
    Kopie van factuur EDF of gas/tel/water niet ouder dan zes maanden. Dat is foutief, het woordje [niet] moet geschrapt worden.

    Het moet zijn: Kopie van factuur EDF of gas/tel/water ouder dan zes maanden.

    #208704
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ratatouille
    Volgens mij haal je in je laatste reactie twee zaken door elkaar. Bij het omwisselen van NL rijbewijs moet je een justificatif de domicile en een justificatif de votre résidence en France inleveren.
    Een justificatif de domicile, bv kopie van factuur EDF of gas/tel/water, mag niet ouder zijn dan 6 maanden (zie https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F31847), terwijl een justificatif de votre résidence en France (bv belastingaanslag) ouder dan 6 maanden moet zijn.
    Zie ook https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F1758.

    #208706
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Leonard. Inderdaad, ik had het oorspronkelijk juist.

    1 copie de justificatif d’identité
    1 copie d’un justificatif de domicile
    1 copie recto-verso :
    du justificatif de votre résidence en France depuis au moins 6 mois (par exemple : contrat de location, contrat de travail, justificatif de sécurité sociale, avis d’imposition…)

    Bij het doorlezen laat in de avond dacht ik een fout te hebben gemaakt, je haalt ze makkelijk door elkaar. Bedankt voor je wakkere bijdrage.

    Bij punt 7 boven in artikel moet worden bijgeschreven ‘ van minimaal zes maanden oud’.

    Lezer: u kunt mijn errata negeren.

    #208708
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er lijkt enige beweging te komen in Nantes!
    Dat blijkt uit berichten op Nederlanders.fr. ‘Sandra’ heeft half oktober 2017 de aanvraag op de post gedaan, kreeg 4 januari per mail het verzoek aan te tonen dat ze al meer dan 6 maanden woonachtig is in Frankrijk. En kreeg 15 januari een bewijs van aanvraag thuisgestuurd. Dat is drie maanden wachten, en nog geen rijbewijs.

    ‘Sequoia ‘ heeft na vier maanden een verzoek gekregen het NL rijbewijs aangetekend op te sturen, en heeft een voorlopig Frans rijbewijs gekregen in afwachting tot de definitieve klaar is. Dat is vier maanden wachten en nog geen rijbewijs.

    (Een Fransman woonachtig in Nederland kan zijn Franse rijbewijs omwisselen in een Nederlandse versie in precies tien dagen. Om de feestvreugde even in perspectief te zetten.)

    #208794
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inmiddels hebben we een artikel geplaatst in de menustructuur. Het animatiefilmpje zal op Nederlanders.fr worden gebruikt als daar aanleiding voor is (relevante vragen).

    #208802
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Leuk filmpje, Anton, alleen begrijp ik niet waarom je op een aantal punten afwijkt van de richtlijnen op https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F1758, zoals:
    – echtheidsverklaring van RDW, vertaald zelfs, wordt niet genoemd op service-public
    – aantal pasfoto’s
    – kleur van de kopieën

    Zijn er aanwijzingen dat er vanuit Nantes of Parijs gevraagd wordt om een (vertaalde) echtheidsverklaring?

    Wat ik mis, is een nadrukkelijke waarschuwing voor de verwerkingstijd, momenteel meerdere maanden.

    #208804
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Leonard,

    De echtheidsverklaring (en vertaling) wordt misschien niet genoemd maar als je in één keer een goed resultaat wenst is het wel slim om hier aan te denken. Aldus de ervaringen.
    Het volstaat waarschijnlijk om 3 pasfoto’s op te sturen. Zie dienaangaande een recente discussie op NLFR. Maar probeer maar eens naar een pasfotograaf te gaan met de vraag om 3 pasfoto’s te maken.
    Kleur van de kopieën? Ik heb deze informatie uit dit draadje Leonard. Als het echt aantoonbaar onjuist zou zijn of een onaanvaardbaar risico voor de aanvraag dan verneem ik dat graag maar ik betwijfel het.

    De verwerkingstijd-ervaringen zijn de ervaring van enkele aanvragers uit 2017. We leven inmiddels in 2018 en ik wil de houdbaarheidsdatum van dit bericht niet onnodig inkorten ;). Dus vandaar de link naar dit draadje.

    #208808
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Leonard,
    Ik zie geen aanleiding iets te veranderen. Ook de officiële tekst in de link die je geeft is al een aantal keer gewijzigd! De bedoeling is om een rijbewijsaanvraag samen te stellen zonder problemen.
    Zodra er nieuwe kennis is of ervaring dan kan dit draadje daar melding van maken.

    Zie de overweging (eind december, wachttijd vier tot zes maanden ) in mijn draadje om de (vertaalde) RDW verklaring aan te vragen. Dat heeft te maken met mogelijke termijnoverschrijding.
    Bij verlopen rijbewijs was/is dat noodzakelijk. Overigens kan bij twijfel ook bij niet verlopen datum daar om gevraagd worden. Vertaling? Ik denk dat je het Engelstalige RDW formulier op kan sturen. Foto’s laat je maken per 4 of 6, en je moet er twee gebruiken voor op de formulieren en een los meesturen, dus drie in totaal. Formulier en kleur is m.i. correct in het artikel.

    #208811
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er zijn inmiddels een paar kleine wijzigingen in het artikel doorgevoerd. Ook wordt (heel kort) verwezen naar de vervolgprocedure (ontvangst tijdelijk rijbewijs, opsturen ‘oude’ rijbewijs en ontvangst nieuwe Franse rijbewijs.

    De RDW verklaring en beëdigde vertaling daarvan staan idd niet vermeld (https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F1758)… maar … het dunkt mij dat daarmee de kans voor een succesvolle aanvraag wel toeneemt.

    #208815
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toch nog een paar opmerkingen.

    Waarom sommige formulieren / documenten in zwartwit printen? Volgens mij staat dat nergens als vereiste. Bovendien is het erg onlogisch vanuit de verwerker gezien om een gekleurd formulier (CERFA 14879-01) zwartwit te laten retourneren.

    De linkjes naar de echtheidsverklaring en naar de te gebruiken CERFA-formulieren werken niet. Bovendien lijkt het er op, dat deze linken niet verwijzen naar de bron maar naar deze website (ook zo aangegeven in het filmpje). Is dat verstandig met het oog op toekomstige wijzigingen op deze formulieren?

    #208818
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Leonard,
    Dan download jij toch die formulieren via die site? Via FranceConnect? Anderen lezen het hele draadje en ontdekken een shortcut en de reden om RDW toe te voegen. Verder vind ik dat je jezelf tegenspreekt; waarom alles in kleur printen terwijl daar niet om gevraagd wordt?

    En dan nog dit: in de wettekst staat dat proefsgewijs gevraagd kan worden ter verificatie je NL rijbewijs op te sturen. Proefsgewijs. Niet dat dat regel is. Het zou zo maar kunnen zijn dat -aanname- met het RDW formulier (dat is al een verificatie) de stap van tijdelijk rijbewijs of opsturen van het NL rijbewijs overgeslagen kan worden.

    #208819
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Ratatouille
    Het is absoluut niet mijn bedoeling om mijn gelijk te halen.
    Ik probeer alleen verschillen en aanvullingen te signaleren met/op de officiële voorschriften.
    En ik geef een tip over niet-werkende linken en vraag me af of het handig is de te gebruiken standaardformulieren via deze site aan te bieden (met het oog op toekomstige wijzigingen op deze formulieren).

    #208820
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste lezers

    Ik zou graag specifiek vernemen welke linkjes niet werken.

    Er is bewust voor gekozen om te linken naar een eigen bron t.b.v. de benodigde formulieren. Beheerders van websites van de Franse overheid hebben nog wel eens de neiging om URL gegevens aan te passen.

    Overigens, op dit moment wordt gewerkt aan een gestructureerde bibliotheek van PDF’s, formulieren en documenten die in voorkomende gevallen handig kunnen zijn voor immigranten in Frankrijk.

    Uw advies en hulp zijn overigens altijd welkom!

    #208822
     Noë
    Sleutelbeheerder

    #post-208696
    Hier staan mijn shortcuts naar de CERFA formulieren.

    In het bewerkte redactie artikel staan onder stap 3 de CERFA documenten links die nu via een Google account werken. Zou ik niet zo oplossen.

    #208828
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gebruikers hebben nu beide opties Ratatouille.

    #208831
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Anton
    De linkjes naar de formulieren op deze site werken nog steeds niet. Na inloggen op mijn Google-account krijg ik de melding:
    “Je hebt toestemming nodig
    Wil je toegang? Vraag om toegang of schakel over naar een account dat toegang heeft.”

    Ik ben het met Ratatouille eens, dat dit niet zo’n handige oplossing is (naast de eerder door mij vermelde reden over onderhoudbaarheid).

    #208845
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een paar weken terug de aanvraag ingediend in Nantes. Zonder RDW verklaring…. Duim maar voor me!

    #208849
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Komt vast wel goed! Als ze nog iets nodig hebben, dan vragen ze er wel om. Alleen duurt het dan nog iets langer.

    Er zijn genoeg verhalen van Nederlanders die vroeger (oude methode bij prefecture) in twee weken hun rijbewijs konden omruilen. Dus de vooruitgang van het nieuwe systeem (gemakkelijk, sneller, efficiënter) is vooralsnog niet zichtbaar.

    Het zou fantastisch zijn als het artikel helemaal kan worden hergeschreven omdat alles ineens soepel en foutloos -geheel digitaal- kan worden ingediend en je rijbewijs vlot wordt thuisbezorgd.

    #208852
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben benieuwd Ruudj. Hou je ons op de hoogte? Het zou mooi zijn als de RDW verklaring c.q. vertaling niet nodig zijn.

    #208854
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geen probleem, maar gezien de wachttijd zullen we nog even geduld moeten hebben. Overigens, mijn nederlandse rijbewijs is tot in augustus geldig.

    #208862
     Noë
    Sleutelbeheerder

    dan ben je op tijd begonnen lijkt me

    #208871
     Noë
    Sleutelbeheerder

    90.000 mensen zitten te wachten tot -eindelijk- de envelop met de Franse permis de conduire de brievenbus in ploft.

    Postbus

    #208873
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wachten

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 75)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?