Verplichte handschoenen op de bromfiets

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren, 5 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #208660
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is in Frankrijk een helmplicht voor het rijden op een bromfiets. Nu zou er een verplichting bijkomen, namelijk handschoenen met een keurmerk en je moet ook een hesje bij je hebben.
    Weet iemand op het forum hier iets meer van?

    Willem

    #208664

    Willem, het net van de vele regels verdicht zich tot iets dat nog fijnmaziger wordt. Ook de kleine visjes worden nu gevangen. Het antwoord is ja, zie deze Franse Staatscourant. L’obligation de porter des gants pour les conducteurs et les passagers de motocyclette, de tricycle à moteur, de quadricycle à moteur ou de cyclomoteur. Die handschoenen moeten voldoen aan speciale veiligheidseisen, dus geen skihandschoenen, werkhandschoenen voor de tuin etc. Ook de passagier moet ze dragen. Overtreding, geldt dus ook voor handschoenen zonder keurmerk, kost je één punt op je rijbewijs. Sinds 20 november 2016 van kracht. Zie ook Le Figaro en deze rapportage op LCI.

    #208667
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Pfff Rob, helemaal niet bij stilgestaan, ook daar weer wat betutteling er bij. In ons gehuchtje in de Correze zie ik de jeugd ’s zomers vrolijk rondknorren op vaak ook nog opgevoerde brommers, zonder handschoenen, in korte broek, alleen een helm op.
    Eerlijk gezegd, ik doe ook geen handschoenen aan als ik even op de Mobylette naar de bakker scheur. Niet in korte broek overigens. De Gendarmes lijken zich er niet druk om te maken, hmm toch maar eens rondneuzen naar handschoenen 🙁

    #208690
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goedemorgen Rob en Guillaume (en overige forumgebruikers),
    Ik zie hier een onderwerpje met de tags (rubrieken) “Juridisch” en “Vervoer” in de maak!?
    Mogelijke titel”: “Veiligheid- en kledingvoorschriften tweewielers”.

    Ik stel me zo voor dat die voorschriften voor een zware motorfiets anders zijn dan op een Solex???

    Ik hoop dat er animo is om dit artikel te schrijven, ik zal het dan plaatsen en vindbaar maken in de menu.
    Met vriendelijke groet,

    Anton Noë

    #208692

    Anton, zou er geen speciale website voor bromfietsende en motorrijdende Nederlanders en Fransen zijn waar dat al een keer door ijverige vrijwilligers of werknemers in vaste dienst up-to-date is bijgehouden? Op de ANWB website is het een stevig eind door scrollen voordat je de handschoenen verplichting tegenkomt, precies twee regels tekst over kleding. Valt niet echt op. Ik denk dat de gemiddelde bezitter van een Solex, Berini, Puch, Tomos, Kreidler, Mobylette of Peugeot bromfiets zich van geen kwaad bewust is wanneer er onder een fel brandende zomerzon zonder handschoenen wordt gereden. Inderdaad, misschien toch wat meer ruchtbaarheid aan geven. Om te beginnen zal ik het lezerspubliek van Nederlanders.fr met wat plak en knipwerk maar eens attenderen op iets dat de meeste Fransen waarschijnlijk ook is ontgaan.

    Een special op deze website? Wim Bavelaar heeft indertijd in Hoofdstuk 16 van “La Maison” (zevende druk, 2010) met 26 pagina’s over de auto de lat behoorlijk hoog gelegd. Eigenlijk zou je, zie ook de laatste rijbewijs bijdrage van Ratatouille, de essentie daarvan moeten actualiseren. Zeker met voorlichting op wetgevingsgebied moet je wel precies weten of het (nog steeds) klopt wat je opschrijft, tijdrovende klus.

    Verder: het programma DiskCheckup dat de smartinfo van mijn harde schijf keurig aan mij rapporteert laat een stevig aantal bedrijfsuren en start/stop count zien voor een behoorlijk nieuwe laptop. Bij m’n goede voornemens voor 2018 stond genoteerd: een beetje dimmen met deze verslaving. Dus wanneer een motorrijder onder het lezerspubliek zich zou willen melden als vrijwilliger voor deze kledingklus, graag.

    mvg,

    Rob

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?