Makkelijk voegen. Pointmaster of ander 'Pistool'?

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #208636
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, ook wij moeten regelmatig aan de gang om onze oude muren en pierres te repareren. Op diverse stukken is de voeg verdwenen en hebben we de muur voorzien van een verse voeg. Dat gaat niet altijd even makkelijk. Soms zitten er best diepe gaten die je maar moeilijk bereiken kunt.

    Een soort grote kitspuit of slagroomspuit zou dan helpen. Ik heb gezocht op het wereldwijde web en kwam op de pointmaster terecht (https://www.pointmaster.co.uk/), deze heeft een brede spuitmond, prima voor bakstenen maar niet voor de grotere stenen. Dan zou een ronde spuitmond beter zijn. Die kan ik echter niet vinden (maar misschien zoek ik niet goed)

    Heeft iemand ervaring met zo’n apparaat? Waar kan ik zoiets kopen? Is het echt handig?

    Alvast dank!

    Leon

    #208643
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Ik heb een pointmaster maar ben er voor het voegen van muren en pierre niet gelukkig mee. Prima voor metselwerk van rechte stenen met lint- en stootvoegen, maar voor onregelmatig werk vind ik het niets toevoegen (pun intended!).

    Ik heb reeds veel muren en pierre opnieuw gevoegd en ook nog de nodige te doen. Daarvoor heb ik mijn persoonlijke werkwijze ontwikkeld die me prima bevalt en beter en sneller resultaat geeft dan de pointmaster.

    Allereerst maak ik de voegmortel natuurlijk met kalk, de NHL 3,5 of NHL 5, verhouding ongeveer 350 kg/m3. Voor het ruwe werk (ruwmortel) gewoon met grijs metselzand, voor de afwerking (fijnmortel) met witzand en een beetje kleurstof. De mortel maak ik behoorlijk slap, zodat als je een troffel opschept, het nét niet eraf loopt. Dus natter dan waar je normaal mee metselt of voegt. Mijn belangrijkste gereedschap is een paar van die zwarte neopreen handschoenen voor metselwerk, ik doe namelijk het werk gewoon met mijn handen.

    Op de ruwe muur werk ik eerst met de ruwmortel om gaten te dichten en eventueel stenen in te metselen. Als ik een groot gat moet dichten gooi ik er een paar handenvol ruwmortel in, zoals een klein jochie een handvol modder tegen de muur “kletst”. Daarna duw ik er een passend stuk steen in, waar het teveel aan mortel terug langs naar buiten puilt. Als de steen terug naar buiten dreigt te “drijven” of de mortel dreigt uit grotere gaten weg te lopen, zet ik er even een plankje of stuk plaatmateriaal tegen, geschoord met een eind balk of op één of andere manier klemgezet.

    Na zo’n 2 tot 4 uur, afhankelijk van de omgevingstemperatuur, is het tijd voor de volgende stap. De tijdelijke plankjes en dergelijke worden weggenomen. De muur ziet er nu afschuwelijk uit, met overal plakkaten ruwmortel en véél te vol gelopen voegen. Maar in tegenstelling tot cement is de kalk wel opgestijfd maar nog niet hard. Het is dus prima mogelijk om met een voegspijker, oude schroevendraaier of dergelijke het teveel aan ruwmortel weg te krabben. Dat doe ik dan ook, ik krab de ruwmortel weg tot een diepte die gemakkelijk is af te voegen. Na afloop een harde borstel erover en de muur ziet er al veel regelmatiger uit, als het goed is zonder gaten en loszittende stenen. Dit tussenresultaat laat ik nog minstens een etmaal verder uitharden.

    De afwerkfase wordt gedaan met fijnmortel. Gewoon met de handschoenen aan de fijnmortel oppakken, domweg tegen de muur smijten en met de handen in de voegen wrijven, dus ook over de stenen heen. Weer enige uren laten opstijven, na bovenstaande ervaring weet je ongeveer hoe lang. Dan met een harde borstel of staalborstel over de muur zodat de stenen bloot komen en de voegen gevuld blijven. Na afloop ga ik er zelf altijd nog een keer met een oude autowasborstel aan de tuinslang overheen zodat de laatste kalkwaas van de stenen wordt gespoeld.

    De autochtonen hier zijn stomverbaasd dat zo’n buitenlander zulke mooie “geboterde” (beurré) muren weet te realiseren. Ik heb deze oplossing hier op dit forum al eens geplaatst met enige foto’s.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt en succes met de klus!

    Salutations, Jos

    #208646

    @ Jos: die werptechniek is behoorlijk professioneel, mijn complimenten. Bij een grote verbouwing van een oud pand tot restaurant aan de Zeedijk (020) moest een vochtige keldermuur waterdicht worden gemaakt. Dat was anderen nog niet gelukt. De beide door de Nedam ingehuurde stukadoors wilden geen pottekijkers. Later, het was al heel laat geworden in een café, vertelden ze me dat ze van een behoorlijke afstand met grote kracht de mortel tegen de kaal gemaakte bakstenen muur aangooiden. En wanneer je weet hoeveel kracht een stukadoor (ook dames tegenwoordig) in z’n armen heeft dan moeten die klodders mortel de maximum snelheid binnen de bebouwde kom behoorlijk hebben overschreden. Klaarblijkelijk dringt de werpspecie dan tot diep in de poriën door. Die ruwe laag werd later netjes afgepleisterd. De receptuur van de mortel, hoort uiteraard bij bedrijfsgeheimen, is me ontschoten. Misschien is de herinnering toen al terstond in alcohol nevelen opgelost, of langzamerhand in de nevelen van een aantal decennia uit zicht geraakt.

    #208649
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Iets over mijn ervaringen met de pointmaster is hier te vinden (zie bij afb.8).
    Zoals Jos er al over schreef: … ben er voor het voegen van muren en pierre niet erg gelukkig mee
    Maar ik wilde het eens proberen om er een gefundeerd oordeel over te hebben en anderen te kunnen adviseren. Je kan immers geen goed onderbouwd oordeel geven over iets wat je alleen van horen zeggen kent ;-).

    @Wubbe: Er bestaan spuitmonden die men makkelijk met een tangetje ‘in vorm’ kan brengen.

    #208650
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En in sommige voegen kan je heel wat kalkspecie gooien! (en kleine en grote steentjes plaatsen). Maar ik herken veel in het verhaal van Jos, toch kan het gebruik van allerlei verschillende maten kattentong, voegspijkers, troffels en stokjes heel behulpzaam zijn bij het op zijn plaats krijgen van de mortel.Je kan ook kleine bolletjes mortel precies in een gat gooien. Eerst gooien en dan op zijn plaats drukken. Maar dan moet het niet zo nat zijn als Jos beschrijft.

    Ik begin eerst met een zoektocht naar steentjes, niet rond maar een beetje puntig of driehoekig of mooi gelijk plat, verschillende maten en maak dan een hele verzameling. Die leg ik in een kuip met water. En dan steeds kijken welke ‘puzzel’ je nodig hebt. Zo’n ‘pointmaster’? Ik geloof er niet in.

    #208671
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben gewerkt met een grote slagroomspuit, in NL te koop bij de groothandel in bouwmaterialen, kosten € 45,-. Deze voegspuit wordt vooral gebruikt voor het voegen van steenstrips.
    Ervaring heeft ons geleerd dat het handwerk, met voegplank en voegijzers en met de handen, veel sneller en effectiever werkt. Dunne zuur- en speciebestendige handschoenen zijn daarbij wel noodzakelijk.

    #208675
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De echte artisans gebruiken hiervoor hun truwelen, maar je moet de zwier met de pols wel onder de knie krijgen.
    Wij hebben het ook met de hand en handschoenen gedaan.
    Vergeet naderhand bij het drogen vooral niet te borstelen om de overtollige specie kwijt te raken.

    #208866
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn maçon heeft de woonkamer gevoegd. Niet met een “pistool” maar meer met een “mitrailleur”. Een V-vormige bak met onderin een een door een externe boormachine aangedreven spindel die de specie in beweging houdt en transporteert naar een een gat waar het invalt en dan door perslucht wordt gelanceerd. Het gaat razendsnel. Daarna vlakstrijken en wat kleine correcties dan een paar uur later borstelen.

    Het ziet er heel mooi uit.
    Voor het voegen is alles schoongemaakt en gezandstraald.

    Omdat er hier nog heel veel gevoegd moet worden, kelders en buitenmuren, ben ik ook op zoek naar een of ander “handzaam” voegmachientje.

    Op youtube zijn er veel voegfimpjes met allerlei apparatuur. Hier zijn er een paar.

    Dit apparaat lijkt op dat van mijn maçon. Het is alleen wat kleiner, heeft geen boormachine en is dus niet zo zwaar. Het heeft wel een flinke compressor nodig. De muur lijkt wel op binnenkant van mijn keldermuur.

    Nog zoiets

    Een wat handzamer standaard apparaat, meer voor crépi. Moet je dus ook vaker vullen. Lijkt mij het proberen waard.

    Onwijs duur 294.- euro en het spuit de voegen niet vol. Zit geen kracht achter.

    https://www.easyfast.me/
    https://materiauxonline.fr/produit/Applicateur_Joint_Mortier_Easyfast

    wimb

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?