Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderIk schreef eind december 2014 voor een vriendin een brief naar de belastingdienst in de Tarn en binnen 3 weken kreeg zij de sociale belastingen 2012 en 2013 over haar lijfrente en Nederlandse obligaties terug !
Voor een vriend ging ik in beroep tegen de weigering de sociale belastingen over de plus value van een in 2014 verkocht huis terug te betalen maar vroeg daarbij wel opschorting van de besluitvorming totdat Frankrijk officieel veroordeeld is wegens het onterecht innen van deze belastingen.
Het is verstandig de zaak ook voor te leggen aan Centre des Impôts des Non Résidents
(CINR) 10 rue du centre, TSA 10010, 93465 Noisy le Grand Cedex http://www.lepetitjournal.com/expat-politique/2013-01-14-14-01-21/francais-de-l-etranger/182547-prelevements-sociaux-des-non-residents4 februari 2015 om 21:25 In reactie op: nieuwe vloer leggen op vochtig optrekkende ondergrond #199859Admin
SleutelbeheerderHallo Jos,
Die bakjes water vullen zich bij mij vanzelf met water vanwege de 90% rlv 🙂
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook aan de oplossing met zwaluwstaartplaten zat te denken, vanwege de mogelijkheid om een dwarsbeluchting onder de vloer aan te brengen. Onze inpandige schuur is erg vochtig vanwege de lemen/stenen vloer, 90% rLV is geen uitzondering. Ook bij ons ligt de vloer binnen lager dan buiten.
Voor gereedschap en machines is de schuur te vochtig. En om nu de hele schuur continue te moeten verwarmen…Anderzijds, als de ‘grind’oplossing wel voor verlaging zorgt van de luchtvochtigheid, zou het een optie kunnen zijn.
Wim3
4 februari 2015 om 18:25 In reactie op: nieuwe vloer leggen op vochtig optrekkende ondergrond #199858Admin
SleutelbeheerderBonjour Wim,
Kort antwoord: ja.
Dat is namelijk het bouwkundig karakter van die oude gebouwen. Maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Dankzij het ademende karakter van niet alleen de vloer maar ook de muren en het dak/plafond zal zich uiteindelijk een evenwicht instellen.
Zeker als u zo’n ruimte op kamertemperatuur brengt kan de lucht probleemloos een relatief grote hoeveelheid vocht bevatten (relatieve vochtigheid). Ouderwetse ventilatie zoals een paar ramen op een kier is dan voldoende om problemen te voorkomen. U hoeft in elk geval niet van die bakjes water aan de radiatoren te hangen 🙂 .
In het allerergste geval kan gebruik worden gemaakt van een luchtontvochtiger. Dat is nog altijd effectiever dan proberen het toetredende vocht te blokkeren of buiten te sluiten. Meestal leiden pogingen daartoe slechts tot verplaatsing van het probleem, bijvoorbeeld van vocht in de vloer naar vocht in de muren.Salutations, Jos
4 februari 2015 om 16:31 In reactie op: nieuwe vloer leggen op vochtig optrekkende ondergrond #199857Admin
Sleutelbeheerder@Jos,
Als de vloer ademend blijft, blijft de ruimte er boven dan niet alsnog vochtig?
Wim3
4 februari 2015 om 14:47 In reactie op: nieuwe vloer leggen op vochtig optrekkende ondergrond #199856Admin
SleutelbeheerderBonjour Cugnac,
Ik sluit me aan bij Frans hierboven. Ik durf zelfs nog wat verder te gaan.
99% zeker is de vloer in uw kapel van “terre battue” oftewel aangestampte aarde of leem. Soms qua hardheid nauwelijks van beton te onderscheiden maar véél meer vochtdoorlatend. Het door u opgemerkte nat worden van de kartonnen doos komt door optrekkend vocht dat uitwasemt door de dampdoorlatende vloer. Het is in oude gebouwen van essentieel belang deze uitwaseming niet te blokkeren. Zaken als ondoorlaatbare beton, plastic folie en dergelijke zullen slechts het optrekkend vocht de muren in jagen. U realiseert zich dat zelf duidelijk óók gezien uw opmerking over ventilatie.
Echter, lewisplaten, beton en metalen balkjes zijn niet de geëigende oplossing voor dit vraagstuk. Deze materialen zijn niet compatibel met het oude gebouw.
De inmiddels redelijk bewezen aanpak voor dit probleem is het uitgraven van de bestaande vloer over 20 tot 30 centimeter en het aanbrengen van een geventileerde kiezellaag met daarop dampdoorlatende isolatie en daarboven een “ademende” vloerafwerking, zoals in onderstaande afbeelding.

Allereerst graaft u de vloer 20 tot 30 centimeter uit, waarbij u bij de muren onder 45 graden omhoog gaat om de fundamenten niet bloot te leggen.
In de aldus gecreëerde uitgraving stort u een laag kiezels van 10 tot 15 centimeter, met daarin van die drainage-gaatjesbuizen die u buiten het gebouw laat uitkomen, op zodanige wijze dat eventueel water wordt afgevoerd en bovendien ventilatie plaatsvindt. Let wel u moet hier kiezels gebruiken en geen steenslag of zo, de gladde kiezels zorgen dat de capillaire werking van de bodem wordt gebroken zodat optrekkend vocht niet verder omhoog komt.Hierbovenop komt een isolerende laag. Dat kan van hennepbeton, een mengsel van kalk en hennep, maar voor een vloer geef ik persoonlijk de voorkeur aan kurkplaten. Bijvoorbeeld 2 lagen kurkplaten van elk 2 cm dik, kruislings verlegd.
Bovenop de isolatielaag brengt u de buizen voor de vloerverwarming aan. Zeker op kurkplaten gaat dat heel goed met van die speciale plastic krammen. Pex-Al-Pex buis werkt het gemakkelijkst omdat dit na buigen zijn vorm behoudt. PER kan ook maar is lastiger omdat het altijd los wil springen. Bovendien heeft u voor vloerverwarming zuurstofdichte PER nodig en dan is het prijsverschil met Pex-Al-Pex verwaarloosbaar.
Bovenop de vloerverwarmingsbuizen realiseert u de afwerkvloer. Die moet altijd met dampdoorlatend materiaal worden uitgevoerd, bijvoorbeeld kalkmortel met terracottategels of planken. Geen cement of beton dus! Zelf geef ik er de voorkeur aan om bovenop de vloerverwarmingsbuizen terracotta tegels of tommettes direct in de kalkmortel te leggen, op de ouderwetse manier. Maar u kunt ook een vlakke kalkmortelvloer maken en daar tegels op lijmen, of een plankenvloer leggen. Nogmaals, op voorwaarde dat de afwerking dampdoorlatend is. Dus geen zeil of grestegels.
Uiteindelijk heeft u dan een vloer die mooi en comfortabel is, en tegelijkertijd voldoende “ademend” om de nu éénmaal bij een oud gebouw behorende vochthuishouding in stand te houden.
Succes met de klus!
Salutations, Jos
4 februari 2015 om 14:02 In reactie op: nieuwe vloer leggen op vochtig optrekkende ondergrond #199855Admin
SleutelbeheerderDe te bewerken vloer ligt aan de kant waar het vochtig wordt iets lager dan het “maaiveld”. Ik heb al gedacht om aan die kant aan de buitenkant een deel weg te graven en er drainage en grind te leggen. De vloer is volgens mij niet van Leem. daar is hij weer net te hard voor, ik heb wel een boormachine nodig om er in te komen.
4 februari 2015 om 13:28 In reactie op: Een waarschuwing voor hondenliefhebbers in Zuid Frankrijk. #190378Admin
SleutelbeheerderIedereen, dus ook alle vakantiegangers, komt natuurlijk ook in of door een gebied tussen de 100 en 500 meter hoogte. Het beste lijkt mij dus gewoon om je huisdieren goed te beschermen, met band of druppels en ook om zelf goed op te passen. (Ik heb me trouwens laten vertellen dat Frontline minder goed tegen teken beschermt dan de Escaliborbanden, maar als je consequent genoeg bent en het echt elke maand doet…)
In ‘ ons’ dorp heeft een aantal kinderen Leishmania opgelopen, het dorp ligt op ongeveer 1000 m hoogte. De besmetting is ook volgens behandelend artsen elders opgelopen. Die behandelend artsen zitten in Marseille, en je moet tenminste door besmet gebied om er te komen…
Gewoon goed blijven opletten dus, net zoals je doet wanneer het eens flink stormt :-).4 februari 2015 om 13:09 In reactie op: nieuwe vloer leggen op vochtig optrekkende ondergrond #199854Admin
SleutelbeheerderEr zal toch eerst nader gekeken moeten worden hoe en wat de huidige vloer is. Zo op het eerste gezicht denk ik dat die van leem is. Daar een zwevende vloer van Lewisplaten opleggen volgens jouw beschrijving, betekent ook dat je vloer zeker een kleine 10 centimeter hoger wordt. Dat geeft ongetwijfeld problemen met de deuren of entree. Beter en ook eenvoudiger lijkt het me om de vloer uit te graven, te vullen met isolerend materiaal en dan daarop de vloer te bouwen (beton, enzovoorts). Maar eerst is het noodzakelijk om meer van de bestaande situatie te weten te komen. Waar komt het vocht bijvoorbeeld vandaan?
Frans4 februari 2015 om 08:53 In reactie op: Een waarschuwing voor hondenliefhebbers in Zuid Frankrijk. #190377Admin
SleutelbeheerderJoost, tussen de 100 en 500 meter hoogte ? Is dat 100 tot 500 meter boven de zeespiegel ? Want als dat zo is dan kun je met uitzondering van de Côte d’Azur zo’n beetje bijna heel midden en zuid Frankrijk er bij rekenen.
En bij het oorspronkelijke artikel in het Hurktoilet zit een kaartje met het verspreidingsgebied in Frankrijk van “Virbac” (fabrikant van diergeneesmiddelen ).
En volgens dat kaartje is het dus inderdaad grote delen van Zuid en midden Frankrijk.3 februari 2015 om 23:02 In reactie op: Een waarschuwing voor hondenliefhebbers in Zuid Frankrijk. #190376Admin
SleutelbeheerderHet miniscule muggetje of vliegje dat de leichmaniose overbrengt komt alleen voor tussen 100 en 500 meter hoogte, dus eronder of erboven geen gevaar !
Joost Kubbe
Admin
Sleutelbeheerderstomme fout, maar de reactietijd is afgelopen:
vervang: vermeid elk oneven aantal stopcontacten
door: vermijd elk oneven aantal stopcontactenAdmin
SleutelbeheerderHetgeen Rob op zondag probeerde uit te leggen is voor mij een eenvoudige regel:
vermeid elk oneven aantal stopcontacten, want daarmee verlies je steeds een stopcontact op je décompte.Admin
SleutelbeheerderHet energielabel in Nederland was ook verplicht bij verkoop vanaf 2008. Alleen hadden de slimmerikken bedacht dat bij de verkoop in de notariele akte opgenomen kon worden dat de kopende partij het niet nodig vond dat de verkopende partij een energielabel presenteerde. Daarmee werd het systeem in Nederland opgeblazen.
Maar energielabel of niet, het kopende publiek kan de waarde, ook al is het label volledig correct, in het algemeen niet op waarde schatten. En kan je dat wel dan nog heeft dat huis met die dikke muren voor velen de charme die bij nieuwbouw ontbreekt.3 februari 2015 om 11:04 In reactie op: Een waarschuwing voor hondenliefhebbers in Zuid Frankrijk. #190382Admin
SleutelbeheerderJa teken dat is volgens mij weer een ander verhaal.
Daar heb ik ook wel persoonlijk ervaring mee want in de Haute Garonne wemelt het ’s zomers van die krengen in de bossen.Het grootste gevaar met die teken is dat zij pyroplasmoso – hier kortweg door de vet “piro” genoemd kunnen overbrengen. Heeft een hond piro en wordt er niet snel ingegrepen dan is het fataal want binnen een paar dagen zijn de vitale organen zoals lever en nieren aangetast en gaat de hond onherroepelijk dood.
Zo’n tekenband van Scalibor heb ik ook wel geprobeerd maar toen onze honden jong waren werkte dat niet best want die beestjes waren erg speels en grepen elkaar vaak spelend bij het nekvel en dan sneuvelden heel snel die Scalibors. Ook loop je dan het risico dat ze er een stuk van opvreten en die dingen zijn giftig.
In het begin heb ik er veel problemen mee gehad want mijn 3 Labradors hebben allemaal drie maal piro gehad. Gelukkig waren we er altijd als de kippen bij.
Als je het éénmaal bij de hand hebt gehad dan herken je de symptomen wel heel snel.
En de vet heeft een test waarmee je die piro zo onder de microscoop kan zien. Het zijn net pitjes van een appel onder de microscoop.
De hond is lusteloos, kotst geel, eet niet meer, heeft laaiende koorts, en diarree.Sinds ik al die ellende heb gehad gebruik ik Front Line Spot ON eens in de maand en heb ik geen last meer gehad. Ook zegt de vet dat die honden toch een zekere resistentie opbouwen tegen die piro.
Mensen kunnen ook een vorm van piro krijgen. Dat heet lyme disease. Mijn buurman heeft het gehad – opgelopen van een teek op de koeien – en is er aan overleden. Ten minste hij is met die lyme disease in een lokaal ziekenhuisje opgenomen en is daar besmet met een anti biotica resistente bacterie en daar is hij aan bezweken.
Het gevaar is vooral daar voor vakantiegangers uit Nederland die deze gevaren en de symptomen niet kennen. Want in Nederland zijn er ook wel teken – maar wel veel minder – maar niet of in ieder geval nauwelijks deze geïnfecteerde – die piro bij de hond en lyme bij de mens veroorzaken.
Vaccinatie tegen piro is ook mogelijk maar volgens de lokale vet niet echt de moeite waard omdat dit geen 100 % bescherming biedt.
Het verwijderen van teken op hond en mens is ook weer een vak apart. Er zijn te krijgen bij de vet kleine groene plastic tekentrekkers. Die schuif je heel voorzichtig over de teek heen en dan ga je draaien. Op die manier krijg je de teek er helemaal uit zonder dat er wat achterblijft want dat gaat gegarandeerd infecteren. Daarna ontsmetten met Betadine.Heeft men bij de mens een teek verwijderd en ontstaat er rondom een rode kring dan is het foute boel en moet men als een speer naar den Docteur om een injectie te halen.
Eerlijk gezegd denk ik dat het gevaar van de piro veel groter is dan die leismania.
Wat de piro betreft – inderdaad ’s winters heb je er weinig last van – dan zijn er weinig teken maar het begint zo’n beetje in mei en gaat door tot october.Precies in de periode dat argeloze vakantiegangers uit Nederland hier op vakantie komen met hun hond en alle reden om die te waarschuwen zodat ze tenminste het gevaar kennen en de symptomen zodat ze zichzelf en hun dieren kunnen beschermen.
Het is wel geen wetenschappelijk onderbouwd verhaal maar op het gebied van de piro ben ik wel ervaringsdeskundige.
Het is ook niet te geloven hoe die smerige teken op de raarste plaatsen terecht kunnen komen. Een jaar of wat geleden vond ik er één bij het douchen op mijn jongeheer.
Er zijn ook vele soorten van die krengen. Zij zuigen zich vol met bloed en zijn dan wel makkelijk te verwijderen. Maar het gemeenste zijn kleine rode teken die zich diep in de huid invreten. Die krijg je er haast niet uit.
Nog wat raars. Onze katten hebben ook vaak teken in de zomer. Maar die worden er niet ziek van. Kwestie van genen. En niet alle teken zijn geinfecteerd.
Ach de bossen zijn hier prachtig en “zo hep elk voordeel zijn nadeel”.
Admin
SleutelbeheerderJa, ik heb daar een dubbelgevoel over, pergola voor de achterkleinkinderen lijkt me niet nodig, maar er is meer. Het huis, het balkon, de veranda, bouw en restaureer ik voor de eeuwigheid. Ik voel me er toe verplicht, omdat het origineel 226 jaar geleden is neergezet, en ik waardering heb over de keuzes en materialen die toen zijn gebruikt. Er is over nagedacht kwam ik achter.
Omdat ze vroeger de sterkte en krachten niet altijd door konden rekenen, werden alle bouwwerken overgedimensioneerd, vandaar dat ze (zoals een deel van mijn huis) soms nog staan. Ik wil dingen maken waarvan ik weet dat ze helemaal goed en stevig zijn. Dus ook buiten de visuele schil. Dat kost tijd, dat kost geld, vakmanschap en doorzettingsvermogen. Het geeft een goed gevoel, het staat er nog lang. Hoef niet bang te zijn met een sneeuwstorm. Bevredigende gedachte.
Maar sommige dingen wil ik niet voor de eeuwigheid! Stel dat ik er spijt van ga krijgen, de ruimte anders wil gaan indelen over tien jaar, dan moet ik al die fundamenten er weer uit gaan slopen. Soms is het heel verstandig rekening te houden met een kortere plaatsing, maar met materiaal dat geschikt is voor een lange levensduur. Dingen die je kan hergebruiken, verplaatsen.
En ach, een rozenboog, tuinpad, een pergola, een brievenbus op paal dat soort dingen horen bij die tijdelijke keuze. Niet voor eeuwig, want mijn denken over de ruimte is niet definitief. Ik heb veel plezier met die inslag en filosofie. Laatst nog een pergola verplaatst omdat het pad nu anders loopt.
En rozenstruiken, hoe lang gaan die nu mee? Geen leven lang. Oud hout moet je wegknippen, maar een nieuwe roos staat binnen een paar jaar weer helemaal vol in bloei.
Admin
SleutelbeheerderInderdaad Jos, beter in een keer goed, dan wat gepriegel en waaibomenhoutwerk. Maar aan de andere kant krijg ik wel vreemde associaties als ik hoor dat een rozenboog voor de eeuwigheid moet worden neergezet om onze nakomelingen te gerieven.

Frans2 februari 2015 om 14:50 In reactie op: Een waarschuwing voor hondenliefhebbers in Zuid Frankrijk. #190381Admin
SleutelbeheerderDat vaccin bestaat overigens uit twee delen, eerst een eerste enting en een maand later een tweede. Niet zo geschikt voor vakantiegangers dus. Bovendien is het prijzig en moet het ieder jaar herhaald worden. Men heeft ook nog niet heel veel zicht op het effect van de enting in de gebieden waar Leishmania veel voorkomt.Vorig jaar is er een test mee gedaan in ons dorp.
Een heleboel maanden per jaar ben ik met mijn honden in de Haute Provence, ze krijgen zoals bovengenoemd altijd een escalibor tekenband om. Die heeft tot nu toe ook altijd afdoende gewerkt.
Een keer leek een van mijn honden een babesia-infectie te hebben. Die wordt door teken overgebracht. De organen en ingewanden worden dan van binnenuit aangetast. Overigens heb ik mij door de lokale bevolking laten vertellen dat het bij ons te koud is voor teken. Ik heb er ook nog nooit een gevonden, maar ja, die band doet het goed!En mijn hond bleek geen babesia te hebben.
Mensen kunnen idd ook leishmania krijgen, vooral kinderen. Dat is trouwens wel te behandelen, al is het een langdurig traject en is het kind langdurig vermoeid….
Mijn ervaring is dat de meeste mensen zich er niet heel erg druk om maken, maar wel een beetje oppassen.Admin
SleutelbeheerderBonjour,
Het is voor mij altijd weer een openbaring hoe verschillend de meningen over zaken als construeren en bouwen kunnen zijn. Uiteenlopend van “als het maar staat” tot “bouwen voor de eeuwigheid”. Die verschillende inzichten komen in mijn ervaring ook zelden dichter bij elkaar. Al filosoferend denk ik dan maar dat dat iets te maken heeft met hoe men in het leven staat.
Nu ben ikzelf typisch een manifestatie van de “bouwen voor de eeuwigheid” categorie, in een vrij manische vorm óók nog. Grootgebracht met spreuken als “als iets de moeite waard is te doen, is het de moeite waard het goed te doen” en “haastige spoed is zelden goed”. Mijn beminde daarentegen neigt meer naar dat andere inzicht, ook wel gekenmerkt door “grote stappen, snel thuis”. Dat geeft zo nu en dan aanleiding tot interessante discussies, om het voorzichtig te zeggen.
Het ergste is dat áls ik eens tegen mijn overtuiging in werk, ik daar onveranderlijk voor word gestraft. Zo liet ik mij ooit verleiden om zo’n houten rozenboog uit een bouwpakket in de tuin te zetten. Natuurlijk met de staanders direct in de grond, het moest immers snel, en het was maar een rozenboog. Bovendien was het hout “milieuvriendelijk geïmpregneerd”, hetgeen bleek te betekenen dat alle knagers, insecten en schimmels dit materiaal als een onweerstaanbare lekkernij beschouwden.
De rozenboog stond en na enige jaren was deze dicht begroeid met, inderdaad, rozen, de trots van mijn beminde. Naarmate de rozenbegroeiing voortwoekerde, werd de onderliggende rozenboog gammeler. Om te repareren kon je er niet meer bij komen, miljoenen agressieve doornen versperden effectief de weg.
Uiteindelijk maakte een stevige storm een einde aan het verhaal. De verrotte rozenboog bezweek, de mooie rozen lagen plat, afzagen en opnieuw beginnen was de enige uitweg. Mijn teerbeminde was niet blij en dat werd niet beter toen ik opmerkte dat we tóch wellicht beter een rozenboog “voor de eeuwigheid” hadden kunnen bouwen.Neen, ik volhard in mijn inzicht dat áls je het aardoppervlak verrijkt met een bouwsel, dat bouwsel van zo hoog mogelijke kwaliteit behoort te zijn. Of het nu een huis, brug, kathedraal of kippenhok is. Excuses, ik kan nu eenmaal niet anders. En waarschijnlijk zal deze oude hond ook geen nieuwe trucjes meer leren. Mijn inzicht wordt nog het beste weergegeven door John Ruskin:
“When we build, let us think that we build forever. Let it not be for present delight, nor for present use alone. Let it be such work as our descendants will thank us for; and let us think, as we lay stone on stone, that a time is to come when those stones will be held sacred because our hands have touched them, and that men will say as they look upon the labor and wrought substance of them, ‘See! This is what our fathers did for us.”
Salutations, Jos
2 februari 2015 om 12:36 In reactie op: Een waarschuwing voor hondenliefhebbers in Zuid Frankrijk. #190380Admin
SleutelbeheerderEr is sinds april 2014 ook een vaccin tegen leishmaniose. De hond moet dan eerst worden getest of hij het al heeft. Is de uitslag negatief dan kan er gevaccineerd worden.
2 februari 2015 om 11:46 In reactie op: Een waarschuwing voor hondenliefhebbers in Zuid Frankrijk. #190383Admin
SleutelbeheerderIk weet wel dat het nu niet de tijd is voor teken, of zandvliegjes. Veel te koud.
Maar het is een bekend probleem in die streek, echter heeft het geen zin om je als mens bang te maken, het is een zeer klein risico. Teken zijn enger. Een scalibor band beschermt tegen de twee beestjes, en je hond binnenhouden ivm angst voor muggen is in mijn optiek overdreven.Een klamboe is voor malaria muggen effectief, ook voor de gewone steekmug, maar absoluut onnodig in dit verband, dat risico is er niet.
Admin
SleutelbeheerderDat laatste kan ik bevestigen, ik heb het getest met de auto en hij stond helemaal scheef (de lantarenpaal). Huizen hier werden gebouwd zonder fundament, dus als de bodem uit stenige grond of rots bestaat, voldoet het bij een tweebenige -want daar praten we over- pergola, gewoon met de paal de grond in.
Anders bij zandbodem, daar is de weerstand toch te klein. 1/3 onder de grond 2/3 boven de grond, met een zak beton erin, zoals in zijn voorstel is toch wel stevig? Het is een pergola, geen schommel, daar komen veel krachten bij vrij.
Admin
SleutelbeheerderInteressant hoe verschillend tegen een bepaald probleem aangekeken wordt. Mijn constructief gevoel zei namelijk dat de constructie binnen de kortste keren tegen de vlakte zou liggen. De schommels van Maxandr geven mijn gevoel dus ongelijk, juist omdat het de krachten in die richting zijn waarvoor ik bang was.
Mijn redenering was, dat de weerstand van de grond op het ondergrondse deel van de paal = 15 x 100 cm de krachten in bedwang moeten houden. Dat blijkt allemaal exact te berekenen, maar ik ben slecht amateur-ingenieur.De opmerkingen van Jos begrijp ik volkomen. Wanner ik iets maak heb ik de niet te onderdrukken neiging het op een dusdanige wijze te doen, dat het staat voor de eeuwigheid + vijf jaren. Onze eiken haardhoutabri staat dan ook keurig op platines reglables op een betonplaat, die op de plaatsen van de poten verdikt is met een flinke poer.
Alleen als je dan weer leest hoe lang het grenen van Maxandr het in de grond uithoudt, moet het met eiken toch wel wat langer duren voor het verrot is. Natuurlijk, de eeuwigheid zal niet bereikt worden, laat staan de 5 surplus-jaren, maar ook hier heeft Maxandr weer een punt: het is per slot maar een pergola.
De opmerking van Wannox over de ERDF palen heeft me ook wel aan het denken gezet. Hoe men dat daar doet weet ik ook niet, maar lantaarnpalen in NL gaan volgens mij ook zonder fundatie de grond in.
Al met al dank voor de bijdragen en ik denk dat ik het er op ga wagen.
bas
Admin
SleutelbeheerderBas, mijn constructief gevoel zegt dat je eiken pergola met riante afmetingen van 15×15 prima blijft staan wanneer 1 m stevig in de grond ingegraven. Wanneer je bovenaan een goede stijve houtverbinding maakt (met bouwlijm en twee stevige draadeinden met moeren) dan zijn schoren waarschijnlijk helemaal niet nodig. Dat is mooier, en je kan ze zonodig natuurlijk altijd nog achteraf aanbrengen.
Ik heb zelf een zo’n pergola (bijna 3 m hoog)waaraan twee schommels kunnen hangen, uiteraard zonder schoren in het vlak van de pergola. Ronde palen van ca. 15 cm, ingegraven. Wel schoren aangebracht in vlak loodrecht op de pergola (ivm schommels), maar onder het maaiveld (schuin in de grond geslagen), erboven vond ik niet mooi en onhandige obstakels. Houtsoort: geimpregneerd vuren of grenen. Staat al 15 jaar.
Ook ervaring met eiken paaltjes van een hek, die gewoon in de grond zijn geslagen: hebben het ongeveer 20 jaar uitgehouden. Grenen palen 15×15 in de grond ingegraven (poten van een afdak) werden na ca. 15 jaar onderaan slecht, en staan nu op een betonnen voet.
Een pergola lijkt me overigens typisch iets om niet voor de eeuwigheid te bouwen.
Veel plezier met je project.
MaxandrAdmin
SleutelbeheerderWat ben ik blij dat de elektrodominee weer aan boord is, noblesse oblige, maar voor mij was het beantwoorden van de elektra vragen (ook via de PB) toch een hapje om te eten met lange tanden. Rob doet het gelukkig met geduld, kennis en plezier.
Admin
SleutelbeheerderHeren hartelijk dank, het is duidelijk.
@zondagochtend elektro dominee U een spanningsvolle dag gewenst!Admin
SleutelbeheerderEen combi-schakelaar met stopcontact bestaat uit twee dingen die elektrisch van elkaar gescheiden moeten zijn. Dus 5 draden, 3×2.5 voor het stopcontact en minimaal 2×1.5 voor de schakelaar.
een dubbel stopcontact telt voor 1, zie het plaatje:

wimb
Admin
SleutelbeheerderUitgaand van een verkoopprijs van het onroerend goed (of de SCI) van 200.000 €, zullen bij een normale verkoop van het onroerend goed de notariskosten (incl overdrachtsbelasting) ca 15.600 € bedragen.
Bij verkoop van de aandelen zullen de kosten als volgt zijn:
overdrachtsbelasting ca 11.600 €
wijziging statuten, publicatie en inschrijving ca 1.200 €
overeenkomst verkoop aandelen ca 1.000 €
Niet overschrijven van water, telefoon, en electra ca 150 €
(het openen van een bankrekenig is gratis)
Dus het “voordeel” van de overname van de SCI zal ca 2.000 € voor de koper zijn.De verkoper spaart uit:
dossier diagnostics ca 600 €
het niet hoeven opheffen van de SCI ca 1.800 €
Dus het “voordeel” van de overname van de SCI zal ca 2.400 € voor de verkoper zijn.De nadelen:
De koper koopt de SCI met “gesloten ogen”, er kunnen “lijken in de kast” zijn waar hij geen weet van heeft: frauduleuze boekhouding, belastingschulden, vorderingen door derden, rechtzaken “en cours”, verplicht uit te voeren werkzaamheden, bv het op norm brengen van de septictank.De verkopende gérant is verantwoordelijk voor al deze zaken, dus kan de koper na de
verkoop in het voorkomende geval zijn gelijk proberen te gaan halen bij de rechter…. begin er maar aan.Reden waarom ik in het voorkomende geval zowel koper als verkoper adviseer uitsluitend het onroerend goed te (ver)kopen, en mocht daar behoefte aan bestaan, voor de koper een nieuwe (brandschone) SCI op te richten, kosten ca 1.200 €.
Joost Kubbe.
Admin
SleutelbeheerderIk kijk naar de Nederlandse Netflix op mijn PC met een (betaalde) VPN en met een SmartDNS op mijn smartTV.
Zet ik op de PC de vpn op USA krijg ik de Amerikaanse Netflix en op UK, de Engelse versie van Netflix.
Met de Chromecast van PC of smartphone naar de TV doet het niet want ik kan de vpn niet op de TV zetten.
Zonder vpn krijg ik de Franse Netflix.
Dit alles op hetzelfde Netflix account.Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=155594]Peter, je doet Nederland iets te kort met een enkele verwijzing naar het nog levende (ternauwernood, geef ik toe – de laatste rel is al weer 5 jaar geleden) Propria Cures.[/quote]
Ha, Frans. Honderdvijfentwintig jaar alweer !
http://www.nrc.nl/next/van/2015/januari/30/het-blad-waarin-alles-gezegd-kan-worden-1460914Peter.
Admin
SleutelbeheerderAls je het op dezelfde manier doet als de ERDF met de houten elektra palen dan moet het wel kunnen. Ik heb geen idee hoe ze dat doen, daarom alvast enkele links:
http://www.systemed.fr/fiches-bricolage/sceller-poteaux-bois,1363.html
http://www.systemed.fr/forum-bricolage/sceller-un-poteau-bois-t18407-8.html
wimb -
AuteurBerichten