Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161696]Petrus, Mr PetrusBijdrager
’t Is ’n volstrekte non-discussie[/quote]
Een non-discussie is het niet, in iedere discussie zit wel “iets” van waarde.
Het probleem is dat op één of andere manier de oorspronkelijke discussie over toetsenbordindeling overgegaan is op een discussie over taalhervorming.
Een afwijking van het oorspronkelijk onderwerp dat in dit forum helaas schering en inslag is en inderdaad de kwaliteit van de discussie niet bevorderd. Er lopen twee volledig verschillende zaken door elkaar heen.
Zie ook de tag van dit onderwerp.
Admin
Sleutelbeheerder’t Is ’n volstrekte non-discussie, als ik zo na enkele dagen de berichten begrijp. Natuurlijk is er ’n probleem met al die sollicitatiebrieven en zo, die bol staan van de spel- en andere fouten. Maar de oorzaak hiervan ligt wellicht bij ’t onderwijs ?
’n Ander of ’n aangepast toetsenbord is geen remedie, dat weten we allemaal en dat weten ze in Paris ook. Maar ja, ze moeten daar wat, dat is al triest genoeg.Peter.
Admin
Sleutelbeheerder@ ratatouille, dat komt doordat de nieuwe spelling met ingang van de rentrée 2016 in het lesmateriaal is toegepast. Een nieuwszender meldde dat en zo startte een discussie over iets wat al een kwart eeuw genegeerd is.
De hervormingen van de Nederlandse spelling werden eind vorige en begin deze eeuw verplicht toegepast bij de overheid en scholen. In Frankrijk bestaat deze verplichting niet. Enige educatieve uitgevers hadden de wijzigingen al toegepast en de rest volgt dit jaar. Bij het schooljaar 2016 – 2017 zijn de hervormingen dus toegepast in het lesmateriaal. Het onderwijzend personeel moet nu twee spellingsstromen door elkaar doceren en goedkeuren. Een janboel wordt voorzien. Van leerlingen mag nog niet worden verwacht dat zij consequent één spelling gebruiken in hun teksten. Stel dat ze in de ene zin imbécilité schrijven en in de volgende zin imbécillité, dan moeten beide spellingen worden goedgekeurd.
Doordat de toepassing van de hervorming van de spelling facultatief is, wordt het een rommeltje.Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161690]Veel interessanter is het nu in de media alle reacties te volgen op de réforme de l’orthographe.[/quote]
Waarbij het vreemd is dat die discussie nu ineens losbarst, want de vereenvoudigingen van de taal staan al vanaf 1990 in een DIRECTION DES JOURNAUX OFFICIELS.Ook in Frankrijk is het ’trots zijn’ en nationalisme met elkaar verweven.
Admin
SleutelbeheerderBestaat er naast QWERTY en AZERTY ook een toetsenbord ABCDEF?
Dat lijkt me namelijk gezien mijn tweevingerstrapatsen, mijn snelheid en mijn voortdurend gezoek naar de juiste letter een uitkomst.
Admin
SleutelbeheerderPeter schreef:
Ook Randstad ? 🙂
Nee Peter, met Randstad is het nooit wat geworden (ik neem aan dat gedoeld wordt op de opleiding als velotypist). Er waren wel andere mensen die de wereldkampioene sneltikken (een Oostenrijkse meen ik) drie keer qua snelheid in hun zak steken. Maar als gezegd, dat is pas mogelijk/nuttig als je zelf niet hoeft na te denken bij het tikken.
@Silex: of het nu bagger is of niet die toetsenborden, het blijft toch om de inhoud gaan. En ik ben het Mimi eens (hoop dat ik het goed heb) dat een te grote afhankelijkheid van de techniek voor het schrijven, leidt tot slechte kwaliteit van het formuleren. Alleen iets als het Franglais (een ontwikkeling, geen teruggang) kan dan nog helpen. Ik ben dus bepaald niet een tegenstander van het het Franglais of elke ander ontwikkeling in een taal dan ook.
Frans
Admin
SleutelbeheerderJa, die toetsenborden. Veel interessanter is het nu in de media alle reacties te volgen op de réforme de l’orthographe. Het gefoeter op le franglais, op die luie leerlingen die niet meer kunnen schrijven zonder de spellingcontrole van de computer, op het selectief verwijderen van de circonflexe. JE SUIS CIRCONFLEXE, wordt er al getwitterd.
Admin
SleutelbeheerderDe indeling van QWERTY en AZERTY toetsenborden is moedwillig traag gemaakt.
Bij oude mechanische typemachines is er een minimale tijd tussen twee aanslagen nodig om te voorkomen dat de type-armen in elkaar haken.
Die vertraging wordt gemaakt door de tijd die de vingers nodig hebben om van de ene naar de andere toets te gaan.
Dus QWERTY of AZERTY, het is allebei bagger.
janv
Admin
SleutelbeheerderZonder een goed spelling- of correctieprogramma -zoals hier standaard aan staat op Infofrankrijk– worden er heel wat minder leestekens geplaatst in de bijdrages. De correcties worden getoond, en bijna iedereen accepteert ze.
Vaak zijn de intelligente spelhulpjes irritant, zoals op de smartphone, waar een reeks aan woorden getoond wordt als je aan het typen bent, maar de leergierige tools, die leren van je voorkeur en van eerder gemaakte fouten kunnen heel behulpzaam zijn.
Die zelflerende correcties worden steeds beter, en maken optimaal gebruik van processorkracht en snel geheugen. Een groot verschil met 15 jaar geleden, of 30 jaar geleden bij het begin van de AI.
Rekenkundig kan je een aardige inschatting maken van het gewenste of optimale resultaat, een zet vooruit denken, zoals met schaken. Think Deep Blue.
Deze tools samen met touchscreen invoerborden, de ipads en phones maken dat de QWERTY / AZERTY discussie langzaam aan naar de achtergrond vertrekt.
Vandaar mijn openingszin: stuiptrekkingen.Admin
SleutelbeheerderBonsoir,
Als de vloerbedekking dun moet zijn zult u waarschijnlijk allereerst de betonvloer moeten egaliseren en de scheuren dichten. Ik heb zelf een garagevloer van 50 m2 strak gemaakt door de onregelmatigheden te dichten met Emaco/Polycret en daarna geheel vlak te slijpen met een diamantschijf voor de haakse slijper. Veel stof en zere knieeen maar een prachtig resultaat.
Ik heb de garagevloer na het strak maken simpelweg een kleurtje gegeven met een redelijke kwaliteit betonverf. Dat lijkt me voor uw woonkamer wellicht wat té basaal. Voor dunne vloerbedekking kunt u denken aan speciale dunne tegels, vinyl, PVC of zelfs een kunststof of fijngrind afwerking. Die laatsten zult u voor een perfect resultaat wellicht door een bedrijf willen laten aanbrengen.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderOok Randstad ? 🙂
Peter.
Admin
SleutelbeheerderElk toetsenbord heeft zo zijn gebreken en is het volgens mij vooral een kwestie van wennen. Soms wordt geprobeerd een heel nieuw concept op te zetten, maar dat went dan wel minder snel. Een voorbeeld is de velotype waar ik veel mee bezig ben geweest. Dat werkt met lettergrepen die je met één aanslag (door meerdere vingers) kunt typen. De letters staan zowel links als rechts op het toetsenbord en daardoor kun je in die ene aanslag ook de volgorde van de letters bepalen. Het tweede op effectiviteit gericht trucje is dat de spatietoets door een geen-spatietoets is vervangen. Dat vanwege de gedachte dat er veel meer woorden zijn van één lettergreep dan van meerdere lettergrepen. Er zijn dus minder aanslagen geen-spatie nodig dan er anders aanslagen spatie nodig waren. Het langste woord van één lettergreep in het Nederlands is overigens ‘schreeuwt’.
Maar ik ben nooit echt gewend aan de velotype en bovendien heb ik niets aan een enorme typesnelheid, want ik denk langzaam.Admin
SleutelbeheerderBonjour,
[quote quote=161679]Klopt, maar dat gebruikt in Nederland niemand.[/quote]
Ojee, ik ben niemand 🙂
Ik heb hier nog een ouwe IBM Thinkpad met een écht NL keyboard. De M is verhuisd, er zit een Euro symbool op de E toets, er is één toets met de vierkante haken boven elkaar en zo nog wat van die onzin. Een rampzalig toetsenbord maar de laptop zelf is onverwoestbaar, stevig genoeg om er spijkers mee in een boom te slaan. Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt.
Overigens, in dit artikel alles over de Nederlandse en Belgische toetsenborden, inclusief die rare afwijking op in Nederland verkochte IBM computers.
salutations, Jos
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161678]
Overigens, bestaat er niet ook zoiets als een speciaal Nederlands/Vlaams clavier? Ik dacht eens zoiets in België gezien te hebben.[/quote]
Klopt, maar dat gebruikt in Nederland niemand.
In NL alleen US toetsenborden.
(Btw, als je moet programmeren word je van US-international ook helemaal gek… te veel “”””””””)Admin
SleutelbeheerderIk heb niets tegen AZERTY, maar al die zonder ergonomisch inzicht eromheen geplaatste speciale toetsen! Een apart numeriek toetsenbord helpt een beetje.
Overigens, bestaat er niet ook zoiets als een speciaal Nederlands/Vlaams clavier? Ik dacht eens zoiets in België gezien te hebben.Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161670]Idd.[/quote]
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161645]Naast de directe financiële consequenties zou ik ook de politieke stabiliteit in de overweging meenemen voor de lange termijn. Bij mijn weten lopen de huidige afspraken over subsidiestromen naar de voormalige Oostbloklanden tot 2020. Gezien de opkomst van het nationalisme is het maar helemaal de vraag of Hongarije nadien nog EU lid mag/wenst te zijn.
Een investering van harde euro’s die omgezet zijn naar zachte forinten die daarna snel in waarde zouden kunnen dalen met een daling van het toerisme en wellicht zelfs nationalisatie van buitenlands bezit is een risico wat in Frankrijk (vrijwel) afwezig is.
[/quote]
Tsja, maar of Franrijk een hele stabiele politieke toekomst heeft kun je je ook afvragen..
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161655]Bonjour,
Het AZERTY toetsenbord staat terecht bekend als een ergonomisch rampenplan van de eerste orde….
Salutations, Jos
[/quote]
Idd.
Admin
SleutelbeheerderBonjour Felix,
[quote quote=161667]A) Op welke leeftijd kwam je op het idee om je pensioenering in Frankrijk door te brengen?
B) Wanneer ben je daadwerkelijk wat gaan zoeken?
C) Hoe lang duurde het voordat je wat kocht?
D) Op welke leeftijd ging je met pensioen?
E) Op welke leeftijd ging je definitief wonen in Frankrijk?
F) Hoe oud ben je nu?[/quote]A) Rond de 30
B) Eerste vrijblijvende pogingen rond mijn 35e
C) Op mijn 44e
D) Nog niet
E) 46
D) 56Overigens heb ik de indruk dat zich in de Franse onroerend goed markt enige bodemvorming aan het aftekenen is. De regeringen en centrale banken van de westerse wereld, zoals de ECB, hebben de oorlog verklaard aan spaarders en bezitters, ten voordele van schuldenmakers en verkwisters. Met negatieve rentes is cash is geen king meer, aandelen zijn duur en derhalve risicovol, obligaties leveren niets op, dus mensen die wat geld willen parkeren zoeken naar alternatieven. Onroerend goed wint weer aan interesse, al is het maar als “cleanest dirty shirt in the laundry”.
Succes met de voornemens!
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderDank, Steven, maar check nog even verder als je wilt. Kijk nog even naar die registratie en naar nut & noodzaak daarvan. Dat was namelijk ’t laatste rode lapje dat Mimi me voorhield.
En mijn excuses voor de kwalificatie ‘commercieel’, maar ’n betaald lidmaatschap alvorens ’n dienst te mogen vragen vind ik merkwaardig. En echtparen krijgen nog korting bovendien. Tjonge. Die NVVE had hier ook last van.
Nu heb ik die club jarenlang materieel en immaterieel gesteund, vanwege ’t doel. ’n Lidmaatschap heb ik altijd geweigerd. Voor sommige dingen vraag je geen geld.Peter.
Admin
SleutelbeheerderIk wil in een stad gaan wonen. Helaas zijn de prijzen daar nog altijd wel vrij hoog.
Ik heb wat gekke vragen, welke misschien een beetje persoonlijk zijn, maar ze geven mij een beetje een idee van wat ik aan pesionados aan zal treffen.
A) Op welke leeftijd kwam je op het idee om je pensioenering in Frankrijk door te brengen?
B) Wanneer ben je daadwerkelijk wat gaan zoeken?
C) Hoe lang duurde het voordat je wat kocht?
D) Op welke leeftijd ging je met pensioen?
E) Op welke leeftijd ging je definitief wonen in Frankrijk?
F) Hoe oud ben je nu?Admin
SleutelbeheerderHeb maar even wat “fact checking” gedaan. Op de site van ADMD géén reclame. Tamelijk transparant wat ze willen en waarvoor ze staan. In de pers niets negatiefs kunnen vinden behalve dat de ADMD wat drammerig wordt gevonden (dat lijkt me ook hun opdracht).
Evenwichtig budget (jaarrekenng 2013) zie http://www.admdblog.fr/attachment/502141/
Ik heb er niets commercieels in kunnen vinden.
Hoop daat dit koelende zalf voor de verhitte schouders van Peter is.Steven
Admin
SleutelbeheerderNet zoals de Nederlandse organisatie voor euthanasie startte, is ook de ADMD bezig. Allemaal vrijwilligerswerk. Niet alleen zeer actief binnen de politieke lobby en daardoor medeverantwoordelijk voor de totstandkoming van de huidige nog piepjonge wetgeving, maar ook altijd klaarstaand voor mensen in het bijstaan bij gesprekken met artsen en naasten. Die mails kun je ook ontvangen als je geen lid bent. Maar op de hoogte wilt blijven. De bijeenkomsten zijn gezellig met maaltijd en wijn. Wat links intellectueel. Niet helemaal mijn tint. Men is gelijkgestemd. Geen gejammer over sterven, maar wel een vuust makend voor rechten van de mens.
Vooralsnog biedt de ADMD de enige mogelijkheid voor de nationale registratie. Een levenstestament bij een notaris is kostbaarder. En niet altijd te raadplegen door artsen. De registratie is essentieel. Het wachten is nog op implementatie van de nieuwe wet. Welk levenstestament is dan geaccepteerd? Dat van deze vereniging is dat nu al. Na registratie kun je je lidmaatschap opgeven. Het blijft een organisatie van vrijwilligers die niet gespekt hoeft te worden. In de vorige eeuw steunde ik ook altijd met een bescheiden bedrag de Nederlandse vereniging.Die was ook tot steun bij de totstandkoming van de Nederlandse wetgeving.
En iedereen kan de directives anticipées gratis downloaden bij de ADMD-site en daarmee doen wat hij wil.
Wij liepen als kerngezonde mensen zonder één grijze haar al heel lang met zo’n Nederlandse tekst op zak en onze kinderen wilden die ook vanaf hun achttiende levensjaar. Geen kwestie van militante propaganda maar van een gezond verstand.
Ik zou het wel jammer vinden, dat mensen niet op de hoogte zijn van de noodzaak van zo’n document. In Nederland heeft de Nederlandse overheid al info hierover op een overheidssite. Zal hier ook wel komen, maar morgen geraakt er vast wel iemand in coma bij een verkeersongeval op de Franse wegen en zal de familie het verdrietig vinden niet te kunnen ingrijpen’doordat er geen levenstestament is. Ze kunnen dan op de site van de ADMD de regionale vrijwilligers vinden die dan klaarstaan.
Dementie slaat vaak eerder toe dan jij en je omgeving dat in de gaten hebben. In Nederland mag je omgeving om euthanasie vragen, als ze je zien lijden onder de verschijnselen ervan. Maar dan moet dat papiertje wat daarbij nodig is, wel dateren uit een tijd dat je nog redelijk fris bent.Ik weet niet of Petrus 1, 2 of helemaal geen koude schouder(s) heeft, maar ik vind het humoristisch hoe hij altijd op mijn postings reageert. Heel voorspelbaar. Het maakt me niets uit, wie nu al stappen zet om waardig te sterven. Wij waren daar al heel vroeg bij toen we nog meer dan kerngezond waren. Ik begon dit item op deze site doordat ik meemaakte dat een coma-patiënt naar Nederland moest worden gebracht voor de laatste adem. En doordat ik nog redelijk fitte stokoude Nederlanders ken, die zich zorgen maken over het compleet verliezen van autonomie terwijl ze zich nu nog perfect handhaven in hun nieuwe woonland sinds decennia. Ik heb e.e.a. toegelicht vanuit onze ervaringen met de medische wereld door de uitzonderlijke situatie van mijn man die absoluut nog niet aan sterven denkt omdat hij het leven in Frankrijk zo geweldig vindt. Hij voelt zich Castor en Pollux tegelijk. Zijn waardigheid behouden, ondanks ziekte, is zijn streven. En ik vermoed dat velen dat streven hebben. En voor hen die de mogelijkheden in Frankrijk nog niet hebben onderzocht, schrijf ik over het geweldige werk van al die vrijwilligers van de ADMD, een organisatie zonder winstoogmerk.
Wanneer iemand op deze site schrijft over een warmtepomp met vermelding van merknaam, dan reageert Petrus niet. Ik ben zijn rode lap. Als ik morgen iets post over verwildering van narcissen, verwijt Petrus me dat ik een narcist ben. Ik lig in een deuk om hem.Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=161648]Nu is het dus zaak de directives anticipés op te stellen en nationaal te laten registreren.[/quote]
Toch nog maar ’n opmerkinkje op ’t gevaar af dat Hans me ‘koude schouders’ verwijt. Natuurlijk is het gewenst die directives anticipées bij leven en welzijn te onder-
schrijven en te verspreiden onder uw naasten en zèker te verstrekken aan de artsen met wie u te maken hebt. Dàt is ’t enige belangrijke.
Dat laten registreren bij die ADMD is dan nergens voor nodig noch verplicht.En dat laatste verklaart wellicht m’n cynische reacties op Mimi’s bijdragen. Militante strijd begrijp ik, bij propaganda beginnen m’n wenkbrauwen te jeuken en bij foute informatie met ’t doel die ADMD te spekken raken m’n schouders verhit.
Wat moet ik overigens met “doorlopend mails vol info, een periodiek magazine en uitnodigingen voor bijeenkomsten in de regio”?
Verwijt mij koude schouders, ik verwijt clubjes als de ADMD op ’n commerciële toer te gaan met dit uiterst serieuze onderwerp.Peter (die veel verweten is, maar nog nooit ’n gebrek aan empathie).
P.S. Volstrekt terzijde, maar dat ’t Hollande c.s. is gelukt deze wet op deze manier door Assemblée Nationale en Sénat te krijgen, geeft me hoop. Kennelijk is ’t mogelijk om tot ’n consensus te geraken, leren Fransen dan eindelijk eens ’n beetje ‘polderen’ ?
Admin
SleutelbeheerderNee, Christian, de Franse staat gaat juist proberen de AZERTY toetsenbord ontwerpen gelijk te krijgen, dus men wil niet overstag gaan. De commissie ontwikkelt een ergonomisch beter, en vooral eenduidig AZERTY sjabloon waar de computerindustrie zich aan ‘kan’ houden. Wellicht gaan ze ook de dead key’s toewijzen?
Overigens kan je bij Apple France wel een US Int. toetsenbord bij je Macbook bestellen, maar je moet er wel lang op wachten!
[quote quote=161656]
Komt de Franse staat daar nu pas twintig jaar later achter?
[/quote]Admin
SleutelbeheerderJos,
een aantal jaren geleden werd een Franse collega naar het hoofdkantoor van onze multinational overgeplaatst. Wij gebruikten er allemaal het QWERTY toetsenbord en de US international indeling, met de bekende dead keys voor accenten en vreemde letters (ik bij voorbeeld voor de duitse ß).
Wat was die Jean-Philipe er blij mee, hij kon er in alle talen mee typen, en het Frans ging veel makkelijker dan hij gewend was!
Komt de Franse staat daar nu pas twintig jaar later achter?Admin
SleutelbeheerderBonjour,
Het AZERTY toetsenbord staat terecht bekend als een ergonomisch rampenplan van de eerste orde. Het is natuurlijk volslagen belachelijk dat je twéé toetsaanslagen nodig hebt voor één van de meest gebruikte symbolen, namelijk de decimale punt. Of voor de normale cijfers van 0 tot en met 9. Persoonlijk weet ik nog niet wat ik vreselijker vind, een dagje werken met een AZERTY toetsenbord of een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving 🙂 Ik juichte dan ook toen ik de eerste geruchten hoorde over het voornemen AZERTY te vervangen. Helaas, dat juichen was snel over toen ik vernam dat de Franse staat zich in haar oneindige wijsheid hierover gaat buigen en het voornemen heeft om één en ander te gaan voorschrijven. Dan huiver ik en moet terugdenken aan SECAM en SCART, om maar wat te noemen.
Gelukkig wordt alle computerapparatuur tegenwoordig voor de wereldmarkt gefabriceerd. Dat zorgt ervoor dat het altijd mogelijk is een toetsenbord te kiezen, monteren of aan te sluiten dat wél bruikbaar is. Zoals het goede oude QWERTY met US international indeling, met zijn “dead keys” waarop je sneller en gemakkelijker Frans kunt typen dan op zo’n AZERTY gedrocht. Of diens opvolger waarmee de Franse overheid ons wil “verblijden”.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderHet korte antwoord is: ‘een factor 1024’, het verschil tussen megabyte (1 miljoen bytes) en gigabyte (1 miljard bytes).
Maar in dit geval gaat het om de maximale downloadsnelheid van ADSL en hoeveel data in een mobiel data-abonnement is inbegrepen. Heel andere eenheden, bij adsl geldt immers geen datalimiet.
Admin
SleutelbeheerderIk zie bij sosh 50 Mo internet en bij mobiel 3 go, wat is het verschil tussen Mo en go?
Admin
SleutelbeheerderOver de combinatie met ‘ligne secundaire’ hou ik me op de vlakte. Ik heb er zelf geen ervaring mee en berichten op internet zijn strijdig.
De één kan zowel internet als de telefoonlijn tijdelijk stilzetten, de ander kan de telefoonlijn stoppen maar houdt internet, een ander moet internet beëindigen en de livebox retourneren als de telefoonlijn tijdelijk wordt opgeschort. Het lijkt op een loterij.
-
AuteurBerichten