Advies? Waarom Frankrijk?

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193101
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo liefhebbers van het Franse land!

    Bij ons is het, net als bij zoveel Nederlanders, een droom om een vakantieverblijf in de vorm van een landhuis met kamerverhuur te starten in het Franse land. Mijn collega op het werk werd ook door het idee aangestoken. Samen willen wij nu iets nieuws ondernemen in Frankrijk. We hebben een leuk bedrag uit een erfenis en willen dat goed investeren.

    Wij kijken graag naar televisieprogramma’s als Droomhuis Gezocht en Ik Vertrek. Pas geleden was er een aflevering over Hongarije. Het deed me romantisch aan en ik heb voor de grap even op Google gekeken naar wat daar huizen kosten. Dit was een wereld van verschil met Frankrijk. Nu zijn we niet direct van plan om onze ideeën aan te passen. Toch blijken bepaalde zaken interessant en ik wil dus Hongarije serieus vergelijken met Frankrijk. Ook hebben wij de mogelijkheid gevonden een B&B in Hongarije over te nemen:
    http://ikvertrekhongarije.nl

    Wie kan mij helpen met vergelijken? Ik ben tegengekomen dat de inkomstenbelasting in Hongarije een flat-tax van 16% is, terwijl die in Frankrijk op kan lopen tot 45%. Of zie ik het verkeerd. In Hongarije kost de zorgverzekering 23 euro. Wat kost dat in Frankrijk? En verder wil ik weten wat ik elk jaar aan belastingen kwijt ben van het aangekochte vastgoed, want in Hongarije betaal ik na de overdrachtsbelasting van 4% verder niets meer. Ik wil kritisch vergelijken en niet overhaast besluiten. Wie kan mij helpen de voor en nadelen te vinden. Bij voorbaat onze dank.

    Met vriendelijke groet,

    Bert van Dam en Anton de Bruin

    #193103
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Moldavië is nog vele malen goedkoper dan Hongarije. Dus als het alleen om het geld gaat, zouden jullie dat land ook kunnen overwegen. Kijk eerst eens naar wat je wilt. Overwegingen die nog meer dan het geld mee zouden moeten spelen zijn de taal, het sociale klimaat, het weer en nog veel meer. Maar daar gaan jullie vragen niet over.
    Het rekensommetje dat jullie vragen is snel gemaakt als de variabelen, zoals huis, locatie en inkomsten bekend zijn.
    Nu kan ik alleen heel algemeen zeggen dat Frankrijk iets goedkoper is dan Nederland en duurder dan Hongarije.

    #193104
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Moldavie was inderdaad ook in onze gedachten geweest, omdat we eerder nog niet stil gestaan hadden bij de prijs. Die prijs met Frankrijk was zo een verschil, dat we gelijk gekeken hebben welke landen allemaal goedkoop zijn. Moldavie mist toch de moderne zaken die in Hongarije wel zijn, wat we lezen op de fora.

    Bedankt voor de tip. 🙂 Groeten van Bert en Anton.

    #193106
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bert, wat spreekt u beter, Frans of Hongaars. Laat daar uw keuze van afhangen, want u zult veel moeten regelen met instanties.

    #193105
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naast de directe financiële consequenties zou ik ook de politieke stabiliteit in de overweging meenemen voor de lange termijn. Bij mijn weten lopen de huidige afspraken over subsidiestromen naar de voormalige Oostbloklanden tot 2020. Gezien de opkomst van het nationalisme is het maar helemaal de vraag of Hongarije nadien nog EU lid mag/wenst te zijn.

    Een investering van harde euro’s die omgezet zijn naar zachte forinten die daarna snel in waarde zouden kunnen dalen met een daling van het toerisme en wellicht zelfs nationalisatie van buitenlands bezit is een risico wat in Frankrijk (vrijwel) afwezig is.

    #193102
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naast de directe financiële consequenties zou ik ook de politieke stabiliteit in de overweging meenemen voor de lange termijn. Bij mijn weten lopen de huidige afspraken over subsidiestromen naar de voormalige Oostbloklanden tot 2020. Gezien de opkomst van het nationalisme is het maar helemaal de vraag of Hongarije nadien nog EU lid mag/wenst te zijn.

    Een investering van harde euro’s die omgezet zijn naar zachte forinten die daarna snel in waarde zouden kunnen dalen met een daling van het toerisme en wellicht zelfs nationalisatie van buitenlands bezit is een risico wat in Frankrijk (vrijwel) afwezig is.

    Tsja, maar of Franrijk een hele stabiele politieke toekomst heeft kun je je ook afvragen..

    #193107
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je moet geen appels met peren vergelijken.
    Natuurlijk is het daar veel goedkoper, maar kunt U daar ook rekenen op al die zorg?
    En bovenal, wat kunt U reken voor een kamer in vergelijking met Frankrijk?
    Hoeveel toeristen gaan er naar toe?

    Op het franse platteland vind je huizen voor enkele duizenden euros, en zelfs chateaux voor een ton, maar je zit in een uitgemolken gebied waar geen toerist wil komen en ver van alles wat je nodig hebt.

    Ik kijk ook graag naar “ik vertrek” en vaak schud ik met m’n hoofd hoe dom mensen ergens een besluit over nemen.

    Goed bestuderen alles.

    Cees.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?