bosbess

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 91 tot 120 (van in totaal 1,116)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: President Macron, de EU en de mening van het volk #208779
     bosbess
    Deelnemer

    Leuk om de degens weer eens te kruisen, Jos. Helaas op dit moment geen tijd om op je argumenten in te gaan. Moet vroeg weg. Hopelijk later in de middag.

    In reactie op: President Macron, de EU en de mening van het volk #208766
     bosbess
    Deelnemer

    Fake news, Jos. Macron heeft gezegd dat onder dezelfde omstandigheden de franse bevolking waarschijnlijk voor een Frexit zou stemmen. Aangezien de omstandigheden in Frankrijk en het VK echter niet gelijk zijn, vul maar in.

    Referenda zijn trouwens dure ondingen. “Het volk” kent de achtergronden en allerlei implicaties niet. Het luistert naar degene die het hardste schreeuwt, niet naar degene die met argumenten komt. En het stemt met de onderbuik.

    Weg met referenda, ook al hebben regeerders het ook niet altijd bij het rechte eind en al nemen ze ook foute beslissingen. Ze kennen in ieder geval wel alle kanten van de medaille (of horen die te kennen). Ik ben blij dat de huidige NL regering referenda af wil schaffen. We hebben een stem tijdens de verkiezingen, en die gebruiken we om mensen, die meer verstand van zaken hebben dan wij, te volmachtigen om beslissingen voor ons te nemen. Vinden we dat ze dat verkeerd doen, dan gaat onze stem de volgende keer naar iemand anders. Duidelijk, democratisch en betaalbaar.

    In reactie op: Prijsverhoging basispakket Canal Digitaal #208539
     bosbess
    Deelnemer

    Ze houden zich er ook keurig aan. De eerste € 14,45 is op 22 december afgeschreven.

    In reactie op: Straatverlichting. #208361
     bosbess
    Deelnemer

    Ik vind best wel iets te zeggen voor de argumenten van Fransco. Maar ik blijf erbij dat de veiligheid van de inwoners van een gemeente voorgaat. Verlichting is belangrijk, ook ter bescherming van vrouwen die ’s avonds nog laat over straat moeten (verpleegsters, horeca-medewerksters enzovoort). De tussenoplossing die Christian aandraagt vind ik heel goed. Maar ik hoor onze burgemeester al sputteren: daar hebben we geen geld voor. Want alle (LED-)lantarens in de gemeente, die uit diverse dorpen bestaat, van bewegingsmelders voorzien is een hele investering. Aan de andere kant zal het onderhoud daardoor op de langere duur waarschijnlijk minder geld kosten.

    Ik geef Cees trouwens niet veel kans, want als zo’n besluit eenmaal door de gemeenteraad is genomen, zie het dan nog maar eens open te breken. Dan kun je nog zo hard roepen dat het allemaal flauwekul is, maar daarmee bereik je in principe weinig. Het aandragen van een constructieve tussenoplossing, zoals die van Christian, is tactischer en heeft wellicht een grotere kans van slagen.

    In reactie op: Straatverlichting. #208344
     bosbess
    Deelnemer

    Volledig mee eens. Ik heb geen onderzoek gedaan, zoals jij Cees, en ik kan dus alleen uit eigen ervaring als gemeenteraadslid spreken. Op een gegeven moment kwam ook bij ons het onderwerp ter sprake in de raadsvergadering. De burgemeester meldde, in de rondvraag, dat er diverse gemeenten zijn die om de kosten te drukken ’s nachts de straatverlichting uitschakelen. Hij stelde voor om dat ook in onze gemeente te doen.

    Verschillende raadsleden leek het wel wat. Mij niet. “Stel je voor”, zei ik, “dat op mijn kruising ’s nachts geen licht meer zou branden. Ik zou me niet meer veilig voelen.” Waarop een voorstander zei: “Dan moet je zelf maar lichten ophangen.” Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. “En al die oude mensen dan”, zei ik, “die ’s avonds niet meer over straat kunnen, bang als ze zijn om overvallen te worden of aangereden, omdat niemand ze ziet.” Ik besloot: “De gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid van haar inwoners.”

    Kennelijk deed dat de deur dicht, want niemand zei nog iets en het is nooit meer ter sprake gekomen. De lantaarns branden ’s nachts nog steeds. Wel werd ons vorig jaar voorgesteld om het onderhoud van de gemeentelijke verlichting uit te besteden aan een extern bedrijf, dat uiteraard al verschillende gemeenten als klant heeft. Dat kost bepaald niet niks, met een ingewikkeld contract, waarin het bedrijf de verantwoordelijkheid voor allerlei zaken uitsluit. Daar hoeft kennelijk niet op bezuinigd te worden.

    Sterkte met de strijd, Cees!

    In reactie op: Prijsverhoging basispakket Canal Digitaal #208295
     bosbess
    Deelnemer

    Distelvink, dat ziet er best aantrekkelijk uit, maar op deze website lees ik het volgende:

    “Je moet je bij TVV registreren met een Belgisch adres en je moet een Belgische bankrekening opgeven waar men ’t abonnementsgeld van kan afschrijven.”

    In reactie op: Buitenlandse gerant van Sarl en RSI #208238
     bosbess
    Deelnemer

    Mooi Carl, dit is geheel volgens de regels van de EU: iemand kan slechts onderworpen zijn aan het sociale stelsel van één lidstaat. In jouw geval is dat Nederland.

    Wat betreft inkomsten uit kapitaal houdt Frankrijk zich daar sinds 1 januari 2016 (opnieuw) niet aan, maar de Europese Commissie is een inbreukprocedure gestart tegen Frankrijk bij het Europese Hof van Justitie om het land te dwingen zich ook wat inkomen uit kapitaal betreft aan EU-recht te houden. Dit terzijde.

    In reactie op: Prijsverhoging basispakket Canal Digitaal #208161
     bosbess
    Deelnemer

    Waarom zou ik bij CD weg willen? Ik vind het goed zoals het is. Voor mijn part word ik 100 met CD. En als ik voor het einde van het abonnement overlijd, wat op mijn leeftijd niet geheel denkbeeldig is, komt er sowieso een einde aan het abonnement.

    Zwartkijkerij en “als, als, als” lossen niets op. We leven nu. En voor nu is het een uitstekend aanbod. Wel ben ik blij dat Joyne erbij is gekomen, want monopolies maken je afhankelijk en dat is onwenselijk.

    In reactie op: Prijsverhoging basispakket Canal Digitaal #208158
     bosbess
    Deelnemer

    Gisteren ontving ik een email van Canal Digitaal, waarin de wijziging per 1 januari werd aangekondigd. Via een link in het bericht kon ik een chatsessie openen. Daarin meldde ik zo ongeveer wat Jos hierboven schrijft over sport-kijken en kondigde ik aan dat ik zou overstappen naar Joyne als dit doorging. Bovendien schreef ik dat ze wel eens hadden kunnen zorgen dat het nieuwe pakket zonder Fox Sports ook op 1 januari a.s. de lucht in gaat en dat het belachelijk is dat prijs en inhoud daarvan nog niet eens bekend zijn!

    Elmer van CD stond mij vriendelijk te woord. Prijs en inhoud zijn wél bekend. Prijs: € 17,45 per maand; inhoud: het oude basispakket zonder Fox Sports. Even later voegde hij daar aan toe, dat ik me daarvoor meteen kon aanmelden. Dan zou ik totdat het nieuwe pakket uitkomt € 3 per maand korting krijgen.

    Dat heb ik onmiddellijk geaccepteerd, waarna ik per email een schriftelijke bevestiging ontving. Ik betaal momenteel € 17,45 per maand en dat blijf ik na 1 januari dus ook betalen. Toen ik schreef dat ik mijn CD-avonturen in een forum zou verhalen (Jako is ook de aanstichter van eenzelfde discussie op Nederlanders.fr) vroeg Elmer om erbij te vermelden dat “e.e.a.” per klant kan verschillen.

    Een email, chatbericht of telefoontje naar CD kan dus alle problemen snel oplossen.

    In reactie op: Wifi valt steeds weg #207977
     bosbess
    Deelnemer

    Jako, zoals ik op 27 oktober al schreef, krijg ik af en toe maar lang niet altijd een DNS-waarschuwing: kan DNS server niet bereiken. Ik heb geen flauw idee wat DNS is. Heb onder DNS mijn IP-nummer ingevuld, wat oplevert: Format incorrect. DynDNS staat op: uitgeschakeld.

    Mijn zoon heeft ook wifi-problemen, maar hij zit dicht bij het kastje (dat midden in de grote ruimte staat) dus hij heeft gewoon de kabel aangesloten. Bij mij staat het kastje in een hoek, ik heb het iets hoger gezet (las ik ergens) en iets gedraaid (Rob).

    Laptop is enkele maanden oud (HP met SSD). Heb bij Apparaatbeheer gekeken, zie nergens Stuurprogramma. DNS kan ik niet vinden, laat staan Open DNS, ik heb WPA-personal. MAC-adres is uitgeschakeld, maar op InSSIDer staat wel een MAC-adres, wat dat ook wezen moge. Link score 100, signal -40 dBm. Als ik het kanaal op Auto zet valt alles weg en verschijnt er zoiets van Alle kanalen worden gefilterd. Dus maar weer terug naar kanaal 6.

    Volgens mij is het beste wat ik kan doen afwachten en thee drinken, tot het weer beter wordt. In ieder geval bedankt.

    In reactie op: ADSL aansluiting RED by SFR, the morning after #207973
     bosbess
    Deelnemer

    Sorry Jos, onbedoeld en mede veroorzaakt door onkunde/-kennis ben ik ingebroken in jouw onderwerp. Ik kan je alleen zeggen dat mijn dochter, mijn zoon en een vriendin van mij ook zijn overgestapt naar SFR-Red. Mijn dochter (grote stad) en mijn vriendin (klein dorp) zijn beiden zeer tevreden. Maar mijn zoon (grote plaats dichtbij dezelfde grote stad) heeft ook wifiproblemen.

    Wannox, ik zet m’n laptop iedere avond helemaal uit en moet dan de volgende morgen na opnieuw opstarten de wifi toch weer uit en aan zetten.

    Rob,ik zal je links volgen. Wat er uitkomt deel ik mee in het door mij gestarte onderwerp: Wifi valt steeds uit.

    Beiden in ieder geval vast bedankt, Jos succes ermee.

    In reactie op: ADSL aansluiting RED by SFR, the morning after #207967
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Jos, ik heb wél problemen met mijn internetverbinding. Die heb ik in dit forum ook vermeld, zie hier. Mijn dochter heeft via de app contact gezocht met SFR en het contact verliep prima. Snelle dienstverlening, maar het probleem bestaat nog steeds. Ze zeggen dat de snelheid goed is en daarmee is de kous af.

    Iedere keer wanneer ik de klep van mijn laptop heb gesloten en weer wil beginnen, krijg ik de melding dat er geen internetverbinding is hoewel wifi aangeeft: Verbonden, beveiligd. Welk kanaal ik ook kies, het probleem blijft. Dan zet ik de wifi uit en weer aan en vervolgens doet alles het weer normaal. Met ethernet geen probleem. Het vreemde is dat het enkele maanden lang goed heeft gefunctioneerd. Maar ja, ik wen eraan en ik hoop dat het ooit weer net zo plotseling overgaat als het is begonnen. Voor € 9,98 per maand beklaag ik me maar niet.

    In reactie op: Wifi valt steeds weg #207926
     bosbess
    Deelnemer

    Dus heb ik laptop weer opgepakt en ben ik weer in de serre gaan zitten (25 graden met deur open). Daar zit ik t.o.v. de box achter twee dikke muren van ieder 50 cm dik. Signal kelderde maar liefst naar -90! Maar alles werkt. Kreeg van Insider de melding dat ik mijn Link Score kon verbeteren door naar kanaal 6 te gaan. Dat deed ik braaf. Toen adviseerden ze me om maar kanaal 1 te gaan. Ook gedaan. Maar daar stond weer kanaal 6. Lachen. Ik laat hem nu even op 1 staan (lijkt het snelste), al zie ik dat er één ander op dat netwerk zit, maar dat ben ik waarschijnlijk zelf (mobtel).

    Dankzij jullie, Wubbe, Jako en Rob, weet ik nu in ieder geval wat ik wel en niet moet doen en heb ik weer (voorlopig) ongestoord wifi. Bedankt.

    In reactie op: Wifi valt steeds weg #207923
     bosbess
    Deelnemer

    Rob, dat was best leuk! Al begrijp ik uiteraard weer niets van de uitkomst. Er staat boven het grafiekje:

    Security WPA-Personal Co-channel 0
    802.11 n Overlapping 0
    Max rate 144 Signal (varieert tussen -34 en -41)

    Er is nu dus totaal geen overlap. Zit inmiddels in kanaal 11, omdat er weer een wifi-uitval plaatsvond toen ik een link aanklikte in de vraag van Wubbe over belastingen. Kanaal 11 lijkt goed, want ook nadat ik laptop had dichtgeklapt en weer geopend deed alles het perfect.

    Ik heb vergeten Jako’s reactie te beantwoorden:
    Bij mij stond achter “auto” geen kanaal aangegeven. M’n printer staat altijd uit en verder geen wifi-apparaat aan, behalve telefoon, maar die is sneller dan laptop. Als ik een virusinfectie zou hebben, dan zou in kanaal 11 ook de wifi uitvallen. Maar voor de zekerheid Windows Defender en MBAM laten scannen. Resultaten: geen bedreigingen.

    In reactie op: 2 vraagjes over belasting huurinkomsten #207920
     bosbess
    Deelnemer

    Op internet staan tig vragen van Fransen die hun 7-cijferige numéro d’accès en ligne niet kunnen vinden. Voorzover ik uit de antwoorden begrijp, moet je een door de belasting vooringevulde papieren déclaration hebben. Daar staat dat nummer op ingevuld. Zie bijvoorbeeld op Ooreka.fr.

    En anders moet je het bij de belastingdienst zelf opvragen.

    In reactie op: Wifi valt steeds weg #207917
     bosbess
    Deelnemer

    Bedankt Rob, maar wat moet ik daar dan mee? Heb InSSIDer geïnstalleerd en op m’n PC losgelaten. Dan verschijnt er een tabel waarin de eerste twee items in de eerste rij een wit vinkje hebben en in de laatste staat alles groen aangevinkt, behalve de twee laatste, waar staat: with Wi-spy. Ik snap daar echt de ballen van.

    In reactie op: 2 vraagjes over belasting huurinkomsten #207915
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Wubbe, ik heb even op mijn eigen internetrekening gekeken, maar ook ik zie op mijn aangifte 2017 geen 7-cijferig getal staan. Voorzover ik me herinner (maar ja…) heb je voor inschrijving je numéro fiscal nodig en je Référence de l’avis. Beide staan op je laatste aanslag (avis), niet op je aangifte (déclaration).

    Inderdaad kun je, wanneer je een rekening hebt, heel gemakkelijk je aangifte corrigeren. Ook heb ik via de website al verschillende keren met de belastingdienst gecorrespondeerd. Je krijgt dan de volgende dag al antwoord, maar ze mogen er maximaal een week over doen. Voor het beantwoorden van brieven bestaan er geen deadlines, dus die belanden op een grote stapel. Dit weet ik van een belastinginspecteur bij wie ik eens op bezoek was voor inlichtingen.

    In ieder geval succes!

    In reactie op: Wifi valt steeds weg #207914
     bosbess
    Deelnemer

    De grap is dat ik nu in de serre zit en dat de wifi het gewoon doet, zonder probleem. Ik moet wel zeggen dat toen ik na de ochtendwandeling de laptop weer openklapte en op de link naar jullie reacties klikte, ik opnieuw de melding kreeg dat er geen internet beschikbaar is. Maar toen ik op de eerste link van Wubbe klikte (via Bladwijzers) verscheen deze meteen. Ik schakelde een ander kanaal in (was 12, nu 13) en zonder dat ik iets aan de wifi hoefde te doen kon ik zonder probleem de link naar jullie reacties openen.

    Nu is het dus afwachten of hetzelfde probleem zich herhaalt, wanneer ik de laptop heb dichtgeklapt en weer open.

    In reactie op: Wifi valt steeds weg #207910
     bosbess
    Deelnemer

    Goeiemorgen Wubbe, bedankt voor je advies. Je eerste link kon ik openen, maar de tweede niet. Krijg daarbij steeds te zien dat het te lang duurt (Error Timed out), ook al sluit ik de kabel aan of heractiveer ik de wifi.

    Maar in de eerste link bleek (onder Wifi, configuratie) het kanaal op Auto te staan. Maar waar ik kan zien welk kanaal het rustigste is? Kan het nergens vinden. Zal het dan maar proberen door bij 13 te beginnen en te kijken wat er gebeurt. Doet ie het weer niet dan ga ik naar 12 enzovoort.

    Ik kreeg op van de week op een gegeven moment ook een DNS-waarschuwing. Onder Réseau 4v zie ik DynDNS (uitgeschakeld) en als ik onder DNS mijn IP wil invullen krijg ik: Format incorrect. Enfin, op dit moment doet ie het. Nogmaals bedankt en hopelijk heb ik je advies niet meer nodig!

    In reactie op: Nog een keer: rijbewijs omzetten. #207574
     bosbess
    Deelnemer

    In een van de reacties op mijn artikel op Nederlanders.fr vroeg ik me af of wanneer je als buitenlander al een frans rijbewijs hebt en je wilt een nieuw aanvragen, bijv. na verlies, ben je dan ook op Nantes aangewezen? Dat was de aanleiding tot mijn volgende reactie:

    “Naar aanleiding van mijn laatste vraag en na opnieuw uitgebreid googelen kom ik tot de ontdekking dat het platform in Nantes niet bedoeld is voor “buitenlanders”, zoals in allerlei voorlichting wordt beweerd en ook op de kaart staat, maar voor mensen die een buitenlands rijbewijs willen inwisselen voor een frans rijbewijs. Daarbij geldt voor Fransen en mensen uit de EU en de EER een andere procedure dan voor degenen die afkomstig zijn uit een derde land. Zie deze website. Daar staat onder meer te lezen (met ingang van 4 september jl.):

    Vous êtes français, ou vous possédez la nationalité d’un État appartenant à l’union européenne ou à l’espace économique européen, la nationalité suisse ou monégasque:

    >> Saisissez une pré-demande d’échange en ligne: site https://permisdeconduire.ants.gouv.fr/

    >> A réception du récépissé de dépôt de pré-demande, envoyez par courrier recommandé avec accusé de réception, l’ensemble de votre dossier (liste des pièces disponibles sur le site ants ci-dessus, sur le site https://www.service-public.fr/ ou sur le site http://www.eure.gouv.fr/ ) à l’adresse suivante : Préfecture de la Loire-Atlantique – CERT EPE-PCI – 6 quai Ceineray – BP 33515 – 44035 Nantes Cedex1″

    Ik vond het al zo vreemd dat je als EU-burger naar een centrum voor buitenlanders werd gestuurd! Maar Nantes is dus bedoeld voor Fransen, EU-burgers, mensen afkomstig uit een van de landen van de Europese Economische Ruimte en mensen uit Zwitserland en Monaco, die een buitenlands rijbewijs willen omwisselen voor een frans rijbewijs. Zij moeten per internet een pré-demande indienen en vervolgens per aangetekende post (met bericht van ontvangst) hun volledige dossier opsturen naar het genoemde adres in Nantes.

    Ik ga er van uit dat wanneer je een frans rijbewijs opnieuw wilt aanvragen je dit gewoon per internet kunt doen, met ingang van 1 november bij het plateforme de permis waar je woonplaats onder valt, zie permisdeconduire.ants.gouv.fr.

    Ik zal het artikel aanpassen (mmv. Mod).

    In reactie op: Nog een keer: rijbewijs omzetten. #207566
     bosbess
    Deelnemer

    Paul, het artikel is inmiddels geplaatst op Nederlanders.fr onder de titel: “Nooit meer naar de (sous-)prefectuur”. Zie hier.

    In reactie op: Nog een keer: rijbewijs omzetten. #207557
     bosbess
    Deelnemer

    Ik ben bezig een artikel te schrijven voor Nederlanders.fr over de veranderingen die sinds 1 januari 2017 langzaam worden ingevoerd, maar op 1 november voor heel Frankrijk gelden. Daardoor weet ik toevallig het antwoord op je vraag. Vanaf 1 november, maar Nantes was kennelijk al eerder klaar, moeten alle buitenlanders hun rijbewijs aanvragen bij het “plateforme de permis” in Nantes, een van de 18 nieuwe plateformes de permis in Frankrijk.

    Ik heb het artikel bijna klaar. Zodra het is geplaatst geef ik je de link.

    In reactie op: LibreOffice werkt niet meer goed #207442
     bosbess
    Deelnemer

    Alwéér bedankt Rob, grote opluchting om weer gewoon een menubalk te hebben en niet meer het risico te lopen een verkeerde knop aan te klikken. Na jarenlang gebruik van LO is OO wel even wennen, maar dat gaat snel.

    Ik had nog niet verteld dat ik op een gegeven moment al zoekende op een pagina van LO terechtkwam, waar je de laatst gerapporteerde bugs kon bekijken. Een enorme lijst! Kreeg na de crash op een gegeven moment de mogelijkheid om het LO-document in de veilige modus te openen. Daarin zag alles er normaal uit. Maar zodra je het document dan weer afsluit zit je weer in de normale modus, die dus abnormaal was.

    Kopieer regelmatig mijn documenten naar m’n externe harde schijf. Dankzij jouw waarschuwing maar weer eens gedaan (laatste drie maanden geleden). Op de harde schijf staan al m’n foto’s en al m’n emails (per jaar sinds 2001), m’n inloggegevens voor allerlei websites enzovoort.

    Met aanschaffen (van MS Office) bedoelde ik huren. Door jouw link kwam ik erachter dat je MS Office ook kunt kopen, maar slechts voor één PC, zowel in Frankrijk als in Nederland. Ik heb maar één PC, maar ach, waarom geld uitgeven als je ’t gratis krijgt?

    In reactie op: LibreOffice werkt niet meer goed #207439
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Rob, toen jouw reactie binnenkwam was ik net bezig met een factuur voor de gasten die vanavond komen. Ik klikte bovenin op een verkeerde knop, waardoor het beeld veranderde. Toen ik dat probeerde te herstellen crashte de hele boel. Ik kreeg een crashbericht dat ik kon opsturen naar LO en een mogelijkheid tot herstel. Er stond ook Bezig met herstellen, maar dat duurde eindeloos. Toen ik weer keek stond er LibreOffice reageert niet.

    Gevolg: ik kan geen enkel document meer openen in LibreOffice. Wel in Word 2016, maar dan komt die vervelende boodschap van Microsoft: Laten we bij het begin beginnen. Als ik die wegklik is ook het document verdwenen. Ze willen me dwingen om Microsoft Office aan te schaffen. Ik heb serieus overwogen om dat in vredesnaam dan maar te doen.

    Vragen: Wanneer ik Open Office download en installeer kan ik dan alle documenten daarin openen? Moet ik eerst LibreOffice verwijderen?

    In reactie op: LibreOffice werkt niet meer goed #207429
     bosbess
    Deelnemer

    PS De menu’s verschijnen, maar de namen (Bestand, Beeld, Opmaak enzovoort) ontbreken.

    In reactie op: LibreOffice werkt niet meer goed #207428
     bosbess
    Deelnemer

    Inmiddels ook het menubalk-probleem weliswaar niet verholpen, maar ik kan er mee werken. Ik ontdekte dat wanneer ik linksboven net onder de titel van het document rechtsklik het menu Bestand verschijnt. Wanneer ik de cursor dan naar rechts beweeg verschijnt menu Dinges, nog verder naar rechts menu Beeld, menu Opmaak enzovoort.

    Onder menu Beeld stond Statusbalk aangevinkt. Nadat ik via Google had uitgevonden dat Statusbalk de naam is voor het balkje onderin, heb ik het uitgevinkt. Dat is nu verdwenen, maar de menubalk is nog steeds niet terug. En Menubalk staat ook nergens aan of uit te vinken. Maar goed, met behulp van krukken loopt alles weer. Dat is het belangrijkste. Nogmaals bedankt Rob, want zonder jouw reactie had ik het opgegeven.

    In reactie op: LibreOffice werkt niet meer goed #207427
     bosbess
    Deelnemer

    Bedankt Rob, voor het meedenken. Maar ik snap niets van je link. Toch heeft het me aangezet om er nog eens naar te kijken en te proberen iets te “draggen”. Lukt niet, maar ik kwam wel tot de ontdekking dat ik de onderste rij kan gebruiken door er ver onder te zweven (in de balk waarmee je de kantlijnen van het document vaststelt). Wanneer ik daar dan klik opent zich bijvoorbeeld de lijst met lettertypes of die met lettergroottes.

    Het enige praktische probleem is nu dus nog dat de menubalk ontbreekt met Bestand, Beeld enzovoort. Ik denk dat ik de boosdoener heb gevonden. Want kennelijk is de hele pagina omhoog geschoven, terwijl de functies zelf op dezelfde plaats zijn gebleven. Onderaan is er spontaan een balk bijgekomen waarin paginanummering, aantal woorden en tekens enzovoort. Dat is volgens mij de oorzaak, want voorzover ik me herinner was die er nooit. Maar ik weet niet hoe ik die balk wegkrijg.

    Ik had ook nog deze discussie gevonden, maar ook daar begrijp ik weinig van. Voor de vraagsteller werkte een update, voor mij dus niet. Zie ook de allerlaatste opmerking van Vanadium, al begrijp ik zijn oplossing niet.

    Enfin, het voornaamste werkt weer. En wat de menubalk betreft, voor de meeste documenten kan ik wel zonder. Alleen tijdens het schrijven Opslaan lukt me dus niet meer. Dat betekent ook dat een veranderd lettertype niet behouden blijft wanneer je het document afsluit. Erg lastig.

    In reactie op: Zucht….. #207252
     bosbess
    Deelnemer

    Goed dat je alleen maar zucht. Ik zou persoonlijk woest worden. Maar dat helpt niet. Zuchten trouwens ook niet. Moet de franse bankrekening per se op jouw naam staan? Anders kun je de naam opgeven van een vertrouwenspersoon met een bankrekening in Frankrijk, die het bedrag na ontvangst direct overmaakt naar Nederland.

    Je moet die persoon dan wel je bankgegevens toesturen, maar dat is geen bezwaar. Bovendien moet je de verzekeringsmij voor de zekerheid er wel bij laten vermelden dat het geld bestemd is voor jou plus je polisnummer en het schadenummer. Anders krijgt die persoon misschien last met de fiscus.

    Wanneer je niemand kent die in aanmerking komt en het niet om tonnen gaat, wil ik het eventueel wel voor je doen. Ik heb een rekening bij ING Direct (franse internetbank) en van daaruit is het vrij gemakkelijk om geld naar Nederland over te maken, hoewel het altijd ingewikkelder is dan bij een NL bank, waar je simpelweg het IBAN-nummer, de tenaamstelling en de woonplaats vermeldt. Franse banken vragen altijd om eerst een externe rekening aan te maken waarnaar je kunt overschrijven. Maar bij ING Direct is dat snel gebeurd.

    Je kunt blijven zuchten tot je een ons weegt, maar praktische oplossingen vinden voor dit soort franse achterlijkheden werkt sneller. Succes.

    In reactie op: Buitenlandse gerant van Sarl en RSI #207237
     bosbess
    Deelnemer

    Cees, het kan zijn dat je gelijk hebt. Maar die grote grijze brij die jij hierboven een paar keer hebt geproduceerd, daar kom ik niet doorheen. Daar kan ik helemaal niets mee. Ik begin te lezen en m’n geest dwaalt vanzelf af. Dus haak ik af. En dan ga ik dus googelen, want het is wel een interessante kwestie.

    Zo’n korte zin “…Nederlandse onderneming de hoofdonderneming, en de franse slechts een bij-zaak”. Dat is duidelijk. En wie weet klopt het. Ik ben eigenlijk benieuwd wat Carl van de door mij genoemde (of andere) deskundigen te horen krijgt. Hopelijk meldt hij dat hier nog even.

    In reactie op: Buitenlandse gerant van Sarl en RSI #207235
     bosbess
    Deelnemer

    Ieder EU-land is vrij om z’n eigen belastingregels vast te stellen. Daar bemoeit de EU zich niet mee. Sociale lasten is een totaal ander onderwerp, dat ieder land ook zelf mag regelen, maar daarbij moeten wel de spelregels van de EU in acht worden genomen.

    In principe geldt dat iemand slechts onder het sociale stelsel van één lidstaat kan vallen. Carl meldt dat hij sociaal verzekerd is in Nederland. Dat betekent dat hij niet onder het franse sociale stelsel kán vallen.

    Maar… de rechtspersoon SARL oefent wel activiteiten uit in Frankrijk. De natuurlijke persoon Carl Wienhoven valt weliswaar niet onder het franse sociale stelsel, maar de rechtspersoon kan wellicht sociale lasten moeten betalen, net als iedere andere onderneming. Ik heb dus maar even gegoogeld.

    Op deze website worden de voor- en nadelen van de SARLU (SARL Unipersonnelle) beschreven. Onder andere staat er:

    “Vous serez donc tenu de verser une cotisation sociale minimale même en l’absence de rémunération, et une éventuelle rémunération sera soumise à 45% de cotisations sur le net.”

    Ik ben dus bang dat de RSI in dit geval gelijk heeft. Overigens is vandaag bekendgemaakt dat de RSI per 1 januari 2018 wordt opgeheven.

30 berichten aan het bekijken - 91 tot 120 (van in totaal 1,116)

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?