Noë

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 13,501 tot 13,530 (van in totaal 13,670)
  • Auteur
  • In reactie op: Onderste dakbalk iets omhoog? #200658
     Noë
    Sleutelbeheerder

@christian, dat gaan we inderdaad onderzoeken, goede tip, wordt een hele lijst met punten die ik doornemen met hem.

@au petit-l’arbre, er zit een origineel oud dak op dus die mooie (platte) pannen, dak is wel 15 jaar geleden volledig vernieuwd zo ook dit deel van de balken (na bliksembal, 5 meter verderop zit nog zo’n constructie, die is indertijd niet vewoest en dus ook niet vervangen, en daar kan ik de trekbalk zien liggen die ligt inderdaad zo op de buitenmuur, maar voor de absolute zekerheid wil ik het balkenspul waar het over gaat echt zien, ik hoop dat dit donderdag a.s. gaat gebeuren. Het dak kan er natuurlijk af maar liever niet, want er zit nu isolatie en een gipsplatenm gestucte afwerking op. Maar goed het kan als het moet!

Adrienne

In reactie op: Uitgenodigd voor diner #194951
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik heb meegenomen een zelfgepakken cake met noix de caju, (eigen) abrikozen gevuld met room en abrikozencompote! Jullie tips om Hollandse dingen mee te nemen is lastig want ik woon permanent in Frankrijk dus dat kan alleen als ik het heel ruim van te voren weet en er toevallig vrienden komen. Voor mij nemen die geen drop ed mee want dat lust ik allemaal niet hihi geen zoetekauw. Over poltiek is niet gesproken, wel over de al 2 geboren lammetjes op nieuwjaarsdag, wat al zeer positief werd gezien, over de winter die niet gaat komen, over de vele regen die gevallen is waardoor we altijd laarzen aan moeten in de wei, de stier van mijn buurvrouw die oud wordt en of ze nog een nieuwe gaat nemen of ophoudt met koeien dat soort gesprekken dus.
    Oja leuk detail het ging ook over mijn rijbewijs wat volgend jaar verloopt, ik heb nog een Nederlands rijbewijs en wil die omzetten naar een franse…..dit werd me te strengste afgeraden want men had begrepen dat we in NL geen puntenrijbewijs kennen en hier wel dus nee Adrienne geen goed idee! Dat ik dan “even” naar Nl moet deed absoluut niet ter zake.
    Een gastheer is er niet die is helaas al jaren geleden fataal van een ladder gevallen dus geen bijzondere huislikeur. Maar het is en blijft een bijzondere avond!

Bonne soiree,
    Adrienne

In reactie op: Amandelspijs #190717
     Noë
    Sleutelbeheerder

geweldig recept Bosbess,
    Met de kerst klaargemaakt en samen met onze franse buren
    genoten van deze lekkernij.
    Zo eenvoudig ook om klaar te maken.
    bedankt!
    Marian

In reactie op: Uitgenodigd voor diner #194950
     Noë
    Sleutelbeheerder

Cees,
    volgens mij is Siebrand een concurrent van Coebergh en maakt vooral amaretto.
    ja, Coebergh’s bessenjenever is zoet, erg zoet; wij drinken hem ook niet maar gebruiken hem als ingrediënt in bijv. fruitsalade of ipv Cassis in de Kir.
    Ik wilde je dit, omdat het een beetje off-topic is, privé mailen, maar dat lukte niet.

In reactie op: Uitgenodigd voor diner #194945
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Chambres dHotes Les Vieilles Tantes op 8/01/2013 14:46
    Christian, ik herken helemaal jouw ervaring niet van nederlandse producten.
    In het begin deed ik dat ook, tot ik steeds vaker zag dat ze gewoon weggezet werden en uiteindelijk waarschijnlijk in de kliko verdween.

Cees,
    wij hebben de Coebergh ook pas voor onze oude buurvrouw meegebracht nadat ze die bij ons op een avondje kaarten geproefd en lekker bevonden had. En zij heeft met dit oer-Nederlandse product weer goede sier gemaakt bij haar schoonzussen en nichtjes.

In reactie op: Behandelen stenen muur #200305
     Noë
    Sleutelbeheerder

Kijk eens bij Sika, zitten in veel landen, ook in FR. De meeste bouwmarkten voeren hun producten. Flexa is volgens mij ook in FR te koop.

In reactie op: Behandelen stenen muur #200304
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bedankt voor je antwoord! Wie heeft nog meer suggesties?

In reactie op: Vlaggenprotocol Frankrijk #190443
     Noë
    Sleutelbeheerder

U heeft u geweldig weten te verwoorden, klasse! Ik ga eens kijken welke vlag het uiteindelijk gaat worden die onze antieke brabantse mast mag gaan sieren:-)

In reactie op: Behandelen stenen muur #200302
     Noë
    Sleutelbeheerder

Het kan zijn dat een transparante verflaag/coating de vochtregulerende werking van de muur aantast. Er zijn producten die de stenen fixeren zonder ze af te sluiten, die moet je eigenlijk hebben. Ik weet niet meer hoe dat goedje heet, wel dat het bestaat en ben het een paar jaar geleden op internet tegengekomen (probeer zoekterm natuursteen fixeren/ fixeercoating natuursteen eens). Ze weten er hier vast meer over.

Hartelijke groet,
    Ine

In reactie op: potentieel geschil met onze (Franse) buren #190438
     Noë
    Sleutelbeheerder

Klinkt als geanimeerde betogen onder het genot van een glaasje :-). Ik heb inmiddels via de link – onze hoofdwoonst is in NL, vrees ik; even langsgaan is er niet bij – de kadastrale kaart te pakken en wonder boven wonder heb ik hem vanmorgen ook zomaar in een map gevonden.

Bedankt voor je waarschuwing. Hierboven heb ik de onderhandelingsmogelijkheid die we hebben geschetst en in erg korte bewoordingen, maar die moeten we gewoon met de buurman bespreken (onder het genot van) zodra we er weer zijn, juist om de gemoederen niet onnodig te verhitten. We waren/zijn niet van plan om de Hollander uit te hangen, wel om duidelijkheid te scheppen/krijgen :-). Onze buurman komt zelf uit de stad en is een jaar of tien geleden naar het platteland verhuisd; hij reageert nogal paniekerig op de mogelijkheid van adders, maait zijn duizenden meters gazon als een Brit uit Asterix en Obelix en zet dus een metershoog hekwerk om zijn bien neer. Hij is op zich vreselijk aardig, maar maakt de indruk dat hij ‘natuur’ maar een slonzige, vuilmakende bedoening vindt. Een aparte, maar dat vindt hij ons vast ook.

Dank voor alle goede raad; ik denk dat we er wel uit komen, zo.
    Hartelijke groet,
    Ine

In reactie op: Vlaggenprotocol Frankrijk #190445
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bedankt voor alle tips. Ik heb de landenvlag al uit mijn hoofd gezet:-)

In reactie op: potentieel geschil met onze (Franse) buren #190439
     Noë
    Sleutelbeheerder

De kadaster kaart kan je bij de mairie krijgen.
    Ik lees alle berichten op je eerste mail en denk er goed aan te doen je ook een beetje te waarschuwen. In mijn belevenis zijn Fransen erg nonchalant met erfgrenzen (zeker als het in hun voordeel uitvalt). Als je dat als Hollander gaat regelen krijg je wellicht wel gelijk, maar geen leuke buren. Wat belangrijk voor jou zal zijn hangt ook af van de hoeveelheid grond die je hebt. Als dat een paar hectare is, zou ik volstaan met het wat luchtiger opnemen met je buurman.

Over het kadaster: Daar klopt soms geen jota van. Ik heb al jaren een (gezellige) discussie met de burgemeester over de grenzen van een publiek weg door mijn erf.
    De gesprekken hierover zijn zo leuk dat ik helemaal niet hoop op een spoedige oplossing hiervan.

In reactie op: Onderste dakbalk iets omhoog? #200659
     Noë
    Sleutelbeheerder

Het gaat in deze niet zo zeer om de sterkte. Dat is inderdaad uit te rekenen en daar zijn de verbindingen en de profielen op aan te passen. Het probleem is wel de stijfheid.
    Wat voor dak zit er op (pannen?) en hoe wordt de horizontale kracht onderin het spant overgedragen (zit daar een goed trekbalk en voldoende bevestigingen of ligt eea gewoon op de muur?
    Belangrijk vraag hierbij is ook: blijft het dak er op zitten of kan je de dakpannen eraf halen tijdens de verbouwing van het spant?

In reactie op: potentieel geschil met onze (Franse) buren #190432
     Noë
    Sleutelbeheerder

Dat eerstejaars-rechten-gevoel kreeg ik ook, ja :-). Zeker toen ik dit boven water kreeg (even kijken of link invoegen lukt: http://www.dictionnaire-juridique.com/definition/bornage.php. Ik zal me eea moeten laten uitleggen. Voor zover ik het begrijp, is een (stalen) piquet en bloc ciment dus betekenisvol. Volgens manlief is er maar één paal daadwerkelijk in een betonnen voet gezet (Jugé aussi, qu’une simple délimitation matérielle même acceptée par les parties ne peut pallier l’absence de bornes : elle ne constitue pas un bornage.), en die paal klopt met de positie van de (stok)oude houten paal die er eerst stond en waarschijnlijk een echte ‘borne’ betrof. De rest van het hek, met palen die niet in cement staan, beschrijft een zwabberende, steeds verder knabbelende lijn over onze grond. Omdat de buurman de loco-burgemeester is, en omdat het hek ons niet in het gezicht staart én omdat we bouwplannen hebben waar we zijn welwillendheid mss bij nodig zullen hebben, denken we nu aan het volgende, in het kort: aangeven dat het hek op onze grond staat en dat we daar in principe op tegen zijn, maar dat we bereid zijn hem tegemoet te komen zolang duidelijk is dat de kadastrale grenzen de eigendomsgrenzen zijn en blijven, en dat hij de grond waarop zijn hek nu staat slechts in bruikleen heeft. En dan in de juiste juridische bewoordingen. En door alle betrokken eigenaren (echtparen) ondertekend. Maar ik denk dat ik eerst helder moet hebben of dat idee strookt met en voldoet aan wat er in de definitie van bornage staat.

En ik ben op zoek naar mijn kadastrale kaart. Zal absoluut bij het koopcontract zitten. Hoop ik. Voor het geval het ding hopeloos zoek is, zou ik een uittreksel moeten kunnen opvragen bij http://www.cadastre.gouv.fr, klopt toch? Weet iemand toevallig hoe je zo’n uittreksel krijgt? Kan ik dat gewoon afdrukken? Ik klink vreselijk klunzig, sorry.

In reactie op: Ontbinden compromis de vente door koper #202321
     Noë
    Sleutelbeheerder

Dank voor jullie reacties. Met betrekking tot e-mails, daar heb ik goede ervaringen mee. Zowel mijn notaris als makelaar antwoordden vaak dezelfde dag, soms binnen twee dagen, dus ik had geen reden tot klagen. Echter sinds de koper de koop heeft geannuleerd verloopt het contact bijzonder stroef.
    Frans spreken is voor mij niet een heel groot probleem, hoewel het juridisch frans wel van een ander kaliber is dan wat ik spreek. Mijn notaris was echter altijd zeer welwillend om in het Engels te corresponderen.
    Gezien jullie adviezen, zal ik binnenkort eerst telefonisch contact zoeken met mijn notaris.
    Nogmaals dank en nieuwe tips en adviezen zijn altijd welkom.
    Jacqui

In reactie op: Homohuwelijk: overheid vermaant katholieke scholen #192021
     Noë
    Sleutelbeheerder

De laatste peilingen geven aan dat ruim 66 procent van de Fransen geen problemen heeft met het huwelijk, dat is m.i. veel meer dan een kleine meerderheid. Juist de afgelopen jaren is die ” acceptatie” enorm toegenomen. En wordt nu op de proef gesteld door er van alles bij te halen.
    Ik onderschrijf je melding over de acceptatie in mijn deel van het platteland. De 8 stellen in ons dorp van 300 zielen lijken nooit onderwerp van een negatief gesprek. Maar dat gold ook voor allerlei vormen van misbruik, die hier tot ca dertig jaar geleden schering en inslag waren. Horen, zien en zwijgen, helaas.
    Enfin, we zien wel wat er op ons afkomt de komende dagen.

In reactie op: potentieel geschil met onze (Franse) buren #190440
     Noë
    Sleutelbeheerder

Dit lijkt een klassiek geval voor een eerste jaars college rechten -). De kadastrale tekening is van groot belang, let echter goed op of de grenzen van de kaart herkenbaar zijn op het terrein. De piketpaaltjes, bornes, zijn vaak niet aanwezig of verloren gegaan.
    Succes

In reactie op: Uitgenodigd voor diner #194952
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik herken helemaal de beschrijving van de avond. Maar er resten twee vragen: ( uit nieuwsgierigheid) wat hebt u aangeboden ? En werd er over de politiek gesproken ? In alle boeken lees je dat het een verboden onderwerp is; ik maak meestal aan hetbeind van het diner zeer emotionele discussies mee. Bijna genant voor de gastheer en of vrouw….

In reactie op: Vlaggenprotocol Frankrijk #190447
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik heb in het verleden ook de domme fout gemaakt een feestelijk evenement bij mij thuis tot een nutteloze discussie over vlagvertoon om te toveren. Twee grote banners op de gevel, de franse en de nederlandse vlag, die m.i. een feestelijke entree maakten, deden mijn franse vrienden bijna verstijven. Heb ze daags na het feest snel van de gevel gehaald en daarna nooit meer gebruikt.
    Fransen gaan soms raar om met hun symbolen; was het niet mevrouw Royal, die in 2007 een lans brak voor de franse vlag en het volkslied, ook al om de (onterechte) claim van het FN te ontzenuwen? Actie overigens helemaal mislukt.
    Mocht u willen vlaggen of wimpelen, dan raad ik aan het met iets volkomen neutraals te doen, zoals bijv een wimpel van die sympathieke trein. Rare jongens, die Fransen -))

In reactie op: Onderste dakbalk iets omhoog? #200660
     Noë
    Sleutelbeheerder

Adrienne,

het probleem zijn de schoren van de nokgording die bij jou wel maar in de NRC-foto niet aanwezig zijn. Ik denk dat de verbouwer, als je hem de foto laat zien, de sterkte van de nokgording (la panne faîtière) moet onderzoeken en ook moet kijken of er zonder deze schoren voldoende diagonaalstijfheid in de kapconstructie zit.

In reactie op: Uitgenodigd voor diner #194954
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 7/01/2013 19:22
    mandje met wat typisch Nederlandse dingen mee: … … jenever in een stenen kruik, Beerenburg, …. Succes gegarandeerd. Steven

Coebergh deed het bijzonder goed bij onze buurvrouw.

In reactie op: Uitgenodigd voor diner #194947
     Noë
    Sleutelbeheerder

Mooi dat het zo goed gegaan is. Tip voor een volgende keer: neem een mandje met wat typisch Nederlandse dingen mee: stroopwafels, stroopkoeken, mergpijpen, advocaat, jenever in een stenen kruik, Beerenburg, oudhollandse mosterd, Groningse droge worst, wijnzuurkool….. Succes gegarandeerd.

Steven

Noë
    Sleutelbeheerder

Vergeet niet dat de miljoenen Franse ambtenaren en gelijkgestelden (onderwijs, gezondheidszorg, EDF RATP, SNCF etc.) potentiële stemmers zijn die traditioneel links stemmen in meerderheid. Met de smalle marges in de politiek durft de PS nauwelijks te snijden in het aantal ambtenaren. Deze ambtenaren hebben ook weinig belang bij efficiëntie-verhogende maatregelen want dat kost banen.
    Het zal nog wel even tobben blijven, vrees ik. 🙁

Steven

In reactie op: Uitgenodigd voor diner #194955
     Noë
    Sleutelbeheerder

Gewoon om het te delen voor een ieder die het leuk vindt een kort verslag van mijn eerste diner bij fransen thuis!

Uitgenodigd tussen 19.00u en 19.30u ik was er om 19.20u, leek me een mooie tijd! De salontafel stond vol met sterke drank en de zeer grote televisie stond aan, om 20.00u kwamen de andere buren, en begon het aperitief met heel veel kleine (heerlijke) hapjes. Terwijl ik mijn best deed om de gesprekken te volgen werd het langzaamaan steeds kouder, de houtkachel ging uit. Gelukkig mochten we om 22.00u naar de eetkamer een prachtig gedekte tafel en de brandende houtkachel! Als eerste een lauwe heerlijke vissoep, waarvan tot mijn grote verbazing regelmatig werd gevraagd of hij niet te warm was, een heerlijke witte wijn maakte dit compleet. Vervolgens Foie gras in dikke plaakken met rauwe ham en heel veel kleine rondjes brood in diverse soorten uiteraard met een rode wijn. Rond 23.00u kwam de kip, sperciebonen, marons, cepes en stokbrood, uiteraard met een andere rode wijn! Mijn Frans werd steeds beter en ik heb zelfs een grappig verhaal over mijn kip die eennhaan bleek verteld ;-). Vervolgens chocolademouse, kaas en salade! Het was 00.30u toen de koffie kwam….. Mijn buurvrouw werd steeds joliger en flirte zelfs met mijn hooiboer! Haar dochter lachte hard om zijn grapjes, normaal is het een stil teruggetrokken jonge vrouw.
    Langzaam ging ook hier de kachel uit, om 01.00u ben ik in een zeer mistige Limousine via het bospad naar huis gegaan. Doodmoe, ijskoud, propvol en dolgelukkig! Leve mijn nieuwe leven in Frankrijk.
    Adrienne

In reactie op: Vlaggenprotocol Frankrijk #190448
     Noë
    Sleutelbeheerder

In tegenstelling tot andere landen, m.n. De USA, wordt vlagvertoon in Frankrijk als extreem nationalistisch gezien. Je wordt al gauw in de nationalistische (lees: FN) hoek gezet.
    Wil je het toch doen, een rijtje niet al te grote vlaggen met die van NL, EU, F en waarom niet Catalaans en Brabants. Dat lijkt me wel kunnen.

Steven

In reactie op: Onderste dakbalk iets omhoog? #200655
     Noë
    Sleutelbeheerder

Christian,

Dit is DE oplossing, super dat je dit laat zien, donderdag komt de verbouwer, ga met hem overleggen en ook de verbindingen zoeken. Grote dank.
    Adrienne

In reactie op: potentieel geschil met onze (Franse) buren #190433
     Noë
    Sleutelbeheerder

@ Wim: Die laatste is een heel fijne insteekformulering, dankjewel!

De clôture zou idd zijn om de hond binnen te houden, maar beschrijft tegelijk de grens (of overschrijdt hem in dit geval) tussen de percelen.

@ Christian: of hij hem wel of niet zelf heeft gezet (en in beton gestort): geen idee, maar juist daarom kan ik het mooi in het midden houden en niet naar hem maar naar evt werklui wijzen, merci.

En de kadastrale tekening tevoorschijn halen. Oké, jullie allemaal heel erg bedankt, hier zijn we al een eind mee geholpen!
    gr,
    Ine

In reactie op: Vlaggenprotocol Frankrijk #190449
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Wim Bavelaar op 7/01/2013 12:42
    Wat is de ratio van het voorgenomen vlagvertoon?

Wim

Uitstraling, vriendelijkheid… wij wonen vlakbij Fort Liberia wat onder het Unesco erfgoed valt. Vanuit het fort is ons huis en tuin ook goed te zien. Het leek ons juist leuk om i.p.v een reclamevlag van onze B&B juist te kiezen voor een vlag van het land of juist voor de Catalaanse vlag. Ook “le petit train jaune” is bij ons “om de hoek” wat ook zo’n 600.000 reizigers per jaar trekt. Daarbij zijn er ook volop (naam)feestdagen waarbij een vlag ons gepast lijkt. Mijn vraag is of u/jullie weten hoe de Fransen daar tegenover staan.
    Bestaat er in Frankrijk ook zoiets als een “welkoms wimpel”?

56o2j-fr-train-jaune.jpg

In reactie op: potentieel geschil met onze (Franse) buren #190436
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik zou er ook rekening mee houden dat het een Franse gewoonte is nooit een fout toe te geven.
    Hoe zou het zijn met de man een gesprek daarover te beginnen of de werklui wel goed op de erfgrens gelet hebben, dus de fout naar de werklui schuiven zodat zijn blazoen er niet door besmet wordt.
    Zoals ik de Fransen ken zou de man dan eerder geneigd zijn iets te veranderen; hij wil misschien zijn fout herstellen maar kan dan nog steeds zeggen dat hem niets te verwijten viel.
    Maar ja, als het om palen met betonnen funderingen gaat ,en hij de loco-burgemeester is – twee verzwarende factoren.

In reactie op: potentieel geschil met onze (Franse) buren #190441
     Noë
    Sleutelbeheerder

Beste MidiPyr,

Dank voor je snelle reactie! Uit reacties op een eerdere post hier (over een afscheiding die men zelf wilde plaatsen) heb ik opgemaakt dat een erfafscheiding in de vorm van bomen en struiken onder de 2 meter hoogte op 50 centimeter afstand van de erfgrens moet staan, en dat eventuele hekwerken sowieso op de eigen grond moeten blijven.

Onze buurman is de loco-burgemeester van het dorpje (mogelijk complicerende factor :-)). Nee, kijven of keffen is wel het laatste wat we willen, en wat je zegt ‘hopen dat we het over onze kant laten gaan’, klinkt erg plausibel.

30 berichten aan het bekijken - 13,501 tot 13,530 (van in totaal 13,670)

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?