Vlaggenprotocol Frankrijk

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #190442
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik woon nu sinds bijna 4 jaar in het zuiden van Frankrijk in het prachtige dorpje Villefranche de Conflent. Nu is mijn vraag het volgende.
    Ik wil een vlag in onze tuin zetten maar ben een beetje in tweestrijd met wat kan en niet. Stoot ik de Franse voor het hoofd door een Franse of Catalaanse vlag te hijsen? ik ben in hun ogen tenslotte een buitenlander. Om er nu een brabantse welkoms wimpel neer te hangen is ook weer zoiets.
    Kent iemand het Franse vlaggenprotocol toevallig.

    Groetjes

    #190444
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Wat is de ratio van het voorgenomen vlagvertoon?

    Wim

    #190449
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Wim Bavelaar op 7/01/2013 12:42
    Wat is de ratio van het voorgenomen vlagvertoon?

    Wim

    Uitstraling, vriendelijkheid… wij wonen vlakbij Fort Liberia wat onder het Unesco erfgoed valt. Vanuit het fort is ons huis en tuin ook goed te zien. Het leek ons juist leuk om i.p.v een reclamevlag van onze B&B juist te kiezen voor een vlag van het land of juist voor de Catalaanse vlag. Ook “le petit train jaune” is bij ons “om de hoek” wat ook zo’n 600.000 reizigers per jaar trekt. Daarbij zijn er ook volop (naam)feestdagen waarbij een vlag ons gepast lijkt. Mijn vraag is of u/jullie weten hoe de Fransen daar tegenover staan.
    Bestaat er in Frankrijk ook zoiets als een “welkoms wimpel”?

    56o2j-fr-train-jaune.jpg

    #190448
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In tegenstelling tot andere landen, m.n. De USA, wordt vlagvertoon in Frankrijk als extreem nationalistisch gezien. Je wordt al gauw in de nationalistische (lees: FN) hoek gezet.
    Wil je het toch doen, een rijtje niet al te grote vlaggen met die van NL, EU, F en waarom niet Catalaans en Brabants. Dat lijkt me wel kunnen.

    Steven

    #190447
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb in het verleden ook de domme fout gemaakt een feestelijk evenement bij mij thuis tot een nutteloze discussie over vlagvertoon om te toveren. Twee grote banners op de gevel, de franse en de nederlandse vlag, die m.i. een feestelijke entree maakten, deden mijn franse vrienden bijna verstijven. Heb ze daags na het feest snel van de gevel gehaald en daarna nooit meer gebruikt.
    Fransen gaan soms raar om met hun symbolen; was het niet mevrouw Royal, die in 2007 een lans brak voor de franse vlag en het volkslied, ook al om de (onterechte) claim van het FN te ontzenuwen? Actie overigens helemaal mislukt.
    Mocht u willen vlaggen of wimpelen, dan raad ik aan het met iets volkomen neutraals te doen, zoals bijv een wimpel van die sympathieke trein. Rare jongens, die Fransen -))

    #190445
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor alle tips. Ik heb de landenvlag al uit mijn hoofd gezet:-)

    #190446
     Anoniem
    Inactief

    Rare jongens die fransen, wat je zegt JP.
    Zoals iedereen weet heb ik maling aan het franse arrogante idee dat wat zij doen juist is, dus hing ik al vroeg de vlag uit, welke het ook was.
    De Nederlandse driekleur hangt er met wimpel als de Bea jarig is, de Franse elke dag.
    Natuurlijk kreeg ik het voor m’n kiezen dat ik FNer was, wat ik ook lachend over me heen liet glijden, ik heb niet eens stemrecht, man wat kan mij jouw politiek bommen!
    Tja, hoe het dan wel zat wilde in ieder geval de jufrouw van de kapsalon wel weten, want ze wilde me vragen een vlaggestok te regelen voor aan haar salon.
    Jaha, zelfs vlaggestokken zijn niet te koop in Frankrijk, dus ook die moest ik zelf maken.
    De Amerikaanse vlag werd al na dag twee gestolen, dus toog ceesie in de pen op de redactie van de krant, waar een pittig artikel ieders hartslag deed opvoeren tot boven normaal.
    “als jullie zo’n afkeer hebben aan de Amerikanen (wat ze niet onder stoelen of banken steken) waarom willen jullie die vlag dan?” het was een mooie linnen originele vlag gekregen van een gast.
    De tweede was de regenboogvlag (gayvlag) ook die was goed voor een artikel waar ik zelfs de landelijke krant mee haalde met de uitspraak “bedankt voor het stelen van mijn vlaggen, ik betaal al belasting voor jullie chômage, ik verdien geld om jullie belasting te betalen, willen jullie nog meer van me stelen?”
    Er stroomde opeens taloze mailtjes in de box van mensen die me vroegen aub de regenboogvlag weer op te hangen, een verdrietige vader schreef “jullie zijn zo open en eerlijk, die vlag is elke dag een steun voor me omdat mijn zoontje (17jr) het zo moeilijk heeft op school en gepest wordt”
    Alles werd weer gestolen, en weer toog ik naar de redactie, waar ik een artikel schreef waar de burgemeester het schaamrood van op zijn kiezen kreeg; “alle vlaggen zijn ondertussen gestolen, behalve jullie franse vlag, niemand wil dat vot hebben.
    Jullie hebben zo’n afkeer aan de vlag, dat het min of meer verboden is deze te hijsen, én te stelen.
    Jullie hebben het mooiste land van europa, de beste wijn van de wereld, de beste keuken ooit, de lekkerste regionale gerechten, de beste treinen, de mooiste stranden, de mooiste skioorden, alle klimaten in een land, en toch mogen jullie niet trots zijn op jullie land.
    Ik ben trots op mijn vaderland, ik ben ook trots op Frankrijk omdat ik er woon, en ik steek niet onder stoelen of banken dat ik van dit land houd.
    In plaats van elke dag te zeiken over van alles en nog wat en te staken als er iets is wat niet deugd hang ik liever de vlag en steek ik mijn handen en de vlag uit.”
    Ik veranderde van strategie, de aan de muur geschroefde masten van anderhalve meter werden vervangen door driemeter alluminium masten op de muur, en daar wapperden ze weer, de regenboog, de euro, de franse, de nl, de duitse, de engelse, de Amerikaanse…ik hijs wat ik in huis heb.
    De gendarme controleerde opzichtelijk meer in ons dorpje, en de discussie kon niet wegblijven, wat er toch mis is met “ons” zo stelde zelfs mijn partner het.
    Steek dat volkslied in de brand en wees gewoon trots op dat je Frans bent, maar voor de zekerheid heb ik wel de tekst laten vertalen, en het klinkt erger dan je denkt.
    Ons nieuwe bedrijf brengt het product op de markt onder het logo “fierement faite en France” wat ons ook veel positieven reacties opgeleverd heeft, en de vlaggen wapperen nog steeds, zelfs bij de buren.
    Opeens vind je bretonse vlaggen (wie zijn er trots) catelaanse, peacevlaggen (regenboog op z’n kop) en vlaggen van de charente maritime (twee zeemeeuwen)
    @alombredufort, vlag gerust, kijk wat er in jouw omgeving wordt gehesen en doe daar gerust aan mee.
    Je kunt ook internationale vlaggen ophangen, wat je maar wilt.
    Zolang je laat zien dat het voor jouw etablissement is, moeten ze het maar begrijpen, of ze dat nu leuk vinden of niet.
    Jij bent niet Frans, als ze commentaar hebben zeg je gewoon “man, ik mag niet eens stemmen”.

    Zelfs de boten varen zonder vlaggen, schande schande schande!

    #190443
     Noë
    Sleutelbeheerder

    U heeft u geweldig weten te verwoorden, klasse! Ik ga eens kijken welke vlag het uiteindelijk gaat worden die onze antieke brabantse mast mag gaan sieren:-)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?