Noë

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 12,541 tot 12,570 (van in totaal 13,670)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder

@ Mireille Bosscher

Uw opvatting geldt indien vraagstelster binnenlands belastingplichtige is (dus in Nederland woont).
    Indien ze buitenlands belastingplichtige is (neem aan: in Frankrijk woont en Nederlands inkomen heeft), en niet kiest voor binnenlandse belastingplicht, zal zowel de woning als de (liquide blijvende) netto-opbrengst voor de Nederlandse fiscus buiten box 3 vallen op grond van het belastingverdrag met Frankrijk.

Indien ze als buitenlands belastingplichtige van Nederland kiest voor binnenlandse belastingplicht geldt jegens de Nederlandse fiscus dat eerst de woning (op 1 januari van het desbetreffende kalenderjaar als op die datum de woning in eigendom is) naar de dan geldende marktwaarde in de heffing wordt betrokken en dat vervolgens vrijgesteld wordt van Nederlandse heffing op grond van het belastingverdrag. Hetzelfde geldt voor een schuld die op de woning rust. De netto-opbrengst van de woning gaat eveneens naar het box 3 vermogen en dat komt dan ook in de Nederlandse belastingheffing in het navolgende kalenderjaar tot uitdrukking, maar wordt , als het liquide vermogen blijft, eveneens vrijgesteld van Nederlandse heffing krachtens het belastingverdrag. Met netto-opbrengst is door mij bedoeld: de verkoopprijs minus verkoopkosten minus de afgeloste hypotheek minus aan de Franse fiscus betaalde belasting over de (meer)waarde van de woning.
    Onder bepaalde omstandigheden kan het geheel (aan vermogen en de samenstelling daarvan) de mate van vrijstelling door Nederland van het heffingsvrije vermogen in box 3 overigens wel beinvloeden, waardoor het volle profijt daarvan al dan niet behaald wordt.

Indien ze wonend in Frankrijk geen inkomen vanuit Nederland heeft is haar vraag niet terzake.

Noë
    Sleutelbeheerder

Ik kan mij zo voorstellen dat de vragensteller doelt op de hoogte van het box 3 vermogen voor de IB.
    Kennelijk is bij de aangifte niet uitgegaan van de hogere waarde.
    Men dient weliswaar de Franse woning in de aangifte te betrekken maar mag deze ook direct weer aftrekken.
    Na verkoop speelt dit uiteraard geen rol meer.
    De opbrengst uit verkoop dient vervolgens opgegeven te worden in box 3.

Mireille Bosscher

In reactie op: Vernis of lak stenen open haard #199039
     Noë
    Sleutelbeheerder

Steven,

misschien heb je iets aan mijn ervaringen.
    Ik dacht eerst dat de vuurvaste stenen, waarvan sommige toch door het brandproces een sterk afwijkende kleur hadden, door het stoken een gelijkmatige donkere aanslag zouden krijgen.
    13884667ah.jpg
    Niet dus.
    Daarom heb ik de stenen aan de zijkanten na een jaar met vuurvaste mortel afgesmeerd, netzo als ik dat bij de achterkant al gedaan had omdat ik daar verschillende oude en nieuwe stenen gebruikt had en waarvan het grootste gedeelte toch door de plaque de cheminée afgedekt wordt.
    Voor de basisplaat had ik genoeg stenen die op elkaar lijken.
    Ik heb overigens de basisplaat en de dikke zijwanden geplaatst om de vuuropening aan de schoonsteendiameter aan te passen (advies van de ramoneur). Op de foto boven is nog niet het scherm aangebracht dat ook ter verkleining van de frontopening dient.
    13884784kg.jpg

In reactie op: buitenmuur werkplaats stucen. #199047
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour Cees,

Quote:
    Quote uit Chambres dHotes Les Vieilles Tantes op 25/03/2013 09:26
    Ik heb dat vroeger eens gedaan met cement maar dat was dus niet goed.

Naar mijn mening is dat dus wél goed. Parpaings zijn van beton en die werk je dus af met cement. Kalk is optioneel, en dan nog uitsluitend voor de afwerklaag.

Men adviseert alom om parpaings in 2 lagen af te werken, en ik ben het daar mee eens. Het is wel meer werk, maar het eindresultaat is veel beter. Als je in 1 laag werkt ziet het er leuk uit als het droog weer is, maar bij mist of regen zie je al heel snel de voegen van de parpaings door de afwerklaag heen schemeren. Ik vind dat géén gezicht.

De eerste laag doe je gewoon met een vette cementmortel, dus veel cement en weinig zand, ik gebruik meestal half om half, maar sommigen gebruiken zelfs pure cement. Maak de mortel niet te droog, het moet smeerbaar zijn.
    Maak de muur nat en smijt de mortel er met de spaan tegenaan zodat het kletst, en smeer daarna uit. De bedoeling is dat de porien en voegen van de parpaings zo goed mogelijk met mortel worden gevuld. Ik leg altijd een plank aan de voet van de muur want er valt altijd wat naar beneden en dat kan ik dan weer hergebruiken.
    Daarna met de kam eroverheen zodat een ruw oppervlak ontstaat waarop de afwerklaag kan hechten. Laat een paar dagen drogen en controleer eventueel of je de voegen van de parpaings écht niet meer ziet als de muur nat is (desnoods natspuiten) en weer droogt. Het oppervlak moet er homogeen ruw uitzien.

Voor de afwerklaag kun je gebruiken wat je wilt. Ikzelf gebruik op parpaings liefst witte cement met witzand in mengsel 350 kg per m3 en eventueel wat kleurstof erbij. In plaats van witte cement kun je ook chaux NHL-Z nemen (hydraulische kalk met witte cement toegevoegd) zoals Tradifarge, dat werkt wat soepeler.
    Je maakt op deze manier met een zak van 6 a 8 euro en wat zand zo´n 100 liter mortel. Ik gebruik nooit kant-en-klaar want ik vind dat te duur.
    De afwerklaag kun je opbrengen met een spaan, met zo´n machientje of met een professionele spuit met compressor. Met die dingen heb ik geen ervaring, ik werk gewoon met de spaan. Maar dat is persoonlijk.

Ik ging dit voor het eerst doen toen ik een kippenschuurtje bouwde. Om te oefenen heb ik toen eerst de muren aan de binnenkant gestuukt. Toen de kippen geen klachten hadden ben ik aan de buitenkant aan het werk gegaan. En het ziet er nog steeds aardig uit.

Enige puntje, als er eens een Fransmensch in mijn kippenschuur komt en ziet dat de muren aan de binnenkant gestuukt zijn, valt die onveranderlijk in een stuip van het lachen. Ik zeg dan maar dat dit in NL de gewoonte is.
    😀

Succes met de klus!

Salutations, Jos

In reactie op: Vernis of lak stenen open haard #199040
     Noë
    Sleutelbeheerder

Na alle aangedragen mogelijkheden is er nu dus duidelijkheid, dat is mooi. Vervelend dat het glazuur is, er is dus geen reparatie mogelijk.
    Ik zelf zou in de nieuwe situtie zeker geen geglazuurde steen meer toepassen. CdHLVT geeft aan waarom: barstend glazuur met stukjes die rondspingen. Functioneel ongeschikt dus.

Steven, je zit bij eventuele vervangign niet helemaal vast aan die “saaie” oranje-rode steen. Zoek eens rond op de termen “brique” en “”refractaire”. er zal niet echt een wereld voor je open gaan, maar er zijn wel wát variaties.

Succes,
    Wilm

In reactie op: Schenkingen aan kinderen #202128
     Noë
    Sleutelbeheerder

Je kunt in Frankrijk als ouder inderdaad eens per 15 jaar een bedrag ter grootte van 100.000 euro belastingvrij aan een kind schenken, de vrijstelling geldt per ouder per kind.
    Let wel, indien je niet langer dan 10 jaar uit Nederland bent vertrokken, zal er in Nederland schenkingsrecht verschuldigd zijn.
    Een Franse notaris zal naar alle waarschijnlijkheid enkel kijken naar de fiscale consequenties in Frankrijk..

Mireille Bosscher

In reactie op: Vernis of lak stenen open haard #199031
     Noë
    Sleutelbeheerder

Wilm, het is glazuur. Er springen stukjes af als ik er met een hamertje op tik.

Er is dus in principe geen oplossing. Ikzelf zit er niet mee, maar echtgenote vindt het niet mooi;-(

Ik denk te weten waar de stenen vandaan komen (er is een Briqueterie in Coullons) maar om ze er nu uit te slijpen en er nieuwe in te leggen….

Steven

In reactie op: energie label woning #192675
     Noë
    Sleutelbeheerder

Het DPE-rapport bestaat standaard uit 4 onderdelen:
    – het jaarlijkse energieverbruik;
    – positionering en energieverbuik / m2 / jaar en uitstoot van briekasgassen;
    – beschrijving van “sleutelinformatie”: samenstelling van de (schil van de) woning;
    – voorstellen tot vermindering van het energieverbruik.

Er zijn binnen de DPE twee manieren toegestaan voor het gestandaardiseerd “schatten” van het jaarlijkse energieverbruik (eerste onderdeel rapport).
    – de ene is “methode #CL”, waarbij een aantqal waarden wordt ingevoerd: (voor woonhuizen met individuele verwarming, ongeacht het bouwjaar, rekening houdend met de thermische kenmerken van het gebouw (klimaatzone, isolatie, beglazing …) en het type geïnstalleerde verwarming en ventilatie
    – de tweede is aan de hand van de energierekening van de laatste drie jaar. Toegestaan voor huisvesting van vóór 1948, collectief verwarmd appartementen, commerciële gebouwen. Deze facturen moeten het daadwerkelijke verbruik aantonen en niet uitsluitend een jaarlijks tarief o.d..

Hier zie je waarom staat aangegeven dat je huis van vóór 1948 is. Da’s namelijk lekker snel een rapport opstellen.

Wilm

In reactie op: varkenskoppen #189509
     Noë
    Sleutelbeheerder

Beste Frans,

Heb even wat gegoogled op fromage de tete, bv een recept gevonden bij Journal des Femmes. Ik weet dat op de Ned. site Smulweb een recept is voor zult. Het is nogal wat werk, maar zelfgemaakt is nog steeds veel lekkerder. Eet smakelijk!
    groet, Henny

In reactie op: Vernis of lak stenen open haard #199041
     Noë
    Sleutelbeheerder

Glazuur herkennen moet in dit geval heel makkelijk zijn!! Het zal dan craquelé zijn (haarscheurtjes) en bij afgesprongen randen voelt het scherp aan. Eenvoudiger kan het niet.
    Nog een methode: met een puntig voorwerp even een tikje erop. Bij glazuur springen de splinters glazuur eraf omdat het glashard is, andere “ingesmeerde” middelen hebben dit gedrag niet.

Maar ik geloof nog steeds niet in glazuur. Wie past er nou glazuur toe bij een open haard?!

Geen reparatiemethode voor glazuur? Helemaal eens met Christian. Maar ik zou ook geen hittebestendige geglazuurde steen ter vervanging weten.

Steven, kun je kijken of het glazuur is?

Wilm

In reactie op: offerte voor schotel hoog #186761
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bonsoir Jako,

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik zie in de offerte van Wilm geen duidelijke specificatie van de schotel. Uit de omschrijving, prijs en losse support voor de LNB´s meen ik te kunnen afleiden dat het om een Visiosat SMC-100 zal gaan en dus geen Bisat. Maar dat is een beetje conjecture van mijn kant.

Voor de duidelijkheid, mijn eigen installatie is gebaseerd op deze set met een SMC-100. Dus met enkelvoudige LNB´s. Deze schotel is 103 cm verticaal en de arm is behoorlijk robuust. Tot nu toe heb ik geen ontvangstproblemen met de Astra 28, zelfs op de nieuwe transponders zoals aangegeven in eerdere posts van Ben en jou. Ik hoop derhalve dat deze schotel ook 4 LNB´s aankan zonder mechanische overbelasting, ook al omdat er geen hele bossen kabel gedragen hoeven worden. Omdat de support niet is voorbereid op 4 LNB´s zal ik een beetje moeten bricoleren. Dat ga ik binnenkort proberen. Ik laat nog weten hoe dat afloopt.

De set die ik voor mijn kennissen heb gerealiseerd (en waarvoor ik de prijzen in mijn bovenstaande post noem) op basis van de Visiosat Bisat G3 werkt tot op heden naar tevredenheid, maar daar heb ik nog niet in detail naar de nieuwe transponders gekeken. Als er nieuws te melden valt laat ik dat weten.

Salutations, Jos

In reactie op: offerte voor schotel hoog #186750
     Noë
    Sleutelbeheerder

@ Jos, Ik kan de specificaties voor de belasting van de schotelarm niet vinden, maar ik kan me voorstellen dat het gewicht van 4 Quad lnb’s met bijbehorende kabels te veel van het goede is voor deze schotel.( (kracht=arm X last etc.)

Let op dat voor Astra 28 de ontvangstcondities (lokaal veel) slechter worden door ingebruikname van de nieuwe generatie satellieten zoals ook geconstateerd is door Ben hier . Het is de vraag of deze schotel dan nog volstaat.

In de offerte is relatief dure 4-in-1 coax kabel opgenomen om tegemoet te komen aan de wens van ‘weinig kabel’. Uiteraard zijn 12 afzonderlijke kabels goedkoper dan het gebruik van 3 keer 4-in-1 kabels.

In reactie op: Vernis of lak stenen open haard #199032
     Noë
    Sleutelbeheerder

Zier er uit als verglaast glazuur. Ik zou me er -na de lenteschoonmaak- niet druk over maken. Een openhaard die je gebruikt is toch een gebruiksvoorwerp?, daar horen dit soort dingen bij.

In reactie op: Vernis of lak stenen open haard #199042
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien kun je na grondig reinigen de stenen behandelen met waterglas in een plantenspuit.
    Ik kan niet vinden hoe vuurbestendig waterglas is, maar het wordt als brandvertragend middel op hout gebruikt.

janv

In reactie op: schimmel op balken na insmeren met Xylophene #198941
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ook nog even een stukje hout uit de balk gestoken. Bijna niet te doen, het hout was daar knetterhard. Het is eiken, er is totaal geen verkleuring van het hout te zien. Het middel lijkt alleen aan de oppervlakte te zitten. Hoe dat dan zit met de beloofde 8 cm penetratie in het hout is mij dan een raadsel.

Wim3

In reactie op: Vernis of lak stenen open haard #199034
     Noë
    Sleutelbeheerder

Voor mij lijkt het op glazuur.
    Daar waar de grootste hitte is kan het volgende gebeuren:
    glazuur krijgt scheuren (craquelé) en springt gedeeltelijk af,
    of er zet zich alle mogelijke onraad in de scheuren vast.
    Reparatiemethodes weet ik niet; ik heb onze openhaard afgebroken en met nieuwe niet geglazuurde vuurvaste stenen weer opgemetseld.
    Daarbij kwam ik een verrassing tegen:
    13871168wd.jpg
    Men had de open haard gewoon voor een inbouwkastje gezet!
    En dat was het resultaat:
    13871231ss.jpg

In reactie op: offerte voor schotel hoog #186751
     Noë
    Sleutelbeheerder

Jos ,ik ga er vanavond naar kijken, maar zeker bedankt.
    Wilm

In reactie op: Vernis of lak stenen open haard #199033
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik denk persoonlijk meer dat er een engobe is toegepast!

In reactie op: offerte voor schotel hoog #186765
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour Wilm,

Zelf heb ik de schotel die (vermoed ik) ook in jouw offerte staat, een Visiosat SMC-100 met speciale rail met LNB posities voor Astra 19, Astra 28 en Hotbird 13. De Hotbird 13 gebruik ik bijna niet, ik ga binnenkort een extra LNB op de rail zetten voor Astra 23.

Ik heb voor kennissen van mij een Visiosat G3C installatie gerealiseerd voor de 3 Astra satellieten. Dit is een installatie zoals Jako die ook omschrijft, met hier en daar wat ander materiaal. Zie het overzicht in de onderstaande tekening.

Ik gebruik nog uitsluitend SPAUN schakelaars na zeer teleurstellende ervaringen met andere (goedkopere) merken.

Het kostenplaatje voor die installatie in juni 2012 bij een FR internetshop was als volgt:

Code:
    ARTICLE PRIX UNIT QTE PRIX TOTAL
    Parabole Visiosat BISAT G3 C sans LNB
    Rouge-brique – VISIOSAT 112.00 € 1 112.00 €
    Commutateur Diseqc SPAUN SAR 411 F
    + boitier étanche WSG – SPAUN 35.90 € 4 143.60 €
    LNB ALP QUAD – ALP 44.00 € 3 132.00 €
    Connecteur F à visser pour câble
    de 6.8 à 7.5mm . – ELBAC CABLE 0.59 € 30 17.70 €
    Câble coaxial 15PRTC PH p ml 0.78 € 20 15.60 €

SOUS-TOTAL 420.90 €
    Estimation des frais d’envoi 13.50 €
    TOTAL 434.40 €

Beide installaties werken naar wens in het zuid-westen (Gers 32).

Ik hoop dat dit je een beetje helpt. Als je het adres van de FR webwinkel wilt mail me dan even privé, Wim ziet als een havik toe op mogelijke reclame-uitingen.

Salutations, Jos

61x4s-NicoSat.jpg

In reactie op: Vernis of lak stenen open haard #199043
     Noë
    Sleutelbeheerder

Cees, de open haard is gebouwd in 1971 door de vorige eigenaar. De “plaque” die je op de achtergrond ziet is door hem ook gemaakt, hij was beeldend kunstenaar en heeft hem zelf gegoten. Was ook jager dus ik sluit niet uit dat er een sanglier in is gebraden ;-).
    Maar nee, geen vet. De stenen zijn gevernist of geglazuurd, wellicht zo gekocht.

Steven

In reactie op: Vernis of lak stenen open haard #199036
     Noë
    Sleutelbeheerder

lijnolie bij een open haard?

In reactie op: Recht op water #191517
     Noë
    Sleutelbeheerder

En als er binnen de bebouwde kom een fontein is met drinkwater (zéér waarschijnlijk) mag je het daar gewoon halen, daarmee is aan de wet voldaan.

In reactie op: Beton storten #200429
     Noë
    Sleutelbeheerder
    In reactie op: offerte voor schotel hoog #186752
     Noë
    Sleutelbeheerder

Jako, erg bedankt voor je uitgebreide, verhelderende antwoord!
    Er is niet gesproken over uitbreiding, maar aan de andere kant is het ook zo dat dit wellicht toch een keer kan gaan spelen. Goed dat je dit aanstipt. Wij zullen bij onszelf te rade gaan of we een kleine 250 – 300 extra investeren met het oog op “de toekomst”, of nu voorzichting doen met het risico dat t.z.t. alsnog het volle pond moet worden betaald.

De huidige schotel zit ook aan de schoorsteen en valt goed weg. Bovendien hebben we nogal wat hoge bomen vlak naast het huis.

Allebei bedankt in ieder geval voor de reactie.
    Groet,
    Wilm

In reactie op: schimmel op balken na insmeren met Xylophene #198960
     Noë
    Sleutelbeheerder

Mijn ervaring met schimmel op balken. De balken in de woonkamer van mijn oude huis zijn heel donker bruin waarschijnlijk als gevolg van rook van het open vuur. Ik heb ze behandeld met vloeibare xylophène waar nodig, en daarna ter verfraaiing met lijnzaadolie (huile de lin). Die olie zat er misschien een beetje dik op, want na enige tijd afwezigheid zat er op veel plekken schimmel op de balken (maar geen verontrustende dikke laag). Ik heb die schimmel er gewoon met een borstel afgeveegd, en is nooit meer terug gekomen. Het betreffende vertrek is niet vochtig, maar net als in de ijskast kunnen schimmels kennelijk ook in droge omgeving gedijen.

Maxandr

In reactie op: Recht op water #191519
     Noë
    Sleutelbeheerder

Kijk eens naar de procedure en mogelijkheden om een put te slaan of een bron te zoeken. Als je in een van de cirkels van een National Parc zit heb je te maken met tal van voorschriften, maar dat wist je waarschijnlijk al voor de aankoop van de grond. –> rubriek nutsbedrijven.

In reactie op: offerte voor schotel hoog #186753
     Noë
    Sleutelbeheerder

waarom een schotel op dak aan de schoorsteen?
    waarom zo’n moeilijke plek?
    neem een mat zwarte schotel en kijk of je hem laag +/- 2m kan plaatsen met vrij zicht kun je er altijd zelf bij.
    De prijzen in de offerte zijn redelijk.

In reactie op: offerte voor schotel hoog #186754
     Noë
    Sleutelbeheerder

De offerte lijkt vooral gebaseerd op de wens om 3 satellieten te ontvangen op meerdere locaties met zo min mogelijk kabel ongeacht de prijs. Het aanbod wijkt af van de standaard consumenten oplossing, in Nederland heet dit een GSO installatie. GSO=Gereed voor SatellietOntvangst. Een dergelijke installatie is bedoeld om een (groot) aantal locaties te kunnen voorzien van satellietsignaal, terwijl maar 1 schotel wordt gebruikt. De algemene toepassing is een flatgebouw met 1 schotel onzichtbaar op het dak en een aansluiting naar elke woning ter voorkoming van ‘schotelschimmel’.

Door gebruik van Quattro LNB ’s en een 17/6 switch kun je 6 tuners aansluiten of 3 tuners met dubbele aansluiting. Let op dat een quattro lnb niet hetzelfde is als een quad lnb.

De gehanteerde prijs voor de lnb’s is aan de hoge kant. Hoewel merk en type ontbreken kosten quattro lnb’s tussen 20 en 50 euro. De prijs voor de 17/6 switch lijkt daarentegen niet hoog. De rest van de offerte ziet er ook niet vreemd uit.

De offerte valt vooral duur uit door de gekozen oplossing (GSO) en daardoor het benodigde materiaal, wellicht is er gesproken over een mogelijk toekomstige uitbreiding naar 6 ontvangers/locaties?

Het kan een stuk goedkoper, maar dan kost uitbreiding relatief veel geld. In deze offerte kun je 6 tuners aansluiten zonder extra investering, hooguit een extra kabel leggen.

Let op dat Astra2 ontbreekt in de offerte, dit is een visiosat G3B, terwijl een G4B inclusief Astra2 ook bestaat. Zit u wellicht ver zuidelijk?
    Edit: In noorden van de Lot is in ieder geval ontvangst mogelijk, maar wellicht is deze schotel niet groot genoeg.

Als je kiest voor een ‘gewone’ consumentenoplossing:
    3 stuks Inverto black ultra quad lnb : 3 x €30= €90
    3 diseqc switches 4/1 spaun(duur merk): 3x €36= €108
    (prijzen uit een willekeurige webshop)
    Dan kom je op ca €200 voor lnb’s en switches in plaats van €470, afgerond.

Wil je gewoon echt goedkoop, dan kan er nog veel af van de switches, die bestaan ook voor € 5,- per stuk. Uiteraard een ‘andere’ kwaliteit. Met die componenten kun je 3 tuners aansluiten. Een 4e kan nog relatief simpel worden toegevoegd. Ontstaat later toch de wens om een 5e tuner aan te sluiten, dan is ineens de investering waardeloos en wordt GSO alsnog de beste oplossing.

Noë
    Sleutelbeheerder

Dit is een onduidelijke vraagstelling. Waarom heeft u met de Nederlandse belastingdienst te maken voor deze belasting op de winst tweede woning? Bijvoorbeeld is onduidelijk of u in Nederland of Frankrijk woont. Indien u in Frankrijk woont is a priori onduidelijk wat de Nederlandse belastingdienst met uw verkoop van uw tweede woning in Frankrijk te maken zou hebben.

In reactie op: schimmel op balken na insmeren met Xylophene #198942
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ongetwijfeld kloppen de samenstelling en de commentaren.
    Bijna dagelijks zie ik veel VIBB (veiligheidsinformatiebladen, in Frankrijk FDS) langskomen ter beoordeling. Veel van schoonmaakmiddelen. St.Marc is wat dat betreft een van de simpelste schoonmaakmiddelen met weinig bijmenging van andere stoffen. Zeker geen stoffen waaraan ik mijzelf of anderen wil blootstellen.
    Heb overigens géén aandelen erin…;-)

Steven

30 berichten aan het bekijken - 12,541 tot 12,570 (van in totaal 13,670)

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?