Taalkundige eigenaardigheden.

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195026
     Anoniem
    Inactief

    In het land waar ik heel lang gewoond heb wenste je elkaar voor het weekend een vredige zaterdag toe, en enkele keren per jaar met grote feesten zei je, tot volgend jaar in de “hoofdstad”.
    In Nederland hoorde ik wel eens achter een zin; dusssss, alhoewel ik denk dat dit een dialect was.
    Hier hoor ik heel vaak Quoi achter een zin, bijvoorbeeld; “c’est comme ça qoui”.
    En hier in de regio hoor je bijvoorbeeld iedereen zeggen, ah bah oui hein? Je kunt geen normaal gesprek voeren, of gewoon even bij de bakker zeggen “wat een rot weer vandaag hé” ah bah oui he
    Eigenaardig, maar vooral dat geqoui achter een zin, waar komt het vandaan?

    #195027
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees, geen idee, maar ik heb wel eens horen verluiden, dat dat heel erg Frans van de Fransen is en in bv Wallonië totaal niet voorkomt. Zal wel iets vergelijkbaars zijn als het betere Nederlands van Vlamingen tov de Ollanders.

    Overigens, bij ons in de Limousin komt het gebruik van die extra’s aanmerkelijk minder voor. Ons bint suunig……??

    #195028
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Stoplappen zijn er overal. Hier (Loiret 45) hoor ik vooral:
    – “puis voilà” of nog erger “puis voilà quoi”
    – “eh bèn oui” (of “oui” als “ouias”)
    – “effectivement”
    – “et pourquoi? Parce que…..” (vooral bij politici, Sarko was er een ster in maar reporters van FranceInfo kunnen er ook wat van)
    – “alors” (het “dussss” van cees)
    – idem “quoi”
    Het ergste zijn techneuten, op de voet gevolgd door dokters en politici.

    Eh bèn ouais, effectivement, puis voilà, quoi?!

    Steven

    #195029
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De mooiste (en meest voorkomende)taalkundige eigenaardigheid in onze streek (Allier) is de “Franse scheet via de mond” zoals Ilja Gort deze beschreef:
    Cést un truc de ‘pwiooo’
    Daar is bijna alles mee gezegd en toch niet uitgesproken.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?