Inbouwspots ipv dcl?

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200374
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij zijn bezig met aanleg van electriciteit in onze nieuwbouw in Frankrijk.
    We gaan dus zeker een keuring nodig hebben van een Consuel.

    In die boekjes over de franse electriciteitsnormen, zie ik dat je in elke ruimte (woonkamer, keuken, slaapkamer, …) verplicht bent om zo een dcl te plaatsen. In de slaapkamer zouden wij liever inbouwspots plaatsen is dit toegelaten?
    Ook in de badkamer zouden wij graag in de inloopdouche een inbouwspot plaatsen (van die speciale die tegen water kunnen). Ook dit lijkt mij niet toegelaten in Frankrijk.?
    Kan er mij iemand, hier duidelijkheid brengen?

    #200375
     Anoniem
    Inactief

    Ik heb alles zelf gedaan dus zonder adviseur en heb me in de winkel laten informeren.
    Er zijn code’s voor de verlichting die je waar wel en waar niet mag gebruiken.
    Ik kan me niet voorstellen dat er op de verpakking een norm staat die afwijkt van de werkelijkheid, maar je weet natuurlijk nooit in deze malle wereld.
    Overigens zijn alle inbouwspots 12 volt.

    #200376
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier enige uitleg voor een 12 Volt halogeen installatie.

    PDF

    Video bij Leroy-Merlin

    En voor MONTAGE type GU10 230V

    Nog meer Video

    janv

    #200377
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nancy,
    hoewel ik het met eerdere sprekers eens ben dat zekerheid bij de Consuel een onbekend fenomeen is, heb ik na verschillende verbouwingen en keuringen het volgende.
    de DCL pas je alleen toe als er een een klein baladijn wordt toegepast met ophanghaak; voor grotere armaturen is de aansluiting direct. Inbouwspots worden ook direct aangesloten; je hebt wel pech als het armatuur extreem klein diameter heeft.
    Opmerking/ bij 12V wordt de installatie toch gevoed door 230V, als je die buiten de ruimte plaats is dat altijd beter en toegankelijk! Je zou niet de 1e zijn die iets moet afbreken omdat hij niet meer bij de verdeeldoos kan komen,
    succes, hans

    #200378
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En ter aanvulling. bepaald niet alle inbouwspots zijn 12v. Ze zijn er ook in 230v, dus zonder trafo.
    Frans

    #200379
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou niet weten waarom je in de slaapkamer geen spots zou mogen plaaten.

    In de badkamer gelden er beperkingen. Gerekend vanaf de douchekop trek je een cirkel van 1,8 mtr. Hierbinnen is “volume 1 resp. 2” van toepassing. In deze zone mag je spots aanbrengen wanneer het plafond zich hoger dan 2,25 mtr. vanaf de vloer bevindt. (is “volume 3”).
    Let op: het moet dan wel gaan om een vast plafond of een plafond dat alleen met hulpmiddelen demontabel is.
    Een zonder hulpmiddelen demontabel plafond is op zichzelf wel toegestaan, maar dan mag er geen verlichting in worden aangbracht.

    Electra voor de badkamer moet apart gezekerd worden (DDRHS 30 mA). Tevens moet dubbele isolatie worden toegepast.
    Voor transformatoren voor een 12Volts-installatie gelden voor de badkamer speciale eisen.

    Makkelijker kunnen we het niet maken …

    Succes met de klus,
    Wilm

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?