Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderHet wordt steeds erger daar bij de EDF. Het lukt al maanden niet meer via de website te betalen. Maar nu is het telefonisch ook niet meer mogelijk. Om allerlei verschillende redenen excuseren ze zich voor het ongemak en wordt de verbinding verbroken. Het engelse deel van de site zou telefoonnummers bevatten waar engels gesproken zou worden. Dit blijkt echter niet het geval. Als je de nummers belt krijg je steevast een frans gesproken menu. E-mailen lukt inmiddels ook niet meer. Als je de gegevens op een berichten formulier invult, krijg je de melding dat er nog verplichte gegevens ontbreken. Die kan je echter nergens invullen. Intussen al 2 aanmaningen gehad. Nog even en we hebben geen stroom meer….
Admin
Sleutelbeheerder@Bosbess, de methode van de Shanghai Ranking wordt steeds meer bekritiseerd, niet alleen in Frankrijk maar op Europees niveau. Zo wordt er gekeken naar het aantal Nobelprijswinnaars, publicaties in de voornamelijk engelse vakliteratuur, en nog andere criteria: http://www.lemonde.fr/education/article/2013/08/15/les-universites-americaines-regnent-toujours-sur-le-classement-de-shanghai_3461753_1473685.html
Ik ben het helemaal met je eens dat op het gebied van het taalonderwijs Frankrijk een heel grote achterstand heeft. Nu is het al vele jaren toch zo dat wanneer een student naar een Grande Ecole gaat, hij de Engelse taal moet beheersen. Ook is de uitwisseling Erasmus of Magellan zeer in trek bij de studenten en onderhevig een de Toefl of Gre toets.En @Jaap, de gemiddelde Fransman houdt het hoofd nog goed boven water hoor, alhoewel het onderhevig is aan de streek of stad waar je woont. In tegenstelling tot Nederland zijn de “onder water hypotheken” onbekend in Frankrijk, dus dat probleem is hier niet aan de orde. Dat neemt niet weg dat er ook armoede is, er iedere dag werklozen bijkomen, de rijen bij de resto’s du Coeur alsmaar groter worden.
Om een idee te krijgen van het gemiddelde salaris in Frankrijk http://www.salairemoyen.com/salaire_cadre_ouvrier_employe.phpAdmin
SleutelbeheerderQuote:Quote uit bosbess op 15/08/2013 08:11Bij het hoge cijfer voor Duitsland moet steeds worden bedacht, dat dat land zijn midden- en kleinbedrijf tegen de EU regels in indirect subsidieert door de schandelijk lage lonen in die sector aan te vullen met “familietoeslagen”.Bosbess, ik ben het ook niet eens met subsidies (die werken steeds concurrentievervalsend), maar de subsidies in D komen uit eigen belastingsopbrengsten, het gaat dus om een interne herverdeling (belasting -> subsidie), het Duitse cijfer is dus echt. Echt, maar met middelen bereikt die ik niet zou kiezen.
En over de Franse taalachterstand hadden wij het reeds in een andere discussie.
Admin
SleutelbeheerderMaar andere cijfers in Frankrijk zijn weer niet zo goed als elders in de EU. Dus…..gaat het wel echt goed?
Is je opmerking, @Bosbess, over Duitsland ook niet een vooroordelige? Een economie en haar succes is tenslotte het geheel van alle componenten en parameters. En de gemiddelde Duitser weet het hoofd toch wel beter boven water te houden dan de gemiddelde Fransmens. Of ben ik nu weer vooroordelig?Admin
SleutelbeheerderHallo. Toch even verduidelijken, want er schort wel wat aan het artikel lijkt me.
Ik weet niet of het Wim is die met het woord chipknip op de proppen komt, maar die term is hier niet van toepassing. De chipknip/proton/moneo kwam erop neer dat je je kaart in een gleuf moest steken om te betalen.
Het hierboven vermelde is de volgende evolutie waarbij je je kaart nergens meer moet instoppen, het gebeurt draadloos. Dat wordt in het Engels contactless payment geheten, en bestaat al jaren. Over het Kanaal hebben ze het al zo’n vier jaar bijvoorbeeld, dus Frankrijk loopt best achter. (en da’s ook dezelfde technologie als de metropassen e.d.)
En om Jos blij te maken, dezelfde technologie vindt nu ook langzamerhand z’n weg naar de telefoons. Bij de nieuwste generatie slimme telefoons zal je merken dat ze een ‘NFC chip’ of ‘RFID’ aan boord hebben. Welnu, da’s dezelfde technologie, en de volgende stap (binnen een aantal jaren) zal er inderdaad uit bestaan dat onze telefoons software krijgen waarmee betalingen draadloos uitgevoerd kunnen worden. Het is enkel nog wat wachten op een doorbraak van die toestellen en het vastleggen van de standaard. Duurt dus wellicht nog zo een jaartje of twee.Groet
WouterAdmin
SleutelbeheerderBonsoir,
Chipknip, Moneo, Sans Contact of whatever: achterhaalde systemen uit een in het verleden vastgeroest denkpatroon. Gaan nergens heen, voorzien in geen enkele behoefte, zijn simpelweg oplossingen op zoek naar een probleem.
Er worden nu al meer smartphones verkocht dan gewone telefoons. Over een paar jaar hebben die dingen de grote meerderheid. En dan gebruik je gewoon een simpelweg te downloaden app voor allerlei betalingen. Daar zijn helemaal geen kaarten of andere relikwieën uit het stenen tijdperk meer voor nodig.
Kortom weggegooid geld en verspilde moeite.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderBonsoir Christian,
In mijn bovenstaande uiteenzetting spreek ik met opzet over de standaard “huis tuin en keuken” kwaliteit kunststof kozijnen. Dat zijn in principe de pure PVC kozijnen die je het vaakst tegenkomt. En die kennen de door mij genoemde nadelen.
Als je verder gaat zoeken ontdek je een veelheid aan wat ik noem “hybride” kozijnen die zijn opgebouwd uit een combinatie van materialen, waaronder hout/aluminium, kunststof/hout en kunststof/aluminium, zoals bijvoorbeeld deze produkten van Finstral.
Deze hybride kozijnen kunnen natuurlijk een passende oplossing vormen, en zullen in een aantal gevallen ook een aantal nadelen van de standaard kunststof kozijnen ondervangen. Echter, tot op dit moment schrik ik nog een beetje van de prijzen. Bovendien zijn dit fabrikantspecifieke systemen met het risico van verdwijnen van “jouw” fabrikant. Last but not least ben ik nog niet in alle gevallen overtuigd van de voordelen van dergelijke systemen ten opzichte van “gewoon” hout, met name waar het gaat om repareerbaarheid.
En ja, ik heb ook een aantal Velux dakramen met een aluminium buitenafwerking op een houten kern, maar ik vind een dakraam van een andere orde bouwkundige uitdaging dan een gewoon venster of luik.
Om die redenen blijf ik persoonlijk een voorkeur houden voor de ouderwetse houten kozijnen. Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijk inzicht.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderBetalen zonder contact is ook juist nieuw toegevoegd bij de nieuwe ing bankpassen, geen idee wat ik er in Frankrijk mee kan. En, uiteraard, geeft die bankpas weer problemen met de andere contactloze betaalpas in Nederland: de OV kaart. Niet beide in dezelfde portemonnee doen, anders kun je niet in- en uitchecken…
Admin
SleutelbeheerderIets dat in Frankrijk 15 jaar eerder gebeurde: Minitel!
Voorloper van de PC en de Apple Macintosh, en voor iedereen om thuis het computeren te leren. Toen ik zo’n ding (ik denk 1979) bij een Franse collega zag dacht ik in een nieuwe wereld terecht te komen.
Ach ja, Franse voorsprong -> Franse achterstand!Behalve dat vind ik chipknip de grootste onzin. Waarom niet gewoon met je bankpas+PIN (of creditcard) betalen? Waarom iets op een rekening parkeren waar je geen grip meer op hebt (en geen rente ontvangt)? Typisch een afroom-idee van de banken. Inmiddels kan je bijna overal (tenminste in NL, D, A, CH, B, GB, F) met PIN betalen.
Dus chipknip: achterhaald!
Gelukkig hebben de Fransen gewacht tot de rage over is en doen het nu beter met hun sans contact. En Nederland moet de grootste moeite doen om van de chipknip weer af te komen.Admin
SleutelbeheerderGedegen uiteenzetting, Jos. Bedankt.
Maar bestaan er niet ook kunststof ramen met houtkern?
Tenminste de kunststoffen VELUX-ramen zijn zo opgebouwd.
(Foto die ik gemaakt heb in de VELUX showroom in De Meern)Admin
SleutelbeheerderDank Jos voor deze heel nuttige info. Ik moest nog beslissen voor een bijgebouw, maar ben nu overtuigd. Het wordt (weer) hout.
Admin
SleutelbeheerderEn gaat het hier nu niet om de mogelijkheid (sans contatct) om zonder je kaart door een apparaatje te halen te betalen? Is in NL ook heel nieuw dacht ik. Kan me vergissen natuurlijk.
Admin
Sleutelbeheerdercabagnous,
In deze draad iets weg? Bij mij niet.Admin
SleutelbeheerderIk vind het toch wel eens jammer dat als je een bepaald onderwerp volgt, het zo maar ineens weg is.
Fransien is nieuw hier, dus is het een zaak van goed opletten.Ik had willen reageren op de laatste bijdrage van Bosbess.
Ik weet niet hoe het komt maar ik dacht vanmorgen ineens aan het verhaaltje van die man die zijn encyclopedie verkocht.“Aangeboden, 20 delen Winkler Prins, nooit gebruikt, vrouw weet alles beter”.
Aan Bosbess om mij nu te vertellen dat de laatste editie van de Winkler Prins uit 24 delen bestaat.
Vrij naar Wim Sonneveld: “Het is maar een plagerijtje Mevrouw”
Groeten/ Peter (die de bijdragen van Cees steeds meer begint te missen.)
Admin
SleutelbeheerderBonjour,
Kunststof als constructiemateriaal voor ramen heeft een aantal specifieke eigenschappen waarmee in het gebruik terdege rekening moet worden gehouden. Bij de topklasse kunststof kozijnen wordt gebruik gemaakt van inwendige verstevigingen in de vorm van metaalprofielen. In de standaard “huis tuin en keuken kwaliteit” kunststof kozijnen is dat niet het geval en dat heeft zo zijn consequenties:
Allereerst is daar het verschijnsel kruip. Kunststof kozijnen moeten zeer zorgvuldig worden gemonteerd. Staan ze bijvoorbeeld onder spanning of zitten de verankeringen aan de muur té ver van scharnieren of sluitingen vandaan, dan kunnen ze langzaam maar zeker blijvend vervormen en op den duur niet meer plezierig werken. Je krijgt dan van die “kraak piep knerp” geluiden bij het openen en sluiten.
Omdat kunststof minder sterk is dan hout of metaal moeten de kozijnen dikker worden geconstrueerd. Ze maken dan al snel een wat “lompe” indruk in vergelijking met houten of metalen kozijnen. Zéker als het ramen met vakverdeling (“petits bois”) betreft. Zelfs als ze in hout-imitatie worden uitgevoerd herken je ze op een kilometer afstand. Om die reden is het ook vrijwel onmogelijk kunststof kozijnen te gebruiken als je in een “site classé” zit waar je toestemming van de Architecte de Batiments de France moet hebben.
Als je eens de pech hebt om een kunststof kozijn te beschadigen, bijvoorbeeld een raam- of deurkozijn schampt, kraakt of laat openwaaien, dan kan reparatie een serieus probleem vormen. Soms moet iemand van leverancier of fabrikant langskomen met speciale harsen en toestanden, soms kan het gewoon niet en moet het kozijn worden vervangen. Bij houten kozijnen speelt dit probleem in veel mindere mate, die zijn met enige creativiteit vrijwel altijd netjes te repareren.
In aanvulling op het bovenstaande verdient het aanbeveling niet domweg voor het allergoedkoopste kozijn te kiezen, maar terdege te kijken naar de mechanische sterkte, afwerking en kwaliteit, en de mogelijke nazorg van fabrikant of leverancier. Ik hoor positieve berichten over Tryba hoewel ik daar zelf geen ervaring mee heb.
Last but not least is er natuurlijk het esthetische aspect. Persoonlijk vind ik die standaard kunststof kozijnen hooguit acceptabel in die typisch FR nieuwbouwhuizen die ze hier in de buurt “champignon” noemen. In oude gebouwen vind ik dergelijke kozijnen ronduit afschuwelijk en mogen ze wat mij betreft verboden worden. Maar wie ben ik?
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderTja, Bosbess, dat systeem heette ook (of heet nog) Moneo. Sinds 1999 op de franse markt. http://fr.wikipedia.org/wiki/Moneo
En nog een “scoop” 😮 de carte à puce was een franse uitvinding en dateert uit 1974! De man (http://fr.wikipedia.org/wiki/Moneo)heeft een briljante ontdekking gedaan maar is er nooit rijk mee geworden…
Admin
SleutelbeheerderMag dat niet van jezelf @Dit of vanwege voorschriften? En welke voorschriften dan?
Admin
Sleutelbeheerdergeen out maar hout.
Admin
SleutelbeheerderBij ons mogen geen kunststof ramen of deuren geplaatst worden. Zelfs niet de kunststof ramen die niet van out te onderscheiden zijn.
Admin
SleutelbeheerderDe link naar de afsprakenbalie voor DigiD op Schiphol werkt niet. In het artikel op de hoofdpagina dus.
14 augustus 2013 om 10:47 In reactie op: Nee bedankt, een Franse arbeider werkt maar 3 uur per dag. #195115Admin
Sleutelbeheerder@Bosbess, graag gedaan, sommige “idées reçus” zijn zeer hardnekkig, ook onder de Fransen!
Admin
SleutelbeheerderEven (een beetje off-topic, maar het belicht de situatie):
Deze foto heb ik genomen op het erf van een bedrijf dat kunststoframen en -deuren plaatst.

Toen ik de baas van dit bedrijf op de quatorze-juillet-viering tegenkwam vertelde hij mij het volgende:
‘Deze ramen en deuren heb ik gerecupereerd uit huizen waar ik nieuwe van kunststof geplaatst heb. Die verkoop ik aan renovatiebedrijven of handelaren in oude bouwmaterialen (hij noemde ook een bekend Nederlands adres). Daaraan verdien ik meer dan aan de nieuwe ramen. Zelf doe ik niets aan hergebruik want dat past niet bij mijn uithangbord.’
Het was mij eerder ook opgevallen dat zijn mensen de oude ramen van een huis in ons dorp erg zorgvuldig verwijderden om elke beschadiging te voorkomen.Om op de originele vraag van Astrid een antwoord te geven:
Neen, ik heb er geen ervaringen mee.
Ja, ik heb een aantal vergane ramen vervangen door nieuwe dubbelbeglaasde houten ramen met goede dubbele afdichting.
Ik heb ook eens bij ramen die nog in redelijke staat waren, maar enkelglas, aan de binnenkant van de raamnis een nieuw raam geplaatst. Resultaat: authentiek uiterlijk en driedubbele beglazing. Meer info beschikbaar als dit gewenst is.Admin
SleutelbeheerderHallo Fransien,
Het is juist dat de verzekeringsmaatschappij(Crédit Agricole) mijn uren niet wilde betalen en wel precies om de reden die Christian aangeeft, namelijk dat wij amateurs er langer over doen dan de vakman. Een andere valkuil was in mijn geval het materiaal. In eerste instantie leek het te gaan om het vervangen van 30 golfplaten en een paar honderd dakpannen. Bij de reparatie bleek dat de golven van de oude (asbest)platen niet aansloten op de nieuwe platen en moest dus toch het hele dak eraf
Dus nogmaals, niet beginnen voordat je iets op papier hebt.
Sterkte en hou ons geïnformeerd/Peter.Admin
SleutelbeheerderOp Leboncoin staan meer dan 5000 fenêtre pvc te koop bij particulieren.
Waarom willen die adverteerders zo graag van hun pvc ramen af?janv
Admin
SleutelbeheerderVraag aan Peter (Cabagnous): Je schrijft dat je verzekering niet je uren wilde betalen. Betekent dat dus dat de enige mogelijkheid voor je was om het door de vaklui uit te laten voeren? Dus was het niet mogelijk om een forfaitair bedrag te krijgen (bv dat van het devis)?
Onze franse buren reageerden nuchter op mijn verzekeringsverhaal: ja hoor ze zullen je betalen. Zelfs toen ik aangaf dat ik het niet geloof.
Wordt vervolgd, zodra ik meer weet.
Admin
SleutelbeheerderMerci aan alle 3, blijft voor mij wel vreemd dat een huisarts etc. van niets weten. Wij zoeken contact met Cahors (overigens een erg mooie plaats om te bezoeken) William
Admin
SleutelbeheerderJa, ja effe volhouden mannebroeders, dan komt de ouwe misshien weer terug!
Tenminste dat hoop ik.
Wat is een forum zonder een “ouwe tante”, die soms eens lekker azijn plast.Albert
Admin
SleutelbeheerderNatuurlijk missen we Cees.
Stap over een drempeltje heen Cees en kom terug met je gewaardeerde, soms prachtige prozaïsche, soms recht voor zijn raap meningen.Het zou erg jammer zijn als ik je nominatie voor honorair ambassadeur terug zou moeten halen.
Groet/Peter.
Admin
SleutelbeheerderOh?
Admin
SleutelbeheerderOf bij de ‘protection civile’
Ingrid -
AuteurBerichten