De franse chipknip

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196449
     bosbess
    Deelnemer

    Waar gebeurde alles ook al weer 50 jaar later? Nederland, Mecklenburg, Engeland?

    Op de home-pagina het bericht dat in Frankrijk de chipknip gaat worden ingevoerd. Of, zoals mijn bank het noemt, de bankkaart voorzien van “la fonctionnalité “sans contact”. In de zoveelste ongedateerde brief die ik vorige maand van ze ontving noemen ze het een “innovation”. Het is niet een aparte kaart, maar als je bestaande bankkaart wordt vernieuwd, wordt in de nieuwe kaart automatisch de chipfunctie ingebouwd. Als je dat niet wil, dan hoef je dat niet te accepteren staat in het artikel op de home-pagina. Dat wordt door mijn bank bevestigd: je hoeft dan alleen maar twee maanden voor het verlopen van de oude kaart je “contrat carte” schriftelijk op te zeggen, “sans frais”. Dat is echt aardig van ze, nietwaar? Dat noemen ze hier vrije keuze. Het is de soort keuzemogelijkheid die Henry Ford zijn klanten bood: de Ford is in edere gewenste kleur verkrijgbaar, zolang die kleur zwart is. Maar dat was 100 jaar geleden…

    In Nederland werd de chipknip in 1996 (!) ingevoerd. Sinds april van dit jaar is hij niet meer te gebruiken in apparaten waarmee ook kan worden gepind en in 2015 wordt hij helemaal afgeschaft. Dat heeft geen invloed op het gebruik van gewone bankkaarten, want de chipknip bestaat uit een aparte kaart. Frankrijk vindt 17 jaar later opnieuw het (vierkante) wiel uit en zal ons via zogenaamde vrije keuze wel eens even dwingen om het te accepteren ook. ’t Is werkelijk zielig om dat achterhaalde gestuntel aan te zien. En het getuigt van het nationale geestelijke isolement, waartoe ze zichzelf met hun naar binnen gerichte blik veroordelen. Ze hadden alleen maar het volgende filmpje hoeven te bekijken om zichzelf een hoop moeite en kosten te besparen, hoewel ze de kosten zeker hoe dan ook toch op ons zullen verhalen:

    #196450
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja, Bosbess, dat systeem heette ook (of heet nog) Moneo. Sinds 1999 op de franse markt. http://fr.wikipedia.org/wiki/Moneo

    En nog een “scoop” 😮 de carte à puce was een franse uitvinding en dateert uit 1974! De man (http://fr.wikipedia.org/wiki/Moneo)heeft een briljante ontdekking gedaan maar is er nooit rijk mee geworden…

    #196452
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En gaat het hier nu niet om de mogelijkheid (sans contatct) om zonder je kaart door een apparaatje te halen te betalen? Is in NL ook heel nieuw dacht ik. Kan me vergissen natuurlijk.

    #196457
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Iets dat in Frankrijk 15 jaar eerder gebeurde: Minitel!
    Voorloper van de PC en de Apple Macintosh, en voor iedereen om thuis het computeren te leren. Toen ik zo’n ding (ik denk 1979) bij een Franse collega zag dacht ik in een nieuwe wereld terecht te komen.
    Ach ja, Franse voorsprong -> Franse achterstand!

    Behalve dat vind ik chipknip de grootste onzin. Waarom niet gewoon met je bankpas+PIN (of creditcard) betalen? Waarom iets op een rekening parkeren waar je geen grip meer op hebt (en geen rente ontvangt)? Typisch een afroom-idee van de banken. Inmiddels kan je bijna overal (tenminste in NL, D, A, CH, B, GB, F) met PIN betalen.
    Dus chipknip: achterhaald!
    Gelukkig hebben de Fransen gewacht tot de rage over is en doen het nu beter met hun sans contact. En Nederland moet de grootste moeite doen om van de chipknip weer af te komen.

    #196453
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Betalen zonder contact is ook juist nieuw toegevoegd bij de nieuwe ing bankpassen, geen idee wat ik er in Frankrijk mee kan. En, uiteraard, geeft die bankpas weer problemen met de andere contactloze betaalpas in Nederland: de OV kaart. Niet beide in dezelfde portemonnee doen, anders kun je niet in- en uitchecken…

    #196455
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Chipknip, Moneo, Sans Contact of whatever: achterhaalde systemen uit een in het verleden vastgeroest denkpatroon. Gaan nergens heen, voorzien in geen enkele behoefte, zijn simpelweg oplossingen op zoek naar een probleem.

    Er worden nu al meer smartphones verkocht dan gewone telefoons. Over een paar jaar hebben die dingen de grote meerderheid. En dan gebruik je gewoon een simpelweg te downloaden app voor allerlei betalingen. Daar zijn helemaal geen kaarten of andere relikwieën uit het stenen tijdperk meer voor nodig.

    Kortom weggegooid geld en verspilde moeite.

    Salutations, Jos

    #196454
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo. Toch even verduidelijken, want er schort wel wat aan het artikel lijkt me.
    Ik weet niet of het Wim is die met het woord chipknip op de proppen komt, maar die term is hier niet van toepassing. De chipknip/proton/moneo kwam erop neer dat je je kaart in een gleuf moest steken om te betalen.
    Het hierboven vermelde is de volgende evolutie waarbij je je kaart nergens meer moet instoppen, het gebeurt draadloos. Dat wordt in het Engels contactless payment geheten, en bestaat al jaren. Over het Kanaal hebben ze het al zo’n vier jaar bijvoorbeeld, dus Frankrijk loopt best achter. (en da’s ook dezelfde technologie als de metropassen e.d.)
    En om Jos blij te maken, dezelfde technologie vindt nu ook langzamerhand z’n weg naar de telefoons. Bij de nieuwste generatie slimme telefoons zal je merken dat ze een ‘NFC chip’ of ‘RFID’ aan boord hebben. Welnu, da’s dezelfde technologie, en de volgende stap (binnen een aantal jaren) zal er inderdaad uit bestaan dat onze telefoons software krijgen waarmee betalingen draadloos uitgevoerd kunnen worden. Het is enkel nog wat wachten op een doorbraak van die toestellen en het vastleggen van de standaard. Duurt dus wellicht nog zo een jaartje of twee.

    Groet
    Wouter

    #196451
     bosbess
    Deelnemer

    Door de reacties hierboven heb ik begrepen dat het woord “chipknip” in het artikel op de homepagina niet juist is gebruikt. Van Moneo (= chipknip) had ik nog nooit gehoord. Ook in LDF een mislukking, zoals ook in de link van Louise te lezen valt. Nu hebben ze dus iets nieuws uitgevonden: de bankkaart “sans contact”. Ik heb twee bankpassen, een van mijn franse bank en een van mijn NL bank. Als ik mijn portemonnee kwijtraak, kan iemand met beide kaarten zonder te hoeven pinnen 4 x 20 euro besteden, voordat de volgende winkelier om de pincode vraagt:

    “Le règlement sera effectué sans devoir composer du code confidentiel. Dès que vous aurez réalisé € 80 d’achats successifs, le commerçant vous demandera d’insérer votre catre dans son Terminal de Paiement et de composer votre code confidentiel.”

    Aldus mijn bank. En dat heet veilig. En het gebeurt in naam van de efficiëntie en de snelheid. Nog steeds die achterlijke en tijdrovende cheques uit de tijd van Lodewijk 14 overal in gebruik, maar uit naam van de efficientie moet ik nu ineens voor 80 euro “carte blanche” geven aan iedereen die toevallig in het bezit van mijn bankkaart komt. Dus in het vervolg kaarten thuis laten, alleen nog gebruiken om liquide uit de muur te halen, en alles weer met echt geld betalen. Tel uit je winst.

    Ik ben benieuwd hoe dat op de duur met het betalen per telefoon gaat. Mag daar ook zonder code mee worden betaald tot een bepaald bedrag? En wat als je geen smartphone hebt en ook niet wil, zoals ik? Word ik dan gedwongen om toch zo’n ding aan te schaffen en zo’n duur abonnement te nemen? Ik heb een mobieltje om in geval van nood mee te kunnen bellen(gratis abonnement met 2 uur forfait bij Free Internetabonnement). Het ding staat dan ook altijd in de standby. Wat is er in vredesnaam mis met een doodgewone pinkaart?

    #196456
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bosbeß, ik zou zo graag willen afspreken dat we geen audiovisueel behang in berichten plakken. Herhaalde download, geluid wanneer ik dat niet wil, en volstrekt overbodig waar ’n linkje volstaat.

    Peter.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?