Admin

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 5,761 tot 5,790 (van in totaal 12,959)
  • Auteur
  • In reactie op: Confit de Canard, eend-vriendelijk #193339
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ik heb van een bevriende eendenboer (biologisch) begrepen dat eenden het helemaal niet erg vinden om volgestopt te worden (gavé). Ze komen zelfs met open snavels naar hem toe om te bedelen! Ik moet toegeven dat ik dit niet geverifieerd heb. Ganzen en eenden proppen zich voor de grote trek in het wild ook vol en vliegen dan met een overvette lever naar de plaats van bestemming. Zo onnatuurlijk lijkt het dus niet.

In reactie op: Vaak gemaakte fouten #199130
     Admin
    Sleutelbeheerder

Wannox,
    doet me denken aan iets dat mij overkomen is.
    Ik moest iets aan een scheve muur aanpassen; dus de hoek met waterpas en faux equerre opgenomen en de aanslagrail van de zaagtafel op deze hoek ingesteld, ik meen het was 1,5°. Het stuk hout dat ik zo gezaagd heb paste exact.
    Twee weken later heb ik op mijn zaagtafel de ondedelen van een kattenhuisje voor mijn nichtje gezaagd. Bij het in elkaar zetten bleek niets te kloppen – had ik toch de aanslagrail op 1,5° laten staan!
    Sindsdien plak ik iedere keer als ik iets een beetje scheef zaag een rode sticker op de aanslagrail zodat ik noooit vergeet die weer op 0° terug te zetten.
    Het moet niet een tweede keer gebeuren!

[img]http://up.picr.de/20512968re.png[/img]

(bouwtekening voor geïnteresseerden beschikbaar)

In reactie op: Vaak gemaakte fouten #199129
     Admin
    Sleutelbeheerder

Alles is scheef hier in huis, en dat weet ik natuurlijk donders goed. Toch stink ik er steeds weer in, zoals een paar weken geleden met de zolder verlichting.
    Heel simpel, twee grote haken van 1 bij 1.5 meter met de 1 meter tegen de muur en daar een balkje tussen. Ik had ze exact 90 graden gemaakt.

Toen ze eenmaal aan de muur zaten was duidelijk te zien dat de 1.5 meter die horizontaal moest zijn schuin omhoog liep. Muur scheef dus. Maar dat wist ik dus allang, want in de kelder begin de muur met een dikte van een meter en boven, net onder het dak, is daar nog een halve meter van over. Per verdieping (3) loopt de muur dus ca 15 cm schuin, de buitenkant is recht.

Gelukkig waren de haken van gaatjes profielen, met een gaatje opschuiven was het gecorrigeerd. Maar toch een uur per haak, want het op 3 meter hoog en ik had alle bouten muurvast gedraaid.

Als ik een fout(je) maak, dan denk ik altijd “ach, dat had een ander ook kunnen overkomen”, maar als iemand anders hier wat verkeerd doet, dan denk ik weer “stommeling, ik had het ook zelf moeten doen.”

wimb

In reactie op: Melding/vergunning afdak #191952
     Admin
    Sleutelbeheerder

Regel 1, altijd bezien of je burgemeester voor of tegen je is. Ongeacht dat hij niet veel weet of kan beslissen, hij (zij) is de kern van het franse bestuur. Is je burgemeester voor, dan kun je op zijn advies wel of niet de officiele weg bewandelen.
    Regel 2, als iets hogerop toch tegengehouden wordt, heb je ook niets meer aan je burgemeester. Vandaar dat burgemeesters nog al eens adviseren om e.e.a. niet officieel te regelen.
    Rechts-zekerheid is in Fr. een uiterst zeldzaam artikel.

In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #199664
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ben benieuwd naar het resultaat, voor mijn schuur wellicht te gebruiken, op mijn dak zal ik geen instemming krijgen met mams haha. Het idee is natuurlijk helemaal niet gek, tis alleen niet zo fraai op het dak.
    Willem

In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #199656
     Admin
    Sleutelbeheerder

@Christian,

Klopt.
    Daar heb ik het ook van afgekeken. Beter goed gejat, ….
    Nu ons continent nog 🙂

In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #199663
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ik heb een beetje gegoogelt met ‘stack of cans’ en kwam meer dan een dozijn soortgelijke oplossingen tegen, meestal uit USA of AUS.

In reactie op: Melding/vergunning afdak #191951
     Admin
    Sleutelbeheerder

Afhankelijk van de burgemeester loop je met een decl.prealable nog het risico dat je eigenlijke plan wordt afgekeurd. Je krijgt formeel wel toestemming (kan ook niet anders volgens de richtlijnen), maar de burgemeester heeft weer z’n eigen wensen die hij er bij schrijft, waardoor wat jij wilde mooi niet uitgevoerd kan worden.
    Dus het blijft dan een afweging: gezeur met een decl. prealabele of gezeur zonder de decl. prealabele.
    (gebaseerd op mijn eigen situatie, waar ik alles netjes aangevraagd had..)

In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #199662
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ja Willem, mag ook met bierblikjes, als je ze niet schoonmaakt heb je meteen een verwarming met alcoholgeur 🙂

Admin
    Sleutelbeheerder

Mag het iets minder cryptisch?

In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #199672
     Admin
    Sleutelbeheerder

Eeeh, mag het ook met bierblikjes? 😉

In reactie op: Melding/vergunning afdak #191957
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ach leuk hoor, maar eigenlijk moet het dan naar klussen.

In reactie op: laïcité #195122
     Admin
    Sleutelbeheerder

🙂

Goede dagen, en laat de hazen maar lopen.

Peter.

In reactie op: laïcité #195121
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ik kreeg nog een atheïstische-kribbe-kerstkaart.
    Toch wel leuk voor de bricoleurs, dus hier is ie:
    atheisten-kribbe
    wimb

In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #199671
     Admin
    Sleutelbeheerder

Wim3,

bedankt voor de duidelijke informatie!
    En success met de montage op het dak. Nomale dakhellingen van 40 – 60° zijn in onze (en de Franse) breedtes geschikt voor de montage van dit soort paneelen.

In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #199670
     Admin
    Sleutelbeheerder

Het principe:
    Buitenlucht wordt aan de onder-achterzijde van de bak aangezogen door een ventilator. Deze blaast tevens de lucht in de blikjes. Boven-achterin de bak zit een 2e ventilator die de (opgewarmde) lucht uit de blikjes zuigt en via een slang het huis in blaast. De beide (stille) 12V ventilatoren zijn aangesloten op een 12V zonnepaneel. Hiermee wordt bereikt dat alleen er lucht het huis in komt als de zon schijnt. Het is nog een beetje experimenteren met de afstelling: hoe snel gaan de ventilatoren draaien. Mochten die te vroeg gaan draaien (en de uitgeblazen lucht dus nog niet warm genoeg is), ga ik een ‘snapdisc’ (temperatuurschakelaar) plaatsen die de uitkomende luchttemperatuur meet en de ventilatoren pas inschakelt als een minimumwaarde bereikt is.

Zie voor het principe het plaatje dat ik hierover op internet vond:
    [img]http://up.picr.de/20481930ua.jpg[/img]

Bouwwijze:
    Een rechthoekige bak van hout, aan de binnenzijde bekleed met tempex, daarover heen een laag zilverfolie.
    De bak is verdeeld in een ‘luchtinstroomruimte’,blikjescompartiment en een ‘luchtuitstroomruimte’. Over de hele voorkant een plaat van Plexiglas. Eerst wilde ik Lexan gebruiken, maar dat is minder helder.

De blikjes zijn aan beide kanten opengemaakt met een gatenzaag en aan elkaar gekit met siliconenkit (voor het kitten eerst alle blikjes goed schoonmaken).
    Als alles in de bak gemonteerd is, het geheel met hittebestendige verf spuiten. Plak wel eerst de nog blanke tempex-delen af, want de verf vreet het tempex compleet op.

Montage:
    De bak bijvoorkeur onder een hoek van 60 graden naar de zon richten.
    Idem zonnepaneeltje.
    Bij ons komt het geheel (voorlopig) tegen de schuurdeuren aan te staan. Voorlopig, omdat ik verwacht dat de burgemeester wel weer moeilijk gaat doen ivm met beschermd dorpsgezicht. Als alles goed werkt ga ik de constructie ws. naar het dak verhuizen.
    Helaas heb ik nog geen foto’s van een gemonteerde situatie, omdat we op dat moment terug moesten naar NL. De bak is klaar en geschilderd, maar wacht dus nu op nog op de montage.

In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #199669
     Admin
    Sleutelbeheerder

Wim3 (marhout),

graag een beetje meer details.
    Bouwtekening?
    Operationeel schema?
    Plaatsingsfoto?

In reactie op: Melding/vergunning afdak #191956
     Admin
    Sleutelbeheerder

Willem,
    zo ontaardt ook deze overheids- en vergunnings-discussie weer in een technische …
    Erg of juist leuk?

In reactie op: Melding/vergunning afdak #191950
     Admin
    Sleutelbeheerder

Hoe je het ook maakt, het afdak of iedere toevoeging, los houden van je bestaande gebouw.

In reactie op: Solarventi / ventileren / zelf doen #199668
     Admin
    Sleutelbeheerder

Mijn solarknutselproject is bijna klaar.
    Ongeveer 160 colablikjes, 2 ventilatoren, een zonnepaneeltje en een houtenbak met plexiglas moeten ons huis enigszins drooghouden.

[img]http://up.picr.de/20476795ig.jpg[/img]
    [img]http://up.picr.de/20476794hf.jpg[/img]

Het is overigens een illusie te denken dat je bijna zonder kosten klaar kunt zijn.
    Alles bij elkaar gerekend ben je toch nog een aardig bedrag kwijt aan materialen.

In reactie op: Melding/vergunning afdak #191955
     Admin
    Sleutelbeheerder

Dag Jos, Geen fundering maar wel palen op een betonnen voetje. Ik heb nog een hele stapel grindtegels en die ga ik leggen.
    Willem

In reactie op: Vaak gemaakte fouten #199139
     Admin
    Sleutelbeheerder

Nog één? Mijn dochter had net haar rijbewijs en kon in Frankrijk lekker “oefenen”! Even langs de dechetterie om wat afval weg te brengen. De ingang op een lichte helling met in het midden een stalen blok om het hek vast te zetten. Ze dacht, das lekker ruim en ze rijd middendoor de uitgang met achterlating van vrijwel de gehele uitlaat….Auto weggesleept naar de garage en huurauto geregeld want..het was een Saab 900 turbo en die uitlaat hadden ze nou net niet. Twee dagen later auto klaar en wij blij, bij thuiskomst in NL zegt onze monteur dat het niet de juiste uitlaat is, dus weer een andere pijp er op en de oude gelukkig kunnen ruilen.
    Willem

In reactie op: Vaak gemaakte fouten #199138
     Admin
    Sleutelbeheerder

Nog een vaak gemaakte fout. Ik werd er weer op gewezen door iemand die deze zomer een Gîte gehuurd had waar het in het net nieuw aangelegde douchehok vreselijk naar riool stonk. De betreffende heeft mij het probleem gemaild en gezamenlijk zijn wij erachter gekomen wat het was.
    De eigenaar van de gîte was al vaker gevraagd een douche in zijn appartement aan te laten leggen. Afgelopen winter heeft hij dat door een vakman laten doen; het was makkelijk een stuk van het couloir te separeren, te tegelen en op het aanwezige riool aan te sluiten. Alles keurig: mooie tegels, een ultravlakke douchebak, functionele doucheapparatuur (regendouche + handdouche + massagestralers) en ook een évacuation met een vochtsensor. Maar …
    … het stonk in deze moderne douche naar riool, de bekende rotte-eieren-lucht. Soms was het weg, maar dan weer vol aanwezig.
    De installatie was als volgt gebeurd:
    [img]http://up.picr.de/20475965op.jpg[/img]

Deze schets heb ik naar aanleiding van de obseravties van mijn vriend gemaakt. De fout is dus dat de doucheafvoer (50mm) op de afvoer van de WC (100mm) aangesloten is; iedere keer als de WC doorgespoeld wordt zuigt deze massieve waterkolom de douchesifon leeg, het beroemde fenomeen désiphonnage.
    Om helemaal zeker te zijn dat dit het was heb ik met mijn vriend afgesproken dat hij en de zijnen na iedere WC-beurt in de douche kort het water laten lopen om de douchesifon weer te vullen. Na drie dagen kreeg ik het mailtje: alles OK, geen stank. Het was dus eenvoudig de foute doucheaansluiting.
    Als ik het had gedaan had ik de volgende oplossing gekozen:
    [img]http://up.picr.de/20475975qb.jpg[/img]

Dus de doucheafvoer separaat op de standpijp aansluiten (die, zoals het hoort, een ontspanningsleiding het dak uit had). Natuurlijk is het onmogelijk alleen via internet over 500km een bindend advies geven, je moet echt de situatie ter plekke kennen.
    Maar het principe moge duidelijk zijn: Afvoeren moeten zo aangelegd zijn dat de grootste ‘rioolklant’ nooit de sifons van de andere leeg kan zuigen.
    Ik heb een en ander hier voor een aantal vaak voorkomende situaties uiteengezet.

In reactie op: Melding/vergunning afdak #191954
     Admin
    Sleutelbeheerder

Mijn hout afdakje heb ik zonder vergunning “gebouwd”.
    Ik kan mij haast niet voorstellen dat je bij zo’n (heel) klein afdakje een vergunning nodig hebt.
    Hier een foto:
    abri pour bois
    Staat tussen de bomen en wordt de tussen stalling voordat het richting huis gaat.
    De vloer is gemaakt van stenen gevonden op het terrein.
    wimb

In reactie op: Huis vérkopen #192917
     Admin
    Sleutelbeheerder

Adriana

Graag gedaan indien u in de toekomst nog iets moet weten wij wonen en werken reeds 13 jaar in Grimaud.
    Alvast prettig feestdagen
    Ann

In reactie op: Vaak gemaakte fouten #199137
     Admin
    Sleutelbeheerder

Tja, fouten of stommiteiten….

De keren dat ik een passtuk in spiegelbeeld heb gemaakt zijn helaas niet op de vingers van 1 hand te tellen. Levert wel het nodige haardhout op, en wat verzaagde dakpannen.

Constructief is er met ons huis weinig aan de hand. Datgene waarvan ik jaren geleden dacht dat het twee eeuwen eerder met de beroemde franse slag was gemaakt, bleek later toch wel erg doordacht te zijn. Het was mijn onbegrip dat me te vroeg de conclusie deed trekken en dan leidde tot suboptimale moderne oplossingen. Die je dan later weer ongedaan moet maken.

Of ook heel sneu. Vrolijk aan het stekken zijn; tjonge wat gaat dat toch goed en lekker…. En dan aan het einde van de middag ontdekken dat je ook een hele serie eenjarige plantjes hebt gestekt.

Jeroen B, 62

In reactie op: Huis vérkopen #192915
     Admin
    Sleutelbeheerder

adriane

Wij zijn vastgoedmakelaar, in zuid Frankrijk in de baai van Saint Tropez, ik wil u er op attent maken dat er verschillende “mandat de vente” zijn, exclusive dat wil zeggen dat de makelaar u woning alleen mag verkopen indien U een koper vindt moet hem zijn gevraagde commisie betalen “non exclusive” u mag U woning ook verkopen en bent niets verschuldigd aan de makelaar. Indien u een betrouwbare makelaar hebt in de buurt hoeft U niet op en af te reizen.
    Indien u toch van plan bent om te verkopen zou ik niet wachten tot de lente, mensen die een vakantiewoning willen kopen beginnen hun zoektocht buiten het seizoen.
    Nog een tip, Tuin en indien u een Zwembad heeft, moet dit best wel onderhouden blijven, kopers zijn moeilijker dan 10 jaar geleden.
    Ann Hendrickx

In reactie op: Melding/vergunning afdak #191953
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bonjour Willem,

Dat maximum van 20 m2 geldt voor nieuw te plaatsen gebouwen. Voor latere toevoegingen geldt nogmaals 20 m2, dus een totaal van 40 m2. Zie hier voor de tekst:

Appentis: Déclaration préalable pour une surface de moins de 20 m2. (ou 40 m2 si accolé à un bâtiment existant)

Overigens, je zegt “zonder fundering”. Ik zou persoonlijk de aanbouw op vergelijkbare wijze funderen als je schuur, of minimaal de steunpalen op stevige betonnen poeren zetten. Een constructie met dakpannen is niet lichtgewicht en als je aanbouw gaat verzakken loop je het risico dat alles uit zijn verband wordt getrokken.

Salutations, Jos

In reactie op: Confit de Canard, eend-vriendelijk #193341
     Admin
    Sleutelbeheerder

Kijk! Da’s mooi. Op naar de Lidl! 🙂

(toch al een van onze favoriete winkels in LDF)

In reactie op: Vaak gemaakte fouten #199142
     Admin
    Sleutelbeheerder

Zal ik er ook één doen. Mijn grasmaaier ging steeds slechter starten dus ik dacht een goede reden te hebben om hem gelijk maar eens te slopen en schoon te maken, smeren afstellen, olie, filter enz. Zo gezegd zo gedaan maar het viel allemaal eigenlijk wel mee, dus klaar en starten. Niks hoor, carburateur gesloopt en nagekeken, nieuwe bougie. Starten, niks daarvan en zo bleef ik een beetje klungelen totdat ik na een hele ochtend klooien bedacht of de vonk nog wel OK was, niet dus. De bougiedop was gewoon stuk….grrrr.
    Willem

30 berichten aan het bekijken - 5,761 tot 5,790 (van in totaal 12,959)

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?