laïcité

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195118
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In Nederland was (is?) er dat Pietengesodemieter. De bestuursrechter te Nantes (F) heeft besloten dat ’n kerststal ’n religieus symbool is en dat dat wringt met de laïcité (die scheiding van kerk en staat) als je die opstelt in de hal van ’n provinciehuis (i.c. ’t provinciehuis van de Vendée. En dat dat dus verboden is.

    ’t Is erg, maar ’t kan altijd erger.

    Peter.

    #195127
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je het serieus neemt mag ook geen kerstboom in de openbare ruimte staan.
    Erger?

    #195128
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vind de laïcité van Frankrijk een geweldig mooi fenomeen. De scheiding tussen kerk en staat is heilig verklaard, maar tegelijkertijd worden verreweg de meeste van de duizenden kerken, kerkjes en kapelletjes in het land door de staat onderhouden. Dat komt omdat bij de scheiding in 1905 de gebouwen aan de staat vervielen en die dus voor de kosten opdraait. Net een echtscheiding dus.
    Dat een kerststal nu wordt geweerd, is in dit licht gezien slechts een speldenprikje in de voortgaande strijd.
    Overigens wordt in een dorpje bij mij in de buurt elke kerstperiode een stal met eendimensionale figuren van ingezakt en vaal bordkarton buiten gezet. De staf van Jozef hangt slap naar beneden en van de ezel is de staart afgescheurd. Een scheef in een emmer gezette kerstboom vervolmaakt het geheel. En élk jaar staat die kerstboom scheef.
    Als men dit nou zou verbieden…
    Frans

    #195124
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De staf van Jozef hangt slap naar beneden en van de ezel is de staart afgescheurd.

    Dàt verklaart natuurlijk die onbevlekte ontvangenis !

    Peter.

    #195125
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Frans,

    het zijn ook eendimensionale figuren! 😉
    Ik probeer me dat voor te stellen …

    #195123
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #195126
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tot voor kort stond een rijtje boeken voor de neus van de voorzitter van de NL Tweede Kamer, waaronder Koran en Bijbel, en diverse wetboeken. De PVV ageerde tegen de Koran, maar kreeg deze niet de Kamer uit. Vanaf vandaag zijn alle boeken vervangen door een “paneel met knoppen”. Alleen de SGP is nu ongelukkig, en moppert dat de Bijbel zichtbaar aanwezig moet zijn. (SGP-ers zijn nu eenmaal niet op Aard voor hun plezier.)

    Waarom stond Marxx eigenlijk niet in het rijtje? En Ayn Rand? Was men bang voor Pikkety?

    JS

    #195119
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Noteert u opnieuw ’n “neen”.

    Peter.

    #195120
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    ..

    #195121
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kreeg nog een atheïstische-kribbe-kerstkaart.
    Toch wel leuk voor de bricoleurs, dus hier is ie:
    atheisten-kribbe
    wimb

    #195122
     Noë
    Sleutelbeheerder

    🙂

    Goede dagen, en laat de hazen maar lopen.

    Peter.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?