Huis vérkopen

Dit onderwerp bevat 13 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 6 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #192913
     Anoniem
    Inactief

    Vijftien jaar geleden, toen we op zoek waren naar een huis in Frankrijk, hebben we veel gehad aan de tips van onder andere dit forum.
    Nu we ons huis daar om gezondheidsredenen zullen moeten verkopen, ben ik weer op zoek naar goede raad.

    We zijn van plan het makelaarskantoor in het dorp in te schakelen. Via hen hebben wij indertijd ook gekocht. Het kantoor is intussen in andere handen overgegaan, maar kent de lokale markt waarschijnlijk nog net zo goed.

    – Op welke dingen letten jullie zoal voordat je met een bepaalde makelaar in zee gaat?
    – Wij hebben het huis indertijd met inboedel en al gekocht, wat vooral in het begin erg makkelijk was: we konden er zo intrekken. Laatst hoorde ik echter dat je een Frans huis leeg hoort op te leveren. Is dat waar?
    – Is het ene seizoen gunstiger dan het andere om een huis te koop aan te bieden? Onze kopers zullen het waarschijnlijk als tweede huis willen, en dus (?) waarschijnlijk buitenlanders zijn. (Toen wij het kochten, was het ook een tweede huis, zij het van Fransen.)
    – Het huis is in 1978 gebouwd en was in goede staat toen wij het kochten. Zaken als plus value, of het aftrekken van verbouwingskosten, spelen dan ook waarschijnlijk niet. We hoeven geen winst te maken.
    – Is het mogelijk om het hele proces uit handen te geven of zullen wij zelf regelmatig naar Frankrijk moeten?
    – Kunnen jullie nog valkuilen bedenken die ik moet vermijden?

    Vast dank!

    Adriana.

    #192919
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha Adriana,

    – Leeg opleveren hoort misschien wel, maar ik ben tal van gelegenheden tegen gekomen waarbij dat niet het geval was.
    – Plus value hangt niet af van de bouw maar van de aankoopdatum, dat speelt dus bij jullie wel een rol
    – Voorjaar lijkt een mooie tijd om een huis te verkopen. (al heb ik heel tegendraads mijn eigen huis midden in de winter gekocht om valse romantiek te vermijden)
    -Ik heb van een makelaar gehoord dat je (franse kopers) aan de inrichting van een huis kunt zien of het een “buitenlander” is of niet. Het schijnt, ik weet dat niet zeker, dat een huis van een buitenlander makkelijker verkoopt aan een buitenlander en moeilijker aan een Fransman.

    succes met de verkoop,

    Jeroen B, 62

    #192920
     Anoniem
    Inactief

    Dank je, Jeroen. Het huis komt in het voorjaar het best tot zijn recht, dus ik ben blij dat dat een goed verkoop-seizoen is.

    Ok, ik begrijp je punt over de plus value. Ik denk niet dat het huis veel in waarde is gestegen, dat bedoelde ik eigenlijk. Dat er belasting van de eventuele winst afgaat, vinden we niet erg. We hebben er vast meer plezier van gehad dan als we het geld op de bank hadden gezet!

    Het huis staat aan de rand van een zeer toeristisch dorp, dus de kans dat het naar buitenlanders gaat, is groot. We zullen wel de (Franse) buren inlichten voordat het op de markt komt.

    Ik hoop dat we het inderdaad niet leeg hoeven opleveren, want dat zou een heel werk zijn!

    Dank voor je reactie.

    #192921
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat ik begrepen heb zal de koper het alleen maar fijn vinden met inboedel te kunnen kopen. Men kan dan aan de inboedel een maximale prijs hangen (uiteraard niet te gek want dan wordt het niet geaccepteerd) en daarmee de prijs van het vastgoed verlagen. Totaal blijft het dan wel dezelfde koopsom, maar slechts over de prijs van het vastgoed dienen de toeslagen en belastingen betaald te worden. Dat de koper later de inboedel geheel of gedeeltelijk wegknikkert, speelt tegen die tijd geen rol meer.

    #192922
     Anoniem
    Inactief

    Dank je, Krelis, dat is nuttige informatie. Nu ik eraan terugdenk, speelde iets dergelijks ook toen we kochten. We moesten daarom een flinke som contant behalen.
    Er was ook iets met keukenkastjes, of die ingebouwd waren of als losse eenheden gezien moesten worden. Dat maakte uit, maar ik weet niet meer waarom.
    We wilden destijds vooral dat de koop doorging en hebben verder kennelijk niet goed opgelet. Het was voor ons ook de eerste keer dat we al dat rappe Frans over ons heen kregen!
    Ik hoop dat we bij de verkoop beter opletten. Vandaar dat ik me nu vast aan het oriënteren ben.

    #192923
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Er was ook iets met keukenkastjes, of die ingebouwd waren of als losse eenheden gezien moesten worden. Dat maakte uit, maar ik weet niet meer waarom”

    Dezelfde reden, dus wel of niet tot het vastgoed behorend.

    #192924
     Anoniem
    Inactief

    Duidelijk. Dank!

    #192925
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toen wij 15 jaar geleden serieus werden over ons huidige huis, werd dat zeker niet leeg opgeleverd. De toenmalige bewoners hadden een lijst gemaakt van alle roerende goederen met een prijs per item. We konden zo kiezen wat we wel of niet wilden overnemen.Misschien een idee om zo’n lijst vast op te stellen? ik zou hem echter pas kenbaar maken bij serieuze gegadigden.
    Voor ons werd het destijds eenvoudiger om zonder morele problemen aan te geven wat we wel of niet graag wilden overnemen.

    #192914
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Adriana,

    Nog een nabrander. Het komt zowel voor dat de hele inboedel -bv na een overlijden- achter blijft, alsook dat een keuken tot en met de boiler wordt gedemonteerd en meegenomen.
    Eigenlijk heb je dus volledige vrijheid om de zaken te regelen zoals dat voor jullie het beste uitkomt. Ik denk, maar weet dat niet, dat er juridisch veel mogelijk zal zijn.

    Jeroen B, 62

    #192926
     Anoniem
    Inactief

    Dank! We gaan eerst maar eens in kaart brengen wat we zoal te bieden hebben, op het huis zelf na dan. Dat lijkt me nog een hele klus te worden.

    Ik ben niet van plan spullen mee naar Nederland te nemen. Wat er overblijft, moet maar naar een vide grenier.

    En dan onderhandelen, zo te horen? Daar zijn wij niet goed in, maar we gaan op zoek naar iemand die dat wel kan.

    Ik zal vast nog wel eens om hulp roepen, maar voorlopig: dank!

    #192915
     Noë
    Sleutelbeheerder

    adriane

    Wij zijn vastgoedmakelaar, in zuid Frankrijk in de baai van Saint Tropez, ik wil u er op attent maken dat er verschillende “mandat de vente” zijn, exclusive dat wil zeggen dat de makelaar u woning alleen mag verkopen indien U een koper vindt moet hem zijn gevraagde commisie betalen “non exclusive” u mag U woning ook verkopen en bent niets verschuldigd aan de makelaar. Indien u een betrouwbare makelaar hebt in de buurt hoeft U niet op en af te reizen.
    Indien u toch van plan bent om te verkopen zou ik niet wachten tot de lente, mensen die een vakantiewoning willen kopen beginnen hun zoektocht buiten het seizoen.
    Nog een tip, Tuin en indien u een Zwembad heeft, moet dit best wel onderhouden blijven, kopers zijn moeilijker dan 10 jaar geleden.
    Ann Hendrickx

    #192916
     Anoniem
    Inactief

    Dank voor de tips! De tuinman stuurt net een offerte voor 1700 euro, dus ik ga ervan uit dat de tuin er straks pico bello uitziet. Zwembad wordt standaard onderhouden.
    Het is niet leuk om te horen dat de kopers kieskeuriger zijn geworden, maar wel goed om gewaarschuwd te zijn.
    We kunnen pas in mei naar Frankrijk toe, dus misschien moeten we de verkoop een jaar uitstellen. Dan kunnen we ook vast wennen aan het idee.
    Ik ben wel wat erg hard van stapel gelopen.

    #192917
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Adriana

    Graag gedaan indien u in de toekomst nog iets moet weten wij wonen en werken reeds 13 jaar in Grimaud.
    Alvast prettig feestdagen
    Ann

    #192918
     Anoniem
    Inactief

    Wij zitten aan de voet van de Mont Ventoux. Naar ik aanneem valt dat niet binnen jullie actieradius.

    Ook de beste wensen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?