Confit de Canard, eend-vriendelijk

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193335
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In FR kopen wij regelmatig van die blikken Confit de Canard. Heerlijk!
    Ons is nu duidelijk geworden dat deze eenden gebruikt zijn voor het maken van foie gras. Dwang-gevoederde eenden dus 🙁

    We hebben in iedere supermarkt gezocht naar blikken met biologische of anderszins niet gedwangvoederde eenden. Zonder resultaat.

    Des te opvallender is het dat nu bij de Dekamarkt in Nederland blikken te koop zijn met Confit de Canard van niet-gedwangvoederde eenden! (Merk: “Larnaudie”)

    Vroeger namen wij blikken mee van FR naar NL. Misschien is het binnenkort wel andersom 🙂

    #193336
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja en straks in januari en februari is weer overal de magret de canard in de aanbieding. Als de lever er uitgepeuterd is, gooi je de rest toch niet weg!
    Heerlijk!
    Heb m’n twijfels of dit wel eend-vriendelijk is, maar lekker dat het is!

    #193337
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op het blik van de Dekamarkt staat heel duidelijk dat het van niet ge-dwangvoederde eenden is. Dus ja, dat is eendvriendelijk en dat vind ik wel zo prettig.

    (hoe haal je het in je hoofd om met een trechter allerlei voer in een eend te persen. Traditie jaja…)

    #193349
     Noë
    Sleutelbeheerder

    We hadden toevallig nog een blik van dat spul (uiteraard in Frankrijk gekocht) in de kast staan. Gelijk maar even gekeken. Er staat nergens dat dit van gedwangvoederde eenden is, dus zal het wel goed zijn.

    #193350
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat lijkt mij een wat naïeve conclusie 😉

    #193338
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jawel, maar je eet lekker en slaapt rustig.

    #193348
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb ook maar ff gekeken, één blik nog op voorraad, van de Lidl in LDF. De helft goedkoper dan de Deka hier in NL, ja het staat er op.
    Willem

    #193341
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk! Da’s mooi. Op naar de Lidl! 🙂

    (toch al een van onze favoriete winkels in LDF)

    #193339
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb van een bevriende eendenboer (biologisch) begrepen dat eenden het helemaal niet erg vinden om volgestopt te worden (gavé). Ze komen zelfs met open snavels naar hem toe om te bedelen! Ik moet toegeven dat ik dit niet geverifieerd heb. Ganzen en eenden proppen zich voor de grote trek in het wild ook vol en vliegen dan met een overvette lever naar de plaats van bestemming. Zo onnatuurlijk lijkt het dus niet.

    #193347
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De ‘biologische’ eendenboer zegt dat de eenden met open snavels naar hem toe komen om zich via een trechter vol te laten proppen. Jaja… en dat noemt zich biologisch.

    En jij gelooft dat?

    Heb je wel eens een vette lever gezien in vergelijking tot een ‘normale’ lever?
    Die vette lever is zo’n 5 keer zo groot als een gewone en enorm ongezond voor zo’n eend! Een eend met zo’n vette lever is helemaal niet in staat om een grote afstand als de grote trek af te leggen. Wat een onzin dit.

    Jouw biologische boer ziet wat hij wil zien (en jij hoort wat je wilt horen).

    Ik zou maar eens beginnen om je verhaal te verifiëren.

    #193343
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor de dromers en de opzij-kijkers:
    – De productie hiervan is in Nederland verboden, vanwege de dieronvriendelijke methode die gebruikt wordt.
    – De ergste misstanden:
    Driemaal daags dwangvoedering.
    Infecties, verwondingen aan de hals en stress.
    Risico op een geperforeerde slokdarm door het voeren met een stalen buis.

    “De beschaving van een samenleving valt af te meten aan de wijze waarop ze omgaat met dieren” (Mahatma Gandhi)

    #193344
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In dit artikel valt te lezen hoe een boer in Spanje ganzen-foie gras ‘kweekt’ zonder de dieren met dwang te voeren.

    #193345
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Nou, dan ga ik nog maar eens een lekkere hamburger eten. Daar komt tenminste geen dierenleed aan te pas. /sarc

    Salutations, Jos

    #193346
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In dit artikel valt te lezen hoe een boer in Spanje ganzen-foie gras ‘kweekt’ zonder de dieren met dwang te voeren.

    Zonder dwangvoer. Daar gaat het (mij) om.
    Da’s dus anders dan jouw ‘biologische’ boer.

    De poten van de Dekamarkt (niet ge-dwangvoederd) zijn overigens heerlijk 🙂

    #193340
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zonder dwangvoer. Daar gaat het (mij) om.
    Da’s dus anders dan jouw ‘biologische’ boer.

    Ja, daar lijkt het wel op. Ik ga toch eens kijken hoe zoiets gaat. Misschien een leuk onderwerp voor een opiniestuk 😉

    #193342
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Is het niet zo dat elke kip, elk varkentje en elk koetje wat in stukjes in de schappen van Leclerc lig heeft afgezien? De gang naar het slachthuis schijnt uitermate stressvol te zijn voor dieren. De enige manier om dat te voorkomen is het zelf doden van je eigen dieren op eigen terrein … maar ja … da’s ook zoiets …

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?