Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderBonsoir,
Jaja, het is weer geweldig, nog wat extra regeltjes. Daar zaten we met zijn allen nu nét weer op te wachten. Ik zocht naar cijfers, bijvoorbeeld hoeveel motorrijders daadwerkelijk zijn verongelukt door het ontbreken van een fluorescerend hesje. Ik heb ze niet kunnen vinden. Ik stel me open voor eenieder die wél met terzake doende statistieken komt.
Mijn conclusie: de politiek vindt de cijfertjes vervelend, kondigt met veel misbaar nog wat extra regels aan, kunnen daarna lekker roepen “kijk eens hoe krachtdadig we hier zijn opgetreden!!”. Netto effect natuurlijk nul, want niemand heeft zich werkelijk in oorzaken en gevolgen verdiept. Praatjes voor de bühne.
Politiek. Politici. Braak.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderStraks moet je nog je hand nog uitsteken bij het afslaan, oh nee… dat was al eerder.
Ik de regenavond is een stilstaande motorrijder langs de RN toch wel beter zichtbaar met fluo hesje. Die wegen niks overigens. In het dagelijkse verkeer zijn de rijders met zo’n ding ook veel eerder in beeld. Alles voor minder ongelukken, ik kan met voortschrijdend inzicht wel leven.
Admin
SleutelbeheerderPrima Wilm, we kunnen het allemaal in het draadje lezen. De bochten. Waar ik het met je eens ben, is dat het over het algemeen een goed idee is, om je aan de normen te houden, daarmee maak je het je zelf makkelijker in het leven.
Admin
SleutelbeheerderRatatouille, heb ik ergens geschreven dat je als eigenbouwer bij het maken van kozijnen rekening MOET houden met het CSTB-keurmerk?
Er staat dat de RT2012 vwb het machinaal timmerwerk uitgaat van garanties door middel van certificering, nergens staat dat je (als bouwer) zelf moet laten certificeren. Wel dat je (bij gebrek aan certificaten) te maken gaat krijgen met testen. Verstandig dus om er wel rekening mee te houden, maar niet dwingend.Ik plak maar even wat standaardtekst in, op veel plaatsen terug te vinden, ik neem aan dat het niet hoeft te worden vertaald. Daar wil ik het vwb de reactie naar Ratatouille bij laten.
LA CERTIFICATION EST LA GARANTIE DES PERFORMANCES
La RT 2012 repose sur des exigences de résultats. Ainsi, pour garantir la validité des calculs, elle impose de s’appuyer sur des valeurs fiables et garanties. Pour la menuiserie, la garantie passe par la certification.
La certification des menuiseries garantit à la fois les performances thermiques, la résistance des fenêtres ainsi que la régularité de fabrication.
Savez vous qu’il existe 2 niveaux de certification ?
Le premier niveau, DTA, est le document, validé par le CSTB, qui précise de manière exhaustive la conception de la gamme de menuiseries. Le DTA impose l’utilisation de composants certifiés NF.
Un deuxième niveau : MENUISERIES CERTIFIÉES. La certification CSTB atteste la qualité de la fabrication et les performances A*E*V (étanchéité à l’Air, l’Eau et au Vent) des menuiseries. C’est la garantie que la menuiserie fabriquée est bien conforme au DTA de référence.Wanneer bij de eindcontrole van de bouw, waarbij getoetst wordt op de RT2012, blijkt dat kozijnen qua prestaties niet voldoen kunnen kostbare aanpassingen nodig zijn.
Daarnaast kan een commercieel aspect meespelen. Bij verkoop is het een voordeel om garanties van de kozijnenboer te kunnen laten zien, in ieder geval de eerste 10 jaar na de bouw. En anders dan veel mensen denken, ook bij eigenbouw is een 10-jarige garantie verplicht bij verkoop als deze binnen 10 jaar na de bouw plaatsvindt. Is er geen garantie van een leverancier, dan draait de verkoper er zelf voor op als er iets mankeert dat normaal onder die garantie zou vallen.
Marit ik hoop dat je met alle bovenstaande bijdragen wat verder op weg bent en maak zelf je afwegingen wat wel of niet belangrijk is.
Succes
Wilm
Admin
SleutelbeheerderWilm , echt ongebruikelijk is je verhaal dat je rekening moet houden met het CSTB keurmerk, en het laten testen en keuren van je werkzaamheden, bij het maken van je kozijnen. Maar goed, dat had je al toegegeven.
Vanaf 1 januari is er wat veranderd, zoals bij zoveel zaken. Bouwen of verbouwen maakt ook verschil.
info
adviesbureau
attestation[quote quote=155778]Voor kozijnen gaat de RT uit van garantie door middel van certificering.
*Certificering vindt op 2 niveau’s plaats:
niveau DTA: DTA is een document gevalideerd door het CSTB (soort KOMO), dat limitatief specifiek het concept van bepaalde series kozijnen goedkeurt. DTA vereist het gebruik van gecertificeerde NF-componenten;
CSTB-keurmerk: gecontroleerd en uitgegeven door het CSTB. Hewt certificaat staat voor de kwaliteit van de fabricage en de prestaties A * E * V (luchtdicht, waterdicht, winddicht). Dit CSTB-keurmerk garandeert dat de vervaardigde bouwelementen in overeenstemming zijn met de referentie DTA.Met het zelf gaan fabriceren van kozijnen begeef je je op glad ijs. Het alsnog zelf laten testen en keuren bij gebrek aan certificaten kost vele duizenden euro’s en kan vele maanden (tot jaren) duren.[/quote]
Admin
SleutelbeheerderEn tot nader order (in afwachting van de resultaten van ’n werkgroep die zich over de concessies buigt) worden de autoroute-tarieven bevroren en dus niet per 1 februari verhoogd.
Peter.
27 januari 2015 om 11:25 In reactie op: Auto inschrijven met voorlegging buitenlands keuringsattest #191933Admin
SleutelbeheerderDat om het leven brengen doen ze namelijk zelf al. En inderdaad, ik verbaas mij, vooral in mijn geval bij de DDT en afdelingen urbanisme, dat de loketten/spreekbalies niet afgeschermd zijn met pantserglas.
Admin
SleutelbeheerderEr komen er nog een paar aan, in de auto, tijdens het rijden dus, worden ‘oortjes’ verboden en het promillage alcohol gaat naar beneden. Overigens ben ik wel blij met motorrijders die altijd een fluogilet aan hebben. Je ziet ze echt wel veel beter, vooral op tijd, als ze stunts willen gaan uithalen.
27 januari 2015 om 09:53 In reactie op: Auto inschrijven met voorlegging buitenlands keuringsattest #191922Admin
SleutelbeheerderBonjour,
Nog even een anekdote, die ik ook onder “Entre Bavards” had kunnen plaatsen, maar die wel aardig de bovenstaande ervaringen onderstreept. Indien u dit vervuiling van de draad vindt, mijn excuses…
Ik wilde mijn klassieke 1965 Ford Mustang vanuit NL op FR kenteken hebben. Dat kan om allerlei redenen uitsluitend op een Carte Grise de Collection. Uiteindelijk had ik de hele papierwinkel inclusief VVE Attestation, Quitus Fiscal en Controle Technique compleet. Ik toog hiermee naar onze Mairie, die is namelijk zeer behulpzaam. Dan hoef je niet zelf helemaal naar de préfecture om daar in de rij te gaan staan.
Er was wat onduidelijkheid over de verschuldigde kosten en de secretaresse op de Mairie belde (waar ik bij stond) met de Préfecture. Ze moest aan de dame aldaar zo ongeveer de hele aanvraag voorlezen, inclusief (NL) kenteken en chassisnummer. Tot mijn verbijstering kreeg ze te horen dat de auto als gestolen stond geregistreerd en derhalve geen FR kenteken kon krijgen. Tenzij ik ermee naar de Gendarmerie ging om een soort verklaring van geen bezwaar te halen.
Ik had de auto gekocht van een bekende die de auto zelf uit de USA had geïmporteerd. Alle papieren waren er bij, inclusief inklaringsformulieren en zelfs de oorspronkelijke USA factuur. Onmogelijk dat die auto gestolen was.
De vriendelijke secretaresse belde (waar ik bij stond) de Gendarmerie om een afspraak voor me te maken. De gendarme begreep er niets van. Verklaringen van geen bezwaar kende hij niet en ook zijn collega’s hadden er nog nooit van gehoord. Maar ik moest maar even langskomen met de auto en de papieren, dan zouden ze wel kijken.
Mijn komst bij de Gendarmerie bracht opschudding. Een klassieke Ford Mustang op het terrein, dat was weer eens wat anders dan de zoveelste blikschade of kruimeldiefstal. De hele kazerne liep uit, het interieur werd bewonderd, de motor moest draaien (oh la la, le V8, quel bruit!), verhalen werden uitgewisseld, foto’s gemaakt, het werd een compleet evenement.
Uiteindelijk vroeg de chef-gendarme wat hij voor me kon doen. Hij hoorde het verhaal, bekeek mijn papierwinkel en nam me mee naar zijn kantoor. Hij raadpleegde (waar ik bij was) alle registers die maar mogelijk waren, gestolen auto’s, verdachte auto’s, uitstaande boetes, douane, etcetera. Geen spoor van mijn Mustang te vinden. Hij had dus geen enkel bezwaar tegen een FR kenteken voor mijn auto, maar dat op schrift stellen nee, dat kon en mocht hij niet. Dat deed de Gendarmerie namelijk nooit.
Niettemin wilde hij me wel graag helpen. Dus (waar ik bij zat) belde hij direct naar de chef van de afdeling kentekens bij de Préfecture om te vragen wat nu eigenlijk het probleem was. Die chef vroeg ook wat gegevens en antwoordde direct dat er geen bezwaar tegen een FR kenteken was. Toen de gendarme vroeg wáárom ik dan bij hem was langsgestuurd om een verklaring van geen bezwaar te halen, riposteerde de chef dat het onmogelijk was dat één van zijn medewerkers dit gezegd zou hebben. Dus zowel de secretaresse van de Mairie als ikzelf hadden dit blijkbaar gedroomd of zo. De chef zei, stuur die papieren maar ter attentie van mij, dan maak ik het persoonlijk in orde. En zo geschiedde.
Twee dagen later had ik mijn nieuwe FR Carte Grise, de officiële van de Préfecture was er nog eerder dan de tijdelijke die je altijd krijgt.Het enige voordeel van dit verhaal is dat ik nu bekend ben bij alle gendarmes in de omgeving. Dat is toch weer makkelijk bij verkeerscontroles en als je de diensten van deze lieden eens nodig hebt.
En FR fonctionnaires? Ik kan er inmiddels boeken over schrijven. En ik kan ze niet meer zíen. Dit soort bureaucraten lijkt uitsluitend te bestaan om normale mensen het leven onmogelijk te maken, het bloed onder de nagels vandaan te tergen en de meest lankmoedige persoon tot kokende razernij of gillende waanzin te drijven. Ik vind het wonderbaarlijk dat er niet regelmatig FR ambtenaren in vlagen van verstandsverbijstering om het leven worden gebracht. Wéér een verbazingwekkend aspect van het leven in FR… 🙂
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderRatatouille, de procedure zoals je die omschrijft is absoluut ongebruikelijk sinds de invoering van de RT2012 en zeker afwijkend van de regelgeving. Maar goed, ik kan natuurlijk nooit beoordelen hoe in een individueel geval is gehandeld.
Ik ben daarom erg benieuwd of andere forumbijdragers vergelijkbare ervaring als Ratatouille hebben. (En dan vooral in welk jaar dat zich heeft afgespeeld)
Wilm
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=155797]Het was in verband met de verkeersdoden die opnieuw omhoog gegaan zijn.[/quote]
Er is ’n pakket maatregelen voorgesteld om dat aantal doden weer naar beneden te krijgen. Lijkt me zinnig.
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers was immers aan ’t dalen, behalve onder voetgangers en motorrijders.En zo’n fluo-hesje past in ’n holle kies, bij wijze van spreken.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderJa, bij aflevering moet je een papiertje laten zien, net als dat je je elektra moet laten keuren. Een bouwtekening (soms zelfs alleen de schetsen) met papieren info over je methode en materialen is voldoende. Je legt 150 euro op tafel en vraagt je attestation RT2012 aan. Allemaal heel eenvoudig.
Dus de timmerman uit je dorp mag je gewoon vragen om je luiken en je kozijnen te maken, de man heeft nog nooit van ‘Certificering óp niveau DTA of CSTBrt2012’ gehoord, maar levert je houten of kunststof kozijnen en dubbelglas naar wens. Je vult dat in op je dossier en je krijgt je attest.
Als je (stap 2) later niet eens bent met het -automatisch berekende naar aanleiding van je verstrekte gegevens- energielabel bij verkoop, laat je zelf de druktest doen.
26 januari 2015 om 23:24 In reactie op: Auto inschrijven met voorlegging buitenlands keuringsattest #191921Admin
SleutelbeheerderDit draadje is wel een eigen leven beginnen leiden. Ik stel een vraag over het keuringsattest, en voor ik het weet mag ik de douane een lijst in drievoud van mijn ondergoed bezorgen!
Nu, wat er ook van zij, ik neem de raad van tante Service Public
ter harte: Vous pouvez faire immatriculer en France un véhicule immatriculé précédemment dans un pays de l’Union européenne sans refaire en France le contrôle technique si celui-ci est toujours valable, c’est-à-dire s’il a moins de 6 mois.Blijkbaar een nieuwe regel van 1 mei 2014. Ongetwijfeld ongekend op de Préfecture. 🙂 Ben eens benieuwd wat ze ervan gaan denken, morgen uitsluitsel.
Admin
SleutelbeheerderAdmin
SleutelbeheerderRatatouille, je hebt helemaal gelijk dat je als (zelf)bouwer niet verplicht met een keuringsverslag hoeft aan te tonen dat je volgens de normen hebt gewerkt.
Maar je geeft het verkeerde advies als je zegt dat een bouwer zijn werkzaamheden niet moet laten testen/keuren, dat is namelijk absoluut wel degelijk het geval.
De RT 2012 gaat uit van een prestatieverplichting, geen inspanningsverplichting. Aan het einde van de bouw wordt er gewoon daadwerkelijk gecontroleerd en getest of de genormeerde prestatie wordt gehaald. Wordt die niet gehaald, dan heb je een fors probleem.
Het kan vanuit die achtergrond bezien verstandig zijn om met genormeerde materialen te werken.Je opmerking over het energielabel kan ik – in dit verband – niet zo goed plaatsen, maar misschien wil je dat nog toelichten.
Wilm
Admin
Sleutelbeheerder🙂
26 januari 2015 om 19:24 In reactie op: Auto inschrijven met voorlegging buitenlands keuringsattest #191919Admin
SleutelbeheerderIk heb juni 2014 een auto geïmporteerd, volgens de methode die hier overal staat beschreven, wel FR keuring, met COC, nieuw kenteken, maar nooit de douane hierbij betrokken.
Was het een nieuwe auto Peter? Van geen zes maanden oud?26 januari 2015 om 19:23 In reactie op: Auto inschrijven met voorlegging buitenlands keuringsattest #191918Admin
SleutelbeheerderWouter, ik weet ’t niet, maar ik vermoed dat u – en/of ambtenaren rond u – spijkers op laag water zoekt/zoeken.
Mijn advies : volg braaf de procedure, doet wat u wordt gevraagd en alles komt goed.Om te beginnen : op welk kenteken staat ’t betreffende voertuig nu ? U zegt niet meer dan dat er ’n Nederlandstalig keuringsdocument is.
Menig draadje op dit forum is hierover gegaan, overigens. Zoekt, vindt en doet er uw voordeel mee.
Andere Peter.
Admin
SleutelbeheerderLaat je niet bang maken, je bent geen fabrikant van kozijnen die met een keuringsverslag moet aantonen dat hij werkt met de norm voor zijn productie.
Je kan prima zelf je kozijnen maken en bouwen volgens voorschriften, zonder dat elke stap gecontroleerd gaat worden, of dat je eigen werkzaamheden moet laten keuren.
Wil je uiteindelijk een beter label dan je energielabel dat je toegewezen krijgt, kan je de druktest laten uitvoeren, die is niet zo duur. Als je twee verschillende soorten isolatie over elkaar legt, tel je de waarde gewoon op, bijvoorbeeld rotswol en PIR, dan hoef je die verschillen ook niet te laten doormeten door een laboratorium. Het zelfde met ramen, je koopt dubbelglas met een Uw waarde voor een afmeting, en geeft dat op. Allemaal goed.
26 januari 2015 om 18:34 In reactie op: Auto inschrijven met voorlegging buitenlands keuringsattest #191916Admin
SleutelbeheerderBonsoir,
Zoals ik reeds opmerkte, waarschijnlijk begrijp ik het gewoon niet. 🙂
[quote quote=155784]Zonder coc géén controle technique[/quote]
Dat klopt, heb ik ook meegemaakt.[quote quote=155784]zonder douane formulier géén nummerplaat[/quote]
Dit geldt voor voertuigen van buiten de EU. Voor voertuigen van binnen de EU heeft u niets met de douane te maken maar moet u een verklaring halen bij de belastingdienst dat ooit in een EU land BTW is betaald, de zogenaamde quitus fiscal.Ik heb het nog even nagezocht op de site van de Prefecture du Rhone. Daar staat dus ook letterlijk:
{QUOTE}Certificat d’aquisition d’un véhicule terrestre à moteur (délivré par votre centre des impots – quitus fiscal) pour les véhicules en provenance de l’union européenne OU certificat de dédouanement 846 -A (délivré par un centre des douanes) pour les véhicules en provenance d’un états tiers à l’U.E{UNQUOTE}
Dus ik weet niet wat u overkomen is…
Salutations, Jos
26 januari 2015 om 18:04 In reactie op: Auto inschrijven met voorlegging buitenlands keuringsattest #191914Admin
SleutelbeheerderBonsoir,
Ik raak nu in grote verwarring. Ik heb meerdere auto’s in FR ingevoerd en op kenteken laten zetten dus ik ben behoorlijk bekend met de procedure. Maar nu begrijp ik het eventjes niet meer.
De eerste vraag van Wouter gaar over het attest voor de keuring. Dan is een buitenlands attest in principe mogelijk, mits niet ouder dan 6 maanden, voor voertuigen uit een EU land.
Daarna lees ik over douaneformaliteiten zoals formulier modèle 846 A série N. Dat heb je uitsluitend nodig als je voertuig van buiten de EU komt. Voor een voertuig uit een EU land hoef je slechts een quitus fiscal te halen bij je belastingkantoor.
Tenslotte lees ik weer over een CoC dat uitsluitend bestaat voor EU voertuigen.
Met alle respect maar ik krijg het vermoeden dat hier wat procedures door elkaar worden gehaald. Maar het kan natuurlijk ook een gebrek aan bevattingsvermogen van mijn kant zijn.
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderBeste Marit,
Om aan de eisen van de RT2012 Neuf te voldoen zullen kozijnen in de praktijk altijd in lijn met de isolatie worden geplaatst, zo worden de ponts thermiques beperkt.
Zoals Dit zegt mogen de ramen bij een genormaliseerde druk geen wind doorlaten. Dit geldt ook voor de aansluitingen rondom.
In de RT is niet vastgelegd dat ramen niet naar buiten zouden mogen draaien.
Let er goed op dat het goede type glas (met de juist Uw) wordt gebruikt. Dit is per woning verschillend, volgend uit de vooraf gemaakte berekening. Het kan goed zijn dat een bepaalde glassoort in het ene huis prima kan en bij het andere niet toepasbaar is.
Pas op, ik wil je attenderen op het volgende:
De RT 2012 is gebaseerd op de prestatie-eisen. Om de geldigheid van de berekeningen te verzekeren is het nodig om te kunnen vertrouwen op gedegen waarden en garanties. Voor kozijnen gaat de RT uit van garantie door middel van certificering.Certificering vindt op 2 niveau’s plaats:
niveau DTA: DTA is een document gevalideerd door het CSTB (soort KOMO), dat limitatief specifiek het concept van bepaalde series kozijnen goedkeurt. DTA vereist het gebruik van gecertificeerde NF-componenten;
CSTB-keurmerk: gecontroleerd en uitgegeven door het CSTB. Hewt certificaat staat voor de kwaliteit van de fabricage en de prestaties A * E * V (luchtdicht, waterdicht, winddicht). Dit CSTB-keurmerk garandeert dat de vervaardigde bouwelementen in overeenstemming zijn met de referentie DTA.Met het zelf gaan fabriceren van kozijnen begeef je je op glad ijs. Het alsnog zelf laten testen en keuren bij gebrek aan certificaten kost vele duizenden euro’s en kan vele maanden (tot jaren) duren.
Wilm
26 januari 2015 om 17:14 In reactie op: Auto inschrijven met voorlegging buitenlands keuringsattest #191927Admin
SleutelbeheerderBeste Gautier,
Ik ben razend benieuwd hoe dit afloopt.
Hopelijk werkt het zoals je zegt.Succes Albert 87
26 januari 2015 om 14:35 In reactie op: Auto inschrijven met voorlegging buitenlands keuringsattest #191926Admin
SleutelbeheerderWeet ik, Jos. Maar in dit geval stond dat van die vertaling er niet expliciet bij. In andere gevallen is dat vaak wel het geval.
Nu, in ieder geval ga ik gewoon mijn kans. Het ambtenarenapparaat is nogal vaak een kansspel, het volstaat een persoon voor je te krijgen die bereid is je het juiste document mee te geven. In het slechtste geval wordt het niks en moet ik gewoon nog eens op de keuring langs.
Admin
SleutelbeheerderMerci bien René,
Het zou dus kunnen dat – als de aanbeveling van de AG inzake de Ruyter wordt gevolgd door het EHvJ – en de Franse Impôt zou worden gedwongen CSG en CRDS terug te betalen zij dat ook op deze wijze gaan doen en de terugbetaling drie jaar blokkeren.
Het geeft hen dan de mogelijkheid om met terugwerkende kracht een wetswijziging door te voeren en bijvoorbeeld deze CSG en CRDS uit de werkingssfeer van de sociale lasten ( en EU vo 883/2004) te halen en over te hevelen naar de sfeer van de belasting ( het belastingverdrag tussen NL en Frankrijk ). Daar zou dan wel degelijk het recht om deze belasting te heffen bij Frankrijk kunnen liggen. Dan is er dus een “acte interruptif de prescription” en kun je naar je centen fluiten….
Dit is dus geenszins een “gelopen koers”.
Salutations
Lucien.
Admin
Sleutelbeheerder“Deze opvatting is dan gebaseerd op LD-50 onderzoek bij proefdieren”
Iedereen kan een leuke stelling als deze poneren zonder enig bewijs of een link naar het betreffende onderzoek waar die opvatting kennelijk op zou zijn gebaseerd.
Een duidelijk geval van een loze kreet van een milieubeweging.
26 januari 2015 om 09:14 In reactie op: Auto inschrijven met voorlegging buitenlands keuringsattest #191937Admin
SleutelbeheerderBonjour Wouter,
Indien u nog eens de kleine lettertjes op de diverse websites raadpleegt zult u daar zinsnedes tegenkomen als: “Si un document est en langue étrangère, une traduction effectuée par un traducteur agréé devra l’accompagner“.
Een controle technique in Frankrijk kost gemiddeld ongeveer 70 euro. Ik betwijfel of het laten vertalen van een buitenlands keuringsrapport door een gecertificeerde vertaler goedkoper uitkomt. Nog afgezien van het onvermijdelijke gemier met FR ambtenaren.
Persoonlijk zou ik de auto gewoon in FR door de Controle Technique halen. Maar ik ben dan ook allergisch voor bureaucraten. 🙂
Salutations, Jos
Admin
SleutelbeheerderDit is wat de SARF daarover mededeelde:
Comme je vous l’avais indiqué dans mon dernier email, dans la mesure où l’Administration Fiscale peut revenir sur sa décision à tout moment et réclamer le paiement de l’impôt déjà restitué pendant toute la durée de la prescription fiscale, je vous confirme que les fonds seront placés en nos livres sur un compte non productif d’intérêts, et ne vous seront remis qu’à l’issue de la prescription fiscale, soit à compter du 1er janvier 2017, sauf acte interruptif de prescription.Admin
SleutelbeheerderVolgens mijn correspondentie met het Tribunal Administratif zit het als volgt :
Terugvorderen van te veel betaalde CSG en CRDS op revenus capitaux b.v. lijfrentes, renteinkomsten etc.
Hier is de termijn het huidige jaar plus de twee daaraan voorafgaande jaren.
Dit is te vinden in het Livre des Procedures Fiscales art R 196-1.Maar deze termijn zou niet gelden voor CSG en CRDS betaald over de plus value.
Hier zou er een beperking zijn tot het huidige jaar plus één jaar daaraan voorafgaand.
Men refereert hierbij aan jurisprudentie van het Tribunal Administratif in Parijs van 16/10/2013 onder referenties 1218875 en 1218924.Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Want deze jurisprudentie is wel duidelijk in strijd met het Livre des Procedures Fiscales art. R 196-1
Ik ben nu bezig met een deskundige Franse juridische fiscalist en als ik een definitieve afwijzing krijg van het Tribunal Adminsitratif alhier dan overweeg ik eventueel in hoger beroep te gaan. Dat mag ik echter niet meer zelf doen – ik moet me daarbij dan laten vertegenwoordigen door een advocaat.
De bemerkingen van Colombe zijn hoogst interessant en volkomen nieuw voor mij.
Ik vraag me af waarop deze uitstel van (terug)betaling berust. Men zou daarbij toch het juridisch kader waaronder dit gebeurd is moeten noemen ?
Admin
SleutelbeheerderVrienden van mij, resident in Nederland, hebben in 2013 hun tweede huis in Frankrijk verkocht. Daarbij is een flink berdrag aan taxe sur la plus value en sociale lasten ingehouden. Recent is er door de belastingdienst een correctie gemaakt op de plus value in het voordeel van de verkoper. Het tegoed blijft voorlopig op een derdenrekening staan en is pas op 1 januari 2017 beschikbaar. Het lijkt me niet onmogelijk dat de teruggave van de sociale lasten t.z.t. ook op zich zal laten wachten.
René
-
AuteurBerichten