Onkruid in grindpad

Dit onderwerp bevat 29 reacties, 20 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #189081
     Noë
    Sleutelbeheerder

    2 jaar geleden heb ik een pad opnieuw met grind, van dat kleine rode grind, gevuld. Eerst heb ik antiworteldoek gelegd en vervolgens zo’n 5 cm grind erover gelegd. Het eerste jaar ging goed, maar na 2 maanden, ik ben net terug, stond er heel veel onkruid. En hoog, zo’ n 25-30 cm, in vele variëteiten.
    Ik heb wat handwerk gedaan, maar nu zijn we eind juli pas weer en France. Hoe kan ik het het beste bestrijden en hoe kan ik het het beste voorkomen? Moet ik round up spuiten of ecostyle ultimatum of zijn er andere suggesties? Het gaat om een groot oppervlak, dus ik wil ook niet mijn hele vakantie aan het handwerk overgeleverd zijn.
    Ik hoop op reacties!

    Topkat

    #189082
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het probleem met anti-worteldoek is dat het onkruid onder het doek wortelt en daardoor heel lastig met de hand te verwijderen is.
    Roundup is echt af te raden. Bovendien worden binnenkort pesticiden verboden, zie ook dit artikel op de homepage. In een folder van de Brabantse milieufederatie vond ik nuttige info over roundup en ook een tip: als je niet met de hand wilt bestrijden, spuit dan met een oplossing van natuurazijn.

    #189094
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Volgens mij is worteldoek de eerste stap om minder onkruid te hebben. Een dikke laag grind zorgt er vervolgens voor dat het onkruid onder het doek in ieder geval weg blijft.
    In landelijk gebied kun je nauwelijks voorkomen dat je weer onkruid krijgt tussen de steentjes. Ik heb een franse schoffel, die als een soort kaasschaaf werkt en waarmee ik in korte tijd veel vierkante meters weet te behandelen. Grote planten met de hand uittrekken en de rest dus met de schoffel.
    Ik ben geen fan van round-up en zjn of haar varianten, maar soms ontkom je er niet aan. De folder uit Brabant zet Monsanto weg als Vietnam-veteraan en dat is mij iets te simpel. Het is een van de grootste zadenleveranciers ter wereld en dankzij Monsanto en consorten is er aanzienlijk minder honger in de wereld. En pesticiden verboden ? Is ook een beetje kort door de bocht, tenzij we de zeven plagen opnieuw over ons willen afroepen. Maar dit alles terzijde.
    Ik zou zo veel mogelijk schoffelen en daarna een langwerkend product spuiten. Na de uitbundige uitbraken van het voorjaar en de verwijdering nu komt daarna veel minder onkruid terug. En helemaal onkruidvrij: asfalteren -). Dat is het lot van de stadstuinman en campagne.
    Succes met de onkruidbestrijderij ! JP

    #189095
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grind vervuilt ook, er waait zand in, organisch materiaal, en na een paar jaar wordt het gewoon grond. Eigenlijk moet je grind eens in de zoveel jaar opnemen en wassen als je het echt schoon wilt houden.

    #189096
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gewoon spuiten met roundup, 13 euros per 1/2 liter bij ’t tuincentrum, 95 euros per 60 liter bij ’n coöperatie (maar die vragen u van alles).
    Wat ook goed werkt: branden met zo’n gasbrander.

    Peter.

    #189097
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een aantal jaren geleden hadden we dit probleem ook ieder voorjaar: hele pad overwoekert. Nu leggen we als het pad niet wordt gebruikt (tot mei ongeveer) een doek over het pad. Hierdoor hebben we geen last meer van onkruid; als het doek er af gaat is het onkruid dat zich daarna nog aandient er met de hand goed uit te halen. Als we maanden weggaan leggen we het doek er weer op.

    Ronald

    #189098
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een andere methode is het neerleggen van zwart landbouwplastic (is geloof ik altijd zwart). In de brandende zon wordt het onder dat plastic heel heet, zodat onkruid niet overleeft. Je moet het plastic wel een tijdlang laten liggen.
    @peter: waarom zou je een pesticide nemen als er ook milieuvriendelijke methodes zijn?

    #189099
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Marietta: round-up en zijn varianten zijn geen pesticiden. Insecten houden niet van pesticiden; planten meestal niet van Round-up. -))
    Volgens mij hebben we ook goede alternatieven aangeboden, incl. Peter met zijn brander.

    #189100
     Noë
    Sleutelbeheerder

    gewoon veel straatzout voor de winter er op gooien en bevochtigen
    waar zout is kan geen plant leven
    dit zout bind zich aan het doek en de steentjes en komt iedere keer als het regent weer vrij
    werkt ook goed voor mos op terrassen

    #189101
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @topkat,

    Zelf heb ik in grind en tussen straatstenen goede ervaringen met gewoon azijn. Onverdund spuiten en planten sterven af. Je hebt wel een paar dagen een hele penetrante azijnlucht boven je grind.

    Landbouwplastic gebruik ik ook, maar dat heeft als nadeel dat na een aantal maanden de weekmaker eruit is (geregend?) en het spul dan zeer bros wordt en zich door de tuin verspreid. Je kunt ook een oud vrachtwagenzeil gebruiken, daaronder sterft, zoals Marietta schrijft, alles zeer grondig af.

    Jeroen B, 62

    #189102
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ JP: Chemische bestrijdingsmiddelen, pesticiden of biociden zijn stoffen die worden gebruikt om ziekten, plagen of onkruiden in de landbouw te bestrijden of organismen te bestrijden die hinderlijk of schadelijk zijn (bijvoorbeeld mieren, ongedierte, aantasting van materialen, algen, ontsmetting van voorwerpen en installaties en houtbescherming). Men onderscheidt: gewasbeschermingsmiddelen (voor in de landbouw) en biociden (de overige). In de dagelijkse omgang worden bestrijdingsmiddelen vaak pesticiden genoemd.
    Bron: Wikipedia 😉

    #189103
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb slechte ervaringen met afbranden: je moet heel lang branden wil het onkruid echt dood zijn, anders is het na een week terug. Sindsdien gebruik ik glyphosate, dat is het werkzame bestanddeel van Roundup, maar veel goedkoper zonder de merknaam.

    #189104
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor alle reacties. De “zoutoplossing” kende ik nog niet, maar spreekt erg aan. Van de zomer eerst maar eens het onkruid weghalen en dan padje pekelen; lijkt wel haring.

    Topkat

    #189084
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Tjitte,

    Een aantal jaren spoot ik gif op mijn pad maar dat voelde niet lekker, ik ben eigenlijk niet zo van het gif. En kom me niet aan zetten met verhalen dat het niet zo’n kwaad kan. Dan moet ik altijd denken aan mijn vader die de afgewerkte motorolie in de grond weg liet lopen. Als ik daar opmerkingen over maakte was hij hoogst verbaasd. ‘Hoezo slecht? Olie komt toch uit de grond? Dan kan het weer terug laten lopen van olie toch niet slecht zijn!’
    Nu schoffel ik met zo’n franse schoffel. Als de grindlaag dik genoeg is gaat dat redelijk makkelijk. En ja het komt weer terug maar dat kwam het met het gif ook.

    Op de foto een bejaarde man met een handeg in zijn moestuin die ik een paar weken geleden in Frankrijk fotografeerde. Alles met de hand en ondanks hoge leeftijd nog in een prima conditie.
    Hent

    #189085
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nogmaals de foto.

    #189086
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    Eh, hent, je moet je plaatje wat kleiner maken of via een webadres invoeren….

    #189088
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ik ben al een tijdje opzoek naar een goede oplossing. Roundup werkt wel maar het blijft gif. Het verhaal van de azijn spreekt mij aan maar i.d.d. die lucht lijkt me niet erg prettig. De schoffel vind ik iets teveel werk het pad is bijna 150 meter. Het strooien van zout zou een oplossing zijn nu kwam ik deze site tegen heeft iemand ervaring met dit produkt en dood het ook gras. http://onkruidzout.nl/onkruidzout-voor-grindpaden/

    #189089
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kan je niet één keer worteldoek onder het grind leggen? Ok, het is een klusje, maar telkens veel zout strooien tegen gras komt de omgeving ook niet ten goede..

    JS

    #189090
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @JS: Met één keer worteldoek is het helaas niet gedaan. Ik kan alleen de reeds gerapporteerde observaties bevestigen:
    In het grind, boven het worteldoek, verzamelt zich toch weer aarde en zand, en ook uitwerpselen van vogels, en daarin gedijt onkruid – tenminste dat is onze ervaring na vijf jaar grind-op-worteldoek. Het voorstel het grind na een paar jaar te wassen lijkt inderdaad een oplossing, maar wie heeft er een handige methode voor?

    #189091
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb maar 15m2 grind in de tuin, op worteldoek. Dat heb ik een jaar of 5 terug stukje voor stukje in een grote emmer gewassen. Sindsdien geen onkruid meer gezien. Uiteindelijk zal het ooit wel terugkomen. Wie weet helpt het om elk jaar met een flinke straal water vuil uit het grind te wassen.

    Alternatief is nog het gras gewoon maar te accepteren.

    JS

    #189093
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kan je niet één keer worteldoek onder het grind leggen? Ok, het is een klusje, maar telkens veel zout strooien tegen gras komt de omgeving ook niet ten goede..

    JS

    erligt worteldoek onder maar dat is ook tijdelijk het onkruid komt van zaden die erop waaien.

    #189105
     Anoniem
    Inactief

    @ Marietta: Ooit geleerd bij scheikunde: alles is chemisch!
    Voorbeeld: water = H2O,(diwaterstofoxyde) Keukenzout is NaCl (natriumchloride)
    Dus ook keukenzout is een chemisch bestrijdingsmiddel 🙂

    #189092
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het blijft vervelend met grind of concassée, worteldoek zorgt er voor dat je grind niet in de aarde verdwijnt, maar dat is dan ook alles. Er zijn methodes genoeg om het onkruid weg te krijgen maar het zijn voor zover ik weet allemaal tijdelijke oplossingen, je draait je om en het staat er weer, wat je ook doet. Als je een paar vierkante meter moet onderhouden is het allemaal nog met de hand te doen, maar zodra je praat over honderd vierkante meter of meer zoals in mijn geval dan is er geen ontkomen aan roundup. Ik zie me geen zwart plastic leggen, nog los van het feit dat zoiets voor onze huurders een weinig aantrekkelijk uitzicht zou zijn. Zoals een buurman ooit tegen ons zei, natuur, dat is iets wat je moet bestrijden … 😉

    #189106
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals een buurman ooit tegen ons zei, natuur, dat is iets wat je moet bestrijden … ;-)

    Roundup is erg slecht op lange termijn, en het wordt niet voor niets in verschillende gemeentes niet meer gebruikt. ‘natuur moet je bestrijden’? , onwetendheid en kortzichtigheid moet je bestrijden.

    #189087

    Over het bestrijden van onwetendheid en het gegoochel met onderzoeksresultaten gesproken. Over het werkzame deel Glyfosaat in Roundup zijn inmiddels al stapels rapporten verschenen en zijn voor- en tegenstanders al lang in een heftige pennenstrijd verwikkeld. Zij die behoren tot de bloedgroep “het valt allemaal reuze mee” beroepen zich soms op de resultaten van zg. LD-50 onderzoek. Deze keer niet zoekend in Oud-Archief, maar een passage uit een van de eerste Google treffers citerend:

    ” Deze opvatting is dan gebaseerd op LD-50 onderzoek bij proefdieren; onderzoek waarbij bepaald wordt bij welke hoeveelheid van een stof de helft van de proefdie­ren sterft. De gevonden giftig­heidswaarde wordt met name in reclamefolders (zoals [3] – red]) vergele­ken met die van keukenzout of andere stoffen in ons voedsel. De LD-50 waarde geeft echter alleen aan bij welke hoeveelheid 50 procent van de proef­dieren (binnen de gestelde proefduur) sterft. Dieren waarvan orga­nen worden aangetast, of die bijvoorbeeld verlamd of blind worden, hebben geen enkele invloed op de gevonden LD-50 waarde, evenals chronische ver­giftigingsver­schijnse­len, die nog lang na de proef kunnen optreden.”

    Bij deze de oproep: vrijwilligers gevraagd, wie meldt zich aan als proefmens?

    #189083
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Deze opvatting is dan gebaseerd op LD-50 onderzoek bij proefdieren”

    Iedereen kan een leuke stelling als deze poneren zonder enig bewijs of een link naar het betreffende onderzoek waar die opvatting kennelijk op zou zijn gebaseerd.

    Een duidelijk geval van een loze kreet van een milieubeweging.

    #189107
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #189109
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb de strijd maar opgegeven. Omdat ik geen gif meer wil gebruiken, schoffelen erg goed is voor mijn conditie maar te veel tijd neemt van mijn beperkte vakantiedagen, accepteer ik het gras en andere (on)kruiden. Ik maai en rijd plat.

    #189110
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vroeger was er hier een grindpad. Toen kwam er een beetje groen tussendoor. Na het schoffelen was het weg, maar het leek erop dat de door het schoffelen losgemaakt grond nog veel meer zaadjes aantrok. Dus na een paar keer heb ik nooit meer geschoffeld.
    Nu heb ik een mooi groen pad met nog een beetje grind.

    #189108
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een eenvoudig en schoon middeltje is de onkruidbrander op een gasfles. Het komt natuurlijk terug , maar pas na 6/9 mnd. En geen gif.
    Peter de Jong

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?