Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
NoëSleutelbeheerder
Laatste wat Jos neerschrijft is wat ik met mijn laatste opmerking bedoelde. Kun je voir het reinigen van de binnenzijde niet gewoon de plek bereiken met een haakse slijper? Dat zou dan reden kunnen zijn voir een nieuw gat of gaten als dat noodzakelijk is voor de bereikbaarheid.
NoëSleutelbeheerderRebonsoir,
Ik bedacht me na het schrijven nog het volgende.
Als het beton na reinigen toch vettig blijft kunt u overwegen dit te etsen.
U kunt ook overwegen het gat groter te maken door dit te slijpen of (laten) diamantboren, als variant op wat Emiel Visser hierboven al aangaf. Als u het gat bijvoorbeeld 135mm maakt om er een stuk buis van 125mm in te schuiven is dit waarschijnlijk ruim genoeg om er met uw hand doorheen te gaan om aan de binnenkant de ergste vervuiling weg te krabben/slijpen en de dichtingskit netjes af te strijken.
Salutations, Jos
NoëSleutelbeheerderBonjour,
Voor het schoonmaken van de beton zie ik persoonlijk de volgende mogelijkheden:
1) Als u beschikt over een multitool a la Fein Multimaster of dergelijke kunt u eens kijken naar diamantbladen in afgeronde vormen die daarop passen zoals deze.
Ik ben persoonlijk nog in de probeerfase met zo’n ding van de LIDL dankzij tips op dit forum, een Parkside die naar ik mij herinner iets van 20 euro kostte.2) Als u een Dremel hebt zijn er van die kleine diamantslijpertjes voor te krijgen zoals deze. Dat wordt dan wel een geduldwerkje.
3) En als er niets anders is, zo’n ronde staalborstel op de boormachine kan ook al nuttige diensten bewijzen.
Salutations, Jos
NoëSleutelbeheerderIk ben onder de indruk van jullie bijdragen. Hartelijk dank daarvoor!
Een nieuw gat zou een optie zijn, ware het niet dat ik nauwelijks bij de binnenkant van de afvoer (in de tank) kan komen. Desalniettemin kan ik zeker wat met jullie informatie.
Het goed schoonmaken van het beton blijft dus nog even een uitzoeklusje.
Wat de verticale buis betref: ja die is van asbest, en die wil ik er dan sowieso uithalen.
NoëSleutelbeheerderHet nieuwe gat kun je gewoon door een diamantboorder laten aanbrengen, klusje van max een uur denk ik en het zal dan strak afgewerkt zijn met nette randen.
Met de juiste sealer moet er dan goed af te dichten zijn.Lager intakken op de buis is misschien wat lastig, weet niet of dat asbest is?
Alternatief kan zijn het bestaande gat wat op te laten boren, misschien een stuk simpeler qua aansluiten?
NoëSleutelbeheerderBeste Marhout,
ik heb lang geaarzeld iets in deze discussie te schrijven, omdat ik geen ervaringen met fosses septiques heb. Ons huis had er wél een (vergelijkbaar met die van jullie, in de grange geplaatst) maar was buiten bedrijf gezet toen het dorp een gemeenteriool kreeg.
Ik vind het voorstel van Capitaine werkbaar, typische de oplossing van iemand met ervaring in de schheepsbouw.
Maar hoe zou het zijn de bestaande uitloop compleet te vergeten en er in het gezonde beton een nieuwe te plaatsen?
Ik stel de volgende werkwijze voor:1. Op een plaats met gezond beton, bij voorkeur 30 à 40 cm naast de bestaande afvoer, een gat met de nodige diameter in het beton slijpen. Hierbij moet zeker het een of ander wapeningsijzer ook verwijderd worden, gewoon met de slijptol doorslijpen.
2. Op dit nieuwe gat de door Cees de Capitaine en door Jos le Conseilleur in detail beschreven uitlaat aanbrengen.
3. De afvoer met buizen, bochten, verloopstukken, flexbuis, schuifmof etcetera op je bestaande afvoerbuis aanbrengen, die vlak boven de vloer afgezaagd is, zoals door Jos beschreven – zie mijn schets 1.
4. Dan de oorspronkelijke afloop dicht maken met een aangepast stuk hout binnen en buiten, met een mal gemaakt zoals door Cees beschreven, en met het nodige dichtmateriaal met behulp van draadeinden tegen elkaar verschroefd, zie mijn schets 2. Dicht betonneren (zeker met de nodige wapening) zou ook een oplossing kunnen zijn.schets 1:
https://up.picr.de/33664185lh.jpgschets 2 (horizontale doorsnede):
https://up.picr.de/33664187vt.jpgZeker geen vrijdag-middag-klusje, maar ik denk dat het werkbaar is.
Update 16:20:
Ik zie nu dat Marhout gelijktijdig met mij gereageerd heeft.
De brokkelige rand is inderdaad een probleem, en als er geen beton op hecht … ? Hopelijk heeft iemand hiervoor een geheim recept 😉NoëSleutelbeheerderDe WC staat op de begane grond, de tank dus in de kelder.
Maar ik heb geen idee hoe diep de vloeruitloop van de WC naar beneden gaat (of te wel hoeveel afschot er in de afvoerleiding zit. WC loopt wel altijd goed door.N.a.v. het advies van Cees, heb ik nog eens boven de septictank gehangen (stank valt wel mee), van de binnenkant is het bijna onmogelijk om daar werkzaamheden uit te voeren omdat het schot tussen ‘vuil’- en ‘schoon’water al bijna onder het vaste deel van de bovenkant van de tank zit.
Van binnenuit werken valt dus af.Het idee van Jos zou bij deze tank m.i. wel moeten kunnen. Al zal het grootste probleem zijn om dat gat van de afvoer, mooi glad te krijgen (voordat de afvoerbuis er ingelijmd wordt).
Ik heb destijds geprobeerd het beton zo schoon mogelijk te krijgen, maar ondanks het stomen en afspoelen met heet water met Javel, hechtte het nieuwe cement blijkbaar onvoldoende.En die opening zal hoogstwaarschijnlijk inderdaad brokkelig zijn, vanwege de later aangebrachte PVC buis.
Zijn er nog tips om die brokkelige rand schoon te maken en af te werken?NoëSleutelbeheerderBonjour,
Maar als je daar toch je bedenkingen over hebt zou ik ……
Een stuk pvc of nylon met uitwendige schroefdraad opzoeken inclusief flensplaten.
Met een stukje triplex een malletje maken van de ronding binnen in de tank.
Een stuk eiken of Azobé pakken en de ronding er poisitief op afschuren/zagen/slijpen.
Dan een gat erin waardoor je de buis kunt steken.
Dan heb je in principe een vulling tussen de platten flens en de betonnen wand.
De oude buis er uit slopen.
Die asbest buis tot hoever je kunt gaan weghalen (weg met die rotzooi)
Dan het gat goed schoonmaken.
De nieuwe buis met flens en veul sika er van vanbinnen uit doorsteken.
Rondom aan de buitenkant weer sika.
De flens er op draaien en flink aandraaien.Als je toch wilt repareren is de aanpak van Cees hierboven natuurlijk uitstekend. Ik wil hoogstens nog een kleine suggestie doen voor een iets eenvoudiger te realiseren oplossing.
Als ik die foto’s zo bekijk is die situatie niet altijd zo geweest. Met andere woorden, het lijkt mij dat er in het verleden ook al iemand aan die buis aan het repareren is geweest. Waarschijnlijk om hetzelfde probleem, namelijk lekkage veroorzaakt door scheuren veroorzaakt door de zakkende tank. Die PVC bocht heeft daar vast niet vanaf het eerste begin zo gezeten, dat spul dateert uit een ander tijdperk dan de betonnen fosse en de asbest pijp. Dus, wat er verder ook gedaan wordt, er moet een flexibel stuk tussen fosse uitloop en afvoerpijp komen, anders blijf je bezig en is er bovendien het risico dat de bovenkant van de fosse wordt “opgedrukt” langs de scheurlijn die je nu al ziet.
Persoonlijk zou ik allereerst proberen de PVC pijp uit de uitloop van de fosse te verwijderen en dat gat schoon te maken. Het zou mooi zijn als je een rond gat overhield met een diameter iets groter dan een standaard PVC buis, bijvoorbeeld 110mm voor een 100mm buis, of 135mm voor een 125mm buis. Belangrijk is dat het gat goed schoon en stabiel is, dus geen korrelige, afbrokkelende of poederende beton.
Als dat klaar is en je steekt een stuk buis in de fosse houd je rondom een kier van zo’n 5mm over. Iets meer mag ook, minder liever niet. Voor het vervolg bezorg je jezelf een aantal kokers Sikaflex-222, Teroson of vergelijkbaar. Dat is een zelfdrogende rubbersubstantie die onder andere wordt gebruikt voor het verlijmen van carrosseriedelen. Het blijft flexibel als rubber maar is vrijwel niet meer uit elkaar te krijgen.
Dat dichtmiddel breng je lekker dik aan op de binnenkant van het gat en de buitenkant van de buis, en daarna schuif je met een draaiende beweging de buis in het gat. Tenslotte spuit je het dichtmiddel nog eens ten overvloede in de kier zodat het er overal uit puilt. Extreme klonten wegnemen en minstens 24 uur laten drogen. Je hebt nu een PVC uitloop die gegarandeerd vloeistofdicht in de betonnen fosse zit, en flexibel genoeg is om de verschillen in materiaaleigenschappen (krimp, uitzetting) te compenseren.
Tenslotte gebruik je de standaard PVC bochten, verloopstukken etcetera om je nieuwe uitloop op je bestaande afvoerbuis aan te brengen, maar zodanig flexibel dat een verdere verzakking van de fosse niet opnieuw tot dezelfde problemen leidt. Breng voor de zekerheid een schuifmof (manchon de dilatation) aan. Succes met de klus!
Salutations, Jos
NoëSleutelbeheerderDan zou je een betere schets moeten maken van de situatie.
Water kan niet omhoog kruipen, dus als je fosse lager staat komt het daar niet van.
Als dat wel het geval is kan dus de fosse teruglopen.Cees.
NoëSleutelbeheerderVoorlopig lijkt alleen de aansluiting en de bovenrand stuk te gaan.
Het zal er geen relatie mee hebben, maar het volgende schiet mij te binnen: als ik voor de winter de wc-pot leegschep en voor zie van een zak met zand, staat er aan het eind van de winter toch vuil water in de pot.
(Het waterreservoir is uiteraard ook leeggemaakt).Alleen het toilet is op de septictank aangesloten.
NoëSleutelbeheerderDan snap ik dat je de situatie liever niet wilt wijzigen, hoe imperfect ook. Maar ik zou maar wel gaan sparen, want je komt een keer aan de beurt. Of je moet het geluk hebben dat er een vuilwaterriool wordt aangelegd…
Je weet wel zeker dat die tank structureel stabiel genoeg is en je niet straks tot je knieën in de ellende staat?NoëSleutelbeheerderDe hyidige afvoer gaat naar de regenwaterafvoer in de straat.
Er is geen ruimte voor een vloeiveld of tank in de tuin. (Of ten koste van zeer grote inspanning: het verwijderen van de grote noten- en kersenbomen in de tuin. Daarbij ligt de tuin hoger dan de beganegrond van het huis.)NoëSleutelbeheerderHet begint met de oorzaak wegnemen en dat is dus het vocht. Geen idee of dat optie is, maar vocht en hout is meestal geen goede combi, dus als het enigszins kan…..
Behandelen is goed te doen, maar wel met de juiste bescherming. Punt is wel dat een effectieve behandeling gebaat is bij onderzoek naar type knager en plaats/hoeveelheid en diepte van de aantasting. Dat bepaalt of alleen spuiten genoeg is, of dat je bijv. ook moet gaan b oren en injecteren.
Eerste vraag is dus waar zit/zitten de aantasting(en)NoëSleutelbeheerderZit er een fatsoenlijk vloeiveld aan deze tank?
NoëSleutelbeheerderDan bouw je toch de nieuwe waar die wel mag en die ouwe mep je aan stukken 🙂
Cees.
NoëSleutelbeheerderBedankt Cees voor je uitgebreide antwoord.
Het liefst zou ik voor jouw optie 1 gaan.
Maar bij mijn weten mag je geen septictanks meer in huis (kelder) plaatsen.
Daarnaast, de oude tank kan niet door de deuropening.NoëSleutelbeheerderHallo Robert
Je kunt kijken onder « traitement termites », en « desinsectisation ».
https://www.traitements-france-merule.fr/insectes-bois/
Insecten in het hout zijn nin bepaalde streken in Frankrijk een enorm probleem.
Er is echter goed tegen te strijden, mits je goed kijkt.
Ik heb het meegemaakt dat mensen hun hele huis zelf hadden behandeld, en de beestjes gingen gewoon verder in de keukentafel omdat ze die vergaten waren.
Ook komen ze binnen door bijvoorbeeld kachelhout of aanmaakhoutjes.
Het is dus van belang alles wat hout is en hout heet te bestuderen en indien nodig te behandelen.In de doehetzelf zijn verschillende produten te vinden met verschillende toepassingen.
Zo kun je met de gifspuit uit de tuin alles besproeien, mits het hout ongeschilderd is want het product moet er wel intrekken.
Ook zijn er spuitbussen te koop voor plaatselijke behandeling, en de specialist kan ook gaten boren en onder hoge druk injecteren.Hoeveel het kost kan niemand zeggen, ik zou drie bedrijven vragen om een offerte.
Als je maar op een paar plaatsen last heb is het goed zelf te doen.
Cees.
NoëSleutelbeheerderAls ik dit zo zie zou ik helemaal niet gaan lopen jadokussen.
Dat ding barst steeds verder totdat je garage een keer vol stront ligt.Ik zou er een nieuwe inzetten en dan volgens de laatste normen die er zijn.
Het lijkt me zeer sterkt dat als jij anno 2018 een nieuwe tank plaatst dat ze je in 2020 verplichten een nieuwe te plaatsen omdat de normen weer vananderd zijn.
Meest gebruikelijk is dat als er wijzigingen komen in de norm, die geld voor alles wat vanaf dan nieuw gebouwd wordt.
(Al die voorraad tanks die bij bedrijven staan zouden dan weggegooid moeten worden??? )Maar als je daar toch je bedenkingen over hebt zou ik ……
Een stuk pvc of nylon met uitwendige schroefdraad opzoeken inclusief flensplaten.
Met een stukje triplex een malletje maken van de ronding binnen in de tank.
Een stuk eiken of Azobé pakken en de ronding er poisitief op afschuren/zagen/slijpen.
Dan een gat erin waardoor je de buis kunt steken.
Dan heb je in principe een vulling tussen de platten flens en de betonnen wand.
De oude buis er uit slopen.
Die asbest buis tot hoever je kunt gaan weghalen (weg met die rotzooi)
Dan het gat goed schoonmaken.
De nieuwe buis met flens en veul sika er van vanbinnen uit doorsteken.
Rondom aan de buitenkant weer sika.
De flens er op draaien en flink aandraaien.Let wel op dat je een buis neemt die makkelijk aan te sluiten is op de volgende.
Bijvoorbeeld een flexibele met slangklemmen.Maar voor de duidelijkheid, ik ging toch voor optie 1.
Wat denken de anderen ervan?
Cees.
PS. Ga eens bij Frans Bonhomme langs.
Die zijn zo’n beetje marktleider met die handel.
Zij zullen je zo kunnen zeggen welke wel en welke niet.
Zij hebben ook tal van flens-stukken en noem maar op.NoëSleutelbeheerderProbleem dat de laatste tijd opnieuw weer speelt: scheuren in de tank. Ik vermoed vanwege de uitstroompijp die niet meegeeft.
NoëSleutelbeheerderHet is een ronde tank van beton. De uitloopbocht is van PVC (100 mm), welke later overgaat in een asbest buis.
Gaat een flenskoppeling passen bij een ronde tank? Een flenskoppeling heeft als ik het zo bekijk een plat vlak nodig.
NoëSleutelbeheerderSikaflex ertussen en lekt nooit meer.
Wel een stukje soepele slang aanbrengen tussen de tank-koppeling en de verdere leiding.
Dan kan die tank bewegen wat tie wilt 🙂NoëSleutelbeheerderWat voor materiaal is die tank en die buis/doorvoer?
In de jachtbouw werken wij ook met tanks en gaatjes tot mangaten die allemaal waterdicht moeten zijn.Welke diameter heeft de buis.
Meest simpele oplossing is een flenskoppeling.Cees.
https://www.google.com/search?client=firefox-b&biw=1600&bih=786&tbm=isch&sa=1&ei=08d_W5mHDavZgAakp4K4Bg&q=flensdoorvoer&oq=flensdoorvoer&gs_l=img.3…3714.6143.0.6701.10.9.1.0.0.0.127.945.4j5.9.0….0…1c.1.64.img..0.0.0….0.ucpZE9NKivc#imgrc=arGttUwC_Td3MM:
NoëSleutelbeheerderNoëSleutelbeheerderHallo Robert,
Een direct antwoord op je vraag heb ik zo helaas niet.
Wel weet ik dat het een dure aangelegenheid is.
Ik heb er daarom zelf voor gekozen 2 dingen tegelijk te doen:
– bestrijden (zelf doen); daarna balken voorzien van beits/laklaag zodat ze minder vatbaar zijn voor vocht (wel pas doen als het hout goed droog is)
– vochtoorzaak wegnemen (aanleggen drainage; elektrische ontvochtigers installeren; ventileren)We zijn nu een aantal jaren verder en ik moet zeggen dat deze aanpak (bij ons) goed werkt.
NoëSleutelbeheerderIk deel je oproep Cees.
Ik voeg daar aan toe dat wij Nederlanders in Frankrijk met onze Franse buren en vrienden hierover moeten praten. En de foto laten zien.
Zoals in een NOS artikel staat..
” Toch kan Brech buiten Nederland nog redelijk anoniem reizen, want in het buitenland is de zaak niet zo groot als hier.”Ook de Fransen moeten gemobiliseerd worden deze man te vinden.
Hierbij twee links naar artikelen uit DNA.
https://www.dna.fr/actualite/2018/08/22/vingt-ans-apres-le-meurtre-d-un-enfant-le-suspect-rattrape-par-l-adn
https://www.dna.fr/faits-divers/2018/08/22/une-enquete-internationale-visant-jos-brechNoëSleutelbeheerderHier is mijn verbruik :
Date Time Go 2018-08-09 20:18:00 74.16 2018-08-10 21:47:00 75.00 2018-08-11 07:00:00 75.65 2018-08-12 20:20:00 78.81 2018-08-13 12:43:00 80.05 2018-08-14 07:16:00 81.47 2018-08-14 22:22:00 82.79 2018-08-15 12:43:00 84.30 2018-08-16 09:50:00 85.14 2018-08-17 08:12:00 85.91 2018-08-18 09:17:00 86.78 2018-08-18 01:55:12 87.87 2018-08-19 06:50:00 88.40 2018-08-19 22:06:00 89.83 2018-08-20 06:45:00 90.44 2018-08-20 22:10:00 91.99 2018-08-21 05:50:00 92.50 2018-08-22 09:57:00 101.76 2018-08-23 07:35:00 108.91
Het laatste stuk gaat even heel hard, komt mogelijk door Tribler. Mijn GSM maakt ook elke dag een back-up naar de Google Drive. Die is ook in de orde van een Gigabyte.
Nog enkele dagen en het wordt weer op nul gezet, niets aan de hand dus.
wimbNoëSleutelbeheerderMijn dataverbruik via adsl ligt rond de 70GB per maand. Daar zit een substantieel deel video bij, we kijken graag een film op Prime of tv-programma’s terug uit een ver verleden via youtube. Ik haal het gegeven aan dataverbruik uit de stats van het modem. Heb nog geen goede methode gevonden om meer gedetailleerde info te verzamelen naar het soort verbruik. Op de iPhone bv is alles netjes gescheiden weergeven gesorteerd op dataverbruik per app per periode.
Nu als ik overschakel naar 4G internet en dat een weekeinde zo laat staan om vervolgens het verbruik te extrapoleren naar een maandvolume dan kom ik wel richting de 150GB. Het verschil zit m.i. hoofdzakelijk in het videoverbruik. Mijn 4G verbinding heeft een 3x hoger debiet dan adsl. De video beeldkwaliteit is navenant beter door een hogere bitstream. De verhoogde bitstream laat het volume aan data groeien. Dit is geen wetenschappelijk onderzoek, een weekeinde is uiteraard niet representatief voor een hele maand. De stelling kan wel zijn “Een snellere internet dataverbinding zal leiden tot een hoger dataverbruik”.
NoëSleutelbeheerderIk ben hier vermoedelijk één van de weinigen waarbij het modem op een UPS zit aangesloten waardoor ik kan zien wat het effect is van ‘alleen op de wereld’ te zijn. En dat verschil is verbluffend. Mijn modem probeert bij het intrainen de hoogste snelheid te halen bij een s/n verhouding van ongeveer 6,3 dB en dat levert normaal een snelheid van tussen de 17 en 18 Mbps. Bij een stroomstoring waarbij alleen mijn modem actief blijft loopt de S/N op tot boven de 15 dB. Ook na een nacht met onweer ben ik kennelijk één van de eersten die ‘s-morgens het modem er weer inprikt en dan krijg ik steevast de volle 20 Mbps, maar rond een uur of één ‘s-middags is het signaal dan naar onder de 1 dB gezakt waarna het modem het opgeeft. Vreemd genoeg gaat het modem nooit zelf opnieuw synchroniseren, ik moet het modem herstarten om een nieuwe verbinding te krijgen.
NoëSleutelbeheerderRob, ik was niet de enige in mijn lieu-dit met een kapotte Livebox. Alle andere, bij elkaar drie, waren ook stuk en zijn inmiddels omgeruild. De rest (de andere 2 huizen) heeft geen internet per kabel. Wat wel gebeurde was dat mijn livebox na omruil eerst even traag was als anders. Dat verbeterde echter toen 2 dagen later de aftakking (30 m) van de lijn naar mijn buurman in zijn geheel werd vervangen. Ik was kort daarvoor gebeld door een dame van Orange met de vraag of ik internet had. “Ja, maar heel traag”. “U heeft dus internet!” En de telefoon werd met een vriendelijke groet neergelegd. Ik denk dat vervanging van de aftakking ook voor mij iets verbeterd heeft.
Overigens test ik al 12 jaar via de site van Orange met grote regelmaat de lijn. Telkens is het antwoord dat er ‘lenteurs’ zijn die de ‘komende maanden’ zullen worden opgelost. Al 12 jaar lang en nog steeds is het antwoord niet gewijzigd. -
AuteurBerichten