Admin

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 3,841 tot 3,870 (van in totaal 12,959)
  • Auteur
  • In reactie op: Berekening Verdragsbijdrage ZIN #197120
     Admin
    Sleutelbeheerder

Inmiddels heeft het ZIN mij, op basis van de aangereikte cijfers, toegezegd een verzoek om herziening van de berekening van de verdragsbijdrage over de afgelopen jaren in behandeling te willen nemen. Het gaat om de herberekening van de bijdrage over het inkomen uit enerzijds de WAO uitkering en anderzijds over het aanvullend AO-pensioen).
    De werkgeversheffing wordt dan door het ZIN alsnog geïnd bij het UWV.

Bij de belastingdienst kun je tot uiterlijk 5 jaar na dato een verzoek om herziening indienen. Nu begrijp ik dat er geen verjaringstermijn bestaat voor het ZIN om bij de bijdrageplichtige de rekening neer te leggen, maar geldt dat ook andersom? Met andere woorden: Kan ik over de hele reeks van jaren van 2006-2014 een een herzieningsverzoek indienen op basis van door mijn pensioenfonds aangereikte gegevens?

Alvast bedankt.

Admin
    Sleutelbeheerder

Vanochtend heb ik een gesprek gehad met de Franse belastingdienst van de betreffende dienst. Ze hadden net gisteren een ‘ruling’ ontvangen met de bevestiging van de uitspraak van het Europese hof.
    Er was wat onduidelijkheid ontstaan over aan welke fiscale instantie het bezwaar moest worden gericht, maar het is nu duidelijk. Wie bezwaar wil maken tegen de afgedragen 15,5% CS over de plus-value kan het te veel betaalde terugvragen door een bezwaarschrift te sturen aan het belastingkantoor waaronder het verkochte huis valt.

In reactie op: Versoepeling Franse elektranormen in zicht? #199982
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ja de aarde is heilig, dus die draad doe ik wel, is 30cm, bedankt voor de tip.
    Die prises de courant zitten er al.
    wimb

In reactie op: Versoepeling Franse elektranormen in zicht? #199984
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bij de eerste link is er wat weggevallen, hier is de complete:
    http://f-electricite.fr/vatt17912_Promotelec-brochure-NF-C-15-100-octobre2015_P.pdf
    helemaal voluit.
    Mijn elektricien zegt dat het communicatie netwerk voor de Consuel totaal onbelangrijk is. Ik heb wel de “coffret de communication” onder de GTL geplaatst, maar er gaat geen draad of kabel naartoe. Ik heb hier ook geen telefoon aansluiting, alleen mijn kleine Huawei hotspot en die komt niet in de kelder, daar is de ontvangst veel slechter, maar op zolder.
    wimb

In reactie op: Versoepeling Franse elektranormen in zicht? #200013
     Admin
    Sleutelbeheerder

Zojuist de eerste A5 folder tegengekomen, van Promotelec

Voor de echte liefhebbers nog een zelf samengestelde PDF, gemaakt van op het web gevonden plaatjes NF_C_15-100_A51.pdf

wimb

In reactie op: Werelddekking Zorgverzekering verdwijnt #198088
     Admin
    Sleutelbeheerder

Gegevens over zorgkosten per leeftijdsgroep zijn o.a. te vinden bij CBS en RIVM en bij het ZIN dat de gemiddelde zorgkosten voor bejaarden (gepensioneerden) en jongeren apart moet opgeven aan de (Rekencommissie van de Administratieve Commissie van de) Europese Commissie.
    Op basis hiervan worden de met andere lidstaten te verrekenen bedragen vastgesteld
    Voor Nederland zijn de gemiddelde kosten per bejaarde (2012) vastgesteld op € 10.090,27 en voor jongeren op € 2.115,06 (zie: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52014XX1028%2801%29&from=FR).

In reactie op: Werelddekking Zorgverzekering verdwijnt #198087
     Admin
    Sleutelbeheerder

Kan iemand wellicht eens studies laten zien die aantonen dat met het stijgen der leeftijd de zorgkosten toenemen?

In reactie op: Satellietontvangst #186804
     Admin
    Sleutelbeheerder

€4,- per meter is nogal aan de prijs. Ik kijk vooral naar de specificaties: de demping per meter, de ongevoeligheid voor instraling (4G) en het frequentiebereik.

Primair heb ik altijd maar 1 eis: het mag geen CSS kabel zijn. CSS staat voor Copper Clad Steel. Dat is staaldraad die voorzien is van een heel dun laagje koper en is de goedkoopste coax kabel. Gebruik dat nooit, dat werkt prima voor hoogfrequente signalen die zich door de koperen buitenzijde wurmen, maar satellietontvangst gebruikt ook laagfrequente signalen voor het aansturen van de LNB en zelfs gelijkspanning als voeding voor de LNB en het schakelen van de hoge en lage band. Die signalen gaan heel slecht door (roestend) staal. Het type kabel staat normaliter elke 50 cm op de kabel gedrukt.

Ik zou wel de gehele kabel vervangen, koppelingen zijn weer mogelijke bronnen van ellende. Deze kabel lijkt de juiste spec’s te hebben (alleen koper, dus geen staal en geen aluminium folie) en 20 meter wordt voor €33 zelfs gratis thuis bezorgd…

In reactie op: tuinvuil verbranden #188914
     Admin
    Sleutelbeheerder

[quote quote=160321]Wubbe en Taciturne:
    Uiteindelijk leven wij toch op het Franse Platte Land.
    Geniet van de voordelen en tolereer de (relatief kleine) nadelen.[/quote]Zoals ik al zei. Als het kan, gewoon doen. Als het niet kan, dan niet. Als je buurvrouw de was heeft buiten hangen en de wind is die kant op dan kan het dus gewoon niet.

In reactie op: tuinvuil verbranden #188913
     Admin
    Sleutelbeheerder

Wubbe en Taciturne:
    Uiteindelijk leven wij toch op het Franse Platte Land.
    Geniet van de voordelen en tolereer de (relatief kleine) nadelen.

En de footprint van de rit naar de déchetterie: naar ons winkelcentrum is het 18km, daar drop ik mijn vrouw, 1,5km verder is de déchetterie, daar drop ik de tuinafval die ik op de aanhangwagen heb. Terug naar het winkelcentrum … Totaal dus 3km extra. Valt mee.

In reactie op: tuinvuil verbranden #188910
     Admin
    Sleutelbeheerder

Precies! Doen als het kan, anders niet.

Afgelopen zomer de maaidorsers ook tot 2 uur ’s nachts gehoord.
    En inderdaad. De volgende dag regende het 🙂

In reactie op: tuinvuil verbranden #188909
     Admin
    Sleutelbeheerder

Op het platteland is het toch een beetje “leven en laten leven”. Ik ga niet maaien als de kleindochter van mijn buurvrouw haar sieste houdt, ook al mag het. Maar weer wel buiten de “wettelijke tijden” als het gras eindelijk een beetje droog is.
    En als iedereen lekker buiten zit en de wind naar hen toe staat, verbrand ik niets.
    Als het koren gemaaid wordt tot laat in de avond omdat het morgen gaat regenen, maak ik daar geen probleem van.

Steven

In reactie op: tuinvuil verbranden #188908
     Admin
    Sleutelbeheerder

Doe zoals Steven voorstelt. En Wubbe : “domme opmerkingen” zijn relatief.

Peter.

In reactie op: tuinvuil verbranden #188907
     Admin
    Sleutelbeheerder

In principe is verbranden van hout, bladeren etc. CO2-neutraal. Ze hebben CO2 opgenomen, ze geven het nu weer af, of ze nu verrotten, vermalen of verbrand worden.
    Wel geeft dit soort verbranden onder sub-optimale omstandigheden allerlei stoffen af zoals PAK’s (HAP in het Frans) die als kankerverwekkend worden beschouwd. De as en rook zijn dus niet fris.
    Maar Rob heeft gelijk, de footprint van een aller-retour naar de déchetterie is er ook.

Moraal:
    – steek grote hoeveelheden tuinafval zo droog mogelijk in de fik (hoe flinker de vlammen, hoe beter de verbranding)
    – zorg dat de buren er geen last van hebben (windrichting, tijd)
    – neem kleine hoeveelheden mee naar de déchetterie of laat ze gewoon verrotten in een composthoop. Levert een leuke fauna aan meerpotige beestjes op waar de vogels ook plezier aan hebben.

Steve

In reactie op: tuinvuil verbranden #188905
     Admin
    Sleutelbeheerder

Afgelopen week gedurende mijn herfstvakantie 23 bomen gerooid in vier dagen. Takken etc. elke dag verbrand. Geen haan heeft ernaar gekraaid. Mijn huis staat op een goede 80 meter van de Mairie, dat scheelt misschien.
    Het laatste dat ik hoorde was dat in het voor en najaar nog wel tuinafval verbrand mag worden; gedurende een paar weken. Afgelopen week was ik in 62 zeker niet de enige die zijn tuinafval verbrandde.

Jeroen B, 62

Admin
    Sleutelbeheerder

Wij hebben ons huis verkocht op 23 oktober 2012. Bedragen kunnen teruggevorderd worden tot maximaal1 januari 2013. Voorlopig vissen we dus achter het net.
    Zijn er nog mensen in deze situatie?

In reactie op: tuinvuil verbranden #188904
     Admin
    Sleutelbeheerder

Dat lijkt goed nieuws! Ik ben ook zeer benieuwd.

Een paar maanden geleden nog even flink ruzie gemaakt. De eigenaar van het stuk grond naast mij maait het gras eens in de zoveel maanden met een roto-fil en gooit het gras op een grote hoop. Een paar dagen later wordt deze hoop in de brand gestoken met flinke stank in ons huis tot gevolg. Laatste keer hing onze was buiten in de ‘frisse’ wind te drogen :(. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat hij toch echt naaar de dechetterie moest voor dit soort afval. “Het is te veel”, was zijn antwoord. Op zulke domme opmerkingen ben ik maar niet verder ingegaan…
    Deze tuin ligt notabene midden in een dorp. Op 25 meter afstand van de Mairie…

In reactie op: betalen via internet #196612
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ik zal weer eens kijken naar Paypal, vele jaren geleden gebruikte ik het wel, bij internetaankopen via Ebay.
    Overigens is bij Visa gebruik ook een kopersbescherming, een verzekering voor de materialen. Koop je iets wat niet in je bestedingspatroon ligt, moet je extra inloggen op een derde beschermlaag. Ze doen dus aan profilering. Een keer gingen ze me zelfs bellen. Maar een ideal hebben ze hier niet he? Wat is dat SYSTEMPAY met bleue?

In reactie op: betalen via internet #196611
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bonjour,

Eens met bovenstaande aangaande Paypal. Ik gebruik het al jaren naar volle tevredenheid. Één keer ben ik geblokkeerd geweest omdat ik een “vreemde” aankoop deed, wintersportspullen voor mijn schoonzoon, af te leveren op diens adres. Controle op afwijkend koopgedrag maakt deel uit van het Paypal beveiligingssysteem. Sommige mensen hebben daar een hekel aan, persoonlijk vind ik het wel geruststellend.

Bijkomend voordeel van Paypal vind ik hun kopersbescherming. Natuurlijk is dit geen vervanging voor gezond verstand en Caveat Emptor maar in sommige gevallen erg nuttig. Zo had ik een probleem met een FR online winkel waar ik een tablet (geen medicijn!) had gekocht en in plaats daarvan twee flessen antiroos-shampoo geleverd kreeg (en ik heb al zo weinig haar). Ik moest via een standaard procedure die flessen terugsturen, dat duurde eeuwig, en uiteindelijk was de tablet niet meer tegen de oorspronkelijke aanbiedingsprijs in voorraad. Telefoneren en mailen met de SAV leverde niets op en het leek een heel langdurig gezeur te gaan worden. Gelukkig had ik met Paypal betaald en heb een litige gestart. In een paar dagen was het geregeld, mijn geld terug op de Paypal rekening, en het betreffende bedrijf op mijn persoonlijke blacklist.

Overigens heb ik geen aandelen Paypal en op geen enkele manier belangen in het bedrijf.

Salutations, Jos

In reactie op: betalen via internet #196610
     Admin
    Sleutelbeheerder

Ja, steeds meer Franse webwinkels accepteren Paypal, dat gaat prima en je kunt er zelfs je Nederlandse bankrekening aan koppelen. Het ging maar met 1 winkel die het Paypal logo voert fout: Paypal weigert betalingen voor wapens en aanverwante artikelen…

In reactie op: betalen via internet #196609
     Admin
    Sleutelbeheerder

Paypal is stevig veilig.

Albert

In reactie op: Fermer les yeux #190162
     Admin
    Sleutelbeheerder

Dank voor de verhelderende inbreng van Ingrid, over hoe het er werkelijk aan toe gaat in de Urgences en HTCD.
    Wellicht aardig te weten wat psychologen tijdens het proces over Bonnemaison gezegd hebben in de “Généraliste” van een paar dagen geleden:

“Hyper-identification à autrui”
    Hyper sensible, mais fragile, dépressif, mais sain d’esprit… La veille, l’ex-urgentiste de Bayonne avait vu des pyschiatres s’interroger sur les liens entre son état psychologique et “l’empoisonnement” de patients incurables, pour lequel il est rejugé.

L’élément-clef des actes de Nicolas Bonnemaison, a déclaré l’expert-pyschiatre Roland Coutanceau à la Cour d’assises du Maine-et-Loire, c’est “l’hyper-identification à autrui, souvent une caractéristique des gens sensibles: se mettre à la place des autres”, “prêter à l’autre une émotion et déterminer ses actes en fonction”. C’est pour cela, a poursuivi l’expert, que l’urgentiste va soulager par des sédatifs des gens en fin de vie qui, pour lui, sont dans “une situation indigne”. Pour cela qu’il n’en parlera pas aux infirmières, pour leur éviter de “prendre le poids de donner un médicament qui va soulager mais conduire à la mort”. C’est pour cela aussi qu’il n’en parlera pas aux familles, les “exonérant aussi de ce poids”. “Il ne tue pas, il soulage quelqu’un dont l’état est une atteinte à sa propre dignité”, “c’est donc par hyper-sensibilité, pour exonérer les autres. Et son autocritique est ’oui, j’aurais dû en parler’ “, a résumé l’expert. “L’intentionnalité de donner la mort n’est pas le sujet”.

“Une forme de suicide professionnel”
    Il a aussi souligné que “les faits reprochés ne peuvent être mis en lien avec aucun trouble mental” de l’urgentiste, sous anti-dépresseurs à l’époque des faits, mais pas “cliniquement dépressif”. En clair, a conclu le Dr Coutanceau, Nicolas Bonnemaison est “sans pathologie au niveau de la personnalité”, malgré “un petit filet d’anxiété”. “Banalement, nous sommes tous des névrotiques…”.

Avant lui un autre expert, le psychologue Alain Pénin, avait lui aussi souligné l’absence de “dimension pathologique”, mais soulevé une “problématique pas résolue avec le personnage paternel”, la figure tutélaire de ce père admiré, ancien directeur de clinique, qui se suicida en 1987 à la suite de l’échec d’une relation amoureuse. L’expert a soulevé à l’audience des “éléments de vie strictement parallèles” entre Nicolas Bonnemaison et son père, les actes de l’urgentiste “pouvant être interprétés comme une forme de suicide professionnel, en parallèle avec le suicide du père”.

“Epuisement professionnel”
    Ces expertises ont en partie inspiré le requisitoire de trois heures prononcé par l’avocat général vendredi après-midi. “Il ne s’agit pas d’accabler un homme fragile et en souffrance, dont tout démontre qu’il a été victime de son propre aveuglement” en s'”installant dans sa toute puissance”, a lancé Olivier Tcherkessoff, aux jurés. “S’il n’est pas question de lui reprocher ces hospitalisations répétitives, n’a-t-il pas présumé de ses forces? Nous avons ici l’illustration d’un épuisement personnel et professionnel au point que le patient est devenu l’étranger”, a-t-il poursuivi.

Bonnemaison zat al onder de antidepressiva. Dat zegt wel iets hoewel je die medicijnen al snel krijgt in Frakrijk. Te snel, het kan iemand ook weleens uit de rails laten lopen.

Belangrijk is te weten dat mogelijkheden in Frankrijk om artsen met depressies, burn-out en verslavingen er wel zijn. Alleen is de drempel tamelijk hoog voor de artsen zelf.

Ik vind zoals Ingrid een straf terecht, maar wel een voorwaardelijke.

Steven

In reactie op: Fermer les yeux #190161
     Admin
    Sleutelbeheerder

Peter, ik volg het op de voet maar had inlogprobleem met deze site.
    Zoals Steven al zei, hij heeft dingen gedaan die niet over de schreef konden.
    1. Directe injecties intraveneus die in potentie dodelijk zijn zonder toestemming van de patient, niet van de familie.
    2. Geen enkel overleg met de verpleging wat een moeilijke en stiekeme situatie met zich meebrengt.
    3. Geen intercollegiaal overleg dus geen overleg met andere artsen.

De HTCD, hospitalisation de très courte durée, is zo een beetje de vuilnisbak van het ziekenhuis. Daar liggen mensen die binnen 24-48 weer opgelapt zijn (dronkelappen, suicidanten) of stervenden. Vaak bestaat deze uit 12 bedden. Over het algemeen is er niet veel overleg onder elkaar. De urgentiste probeert zijn pâtient zo snel mogelijk van de eerste hulp te krijgen, maakt niet uit waar. Iedereen werkt voor zichzelf. Het is een afdeling waar men in continu diensten draait als arts dus moeilijk om een homogene, collegiale groep te vormen.

Als je lang in het vak meegaat komt er vaak een soort moeheid over je zovan ‘alsjeblieft, niet weer zo een’. Ik heb dat zelf met moeders, zwangeren en hun kinderen met psychosociale problemen en deze dames werken zich altijd weer in de nesten met weer een verschillende mec.
    Dus het kost energie en standvastigheid om iedere keer weer empatisch, aardig, diplomatiek, begrijpend etc te zijn.

Aan de andere kant, wat hij gedaan heeft, verzachtende, soms dodelijke injecties geven, is iets van alle tijden. Alleen alles ging stiekum. In de huisartsenzorg kwam het ook voor. Vader was stervende maar erg benauwd. De familie erg ontdaan en onmachtig. De dokter komt, praat met de familie. Dokter werd alleen gelaten met vader en even later was vader overleden. Iedereen blij en opgelucht. Geen verpleging in de buurt. Gebeurt het in het ziekenhuis dan is het al veel moeilijker omdat je verraden kan worden. De arts van de afdeling kende zijn pappenheimers wel en berekent wanneer hij komt met morfine en kaliumchloride of insuline.
    Ik denk dat hij daarom ook wel veel bijval had van de beroepsgroep.

Ik denk dat het terecht is dat hij veroordeeld is. Twee jaar sursis is redelijk. Dit proces brengt wel wat opgang en misschien met een paar jaar is er een nieuwe wetgeving. Want echt, voor artsen is het reuze moeilijk om hier in verzeild te raken. Aan de ene kant verwacht men, verpleging en familie, dat je wat ‘doet’. Aan de andere kant kunnen ze je ophangen.

Ingrid Prinsesje

In reactie op: Fermer les yeux #190160
     Admin
    Sleutelbeheerder

’t Interesseert kennelijk weinigen onder ons, maar ’t Hof te Angers heeft zich uitgesproken :
    “MISE A JOUR 16h50: Nicolas Bonnemaison a été condamné en appel à deux ans de prison avec sursis.”

Peter (die zich voor de rest weinig aantrekt van dit forum, van de Mimi’s, van de communis opinio).

In reactie op: Fermer les yeux #190230
     Admin
    Sleutelbeheerder

Peter, 2019 is toch niet te krap gepland?

In reactie op: Fermer les yeux #190229
     Admin
    Sleutelbeheerder

Niet dat ’t van belang is, maar volgens mij heb ik ergens in dit draadje gewaarschuwd nog even te wachten met ’t laten knallen der kurken.

Peter.

P.S. En die ooit door mij opgevoerde psychiater blijkt ’t allemaal niet zo slecht te zien, toch ?

In reactie op: Fermer les yeux #190228
     Admin
    Sleutelbeheerder

27 augustus 2014 schreef ik in deze draad: “Nu nog iemand zoeken die met ons om een goede fles champagne wil wedden dat euthanasie erdoor is voor of op 26 augustus 2019……”

Niemand heeft gereageerd om de weddenschap aan te nemen. Wie o wie?

Steven

In reactie op: Fermer les yeux #190227
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bonnemaison heeft de palliatieve sedatie “in extremis”‘uitgevoerd. Zonder daar echt met de omgeving over te praten. Dat kan ook niet. Verpleegkundigen en collega’s begrijpen het. Verzorgenden veel minder, die hebben het abstractieniveau niet.
    Families zijn verdeeld, zeker als de religie erbij komt kijken.
    Dus hij heeft het in zijn eentje gedaan. Zonder daarover te praten en zonder zich te realiseren dat dat in de kijkert liep.
    Mijn schoonvader is hetzelfde overkomen 10 jaar geleden maar dat was in een “hospice” in Parijs waar iedereen komt om te sterven. Met dezelfde middelen. Ook daar werd niet over gepraat maar met mijn beknopte kennis van medicatie had ik allang door dat het hier om palliatieve sedatie ging. Het is niet met zoveel woorden gezegd. Verschil: hier wist iedereen dat hij doodging. Dus niemand stelde vragen. Een beetje een “autistische samenzwering”.
    Ik ken Bonnemaison niet. Dus kan ik geen oordeel geven over zijn persoon. De bedoelingen waren ongetwijfeld goed. Wilde hij een beetje “God” spelen zoals vrij veel artsen? De uitvoering onhandig. De reactie van de Ordre des Médecins overtrokken (verbod op beroepsuitoefening).
    Hij heeft de wet overtreden met goede bedoelingen.
    Het zal wel uitdraaien op een voorwaardelijke, bijna symbolische veroordeling.

Steven

In reactie op: Fermer les yeux #190226
     Admin
    Sleutelbeheerder

Hoe denkt dit forum overigens over de zaak die nu in beroep speelt tegen de voormalige arts Nicolas Bonnemaison ?
    Eerder vrijgesproken van ’t vergiftigen van zeven patiënten, heeft ’t Openbaar Ministerie tegen dit vonnis beroep aangetekend. De zaak dient nu voor ’t hof te Angers.

Is Bonnemaison ’n eigengereide arts die alle regels aan z’n laars lapte en z’n eigen ethiek volgde ? Willen we allemaal wel zo’n arts in onze kennissenkring vanwege ‘je weet maar nooit’ ?

Peter.

In reactie op: Werelddekking Zorgverzekering verdwijnt #198090
     Admin
    Sleutelbeheerder

Bij bejaarden is het zorgrisico gemiddeld 2-3 keer zo hoog als gemiddeld. Daarom kan een winstbeogende zorgverzekeraar geen verzekering zonder uitsluiting van bestaande aandoeningen (en leeftijdsbeperking) aanbieden. Wie met een dergelijk product op reis gaat kan het zwaar bezuren als een kostbare (operatieve) behandeling met intensive care moet plaatsvinden. Voor zogenaamd “verdragsgerechtigden” geldt bovendien dat zij geen basisverzekering hebben en voor de kinderen is het geen prettig vooruitzicht als zij de nalatenschap in rook zien opgaan.

30 berichten aan het bekijken - 3,841 tot 3,870 (van in totaal 12,959)

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?