Satellietontvangst

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 11 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #186800
     Anoniem
    Inactief

    Er loopt al jaren een kabel door een stukje muur, komt dan even naar buiten om vervolgens onder de pannen door naar de LNB te gaan. Plotseling na jaren geen signaal meer. Provisorisch een nieuwe kabel getrokken over het dak en rechstreeks aangesloten op de ontvanger en nu wel beeld. Ik heb de bestaande kabel die buiten loopt, voordat hij onder de pannen verdwijnt, doorgeknipt en, als de sat. ontv. aanstaat, daar 13,4 Volt over gemeten. Vervolgens de nieuwe kabel die naar de LNB loopt erop aangesloten echter geen ontvangst. Heeft iemand een idee, naar mijn mening is er wel spanning van de sat. ontv. die nu via de nieuwe kabel naar de LNB loopt.

    #186801
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je meet 13,4 volt, maar dat gegeven alleen is onvoldoende.

    1 dat is de gelijkspanning die de LNB voedt en de polarisatie regelt maar er moeten ook hoogfrequente signalen door.
    2 Als de gekozen zender op een horizontaal gepolariseerde transponder zit dan moet de spanning 13 volt zijn. Op een vertikale transponder moet dat 18 volt zijn.

    Het kan dus zijn dat jij 13,4 volt meet waar dat 18 volt moet zijn. Maar waarschijnlijker is dat er vocht in de bekabeling is getrokken waardoor het hoogfrequente signaal niet doorkomt. Je weet het antwoord al: de kabel vervangen.

    #186802
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat Jako zegt klopt helemaal. Zo’n zogenaamde coax kabel is speciaal gemaakt voor radio en TV signalen. Het is niet simpel een kwestie van of er stroom op staat ja/nee. Het gaat erom dat dat de kabel nergens bekneld is geraakt (of muizen?). Deuken of een te scherpe bocht maken dat het zogenaamde hoog frequente signaal niet goed voorbij die beschadiging kan komen (refelecties), en mogelijk laat hij dan de stroom om bijvoorbeeld een lampje op te laten branden nog wel prima door.

    Zoals Jako al zegt: De kabel vervangen. Als dat moeilijk gaat kan je proberen het beschadigde stuk op te sporen (soms is dat niet aan de buitenkant te zien) en het vandaar met een coax connector opnieuw te lassen. Soms lukt dat, maar veel beter is het de gehele kabel te vervangen.

    Sterkte 🙂

    #186805
     Anoniem
    Inactief

    Bedankt Jako en Jean voor de uitleg. Ik heb er niet zoveel verstand van maar nu is het mij duidelijk! Alleen heb ik de pech dat het stukje wat door de muur en schoorsteen loopt 4 meter is en de rest van de kabel waar ik goed bij kan 20 meter. Maar ja ik ga wel een oplossing bedenken.
    Groet Adrie

    #186803
     Anoniem
    Inactief

    Jako en Jean, Ik heb nog een vraagje. De ontvangst is nog niet helemaal goed; regelmatig blokvorming terwijl de TV in de huiskamer die op een aparte kabel loopt geen problemen geeft. De kabel van de 2de TV loopt vanaf de lnb 1 meter in de buitenlucht en daarna gaat hij onder de pannen door naar binnen. De Bricorama zegt dat ik dure buitenkabel moet gebruiken. Deze kost € 4.00 p.m. Normale kabel is veel goedkoper. Ik heb 20 meter nodig. Weten jullie hoe het zit?
    Alvast bedankt.

    #186804
     Noë
    Sleutelbeheerder

    €4,- per meter is nogal aan de prijs. Ik kijk vooral naar de specificaties: de demping per meter, de ongevoeligheid voor instraling (4G) en het frequentiebereik.

    Primair heb ik altijd maar 1 eis: het mag geen CSS kabel zijn. CSS staat voor Copper Clad Steel. Dat is staaldraad die voorzien is van een heel dun laagje koper en is de goedkoopste coax kabel. Gebruik dat nooit, dat werkt prima voor hoogfrequente signalen die zich door de koperen buitenzijde wurmen, maar satellietontvangst gebruikt ook laagfrequente signalen voor het aansturen van de LNB en zelfs gelijkspanning als voeding voor de LNB en het schakelen van de hoge en lage band. Die signalen gaan heel slecht door (roestend) staal. Het type kabel staat normaliter elke 50 cm op de kabel gedrukt.

    Ik zou wel de gehele kabel vervangen, koppelingen zijn weer mogelijke bronnen van ellende. Deze kabel lijkt de juiste spec’s te hebben (alleen koper, dus geen staal en geen aluminium folie) en 20 meter wordt voor €33 zelfs gratis thuis bezorgd…

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?