tuinvuil verbranden

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188903
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik meen begrepen te hebben dat het verbranden van tuinvuil en ander afval door particulieren sinds kort strikt verboden is in heel frankrijk. Het is verplicht om met je dechêts de jardin naar de dechêterie te gaan.
    Wie weet of dit klopt?

    #188904
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat lijkt goed nieuws! Ik ben ook zeer benieuwd.

    Een paar maanden geleden nog even flink ruzie gemaakt. De eigenaar van het stuk grond naast mij maait het gras eens in de zoveel maanden met een roto-fil en gooit het gras op een grote hoop. Een paar dagen later wordt deze hoop in de brand gestoken met flinke stank in ons huis tot gevolg. Laatste keer hing onze was buiten in de ‘frisse’ wind te drogen :(. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat hij toch echt naaar de dechetterie moest voor dit soort afval. “Het is te veel”, was zijn antwoord. Op zulke domme opmerkingen ben ik maar niet verder ingegaan…
    Deze tuin ligt notabene midden in een dorp. Op 25 meter afstand van de Mairie…

    #188905
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Afgelopen week gedurende mijn herfstvakantie 23 bomen gerooid in vier dagen. Takken etc. elke dag verbrand. Geen haan heeft ernaar gekraaid. Mijn huis staat op een goede 80 meter van de Mairie, dat scheelt misschien.
    Het laatste dat ik hoorde was dat in het voor en najaar nog wel tuinafval verbrand mag worden; gedurende een paar weken. Afgelopen week was ik in 62 zeker niet de enige die zijn tuinafval verbrandde.

    Jeroen B, 62

    #188906

    De algemene regels zijn behoorlijk strak: nee, tenzij je ergens op het platteland woont (te) ver weg van een déçhetterie. De prefecten hebben – hoe kan het ook anders – er ook al tal van brieven aan de citoyens et citoyennes over opgesteld. Wat de ecologische footprint betreft vraag ik me wel af hoe groen dit allemaal is. Wanneer ik per aller/retour naar onze déchetterie voor één keer rijden al 32 km op de teller bijplus. En wat een mooi gezicht wanneer ’s avonds zo’n smeulende ashoop de Vesuvius naar de kroon poogt te steken. Niet naar tv gekeken of achter de pc, minder stroomverbruik, ook zeer verantwoord.

    #188907
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In principe is verbranden van hout, bladeren etc. CO2-neutraal. Ze hebben CO2 opgenomen, ze geven het nu weer af, of ze nu verrotten, vermalen of verbrand worden.
    Wel geeft dit soort verbranden onder sub-optimale omstandigheden allerlei stoffen af zoals PAK’s (HAP in het Frans) die als kankerverwekkend worden beschouwd. De as en rook zijn dus niet fris.
    Maar Rob heeft gelijk, de footprint van een aller-retour naar de déchetterie is er ook.

    Moraal:
    – steek grote hoeveelheden tuinafval zo droog mogelijk in de fik (hoe flinker de vlammen, hoe beter de verbranding)
    – zorg dat de buren er geen last van hebben (windrichting, tijd)
    – neem kleine hoeveelheden mee naar de déchetterie of laat ze gewoon verrotten in een composthoop. Levert een leuke fauna aan meerpotige beestjes op waar de vogels ook plezier aan hebben.

    Steve

    #188908
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Doe zoals Steven voorstelt. En Wubbe : “domme opmerkingen” zijn relatief.

    Peter.

    #188909
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op het platteland is het toch een beetje “leven en laten leven”. Ik ga niet maaien als de kleindochter van mijn buurvrouw haar sieste houdt, ook al mag het. Maar weer wel buiten de “wettelijke tijden” als het gras eindelijk een beetje droog is.
    En als iedereen lekker buiten zit en de wind naar hen toe staat, verbrand ik niets.
    Als het koren gemaaid wordt tot laat in de avond omdat het morgen gaat regenen, maak ik daar geen probleem van.

    Steven

    #188910
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Precies! Doen als het kan, anders niet.

    Afgelopen zomer de maaidorsers ook tot 2 uur ’s nachts gehoord.
    En inderdaad. De volgende dag regende het 🙂

    #188913
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wubbe en Taciturne:
    Uiteindelijk leven wij toch op het Franse Platte Land.
    Geniet van de voordelen en tolereer de (relatief kleine) nadelen.

    En de footprint van de rit naar de déchetterie: naar ons winkelcentrum is het 18km, daar drop ik mijn vrouw, 1,5km verder is de déchetterie, daar drop ik de tuinafval die ik op de aanhangwagen heb. Terug naar het winkelcentrum … Totaal dus 3km extra. Valt mee.

    #188914
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wubbe en Taciturne:
    Uiteindelijk leven wij toch op het Franse Platte Land.
    Geniet van de voordelen en tolereer de (relatief kleine) nadelen.

    Zoals ik al zei. Als het kan, gewoon doen. Als het niet kan, dan niet. Als je buurvrouw de was heeft buiten hangen en de wind is die kant op dan kan het dus gewoon niet.

    #188911
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Volgens onze buren mag het branden alleen in voor en najaar. Vorige week onze spaarstapel verbrand, twee dagen later aan weerskanten van ons de buren ook. Gendarmerie rijd langs, kijkt even en rijd weer door. Afgelopen zomer ook fikkie gestookt maar niemand die er wat van zegt.

    #188912
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In veel gemeenten is het verboden op in juli en augustus tuinafval te verbranden. Logisch, de warme zomermaanden, gras en struiken kunnen gortdroog zijn. Ook in bepaalde départementen is er een verplichting om struikgewas en hoog gras te maaien in die periode. Ik doe het verbranden dan ook niet. In de andere maanden wel als het net een beetje geregend heeft dus eventuele vonken de bomen of het gras niet in de fik zetten.

    Is allemaal niet zo ingewikkeld.

    Steven

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?