Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderNee Steven, ik heb mijn nationaliteit niet veranderd, maar dat neemt niet weg dat veel mensen wel vinden dat wat ik zeg waar is, maar dat zijn over het algemeen jongeren die Frankrijk ontvluchten voor een baan in Engeland of Duitsland.
De oude gevestigde orde houdt van Frankrijk en weigert iedere verandering, ongeacht of ze snappen wat het inhoud.
Ik ben altijd realistisch, en ik heb me altijd verzet tegen mensen die – net in Frankrijk aangekomen – geloven dat Frankrijk een paradijs is.
Geen gezeik van buren in je nek, geen ambtenaren die kijken of je heg niet 3cm over de grens staat, en weg met de typisch Nederlandse bemoeizucht, Leven als god in Frankrijk!
Jij weet net zo goed als ik dat de fransen helemaal niet zo het je van het zijn.
Wilfred laat dat eens keurig zien, ik geniet nu al.
p.s Ik werk aan een project met de universiteit van Bordeaux. Helaas konden de kids vorige week niet op de les komen want men protesteerde tegen de nieuwe arbeidswet van El Khomri.
Ik vroeg of ze de wet begrepen, nou nee, eigenlijk niet, maar de protesten zijn door de universiteit georganiseerd.
Zo verrot is Frankrijk.
Een grote groep functionaires protesteert tegen een wet die hun niet raakt, dan alleen dat de vakbonden minder macht krijgen op de franse politiek, en sleept daarmee de onschuldige kinderen mee in hun keiharde akties. Het zou verboden moeten zijn. Maar goed,het manifesteren wordt op de lagere school al aangeleerd.Admin
Sleutelbeheerder@Cees, heb lekker nu de Franse nationaliteit dus mag alles zeggen zonder dat ik te horen krijg “houd op met die kritiek op Frankrijk, donder maar op naar je eigen land”.
@Peter, mijn echtgenote is opgegroeid in Parijs. In het begin begon ze gelijk kritiek te leveren. Na mij “wees stil en luister” bedaarde ze en vond het toch een aardige uitzending. Wat haar het meest verwonderde was al die “koeriers” die de avond voor verschijnen de Canard Enchaîné komen halen voor de hot-shots. Dat wist ze niet.Steven
Admin
SleutelbeheerderOok met m’n Franse herderinnetje gekeken. Bij haar was meer verbazing en verwondering dan bij mij, maar zij is dan ook verschrikkelijk Frans en géén Parisiene. Daar helpt een Bataafse partner weinig aan. Wel goed voor de echtelijke communicatie, zo’n uitzending.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderAls ik vroeger wat zei over frankrijk werd ik als negatieveling bestempeld.
Wilfred zal een hoop bagger te toon gaan stellen waar zelfs ik van ga blozen.
Het eindeloze welles-niettes spelletje waar de franse “monarchie” nog altijd mee speelt, of dat nu tussen baas en personeel is, tussen de gewone man en de gendarme, of de elite en de niet elite.
“Wat betekend het om vandaag Frans te zijn” de schooldirectrice wil daar niet op antwoorden.
Raar, welk debat? ik zie hem niet.
De “Grand ecole”, is dat niet de school waar zo ongeveer iedere minister heeft geleerd om in het pluche te komen zitten met een hoop onzinverhalen?
Goddank beginnen veel Fransen ook in te zien dat dit niet verder kan.
Ben benieuwd naar de vervolguitzendingen.
In ieder geval de moeite waard om aan uw franse vrienden te laten zien.
Cees.Admin
SleutelbeheerderNog niet zo mooi als de serie over China met Terlou, maar het wordt vast interessant. De verschillen tussen elite en onderklasse kwamen wel èrg duidelijk in beeld. Het is vast erg leuk om bij de Franse elite te horen. Maar een elite pubermeisje dat vindt dat “eer en vaderland essentiële waarden zijn in het leven” vond ik toch wel een tikje schokkend. In China hadden ze er trots op geweest. Evenals op de slaapzaal, die in China ook niet had misstaan.
JS
Admin
SleutelbeheerderIk vond de uitzending uitstekend. Zelfs mijn Franse echtgenote vond hem goed en dat zegt wat. Beetje Louis Theroux-stijl.
Zie uit naar de volgende uitzendingen.Steven
Admin
Sleutelbeheerder“Leven als een God in Frankrijk”? Ik denk dat het daar nu eens niet over gaat.
Maar ik ga eerst kijken.
Steven
Admin
Sleutelbeheerder[quote quote=162319]Dag Jos,
Maar de lange middenpit is precies dezelfde. Een ideale verwarmer van onder meer vispannen en ovenschotels.
[/quote]Ik heb ook zo’n visbrander. En ook een vispan. Maar ik gebruik ‘m nooit. Wel is die visbrander fijne ruimte om andere pannen even op te stallen. Er zijn ook grilplaten die op visbranders passen. Als je de keus hebt tussen visbrander en wokbrander dan zou ik de wokbrander kiezen.
JS
Admin
SleutelbeheerderDag Jos,
Op het eerste gezicht lijkt ons fornuis er wel op. Maar…
Bij ons is de pit linksvoor een echte wokbrander (wadjangbrander), dus een pit met een ring eromheen die twee ringen van hete vlammen geeft. En de oven is aanmerkelijk smaller, ongeveer een derde minder dan die van jou. In dat smalle deel zit de gasfles. Maar de lange middenpit is precies dezelfde. Een ideale verwarmer van onder meer vispannen en ovenschotels.
Ik ontdek nu dat ik geen enkele foto heb van het fornuis in werking en met de glazen plaat open. Ga ik eerdaags verandering in aanbrengen.
Sterkte met je keuze. Voor mezelf zou ik een vijfpits fornuis (sudderbrander, wokbrander, lange brander voor mijn plaatstalen pannen) met grote oven nemen (die gasfles raak ik ergens anders wel kwijt). Voor het snelle werk koop ik dan een klein elektrisch oventje erbij en de rest wat beschikbaar is, zoals bordenwarmers en dergelijke is niet mijn eerste prioriteit.
Maar ja, hij doet het nog uitstekend, dus dat wordt nog even wachten.Frans
Admin
SleutelbeheerderBonjour,
Iedereen hartelijk dank voor de reacties. Ik word steeds wijzer 🙂
@Anton: ja ik zou heel graag één van die grote merken hebben. Lacanche vind ik nog de mooiste als het erop aan komt. Als tweede de Godin Souveraine serie. Maar op Leboncoin vind ik ze toch nu toe niet voor draaglijke prijzen. Ik blijf zoeken.
@Fransco: jouw beschrijving doet met sterk denken aan wat ik nu heb, een Ariston met 5 pitten, waarvan één zo’n ovale in het midden, zie de foto hieronder.
Helaas is die van mij nu 9 jaar geleden 2e hands gekocht en hij begint nu echt achteruit te gaan. De pitten lijken steeds minder warmte te geven. Wat erger is, je kunt ze steeds slechter regelen. Als je de grote pit iets lager draait gaat deze direct uit. Ik heb de sproeiers al gereinigd, andere détendeur geprobeerd, zelf een keer gewisseld van butaan naar propaan, maar niets helpt. Ik vrees dat de kraan intern is “uitgelubberd” na vele jaren gebruik. Mijn wederhelft is de échte kok bij ons en die begint er chagrijnig van te worden. Geen goede zaak. 🙁
@Capitaine: Ha die Cees, welkom terug, ik heb je gemist! Mijn fornuis is al oud en was indertijd al ultra-goedkoop, zie foto hierboven. Dit ding heeft ook een gasoven. En ja, gas wordt heter dan electra, en heeft als voordeel dat bij de verbranding waterdamp wordt geproduceerd zodat je gerecht minder uitdroogt, dus ideaal voor vlees en gevogelte. Maar de temperatuur van een gasoven is minder goed regelbaar, de minimum temperatuur van de onze is nog steeds vrij hoog, en dat is minder geschikt voor dingen als gebak en taart. Zowel gas als electrisch lijkt me ideaal, sommige Lacanche modellen hebben dat.
@JeroenBuckens: Fratelli Onofri ken ik niet, ik ga kijken. Voor zover ik kan nagaan wordt Boretti niet officieel geleverd in FR, hier heten die volgens mij Ilve. Van Boretti hoor ik overigens goede berichten van vrienden uit NL.
@Pfm: Peter, ik droom ook van een Lacanche, bijvoorbeeld een Cluny in “bleu francais” met messing afwerking. Made in France lijkt me voor een kooktoestel juist wel een aanbeveling, als ze in FR al geen verstand hebben van kokkerellen, waar dan wel? Maar ja, die prijzen hè…
Heb inmiddels ook nog wat info gekregen over (voor mij) onbekendere merken zoals Delaubrac (gebouwd als een stoomlocomotief) en Ambassade de Bourgogne (de industrial-look pro tak van Lacanche).
Overigens vond ik op deze site een handig ingangsmenu voor de zoektocht naar prachtige “piano’s de cuisine”.
Salutations, Jos
Admin
Sleutelbeheerder@ Peter, Jos en andere….
Google nog maar even goed op La Cornue, zelfde eigenaar volgens mij als Lacanche.
AGA en Rayburn hebben hier ook direct of indirect mee te maken. Mijns inziens hetzelfde onderlinge verschil.
Voor ons eigenlijk een beetje in de onbetaalbare klasse, maar 2de hands soms te doen.Admin
SleutelbeheerderZojuist ’n itempje op TF1 : piano’s van Lacanche.
Made in France, maar dat zal wellicht geen aanbeveling zijn. Voor mij wel, m’n vingers jeuken om hierop te koken.
Peter.
Admin
Sleutelbeheerderupdate
Zojuist gebeld geworden door ’n firma “ImmoComfort” (?), om de afspraak voor maandagavond te bevestigen.
’n Paar onschuldige doch gerichte vragen mijnerzijds waren voldoende om z’n verkooppraatje om te buigen. Om hem tot slot te vragen de afspraak te annuleren, omdat ik geen zin heb mijn noch zijn tijd te verspillen. Op zijn vraag “Hoezo ?” hem uitgelegd hoe dat vroeger ging met die zonnepanelen, hoe dat kennelijk nu gaat met zo’n aërovoltaïsch systeem, en dat ik beide methoden oplichtend noem.
Hem verder ’n prettige dag gewenst.Kortom : jaja, hetzelfde spelletje wordt gespeeld. En mijn grootste bezwaren tegen die hele constructie zijn a) dat gesubsidieerde gedoe en b) dat verplichte contract met EDF/ErDF.
Mocht ik deze verkoper z’n middag verziekt hebben, dan spijt me dat niet.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderOch, Krelis, weest niet bevreesd, ik meen ’t zo goed. En dat “lekkere” verzieken maakt u ervan, dat hebt u niet van mij.
Dus : mocht er iets zinnigs te melden zijn …
Peter.
Admin
SleutelbeheerderZo’n vertegenwoordiger is waarschijnlijk blij in deze tijd van steeds maar stijgende chomage in Frankrijk een baantje gevonden te hebben. Dat dit wellicht (nog niet zeker) bij een niet geheel kosher bedrijf is, is hem dus niet volledig aan te rekenen.
Om dan bij voorbaat te besluiten eens lekker zijn avond te gaan verzieken, zegt me wel iets over degene die dit van plan is.Admin
SleutelbeheerderIk heb zo m’n twijfels, wat ik al zei : “De wijze van colporteren doet me denken aan die handelaars in zonnepanelen van jaren geleden.”
Maandag zal ik de dienstdoende vertegenwoordiger z’n hele avond verzieken door ‘m aan te horen (hij komt rond 1900), en aan te horen, en nog eens aan te horen. 🙂
Mocht er iets zinnigs te melden zijn : à suivre.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderR-volt lijkt me een combinatie van elektriciteit opwekken met zonnepanelen en het huis verwarmen op de manier die we kennen van SolarVenti. Dat ze zeggen van ErDF te zijn, doet me het ergste vermoeden. Dat deden en doen talloze bedrijven die zonnepanelen verkopen ook. Als je doorvraagt blijkt dat ze ‘samenwerken’ met ErDF. En als je nog verder doorvraagt blijkt die samenwerking te bestaan uit ‘contact hebben met’.
FAdmin
SleutelbeheerderNou Peter, dat wil ik best doen, maar geef me de tijd, ik moet de vloot in orde maken voor de pasen. Jan Haring moet geboend en geschrobt worden en het dek moet weer glanzen, we gaan de eerste vaart weer maken naar het eiland Ré.
Vorige maand stond er een artikel in de Fluvial n°260 over het ijselmeer, daar werden nogal wat schepen “Skutsje” genoemd, en daar heb ik de redactie even hartig op aangesproken.
Temeer omdat een paar bladzijden verder Jan Haring afgebeeld staat aan de kade van Marans, en de journalist belde me eerder of die een foto mocht maken van mijn Skutsje.
Nou zeg, het moet niet gekker worden.
Nu komt er in de volgende Fluvial een artikel waarin Jan Haring weer in beeld komt als aankondiging van de daarop volgende Fluvial waarin ik samen met een journalist ga proberen het verschil uit te leggen tussen de ene platbodem en de andere platbodem, zonder vloeken en met de Beerenburgh (jawel met twee é’s) op tafel.
De Fluvial is in de winkel te koop, anders even mailen dan stuur ik je een copy.Cees.
Admin
SleutelbeheerderHa Jos,
Ervaring met Smeg: slecht, ondermaatse kwaliteit.
Ervaring met (italiaans) rvs Fratelli onofri, 90 cm breed, dubbele oven: Goed. Geen 5 pitten maar 6 waaronder een grote wokbrander die voldoende vermogen heeft. De smoorbrander is alleen smoorbrander als je er nog een vlamverdeler op legt,eigenlijk iets te veel vermogen.
Twee ovens vinden wij prettig. Ovenschotels en afbakdingen kunnen tegelijk bereid worden. Onze uitvoering heeft geen ingebouwde grillmotor. Dezelfde breedte, 90 cm is ook verkrijgbaar met 1 grote oven. Voorverwarming grote (hete lucht)oven : kort. De kleine oven doet er langer over omdat die geen luchtcirculatie heeft.
Goed en makkelijk schoon te houden fornuis en makkelijk uitneembare glasplaten in de ovendeuren. Nu 6 jaar oud, dagelijks in gebruik en nog geen enkele klacht.
Werd geleverd als vervanger van Boretti omdat die fabrikant te lange levertijden hanteerde. Zelf zoek ik voor ons franse huis een tweede hands horeca fornuis op le boncoin en marktplaats.Jeroen B, 62
Admin
SleutelbeheerderHa Cees, je bent er weer :-))
Als je toch bezig bent : waarom noemen ze in F naar buiten opengaande luiken “ouverture à l’anglaise” ? Wat is er Engels aan ? Of Amsterdams ?
Ik zoek al jaren naar ’n etymologische verklaring, maar kom niet verder.
Peter.
Admin
SleutelbeheerderEen verhaal, een ervaring om in te lijsten. Geweldig! Veel succes.
Admin
SleutelbeheerderTegen die tijd dat ik stokoud ben is minstens de helft van m’n familie al dood, dus waarom terug gaan.
Ik heb heel lang in Israel gewoond, en toen ik terug ging naar Nederland was ik blij, terug naar m’n dorpje.
Echter alles was anders, veranderd, niet leuk meer, ik kwam in een vreemd dorp.
Terug gaan naar Nederland zie ik niet zitten, ik woon al te lang hier.
De laatste jaren hebben we ons moeder veel geholpen, en op het laatst ging het niet meer, ze moest naar een bejaardenhuis/verzorgingshuis.
Enorm duur, en niet optimaal in service.
Wij hebben naar aanleiding daarvan met een stel vrienden die we al een eeuw kennen gezegd “dit gaat ons niet gebeuren”.
We hebben een groot huis gekocht waar we allemaal willen wonen, waar appartementen in zitten, en een grote tuin.
Met de oude dag gaan we er allemaal in wonen, ieder zijn eigen prive, en een gezamelijke tuin en salon.
We nemen een verpleegkundige in dienst, en een tuinman/schoonmaker.
Het huis is dan technisch gesproken vrij van hypotheek, we hebben voor het nodig is alle gemakken aangebracht (wordt nu gedaan in slow motion) we hebben gratis inwoning voor de verzorgende, en we delen de lasten samen.
Eigenlijk een soort prive-bejaardenhuis.
In La Rochelle is er al zo’n huis, ook privé, en zolang elkaar niet om de oren slaat om niets is dat goed te doen.
Je moet er alleen wel vroeg genoeg aan beginnen met genoeg mensen waar je op kunt rekenen.Admin
SleutelbeheerderCees, wat een ontzettend leuk verhaal!
Als variant daarop kom ik in mijn NL-dorp in de Achterhoek tegen dat men luiken in het het lokale plat nog altijd fensters noemt.
In onze eigen boerderij hadden wij de bekende schuiframen met katrol en tegengewicht in het kozijn. Maar wel fensters over de gehele hoogte.
Bij een boerderij waar ik de fensters alleen voor het ondergedeelte van het raam zag bleek dit een praktische reden te hebben: men had geen schuiframen maar naar buiten klappende bovenramen voor de broodnodige ventilatie en daarbij fensters alleen voor het vaste ondergedeelte.
Jan JoostAdmin
SleutelbeheerderWij hebben een gewone Fagor, 5 pitten en een grote oven.
Is al tig jaren oud en doet het perfect.
Kostte toen 800, nu voor minder.
Waarom een electrische oven, gas is heter.
Vaak zie je mensen met hele dure fornuizen en koken ho maar.
Wel hebben wij een echte Panyol houtoven in de muur gebouwd naast het fornuis, veel plezier van en kan geen fornuis tegenop.
Pizzas, taarten broden, en zelfs braden direct op de stenen vloer.
Ovenschotel in een koperen schaal met een vuurtje ernaast doet harten smelten 😉Cees.
Admin
SleutelbeheerderVolgens mij is het de bedoeling dat je tegenwoordig in de brede schoorsteen een (al dan niet dubbelwandige) stevige pijp steekt (en geen flexibele). Ik heb zelf ook zo’n schoorsteen die geschikt is voor zwarte piet inclusief een stevig embonpoint, maar die is zeker 12 meter lang. Ik heb er een pijp van ongeveer 11 meter is. En daar rag ik mijn veegset door heen. Er komt overigens nooit veel uit.
Frans
Admin
SleutelbeheerderWij hebben nog een ouderwetse schoorsteen voor onze houtkachel waar zwarte piet incl. pakjes doorheen kan. Naar boven wordt de schoorsteen smaller. Dus om goed te vegen zou dat het handigst van onderen gedaan kunnen worden. Echter, de aangeschafte set van flexibele stangen is op 4 meter echter zo flexibel dat je geen kracht meer kan zetten om het kanaal te reinigen. Ik vraag mij af hoe zo’n lang kanaal nu goed gereinigd kan worden (totale lengte zal ongeveer 5-6 meter zijn).
Admin
SleutelbeheerderVoor de juiste gegevens kun je het beste gebruik maken van de site dishpointer. Vul je adres in en kies in de lijst de gewenste satelliet. De site berekent de exacte gegevens en tekent een lijn in de juiste richting vanaf je adres in google maps. Je kunt ook gebruik maken van een dispointer app op je smartphone.
Admin
SleutelbeheerderWe hebben ervaring met vijfpits gasfornuizen in Frankrijk en Nederland en ook met een grote oven (in NL) en een kleine (in Fr – dat laatste komt omdat de gasfles ongeveer een derde van de ruimte in beslag neemt). Over de ovens kan ik kort zijn: in een grote oven kun je wel kleine spullen zetten, maar in kleine oven geen grote. Als je persé ook een kleine wilt, koop dan een losstaand oventje erbij. Ons fornuis van rvs in Frankrijk komt uit Jakarta en bestaat uit twee normale pitten, een heel kleintje, een wokbrander en een hele lange (over de volle diepte van de oven, ideaal!). Het glimmende ding was bij toeval naar Nederland gekomen (de verhuizers op Java van een terugkeerder hadden alles in een container geperst), stond daar in de weg en is door ons voor een habbekrats overgenomen. Wel heb ik ontdekt dat een kleine oven minder vergevingsgezind is en sneller onder of boven doorgaart bij verkeerde plaatsing van het gerecht.
FransAdmin
SleutelbeheerderErvaring genoeg.
Smeg in Brussel. Uiterlijk Okay. kwalitatief niet geweldig. Naar mijn mening te duur voor wat je krijgt. Met name die rekken voelen niet solide aan. In de verhuur, diverse keren gerepareerd.
Bocuse in Brussel, niet zo mooi, nooit problemen, 2 ovens waarvan ik denk 1 op gas.
La Canche in Frankrijk, 2 de hands 800 Euro, erg mooi, geen lampje in de oven ( nieuw 3000 Euro, oven 6.5 kw en echt zo warm.Pitten geven zeer veel warmte!
in de toekomstige gites willen we het liefst een La Cornue ( zeker 2 de hands ) en anders een Godin. Voor Godin, Lacanche en La Cornue is volgens mij altijd wel weer een koper te vinden. De onderdelen voor deze 3 zijn ook altijd te verkrijgen. Er staan ook wel geregeld restaurant fornuizen te koop voor aantrekkelijke prijzen.
Succes met je keuze.
Anton.Admin
SleutelbeheerderHallo Jako
Dankjewel voor de info!
Ik opteer om via de satelliet te kijken. Maar wat het uitrichten betreft: is dit vanuit het zuiden vijf graden naar het westen?
En de inclinatie, is dit hetzelfde als bij astra?Met vriendelijke groeten.
Paul
-
AuteurBerichten