Rob van der Meulen

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 571 tot 600 (van in totaal 769)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Buitenverlichting #200951

    Timo, nu je toch aan het zoeken bent naar wat er technisch mogelijk is, er zijn grensverleggende opties: waarom niet een apart dc (gelijkstroom) voedingstraject aangelegd voor led verlichting buiten en binnen? Aardig om te lezen, dit proefproject van de universiteit in Bath. Om de link met Frankrijk nog even vast te houden: er worden ook componenten “Made in France” gebruikt, zie de gele chargeur de batteries die even in beeld verschijnt.

    In reactie op: Buitenverlichting #200948

    @ Timo: led lampen op een 12 volt laagspannings circuit zou een aantal voordelen kunnen hebben. Alles dat in weer en wind buiten hangt en met 230 volt wordt gevoed blijf ik ondanks goede aarding en aardlekschakelaars met het nodige wantrouwen bekijken. Maar: dan moet je alles voeden met één laagspanningsvoeding en bouw je een single point of failure in. Wanneer je led lampen in de 230 volt uitvoering gebruikt zit de spannings/stroom converter al aan boord. Gaat er in één lamp wat kapot, dan blijft de rest het nog doen. Ik draaf wat door met dit perfectionisme, jouw huis is geen onderzeeboot of vliegtuig, maar de aanleg in een 230 volt uitvoering heeft de charme van de eenvoud. KISS: keep it simple and stupid.

    Nog iets voor de ontwerpfase: zolang buitenverlichting aan het gebouw bevestigd is – attenant – mag je het allemaal aansluiten op een circuit dat ook verlichting binnenshuis bedient. Ga je er verlichting verderop in de tuin op aansluiten, aan het begin van een vele honderden meters lange oprijlaan bijvoorbeeld, dan moet buitenverlichting over een eigen groep. En dan meteen ook maar een eigen aardlekschakelaar: gaat er ergens wat mis door een lekstroom naar aarde dan kan het feest binnenshuis gewoon doorgaan.

    In reactie op: Buitenverlichting #200944

    Een télérupteur is een bistabiel relais: één pulsje en hij staat in positie aan, nog een keer drukken en hij verspringt naar de positie uit. Zie deze animatie. Een relais kun je natuurlijk voor allerlei voltages ontwerpen, maar de 230 volt variant is de meest gebruikte. Zie dit kleurige eerste (te) snel op papier gezette schema en de verbeterde versie zoals die nu op de website van Christian staat. Waarbij we de goede gewoonte om op aansluiting A1 van de relais spoel de fase of schakeldraad aan te sluiten hebben ingetekend. Voordeel: minder draad nodig dan bij hotelschakelingen die met meer dan twee schakelaars werken. Nadeel: de traditionele télérupteurs zijn gevoelige elektro-mechanische instrumentjes die niet het eeuwige leven hebben en voor hen die voorzien zijn van gevoelige oren te veel herrie maken, een duidelijke klik verraadt hun werkzaamheid. Oplossing: de elektronische télérupteur silencieux.

    In reactie op: Buitenverlichting #200934

    Wat ook nog zou kunnen, eenvoudiger, is een gewone télérupteur schakeling gebruiken. Met led lampen verbruik je dan zelfs met vier lichtpunten minder stroom dan met één ouderwetse gloeidraad lamp. In de toekomst uit te breiden naar een anti-inbraak verlichting met behulp van een paar sensoren: meteen alles verlicht.

    In reactie op: Electra aanvragen / aan laten leggen #187158

    De SIEEEN die in de Nièvre haar activiteiten ontplooit meldt in het jaarverslag over 2013 op pagina 13 het volgende, niet helemaal verrassend meer:
    Les lois Solidarité Renouvellement Urbain (SRU) et Urbanisme et Habitat (UH) encadrent les modalités des financements des extensions de réseaux depuis 2001. Elles confient aux communes la prise en charge de l’extension et du renforcement éventuels nécessaires au raccordement des parcelles pour lesquelles elles ont délivré un permis de construire. Le branchement individuel est la charge du demandeur.

    De eerste zin van de voorzitter van de SIEEEN geeft al aan dat er een stevig spanningsveld bestaat tussen de gigant E(R)DF en regionale organisaties:

    Nous avions en 2012 exprimé notre souci de restaurer le dialogue avec ERDF, en nous appuyant sur notre Fédération Nationale pour apaiser l’atmosphère tendue qui nuit aux missions de service public dont nous partageons la charge et la responsabilité. Les
    négociations initiées, mais aussi l’aboutissement au plan juridictionnel de certains contentieux, ont permis de résoudre quelques différends.

    De neiging bij de ERDF is om kosten voor onderhoud en versterking van het stroomnet zoveel mogelijk af te schuiven richting lokale autoriteiten. Die op hun beurt gedwongen worden om rekeningen dan maar over de heg in de tuin van particulieren te gooien. Een bestuurs- en bezuinigingsmodel dat de afgelopen decennia opgang heeft gemaakt, niet alleen in Frankrijk.

    In reactie op: Electra aanvragen / aan laten leggen #187161

    Dat document uit 2003 met veel fraaie voorbeeldtekeningen staat niet meer op internet, misschien nog op een harde schijf hier, maar welke. De SDE uit de Ardèche heeft zijn zaakjes meestal goed voor elkaar, misschien heb je iets aan deze toelichting over hun activiteiten. Het wettelijke kader is (hopelijk) overal gelijk in Frankrijk. Op pagina 10 helaas de volgende tekst: Dans certains cas limités, la contribution est à la charge du benificiaire (ex desserte d’une construction existante dont on ne change pas la destination). Tenzij een boerenschuur met een permis de construire is omgetoverd in een woonhuis, dat zou nog kunnen schelen. Maar dan nog: de gemeentelijke budgetten zijn krap, een monsieur le maire zal denk ik pogen daar zo zuinig mogelijk mee om te gaan, hoe graag hij misschien de Morvan als eldorado néerlandais zou willen propageren om verdere leegloop tegen te gaan en huizen opgeknapt te krijgen.

    In reactie op: Electra aanvragen / aan laten leggen #187157

    Tweede vraag: moet de kabel in de grond, of is de ERDF desgevraagd ook bereid er een ligne aérien van te maken? Graven is duur en koper tegenwoordig ook, vandaar mijn derde vraag: voor welke puissance souscrite is die eerdere offerte bedoeld, en voor wat voor soort aansluiting: triphasé of monophasé?

    In een aantal oudere discussies op internet wordt als indicatie voor de strekkende meter prijs voor zo’n nieuwe aansluiting een bedrag genoemd van rond de € 32,50, en dan zou je met overige aansluitkosten toch een stuk lager uit moeten komen dan die € 32.000.

    Ik heb snel even door de laatste prijslijst van ERDF interventies gebladerd, maar zo snel niet iets gevonden dat de vraag volledig beantwoord. Bovendien houdt de ERDF vaak een slag om de arm: vraagt u maar een devis aan.

    Ooit kwam een groot deel van de rekening voorheen bij de gemeente terecht. In 2003 zijn de verhoudingen EDF/locale autoriteiten/particulieren stevig op de schop gegaan en in 2008 nog een keer. Over die laatste veranderingen hebben de rond Parijs samenwerkende gemeentes in dit document verslag gedaan. Waarom deze samenwerking in SIPPEREC verband? Om niet als kleine gemeente aan de vergadertafel het onderspit te delven wanneer aan de andere kant de routiniers van het machtige EDF een kat en muis spelletje spelen met monsieur le maire et les conseillers.

    Andere oplossing: zonnepanelen voor een site isolé. Bij Conrad, ze hebben in Wenen zelfs een echte winkel, zag ik een paar jaar geleden een behoorlijk groot aanbod aan kant en klare oplossingen. Niet ieder huisje in de bergen kan immers op het stroomnet worden aangesloten.

    In reactie op: Versoepeling Franse elektranormen in zicht? #199989

    Hoe zit het nu in die overgangsperiode voor projecten die nog volgens de oude normen zijn begonnen en pas na de 27e november worden opgeleverd? De Consuel heeft daar het een en ander over te melden. Je moet bij het aanvragen van de attestation aangeven of de elektrische installatie volgens de oude NF C 15-100 (A1 t/m A4) is aangelegd of volgens Amendement 5. Zie deze Consuel webpagina en ook de info van de Franse branche organisatie FFIE.

    In reactie op: Versoepeling Franse elektranormen in zicht? #199988

    Voor hen die nog met een verbouwing bezig zijn, al dan niet met een bouwvergunning die al eerder werd verstrekt, en zich zorgen beginnen te maken heeft de Consuel een opbeurend woord. Je kunt bij de aanvraag voor keuring aangeven of alles volgens de oude NF C 15-100 + A1 —> A4 normen is aangelegd, of volgens de nieuwe A5 regels. Zie dit onderdeel van de website van Consuel. Zie ook deze info van een branche organisatie.

    In reactie op: Versoepeling Franse elektranormen in zicht? #199986

    Vandaag – 27 november 2015 – zijn de nieuwe A5 normen van kracht geworden voor nieuwbouw en ingrijpende renovaties. Legrand publiceerde vandaag een wat langere uitleg en een kort overzichtje. Verder een schema’tje dat een paar maanden geleden al op internet te vinden was, een brochure van Promotelec en de updates van Schneider en Hager.

    In reactie op: Electra vragen (voor Rob vd Meulen) #200672

    Monsieur Rata, het blijft altijd aardig hier in Frankrijk om te zien hoe simpele rechtstreekse vragen nog wel eens voor verwarring zorgen, ook onder de oorspronkelijke bewoners van dit land. De juristerij laat ik graag aan anderen over, maar kort samengevat hangt dat af van de datum waarop de bouwvergunning werd verstrekt. En bij het ontbreken daarvan – alleen elektra vernieuwen met noodzaak tot Consuel keuring – is het dacht ik zo dat je hard moet kunnen maken dat de werkzaamheden al (veel) eerder zijn begonnen. Tenminste, dat hoop ik, want anders zou je tijdens de bouw voortdurend het risico lopen dat je van alles moet gaan aanpassen. Ik blijf vertrouwen hebben in de goede bedoelingen van wet- en regelgevers. Een samenvatting van de hoofdzaken van dat nieuwe amendement 5 heeft Promotelec onlangs gepubliceerd, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Amendement 5 lag er immers begin juni al, met de handtekening van de DG van AFNOR.

    In reactie op: Electra vragen (voor Rob vd Meulen) #200670

    Erick, nog één nachtje slapen en dan verschijnt op de website van Legrand een toelichting op de Franse elektranormen inclusief het laatste amendement A5. Daar zal ongetwijfeld de nodige aandacht worden besteed aan aarding, niet te verwarren met potentiaal vereffening. Voor die liaison équipotentielle locale in de badkamer zou je nu kunnen kijken bij de laatste twee plaatjes op de website van Entraidelec. De eenvoudigste methode is om een aparte boîte de dérivation aan te brengen waarin alle aarde en equipotentiaal draden samenkomen. Te bevestigen hetzij in de badkamer zelf, of aan de andere kant van een badkamermuurtje. Geen aparte aardedraad naar de groepenkast nodig. Entraidelec zegt daar het volgende over: “Il n’est pas nécessaire d’envoyer depuis cette boite de dérivation un conducteur de protection supplémentaire vers le tableau électrique, la liaison équipotentielle étant assurée par les conducteurs de protection des circuits électriques.”

    In de NEN normen hebben we sinds 1962 diverse pendule bewegingen gezien in het denken over de manier waarop je die potentiaal vereffening het beste kunt realiseren, dus dat er verschillen zijn tussen de diverse EU lidstaten is niet verwonderlijk.

    Hou er verder rekening mee dat met de komst van de laatste wijzigingen (A5) van de Franse elektranormen er ook het een en ander is veranderd in de diverse volumes in de badkamer en wat je daar al dan niet aan elektrische voorzieningen mag installeren. Liever dan de vele pagina’s uit dat nieuwe amendement hier nu snel samen te vatten hoop ik dat Legrand morgen z’n belofte nakomt: “Dès le 27 novembre, retrouvez dans cet espace tous les outils Legrand pour comprendre le nouvel amendement 5 de la Norme NFC 15-100 et ses principales évolutions.

    In reactie op: Canadese put #198830

    Geen ervaring mee, alleen herinner ik me deze eerdere discussie die je hopelijk iets op weg kan helpen bij deze eerste verkenning.

    In reactie op: contribution a láudiovisuel public #196686

    Hoe gaan die dingen? Ik had niet eens de tijd om na te denken over ethisch verantwoorde richtsnoeren voor mijn handelen. Of over statistiek: hoe groot is de pakkans? Of voor spitsvondig onderzoek naar juridische interpretatie gaten in het net van de fiscale vissers. Toen we hier een tv kochten geschikt voor het ontvangen van het analoge Franse SECAM signaal kregen we als toegift een soort politie aangifte formulier voorgeschoteld: alles invullen graag. Ik begreep al lezende en schrijvende dat het in feite een soort belastingaangifte formulier was, voor de redevance, toen nog geen onderdeel van de taxe d’habitation. Een brico zaak als tolgaarder voor Bercy, gaat dat zo hier dacht ik toen.

    In reactie op: Electra vragen (voor Rob vd Meulen) #200668

    Guillaume, een jaar of acht geleden begon ik een paar vragen te beantwoorden, en dat is er sindsdien niet minder op geworden. Ik sluit echter niet uit – ander woord voor ik weet wel zeker – dat er zeer velen zijn die dit soort vragen kunnen beantwoorden. Met de ogen dicht, midden in de nacht.

    ad 1) Groepen zijn niet gebonden aan één vertrek. Spreiding wordt juist op prijs gesteld. Mocht er wat misgaan met het licht of stopcontacten, dan hou je toch nog wat prik over. Geldt ook voor aardlekschakelaars: spreiding van risico, niet een hele verdieping op de ene, en de begane grond op de andere. En per interrupteur différentiel zowel licht- als stopcontactgroepen aansluiten. En stel dat er één stopcontact “te veel” zou worden aangesloten: onveilig? Nee, kijk maar eens wat er onder de huidige Nederlandse NEN 1010 normen mogelijk is. Zolang je maar de juiste disjoncteur gebruikt: geen 20 ampère type op 1,5 mm². En bovendien: wat verbruiken moderne apparaten nu eigenlijk, afgezien van straalkacheltjes?

    ad 2) Je hebt een bestaande installatie, dus hier gelden de décompte regels nog in combinatie met welke dikte draad er ligt: 1,5 mm² (5 stuks) of 2,5 mm² (8 stuks).

    ad 3) Lichtschakelaars zijn tegenwoordig keurig verpakt in plastic. Bij lamparmaturen kom je van alles tegen: helemaal plastic, metaal en mix. Bovendien kom je in Frankrijk alleen een fasedraad en de zwarte schakeldraad tegen in zo’n lichtschakelaar. In een armatuur zit uiteraard ook de blauwe neutrale draad. En dat maakt de kans op ongelukken een klein beetje groter. Alleen geaarde stopcontacten: veel elektronische apparaten hebben een ontstoorfilterje aan boord, en dat werkt aanzienlijk beter wanneer stoorsignalen ook naar aarde kunnen worden weggefilterd.

    In reactie op: contribution a láudiovisuel public #196717

    Harry, het blijft een worsteling met die omschrijvingen. Wanneer buitenaardse wezens op grond van dit soort definities (?) een tv zouden moeten bouwen zou dat een mission impossible zijn (sprak de technicus). Er zijn vele honderden pagina’s te vinden met verslagen van discussies in de Assemblée, in de Sénat, in de vakbladen, in de dagbladpers en op het internet. Verwacht van mij geen éénduidig antwoord waar vele Fransen behendig manoevrerend met subtiele taalwendingen nog steeds geen heldere bewegwijzering hebben neergezet en waar belasting inspecteurs zo nu en dan zelf maar gaan verkennen hoe ver de grens van de huidige omschrijvingen kan worden opgerekt. Een samenvatting van samenvattingen in deze Wikipedia link.

    In reactie op: contribution a láudiovisuel public #196714

    Willem,

    Uit het laatste A4tje dat de lokale/regionale belastingdienst mij opstuurde heb ik twee stukjes tekst gekopieerd. Wellicht hoopte betrokken ambtenaar in Tulle met zijn antwoord een extra bijdrage aan ’s lands schatkist te genereren, ik weet ’t niet. Of gaat hij van de veronderstelling uit dat iedereen tv heeft, en inderdaad, bij veel Fransen staat die bijna de hele dag aan. Of bedoelde hij: de “default” is dat je een poste récepteur de télévision hebt en daarom automatisch een aanslag krijgt. Tenzij je piept: maar ik heb helemaal geen tv!

    Uit het briefje dat ik jaarlijks geheel ongevraagd krijg de beleefde aanhef, en even verderop mag je aankruisen wat op jou van toepassing is. En wanneer je wel een tv hebt, hoef je helemaal niets terug te sturen. Rustig afwachten wanneer die brief bij jou in de bus valt. En daarop staat dan ook keurig vermeld wie je blij mag maken met je antwoord. Op het onderste deel van de brief staat vermeld: partie a renvoyer a l’adresse ci-dessous.

    In reactie op: contribution a láudiovisuel public #196700

    Ik ben bang dat de fiscus het zich eenvoudig maakt. Die kijkt alleen naar het in bezit hebben van een televisie. Niet hoe je de signalen uit de ether oppikt, met een ouderwetse dipool antenne op het dak om laag bij de grondse signalen te ontvangen of via een parabool om je te richten op hogere sferen. Onverschillig de inhoud of het land van afkomst. Op dit terrein is het begrip “Made in France” nog niet losgelaten. Tot nu toe moeten we het doen met: ….”à la condition de détenir (…) un appareil récepteur de télévision ou un dispositif assimilé permettant la réception de la télévision…..”. En ook voor de oorspronkelijke bewoners van Gallia omnia geldt dat zelfs wanneer ze niet naar de publieke zenders zouden kijken ze toch geacht worden solidair te zijn: …Cette obligation s’applique même si les chaînes du service public, financées principalement par cet impôt, ne figurent pas dans le bouquet de chaînes reçues.

    Zou trouwens wel een aardige klus zijn – extra werkgelegenheid binnen de overheid – om te controleren of mensen die in het hypothetische geval van een vrijstelling voor het niet ontvangen van Franse zenders misschien toch zo nu en dan Franse inhoud op het scherm krijgen. En dan trekken we een blik agenten open om met veel sabel gekletter het plaats delict te betreden om deze overtreder “en flagrant delit” in de kraag te vatten. Het toetsen van (voorgenomen) wet- en regelgeving op praktische uitvoerbaarheid is niet het sterkste punt van het Franse overheidsbestuur, maar ik vermoed dat zelfs in LDF (totdat de techniek het binnen controle handbereik brengt) de uitvoeringslasten van iets dergelijks als te hoog zullen worden ingeschat.

    Er wordt zoals in eerdere discussies al opgemerkt in regeringskringen (Fleur Pellerin) diepgaand nagedacht over een verdeling van deze belasting die “plus juste” is. Anders geformuleerd: hoe verruimen we de oude definitie in het licht van de hedendaagse technische mogelijkheden, we moeten met onze tijd meegaan immers. Maar of het op dit moment electoraal handig zou zijn om de hele smartphone en internet generatie op de een of andere manier een extra belasting te laten gaan betalen omdat ze om welke reden dan ook niet zelf taxe d’habitation betalen valt te betwijfelen. Dat zal wel over de presidentsverkiezingen heen worden getild.

    In reactie op: contribution a láudiovisuel public #196698

    Niet kijken via internet? Inderdaad stelt de Franse fiscus een triple-play abonnement bij een Franse provider (data/tv/telefoon) gelijk aan het bezitten van een tv ontvangstinrichting. Een internet only abonnement is voorlopig nog gevrijwaard van deze belastingheffing. Totdat het begrotingstekort nog verder uit de hand loopt. De fiscus heeft het ook wel moeilijk met al die nieuwe ontwikkelingen. Probeer maar eens in ambtelijke taal een juridisch scherpe formulering op papier te krijgen. Een televisie, wat is dat eigenlijk. Op de website van de Franse overheid de volgende omschrijving:

    Matériels concernés.
    Les matériels pouvant donner lieu au paiement de la contribution à l’audiovisuel public sont les suivants :
    les appareils clairement identifiables comme des téléviseurs,
    et les dispositifs assimilés, c’est à dire les matériels ou dispositifs associant plusieurs matériels connectés entre eux ou sans fil et permettant la réception de signaux, d’images ou de sons, par voie électromagnétique.
    Ainsi, les magnétoscopes, lecteurs ou lecteurs-enregistreurs de DVD, vidéoprojecteurs, lorsqu’ils sont équipés d’un tuner et associés à un écran ou tout autre support de vision sont assimilés à un téléviseur.

    Par contre, les micro-ordinateurs munis d’une carte télévision permettant la réception de la télévision ne sont pas taxables.

    Meestal maak je een envelop van welke belastingdienst dan ook met enige schroom open: wat zou er in staan? Maar in dit geval is er jaarlijks één bij die met blijde verwachting tegemoet kan worden gezien: het speciale formulier waarin gevraagd wordt of je inderdaad in het bezit bent van een inrichting tot het ontvangen van televisiesignalen, en zo niet, dan kun je aankruisen dat zulks niet het geval is. Ondertekend terugsturen aan de afzender. En ben je die contribution à l’audiovisuel public dus niet verschuldigd.

    In reactie op: Versoepeling Franse elektranormen in zicht? #199983

    Om alvast een voorschotje te nemen op de algemene beschouwingen, hoe werkt deze simplification nu uit? De teksten zijn stevig gehergroepeerd en verduidelijkt. Een winstpunt voor hen die de normen zelf met enige regelmaat moeten raadplegen. Maar de opstellers van die teksten zullen niet voor het boekenbal worden uitgenodigd: het blijft saaie semi-juridische ambtelijke taal. Ander punt: deze simplification zou ook moeten bijdragen aan het terugdringen van de kosten in de bouw. Of dat gaat lukken waag ik te betwijfelen.

    Met de nieuwe regels voor het tellen van het maximum aantal stopcontacten gaat het eerder de andere kant zoals reeds eerder geconstateerd. Het maximum van acht disjoncteurs (zekeringen mogen niet meer) achter een interrupteur différentiel (ID) lijkt op het eerste gezicht budgettair neutraal. Maar bij tweede lezing ga je rekenen. Het vermogen dat je achter een ID mag hangen moet zijn afgestemd op of de Disjoncteur de Branchement, of het vermogen dat er in totaal mee bediend wordt. Dat vermogen wordt dan forfaitair bepaald door daarvoor de nominale stroomwaardes (In) van de disjoncteurs te nemen met een correctiefactor van 0,5 wanneer het geen verwarming, chauffe-eau of IRVE (oplaadcircuit elektrische auto) betreft. De nieuwe rekenregels betekenen vermoedelijk meer, en zwaardere (geen 40 maar 63 ampère) aardlekschakelaars. Voorbeeld: een ID van 40 ampère met vier groepen voor stopcontacten (4 x 16 A) en vier lichtgroepen (4 x 10 A), in totaal 104 A, correctiefactor 0,5: nog steeds 52 A volgens de nieuwe regels. Dus voortaan een ID van 63 ampère. En wanneer er nog iets van elektrische verwarming is aangesloten zit je nog sneller aan je max. Geen kostenverlaging dus. Dat de AC variant nog blijft gehandhaafd is m.i. merkwaardig te noemen: in verband met de steeds grotere hoeveelheid elektronica hebben andere EU lidstaten al jaren geleden de aardlekschakelaar van het type AC in de ban gedaan, alleen maar type A.

    Volledigheidshalve de Franse tekst zoals die op de website van Promotelec staat: “Choix de calibre soit par rapport à l’amont, soit par rapport à l’aval :
    par rapport à l’amont : In DDR ? In de l’AGCP (Appareil Général de Commande et de Protection) ;
    par rapport à l’aval : In DDR ? 1 fois la somme des In des dispositifs de protection des circuits alimentant le chauffage direct, l’IRVE et l’eau chaude sanitaire + 0,5 fois la somme des In des dispositifs de protection des circuits alimentant les autres usages.
    Continuité de service : les circuits d’éclairage, comme les circuits prises de courant doivent être répartis sous au moins deux DDR avec 8 protections maximum sous un même DDR.

    In de badkamer is volume 3 vervallen hetgeen wat meer mogelijkheden geeft voor het aansluiten van diverse elektrische apparaten. Wat de verlichting betreft zijn de regels versoepeld, het gearrangeerde huwelijk met de DCL is niet langer heilig. Dat schept dus wat meer flexibilteit. Ook de vraag hoe het nu met fysieke afmetingen van de GTL zit is opgelost: de virtuele ruimte gereserveerd voor de elektratoepassing heet ETEL, en daarbinnen wordt de GTL geplaatst. En die hoeft niet exact van vloer tot plafond te lopen, afhankelijk van de wijze van de alimentation en départs van de groepen. Voorlopige conclusie: gemengde gevoelens. Benieuwd wat er voor geluiden uit de branche gaan komen, de bouwers en de electriciens.

    In reactie op: Versoepeling Franse elektranormen in zicht? #199985

    Wannox, die jongens van Consuel zijn nogal gevoelig voor aardingsproblemen. Het enige dat ze nog wel eens willen controleren is de aanwezigheid van een aardedraad (6mm²) van die coffret naar de aardingsrail in de groepenkast/GTL. Die 50 centimeter lijkt me het totale budget niet in gevaar te brengen…En nog twee aparte prises de courant daar vlakbij.

    In reactie op: Versoepeling Franse elektranormen in zicht? #200014

    De hete aardappel – wat doen we met dat verplichte communicatienetwerk – wordt nog steeds richting (voorjaar?) 2016 geschoven. Promotelec herhaalt dat vandaag nog maar eens:

    En parallèle, les pouvoirs publics travaillent à une nouvelle architecture réglementaire visant à préciser les éléments permettant de répondre aux politiques publiques de sécurité et de déploiement du très haut débit. Les arrêtés devraient être publiés en 2016 pour préciser notamment les éléments relatifs aux réseaux et tableaux de communication à installer obligatoirement dans les logements neufs.

    @ Wannox: op mijn gammele internetverbinding krijg ik die pdf file van Promotelec niet aan de praat. Deze korte Promotelec toelichting bij A5 krijg ik wel te pakken.

    In reactie op: tuinvuil verbranden #188906

    De algemene regels zijn behoorlijk strak: nee, tenzij je ergens op het platteland woont (te) ver weg van een déçhetterie. De prefecten hebben – hoe kan het ook anders – er ook al tal van brieven aan de citoyens et citoyennes over opgesteld. Wat de ecologische footprint betreft vraag ik me wel af hoe groen dit allemaal is. Wanneer ik per aller/retour naar onze déchetterie voor één keer rijden al 32 km op de teller bijplus. En wat een mooi gezicht wanneer ’s avonds zo’n smeulende ashoop de Vesuvius naar de kroon poogt te steken. Niet naar tv gekeken of achter de pc, minder stroomverbruik, ook zeer verantwoord.

    In reactie op: Duitsland verbiedt verplichte routers #187146

    @ Fransco: veilig? Eén van de elementen die in de al jaren lopende discussie outre-Rhin meespeelt is het probleem dat sommige providers door het gebruik van goedkope no-name modem/routers zelf de veiligheid in gevaar brachten. Of in een wat verder recent verleden klanten opzadelden met modem/routers (Sagem/Inventel) waar zelfs de eigen Orange monteurs van zeiden: hopeloos, alleen maar problemen. We pakken wel een exemplaar uit de bus van een goede serie. Ziggo: sinds kort heb ik in Nederland geen adsl meer met een uitstekend Zyxel modem/router, ooit opgenomen in het leveringsprogramma van Telfort (inmiddels niet meer). Het zwarte doosje van Ziggo doet het aanzienlijk minder goed in z’n wifi bereik: ik meet 10 dB minder aan signaalsterkte in een kamer verderop, dus dat schiet niet echt op.

    In reactie op: Versoepeling Franse elektranormen in zicht? #199998

    Een Consuel inspectie is alleen nodig bij nieuwbouw en totale renovatie. Bij de overstap naar “zwaardere” abonnementen kan het soms voorkomen dat de aanvoerbedrading daar niet op is gedimensioneerd. Zie deze tabel, en dat gaat dan met name op voor aansluitingen op het ERDF stroomnet van het type 2 (meter en hoofdschakelaar een meter of 30 verderop, bij het hek). Bij de type 1 aansluiting is die kleine overstap van 6kVA naar 9 kVA in 99.9 % van de gevallen geen enkel probleem. Maar eventueel “gerommel” wordt bij verkoop uiteraard genoteerd in de verplichte diagnostic électrique. Die echter geen verplichtingen met zich meebrengt voor verkoper of koper om de zaak binnen x maanden op orde te brengen. De voornaamste functie is de aspirant koper duidelijkheid te verschaffen over de staat waarin de elektrische installatie zich bevindt. De verkoper verhoogt zijn vraagprijs iets (indien de huidige markt dat toelaat….) en de kopende partij gaat vervolgens afdingen vanwege de te verwachten kosten. Iedereen tevreden.

    In reactie op: Versoepeling Franse elektranormen in zicht? #199995

    Jako, bij de aanvaarding van zijn hoogleraarschap in 2003 aan de VU in Amsterdam had Jan Struiksma zijn oratie de volgende titel meegegeven: “Deregulering met behoud van ellende”. Anders geformuleerd: hoe ongaarne ambtelijke organisaties afstand doen van allerlei (detail) regelgeving en het toezicht daarop.

    Bij de Nederlandse elektranormen – de vernieuwde NEN 1010 normen werden vorige week officieel voorgesteld aan het publiek inclusief een staatssecretaris tijdens de Elektrotechniek beurs in Utrecht – is het model in de richting gegaan waar Jako wel voor voelt. Het volgende citaat uit de presentatie van Pouw Jongbloed:
    – Voldoende contactdozen en aansluitpunten voor verlichting;
    – Voldoende eindgroepen om gelijktijdig van apparatuur gebruik te kunnen maken (keuken). Eventueel aparte eindgroepen voor specifieke gebruikers (grens 2 kVA verdwenen);
    – Voor aanleg overleg tussen opdrachtgever en indien mogelijk gebruiker/eigenaar.

    Een dergelijke aanpak zou de Franse regelgever een gruwel zijn: citoyens et citoyennes die zelf menen te weten wat goed voor hen is. De burger dient immers het door Parijs wenselijk geachte gedrag te vertonen. Dat geldt ook voor luistergedrag: de verhouding Franstalige nummers en buitenlandse muziek voor radiozenders is nauwkeurig vastgelegd. En de betrokken minister buigt zich thans over de vraag of er in het Franstalige aanbod wellicht sprake is van te veel aandacht voor bepaalde genres. Opdat ook daarvoor rekenregels kunnen worden opgesteld, om de pluriformiteit te waarborgen.

    Zijn de Nederlandse elektranormen er nu simpeler op geworden? Daar moet de branche zelf maar over oordelen. Maar met 200 belangrijke veranderingen, 100 pagina’s meer tekst, het vriendelijke verzoek om de diverse uitgaves van de normen (vanaf 1962) vooral niet weg te gooien zal de installatiepraktijk nog wel even moeite hebben met het verwerken van de nieuwe voorschriften. En wie neemt tegenwoordig nog de moeite om pagina’s tekst door te nemen? Zeg me maar wat ik moet doen, linksaf of rechtsaf, geen gezeur over het waarom.

    Een geluid dat ik in de Franse discussies tot nu toe nauwelijks heb gehoord is hoe de voorgenomen veranderingen zich verhouden tot internationale pogingen de regels wat meer op elkaar af te stemmen. Voor de nieuwe Nederlandse regels geldt dat die voor 99% in lijn zijn met de Europese HD 60364 en de internationale IEC 60364 afspraken. Ik ben voor Frankrijk bang dat “splendid isolation” niet alleen bij eilandbewoners voorkomt……

    In reactie op: Versoepeling Franse elektranormen in zicht? #199993

    Wat die nieuwe normen betreft, het nieuwe amendement 5 dat op 30 juni verscheen. Velen dachten dat er voor het aansluiten van prises de courant wat meer zou mogen: geen 8 maar 12 stuks op 2,5 mm² draad en geen 5 maar 8 stuks op 1,5 mm². Iedereen blij. Het had zo mooi kunnen zijn wanneer de oude décompte regels nog overeind zouden zijn gebleven. Gisteren m’n aantekeningen en screenshots die ik begin juli had gemaakt nog eens doorgeploegd.

    Eerste verrassing: die oude décompte regels zijn verdwenen. Want wat lezen we:
    10.1.3.3.2. Nombre minimal par pièce.
    Le décompte des socles de prise de courant se fait socle par socle que ce socle soit integré dans un boîtier simple ou multiple.

    Okay, dan zal het uiteindelijk wel lood om oud ijzer zijn poogde ik mezelf nog gerust te stellen. Simpel rekenwerk hielp me uit de droom: tweede verrassing. Onder de oude regels had je met 8 dubbele stopcontacten in totaal 16 prises de courant tot je beschikking. Nu is het simpel koppen tellen: iedere prise is er één, onverschillig of hij in een enkelvoudige dan wel meervoudige inbouwdoos is verwerkt. Het nieuwe maximum van 12 is dus gezichtsbedrog. Een paar rekenvoorbeelden waarmee de Britse electricien Jonathan Badger gister een en ander verhelderde in deze discussie.

    De simplification inzet van de Franse regering is dus op één aspect gehonoreerd: voor hen die de oude décompte regels te ingewikkeld vonden is het rekenwerk teruggebracht tot eenvoudig Ot en Sien rekenwerk. De simplification zou echter ook moeten bijdragen aan meer flexibiliteit bij de toepassing van regels, minder knellende jasjes, terugbrengen van de kosten in de bouw. Dat lijkt bij deze nieuwe regels voor stopcontacten niet het geval: meer groepen, meer koperdraad.

    In reactie op: Een nadeel van draadloze schakelaars #200073

    1) Geen flauw idee waar die tekst gebleven kan zijn over dat boek “Black Out”. Ik maak het me makkelijk, een verwijzing naar een boekbespreking.

    2) Voor een ieder die de Consuel nog langs moet krijgen, let op, er verandert het een en ander in de Franse elektranormen, er is eind juni een amendement 5 uitgbracht dat eind dit jaar in werking treedt. Op dit forum hebben we het er al over gehad, elders heb ik het zojuist ook nog maar eens onder de aandacht gebracht.

    In reactie op: geluid tv #188254

    Annemiek, in Frankrijk ontvang ik TNT via een eenvoudige rateau op het dak. Met de in de tv ingebouwde decoder heeft dat als voordeel dat ik alles met één afstandsbediening kan regelen. In Nederland ervaar ik met een kabeldecoder van UPC, nu Ziggo, precies hetzelfde probleem als waar jij melding van maakt. Op de tv heb ik het volume op 3/4 staan, en met de ab van de kabeldecoder regel ik het volume. Dat gaat bij de meeste zenders goed. Om de een of andere technische reden waren het tot voor kort de Duitse zenders waarvan het geluid knalhard doorkwam, liet zich nauwelijks terugregelen met de ab van de decoder, nu zijn het een paar BBC zenders die deze onhebbelijkheid vertonen. Wanneer je dan het volume van de tv een stuk lager instelt kom je weer geluid tekort bij alle andere. Lijkt me in mijn geval of een probleem bij het encoderen aan de kant van de kabelboer, of ergens een probleem met een onregelmatigheid in de frequentiekarakteristiek van een Ziggo wijkversterker en de daarachter hangende bekabeling. Als techneut had ik me er eigenlijk in moeten verdiepen, maar mijn integratie in de Franse cultuur begint me denk ik parten te spelen. Ik denk nu: il faut vivre avec. Teruggaan naar de winkel lijkt me een mission impossible.

    In reactie op: Versoepeling Franse elektranormen in zicht? #199980

    Ppa, met 32 ampère in monophasé kun je meer dan één pan goed heet stoken. Zolang je het maximum vermogen dat je hiermee in je keuken krijgt aangereikt maar niet overschrijdt: 230 X 32 = 7360 watt. Op die keramische kookplaat staat ongetwijfeld keurig vermeld wat het maximale vermogen is. En misschien ook een sticker waarop staat hoe je het moet aansluiten in een enkelfase omgeving. Anders met merknaam en typenummer op internet de Franse handleiding zien te achterhalen. Want zo’n 32 A automaat gebruiken we niet in Nederland, daar is 16 A per groep het maximum voor bedrading in huisinstallaties.

    Aansluiten: er zijn diverse stekkers op de Franse markt voor dit soort vermogens. Op deze foto zie je in het midden een 32 A stekker voor monophasé, en rechts iets dat elektrisch hetzelfde doet als de Bataafse perilex stekker: een Franse triphasé variant. Maar: in 99% van de Franse huishoudens worden die niet gebruikt. Het wordt via een inbouwdoos (groter dan dit type, nl. 86mm diameter) en een sortie de câble gedaan. Goedkoper en neemt minder ruimte in beslag.

    Zonnepanelen, verplicht leesvoer voor iedereen die zich in Frankrijk wil oriënteren op deze markt: de vlot geschreven artikelenreeks van Vincent Dekker in Trouw. Al jarenlang heeft hij de vinger aan de pols. Niet alleen van de Nederlandse markt, maar ook van de internationale markt, wat de techniek en de prijs betreft. Het helpt in ieder geval de Franse markt met kennis gewapend te betreden. Eplant: mijn kennis gaat niet verder dan kennisname van een experiment dat in de buurt van Amsterdam loopt en waarover hier wordt bericht. Geen idee of er ook Franse proefprojecten zijn.

30 berichten aan het bekijken - 571 tot 600 (van in totaal 769)

©[current-year] Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?