Electra aanvragen / aan laten leggen

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #187156
     Anoniem
    Inactief

    Beste Iedereen,

    Wij zitten ~3 maanden per jaar aan de rand van de Morvan in een leuk huisje.
    Er ligt een watarleiding en telefoonleiding naar het huisje. Wij zitten ~600 meter vanaf de dichtsbijzijnde asfaltweg en eerste buur. Deze buurman heeft electra, wij niet.

    Ooit (~2011) is een offerte aangevraagd voor het aanleggen (ingraven) van electra langs het 600m grindpad naar ons huis. Destijds was de offerte 32.000 Euro, wij konden toen geen regels / wetten vinden waardoor deze kosten (deels) gedragen zouden worden door de overheid of energie maatschappij.

    We redden ons redelijk zonder stroom, maar met de steeds sterker wordende opkomst van electrisch rijden etc. komt er een keer een moment dat er toch electra moet komen.

    Is iemand nog op de hoogte van wet/regelgeving die ons kan helpen? Het zelf volledig bekostigen van deze aansluiting zal niet gaan. 🙁

    #187160
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Eerste vraag, van wie is de grond waarin de kabel moet komen?

    Als het om een openbare weg of dergelijke gaat heeft u een probleem, in principe zijn slechts nutsbedrijven in staat daar graafwerkzaamheden en dergelijke te verrichten.

    Is het particulier terrein, van uzelf of van mensen die u om toestemming kunt vragen, zijn er wellicht meer mogelijkheden.

    Salutations, Jos

    #187157

    Tweede vraag: moet de kabel in de grond, of is de ERDF desgevraagd ook bereid er een ligne aérien van te maken? Graven is duur en koper tegenwoordig ook, vandaar mijn derde vraag: voor welke puissance souscrite is die eerdere offerte bedoeld, en voor wat voor soort aansluiting: triphasé of monophasé?

    In een aantal oudere discussies op internet wordt als indicatie voor de strekkende meter prijs voor zo’n nieuwe aansluiting een bedrag genoemd van rond de € 32,50, en dan zou je met overige aansluitkosten toch een stuk lager uit moeten komen dan die € 32.000.

    Ik heb snel even door de laatste prijslijst van ERDF interventies gebladerd, maar zo snel niet iets gevonden dat de vraag volledig beantwoord. Bovendien houdt de ERDF vaak een slag om de arm: vraagt u maar een devis aan.

    Ooit kwam een groot deel van de rekening voorheen bij de gemeente terecht. In 2003 zijn de verhoudingen EDF/locale autoriteiten/particulieren stevig op de schop gegaan en in 2008 nog een keer. Over die laatste veranderingen hebben de rond Parijs samenwerkende gemeentes in dit document verslag gedaan. Waarom deze samenwerking in SIPPEREC verband? Om niet als kleine gemeente aan de vergadertafel het onderspit te delven wanneer aan de andere kant de routiniers van het machtige EDF een kat en muis spelletje spelen met monsieur le maire et les conseillers.

    Andere oplossing: zonnepanelen voor een site isolé. Bij Conrad, ze hebben in Wenen zelfs een echte winkel, zag ik een paar jaar geleden een behoorlijk groot aanbod aan kant en klare oplossingen. Niet ieder huisje in de bergen kan immers op het stroomnet worden aangesloten.

    #187161

    Dat document uit 2003 met veel fraaie voorbeeldtekeningen staat niet meer op internet, misschien nog op een harde schijf hier, maar welke. De SDE uit de Ardèche heeft zijn zaakjes meestal goed voor elkaar, misschien heb je iets aan deze toelichting over hun activiteiten. Het wettelijke kader is (hopelijk) overal gelijk in Frankrijk. Op pagina 10 helaas de volgende tekst: Dans certains cas limités, la contribution est à la charge du benificiaire (ex desserte d’une construction existante dont on ne change pas la destination). Tenzij een boerenschuur met een permis de construire is omgetoverd in een woonhuis, dat zou nog kunnen schelen. Maar dan nog: de gemeentelijke budgetten zijn krap, een monsieur le maire zal denk ik pogen daar zo zuinig mogelijk mee om te gaan, hoe graag hij misschien de Morvan als eldorado néerlandais zou willen propageren om verdere leegloop tegen te gaan en huizen opgeknapt te krijgen.

    #187162
     Anoniem
    Inactief

    Hey Rob, Mijn bouwmarkt frans is al heel aardig, mijn algehele frans nog wat minder maar ik ga me zeker verdiepen.

    Om een aantal van de eerdere vragen te beantwoorden:

    – De leiding zou worden ingegraven langs een grindpad van de gemeente.
    – De zeer kleine commune heeft hier net zo min middelen voor als ik. (237 bewoners in 2012, nu vast minder)
    – Zonnepanelen hebben we reeds icm. een generator. Dit werkt redelijk maar als er regelingen bestaan die voor electra kunnen zorgen dan is dat wel aantrekkelijk. Mocht over 10 jaar iedereen verplicht electisch gaan rijden dan kan ik wel naar mijn huisje toe maar kom ik er nooit meer weg 🙂 🙂
    – Ik hoef niet percee een zware aansluiting. Red het nu al 4 jaar met zonnepaneeltjes en een 16Amp 220V Honda generator. Als ik toch flink moet betalen heb ik liever wel meteen een toekomst bestendige bekabeling.

    extra info over de situatie:
    Ik heb op dit moment een lopende bouwvergunning voor een garage (10,5*6 oppervlakte).
    Het huis is wel degelijk al een woonhuis (en voor zover ik weet altijd geweest)

    Voor een slordige 30.000 euro kan ik natuurlijk ERG veel diesel, accu’s en zonnepanelen kopen 🙂

    het ligt al enige tijd stil maar dit is een email die ik nog kan terug vinden van net voordat wij het huisje hebben gekocht:

    From: Serge AUBLANC [mailto:serge.aublanc@erdf-grdf.fr] On Behalf Of EGD-NIEVRE-ARE
    Sent: 2009 Aug 18 9:33 AM
    To: Bergman, Mark
    Subject: Réf. : informations

    Monsieur,

    Si le dernier support se trouve à 600 mètres, nous seront amené à demander une extension de réseau auprès du syndicat (SIEEEN). Celui-ci vous fera parvenir le devis correspondant aux travaux d’extension qui sont à la charge du demandeur.
    De son côté ERDF vous fera parvenir le devis de branchement au réseau.
    En résumé l’intégralité des frais sont à votre charge.

    Pour tout renseignements complémentaire vous pouvez nous contacter au 0 810 105 702.

    Votre conseiller clientèle raccordement

    Serge AUBLANC

    Aan mijn schoonvader, destijds tol voor alles 🙂 nu rommelen we zelf een heel eind. Wij leren ook bij. is telefonisch doorgegeven

    “De kosten zijn op 28507.50 Euro + aansluiting aan huis (250 a 500 Euro).”

    (ook leerzaam voor mij ff alles weer door te nemen/terug te zoeken)

    #187163
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gezien de ontwikkeling op het gebied van opslag van elektrische energie dmv batterijen, zou ik wachten en de combinatie met zonnenenergie maken. ook daar komen nieuwe ontwikkelingen aan dmv zgn folies, waardoor toepassing nog eenvoudiger wordt.
    Grootse struikelblok was altijd de opslag, maar er zijn nu erg veel ontwikkelingen, mede door de electrische auto!
    veel wijsheid, Hans

    #187158

    De SIEEEN die in de Nièvre haar activiteiten ontplooit meldt in het jaarverslag over 2013 op pagina 13 het volgende, niet helemaal verrassend meer:
    Les lois Solidarité Renouvellement Urbain (SRU) et Urbanisme et Habitat (UH) encadrent les modalités des financements des extensions de réseaux depuis 2001. Elles confient aux communes la prise en charge de l’extension et du renforcement éventuels nécessaires au raccordement des parcelles pour lesquelles elles ont délivré un permis de construire. Le branchement individuel est la charge du demandeur.

    De eerste zin van de voorzitter van de SIEEEN geeft al aan dat er een stevig spanningsveld bestaat tussen de gigant E(R)DF en regionale organisaties:

    Nous avions en 2012 exprimé notre souci de restaurer le dialogue avec ERDF, en nous appuyant sur notre Fédération Nationale pour apaiser l’atmosphère tendue qui nuit aux missions de service public dont nous partageons la charge et la responsabilité. Les
    négociations initiées, mais aussi l’aboutissement au plan juridictionnel de certains contentieux, ont permis de résoudre quelques différends.

    De neiging bij de ERDF is om kosten voor onderhoud en versterking van het stroomnet zoveel mogelijk af te schuiven richting lokale autoriteiten. Die op hun beurt gedwongen worden om rekeningen dan maar over de heg in de tuin van particulieren te gooien. Een bestuurs- en bezuinigingsmodel dat de afgelopen decennia opgang heeft gemaakt, niet alleen in Frankrijk.

    #187164
     Noë
    Sleutelbeheerder

    IK denk in de zelfde richting als Hans.
    De zonnenpanelen en opslag zijn ook prijstechnisch steeds interessanter.
    Je zou ook kunnen overwegen om bij de buren een regeling te maken voor het opladen van de auto, of een laadpaal aan de weg. En dan zet je eerst de boodschappen thuis neer, rijd je naar de laadpaal, en met de elektrische fiets weer terug naar huis.

    30.000 minimaal (+ kosten aanleg binnen op norm, keuring) voor aanleg is te duur, en er zijn tegenwoordig veel liefhebbers voor een groen huis geheel vrij van het stroomnet, het is een plus!

    #187165
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die elektrische auto heeft een accu en is daarom juist bij uitstek geschikt om op te laden vanaf een niet-constante energiebron als solar en wind. Voor die 3 maanden per jaar zou ik er niet te veel moeite voor doen. Die 30k€ lijkt me wild uit de lucht gegrepen, ze willen er gewoon niet aan beginnen. Dat bedrag lijkt me genoeg om met een grote dieselgenerator de rest van je leven zo veel stroom te hebben als je wilt, en dan hou je nog flink over.

    #187166
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jako,
    die 3 maanden is een beetje los uit de mouw; je hebt meestal het hele jaar door electrische energie nodig; denk eens aan ventilatie en verwarming 5vorstvrij houden), bewakingssystemen, etc. ik ben het wel met je eens dat 30k geen aanmoedigende prijsstelling is en je met een generator erg veel kan doen.
    wellicht is er samen met de buren iets op te zetten; zie diverse iniatieven in NL.
    mvg, Hans

    #187167
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Xychix,

    Als de aanleg niet over eigen terrein kan plaatsvinden bent u inderdaad aangewezen op de uitvoerende partij ErDF, die in principe daarvoor kan vragen wat zij wil, je zou het bijna chantage kunnen noemen. In dit geval sluit ik mij dan ook aan bij de schrijvers hierboven en denk dat u beter af bent zónder aansluiting op het electriciteitsnet. Afgezien van de kosten scheelt dit ook de frustratie van te moeten buigen voor een afzettende monopolist (iets wat voor mij persoonlijk toch behoorlijk sterk zou meewegen) en dan dooft alsnog het licht.

    Wanneer u besluit om definitief los te blijven van het electriciteitsnet, kunt u overwegen om wat te investeren in een zo comfortabel mogelijke lokale energieopwekking. Ik denk dan aan een prima aggregaat op diesel zodat u er goedkope fioul in kunt gooien, opgesteld in een apart gebouwtje met goede geluidsisolatie en een flinke brandstoftank. Warm water produceert u het beste met zonnecollectoren die het water direct verwarmen, met een ruim bemeten buffervat eneventueel in combinatie met houtstook. Zonnepanelen eventueel in combinatie met een accubatterij om nóg beter van de zonne-energie te kunnen profiteren.

    Wellicht ter overweging, bij onze Amerikaanse vrienden vindt u een schat aan informatie over alle mogelijke vormen van “off grid” gaan zoals zij dat noemen. Ik de USA is dat namelijk een vrij bekend fenomeen, er zijn daar nogal wat afgelegen plekken waar écht geen electricteitskabel komt, en ook nooit zal komen. Bijvoorbeeld dit artikel biedt een heel lezenswaardig overzicht van de materie, met veel tips voor eventuele verdere studie. Zich goed zelfvoorzienend inrichten kan een hele leuke uitdaging zijn en kan zelfs positief uitpakken voor de waarde van uw huis, zoals Ratatouille ook al terecht opmerkt.

    Succes!

    Salutations, Jos

    #187168
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier komt de aansluiting op zo’n 4000 euro. De afstand is hemelsbreed 70 meter, dat wordt dan 60 m door de lucht en nog 20 m onder de grond.
    In het begin heb ik ook wel eens gekeken naar een “offgrid” installatie, maar ja, 4000 euro is nog te overzien en in vergelijking met de rest van de renovatie viel het nog wel mee.

    De offgrid systemen worden steeds beter en goedkoper, over een jaar of tien vraagt de ERDF of je niet alstublieft een gratis aansluiting wilt.
    Deze vind ik wel interessant
    Er zijn er veel meer.

    wimb

    #187159
     Anoniem
    Inactief

    Dank allen 🙂 het off-grid leven bevalt ons ook prima. Over een paar uur gaan we weer die kant op. Ik ben al behoorlijk thuis in zonnesystemen, groot en klein.

    Voor nu kiezen we voor klein ivm de onverwoestbaarheid:
    270Wp zonnepanelen
    140Ah accu’s + simpele PWM lader
    Ben nog bezig de juiste plek te vinden voor mijn antieke Rutland 710 windmolen, slechts 50Watt maar als dat vrijwel constant loopt in de winter heb ik stroom genoeg.

    Dan kan ik het met ~30 liter benzine het hele jaar af.

    Er is al een goede Honda 4000 W generator (geen neppe chinees).

    Maargoed ik raak off-topic (wel interessante materie hoor!), ik was vooral benieuwd of de medeleden die wat meer onderlegd waren in wet en regelgeving niet een ‘maas’ kenden om alsnog vrijwel gratis (en niet over de rug van de kleine gemeenschap) stroomaansluiting te krijgen. (als in de tijden van de monopoly door EDF).

    bv: 1 zonnepaneel plaatsen en zeggen dat je terug wil leveren oid 🙂 Soms kan er tijdelijk zo’n loophole zijn, die wil ik dan niet missen. Zelf al zou ik stroom hebben dan zou ik bij voorkeur 1 aansluiting in het huis en 1 in de schuur hebben en verder heerlijk off-grid blijven 😛

    ik heb nog in overweging een oude toyota prius te kopen en deze ’te slopen in eigen beheer’. Dit is een mooie generator die zelf even kort start als de accu leeg raakt. Je kunt max 100A 12V eruit trekken (1200W) want de DC-DC converter die van de main accu-pack de start motor bijlaadt is 100A. Andere optie is rechstreeks uit de ~110V DC gaan tappen maar daar is een behoorlijk dure omvormer voor nodig, en met 100+ V DC stroom speel ik liever niet zelf (dodelijk).

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?