Electra vragen (voor Rob vd Meulen)

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 10 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #200666
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil op het houten tableau waarop mijn groepenkast zit een lichtschakelaar en een stopcontact maken. Waarom? De groepenkast zit in een hoek naast de cantou in de woonkamer. Niet echt mooi en tzt maak ik daar twee deuren voor zodat het een kast wordt. Een lichtpunt aldaar en een wcd kan dan handig zijn. De groepen zijn keurig verdeeld en de kast zit vol dus ik moet de benodigde stroom bij één van de bezette groepen halen. Moet ik dat bij de groepen van de woonkamer doen of maakt het niet uit waar ik het bij “prik”?

    Vanuit de woonkamer kan ik redelijk eenvoudig via een verdeeldoos stroom aftappen voor een WCD in de slaapkamer die boven de woonkamer is. Dus een nieuwe leiding door de vloer naar boven. Betekent wel dat de kamerdisjoncteur er in feite een WCD bijkrijgt die op een andere etage/kamer zit. Overigens zitten er maar 6 wcd’s op deze groep. Mag dit, het bespaart namelijk een hoop gehak/gedoe in de slaapkamer zelf.

    Dan een domme vraag, alle lichtpunten en wcd’s zijn geaard. Waarom de schakelaars niet, hier zit immers toch een fase in?

    #200668

    Guillaume, een jaar of acht geleden begon ik een paar vragen te beantwoorden, en dat is er sindsdien niet minder op geworden. Ik sluit echter niet uit – ander woord voor ik weet wel zeker – dat er zeer velen zijn die dit soort vragen kunnen beantwoorden. Met de ogen dicht, midden in de nacht.

    ad 1) Groepen zijn niet gebonden aan één vertrek. Spreiding wordt juist op prijs gesteld. Mocht er wat misgaan met het licht of stopcontacten, dan hou je toch nog wat prik over. Geldt ook voor aardlekschakelaars: spreiding van risico, niet een hele verdieping op de ene, en de begane grond op de andere. En per interrupteur différentiel zowel licht- als stopcontactgroepen aansluiten. En stel dat er één stopcontact “te veel” zou worden aangesloten: onveilig? Nee, kijk maar eens wat er onder de huidige Nederlandse NEN 1010 normen mogelijk is. Zolang je maar de juiste disjoncteur gebruikt: geen 20 ampère type op 1,5 mm². En bovendien: wat verbruiken moderne apparaten nu eigenlijk, afgezien van straalkacheltjes?

    ad 2) Je hebt een bestaande installatie, dus hier gelden de décompte regels nog in combinatie met welke dikte draad er ligt: 1,5 mm² (5 stuks) of 2,5 mm² (8 stuks).

    ad 3) Lichtschakelaars zijn tegenwoordig keurig verpakt in plastic. Bij lamparmaturen kom je van alles tegen: helemaal plastic, metaal en mix. Bovendien kom je in Frankrijk alleen een fasedraad en de zwarte schakeldraad tegen in zo’n lichtschakelaar. In een armatuur zit uiteraard ook de blauwe neutrale draad. En dat maakt de kans op ongelukken een klein beetje groter. Alleen geaarde stopcontacten: veel elektronische apparaten hebben een ontstoorfilterje aan boord, en dat werkt aanzienlijk beter wanneer stoorsignalen ook naar aarde kunnen worden weggefilterd.

    #200669
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja, doordat je veel kennis hebt krijg je veel vragen…denk ik.
    Maar het is me helder, hartelijk dank.
    Willem

    #200667
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vanuit mijn eigen elektrotechnische achtergrond kom ik heel een eind als de 1010 met de franse norm vergelijk en de overeenkomsten en verschillen uitzet in mijn installatietekening.
    Maar ….. Aarding badkamer: ik krijg een centraal aardingspunt vanaf b.v. waterleiding,vloergoot,vlechtmat vloer met 2,5 mm2 maar vanaf dit punt naar mijn groepenkast wordt dit 6 mm2 of kan dit 2,5 mm2 blijven ??
    dank alvast erick

    #200670

    Erick, nog één nachtje slapen en dan verschijnt op de website van Legrand een toelichting op de Franse elektranormen inclusief het laatste amendement A5. Daar zal ongetwijfeld de nodige aandacht worden besteed aan aarding, niet te verwarren met potentiaal vereffening. Voor die liaison équipotentielle locale in de badkamer zou je nu kunnen kijken bij de laatste twee plaatjes op de website van Entraidelec. De eenvoudigste methode is om een aparte boîte de dérivation aan te brengen waarin alle aarde en equipotentiaal draden samenkomen. Te bevestigen hetzij in de badkamer zelf, of aan de andere kant van een badkamermuurtje. Geen aparte aardedraad naar de groepenkast nodig. Entraidelec zegt daar het volgende over: “Il n’est pas nécessaire d’envoyer depuis cette boite de dérivation un conducteur de protection supplémentaire vers le tableau électrique, la liaison équipotentielle étant assurée par les conducteurs de protection des circuits électriques.”

    In de NEN normen hebben we sinds 1962 diverse pendule bewegingen gezien in het denken over de manier waarop je die potentiaal vereffening het beste kunt realiseren, dus dat er verschillen zijn tussen de diverse EU lidstaten is niet verwonderlijk.

    Hou er verder rekening mee dat met de komst van de laatste wijzigingen (A5) van de Franse elektranormen er ook het een en ander is veranderd in de diverse volumes in de badkamer en wat je daar al dan niet aan elektrische voorzieningen mag installeren. Liever dan de vele pagina’s uit dat nieuwe amendement hier nu snel samen te vatten hoop ik dat Legrand morgen z’n belofte nakomt: “Dès le 27 novembre, retrouvez dans cet espace tous les outils Legrand pour comprendre le nouvel amendement 5 de la Norme NFC 15-100 et ses principales évolutions.

    #200671
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De aarding in de badkamer was wel een punt die de controleur enthousiast ging controleren. Daar moet weinig ruis tussen zitten. Ik neem aan dat er een overgangsperiode is, i.v.m. nieuwe regelgeving, huizen die nu worden geïnstalleerd volgens de ‘oude’ norm en pas gecontroleerd tijdens de periode van de nieuwe norm.

    Immers, tussen de aanleg van elektra en de afwerking en de controle, daar kan best wel wat tijd tussen zitten.

    #200672

    Monsieur Rata, het blijft altijd aardig hier in Frankrijk om te zien hoe simpele rechtstreekse vragen nog wel eens voor verwarring zorgen, ook onder de oorspronkelijke bewoners van dit land. De juristerij laat ik graag aan anderen over, maar kort samengevat hangt dat af van de datum waarop de bouwvergunning werd verstrekt. En bij het ontbreken daarvan – alleen elektra vernieuwen met noodzaak tot Consuel keuring – is het dacht ik zo dat je hard moet kunnen maken dat de werkzaamheden al (veel) eerder zijn begonnen. Tenminste, dat hoop ik, want anders zou je tijdens de bouw voortdurend het risico lopen dat je van alles moet gaan aanpassen. Ik blijf vertrouwen hebben in de goede bedoelingen van wet- en regelgevers. Een samenvatting van de hoofdzaken van dat nieuwe amendement 5 heeft Promotelec onlangs gepubliceerd, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. Amendement 5 lag er immers begin juni al, met de handtekening van de DG van AFNOR.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?