Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Redactieteam
LidMerkwaardig. Mijn SFR-box kan alles met al mijn telefoonnummers (NL, FR, CH en ongetwijfeld andere landen). Zelfs als ik in mijn tuin zit (op 25 meter van m’n huis) werken wifi en telefoon nog perfect.
Redactieteam
LidKlopt Rob, maar ik heb er altijd wat gemakzuchtig overheen gelezen. Ik begreep dat het een of ander modem was en dat vond ik wel best. Vandaag besloot ik voor het eerst om het ding maar eens te googelen. Voor mij dus nieuw.
Jako, gebruik je je SFR box dan niet meer, of gebruik je ze allebei? Of zit de Fritz!box aangesloten op de SFR box?
Redactieteam
LidFijn voor je, Jako. Tegen beter weten in heb ik maar eens opgezocht wat een Fritzbox is. De NL Wiki vraagt om het onderwerp op te starten (iets voor jou?). Dus was ik aangewezen op de engelse wiki. Het blijkt een Fritz!box. Voorzover ik het begrijp biedt de Fritz!box ondersteuning aan potten.
Een pot hoef ik niet op te zoeken, maar zo iemand wordt waarschijnlijk niet bedoeld. En wanneer de pot in mijn opvatting ondersteuning nodig heeft zal ze die waarschijnlijk niet gaan zoeken bij een Fritz!box. Dan heb je nog bloempotten en potten en pannen. Liggen ook niet voor de hand. Ik houd het gewoon bij m’n SFR Red boxje en vriezen we dood dan vriezen we dood. Oftewel: word ik gehackt dan word ik gehackt. Politie op de stoep? Ach oom agent, u verdenkt een oud mens toch niet van ingewikkelde internetmanipulaties? Bovendien is de verbinding hier zó verschrikkelijk langzaam, dat het downloaden van een film een mensenleven kost.
Redactieteam
LidNadat ik had gegoogeld op “bouton d’association de SFR Red Box” begon ik het eindelijk een beetje te begrijpen. Het werkt net als toen ik mijn draadloze printer probeerde aan te sluiten. Heremetijd, wat een worsteling met codes. Dochterlief hielp me. Tot ik besloot om de wifiknop naar rechts te bewegen (had ik ergens gelezen, maar dochter geloofde het niet). Toen verscheen er een code op de printer, die ik intoetste op m’n laptop. Klaar was Kees.
Ik lees nu ook in de assistance van SFR Red Box: “Nous vous recommandons d’utiliser la méthode “Bouton WPS”. En effet, personne ne peut se connecter à votre box tant que vous n’appuyez pas sur le bouton.” Apple apparaten ondersteunen echter deze methode niet, wordt gewaarschuwd.
Ik zal de wifi van m’n website halen. Ik heb geen wifi meer voor gasten. De anderhalve man en een paardekop die ik te gast heb doet het maar één nachtje zonder. Jammer dan.
Wat WPS en WPS 2 betreft heb ik hier het volgende gevonden: “Par défaut le modem RED BOX Très Haut Débit utilise le protocole de sécurité sans fil WPA+WPA2 qui offre un niveau de sécurité extrêmement élevé.” Afgeraden wordt om dit te wijzigen, een advies dat ik graag opvolg…
Redactieteam
LidJako en Jos, opnieuw bedankt. Het zal jullie niet verbazen dat ik er niets van begrijp. Ik ga maar af op de eerdere geruststellende woorden van Jos. Mijn wachtwoorden staan op een externe schijf en verder is er niets interessants te vinden op mijn laptop. Windows Defender meldt altijd 0 problemen en mijn updates zijn up-to-date.
Mijn boxje heeft een ongelooflijk lange code van allerlei cijfers en letters. Toen ik laatst gasten had heb ik die aan een van hen gegeven voor zijn smartphone. Werkte voor geen meter. Is niet erg, mijn wandelgasten blijven maar één nacht, maar ik bied op mijn website wel wifi aan. Bovendien vroeg ik me af waarom het niet werkte. Weten jullie het?
Redactieteam
LidGerada, als je googelt op “WPS c’est quoi?” vind je het antwoord. Idem voor WPA. En zoals Jos al schreef: voor het uitschakelen van WPS raadpleeg je de gebruiksaanwijzing.
Redactieteam
LidBedankt Jos, nu maak ik me geen zorgen meer.
Redactieteam
LidJako, je wilt toch niet beweren dat 77 jong is?
Redactieteam
LidBedankt Jako, dat was ik helemaal vergeten. De ouderdom komt met gebreken…
Redactieteam
LidHoewel Joyne gisteren mijn plaats niet wist te bepalen ontving ik enkele uren later wel een reclame-email van hen! Ik had helemaal geen enkele persoonlijke inlichting verstrekt, alleen maar de plaatsbepaling toegestaan. ???
Redactieteam
LidMet mijn basispakket nog steeds niets aan de hand.
Redactieteam
LidIk zou genoeg hebben aan Joyne Travel. Maar toen ik de Joyne locatiebepaling op mijn PC losliet, vonden ze me in de buurt van Baarn en werden me allerlei ondernemers in Baarn voorgeschoteld die me zouden kunnen helpen om Joyne te installeren.
Redactieteam
LidIk zou CD willen adviseren om de FOX sportzenders aan een bestaand pakket toe te voegen, net zoals Joyne. Maar ze zullen er wel voor kiezen om dat niet te doen, vanwege het ontbreken van voldoende FOXsport-abonnees. Dan is het gemakkelijker om de kosten maar om te slaan over alle abonnees.
Ik kijk nooit naar sport noch naar FOX. Wanneer CD de prijzen verhoogt kan overstappen naar Joyne interessant worden. Dat is het leuke van een concurrent. Maar het moet me wel minstens een tientje per maand schelen. Anders vind ik het niet de moeite waard om het risico te nemen. Ik vermoed dat velen er zo over denken. Dat is de moeilijkheid voor Joyne: de prijsverschillen zijn te gering. Om mensen tot overstappen te verleiden moet je spectaculaire prijzen hanteren, zoals SFR in Frankrijk doet.
Redactieteam
LidIs Joyne werkelijk aantrekkelijk qua prijs? Oftewel: vind ik het de moeite waard om over te stappen? Nee, dat vind ik persoonlijk niet. Basisabonnement CD €17,45 per maand, Joyne Lite €13,00 per maand. En als je het 3 of 6 maanden wilt proberen ben je duurder uit dan bij CD. Zie hier.
Maar misschien is het aantrekkelijk voor mensen met een ander pakket? Of voor NL vakantiegangers?
Redactieteam
LidAllemaal heel leuk Henri, maar voor “gewone” inwoners van Frankrijk heeft dit geen betekenis. Frankrijk heeft immers in 2015 met een reparatiewetje de uitspraak van het EHvJ in de zaak De Ruyter en daarmee de EU-regelgeving omzeild. Daardoor is er volgens de franse overheid met betrekking tot CSG/CRDS geen sprake meer van bijdragen en heffingen “die specifiek en rechtstreeks zijn bestemd voor de financiering van de sociale zekerheid van de lidstaat in kwestie”.
Pas wanneer het Hof zich definitief heeft uitgesproken over deze franse reparatiewetgeving wordt het interessant voor verdragsgerechtigden en voor mensen met een tweede huis in Frankrijk. Dat zal nog wel een aantal jaren duren en tot die tijd zal iedereen die in Frankrijk woont gewoon de heffingen CSG/CRDS moeten betalen. Daaraan zal ook de zaak De Lobkowicz niets veranderen.
Overigens spreekt het EHvJ in het arrest De Ruyter niet over “specifieke en rechtstreekse bestemming voor sociale zekerheid” maar over “wettelijke bepalingen waarbij heffingen zijn ingesteld die een rechtstreekse en voldoende relevante samenhang vertonen” met sociale zekerheid.
Dat biedt m.i. zeker juridische mogelijkheden, want ondanks de reparatiewetgeving heeft de CSG/CRDS nog steeds een relevante samenhang met de franse sociale zekerheid. De Europese Commissie is ook die mening toegedaan, want zij is inmiddels een inbreukprocedure begonnen tegen Frankrijk. Of die samenhang “voldoende” is, zal het EHvJ tezijnertijd beslissen.
Redactieteam
LidIk had na een email van SFR de blokkeerlijsten meteen ingeschakeld en bij mij werken ze wel degelijk! Totaal geen ongewenste telefoontjes meer. Veel effectiever dan Bloctel!
Redactieteam
LidGeweldig! Bedankt Jako! Heb de pagina opgeslagen in mijn Bladwijzerbalk. Ik heb dus een NB6. Maar ik vermoed dat ik dezelfde pagina (link die ik eerder gaf voor NB4) ook hiervoor kan gebruiken.
Onder wifi zie ik allerlei mogelijkheden staan. Ik vermoed dat mijn dochter ook geen flauw idee heeft van het bestaan van deze pagina. Wij blij.
Redactieteam
LidIk heb, haha, geen fout gemaakt in het wifi wachtwoord, want het staat achter op de box, haha. Ik ben nou ook weer niet zó stom that “they’re coming to take me away, haha”.
Redactieteam
LidRon, dankjewel voor de raadgevingen. Wie mijn onbenul kent in dit soort zaken zal het niet verbazen dat ze voor mij abracadabra zijn. Het begint al met: “Log in op de box…”. Hoe log je in vredesnaam in op de box? Misschien dat mijn dochter het snapt?
Wat ik wel begrijp is dat ik eventueel die onmogelijke wifi-veiligheidscode zou kunnen vervangen. Dat zou wel plezierig zijn voor de gasten van mijn sjambredootje. Voor hen heb ik de code opgehangen. Een van hen probeerde het vorige week op zijn smartphone, maar het lukte niet. Maar ach, mijn gasten blijven maar één nacht, dus ze tillen er niet zo zwaar aan.
Vanaf “Log met de pc opnieuw aan met het nieuwe wachtwoord…” begrijp ik er werkelijkhelemaal niets meer van. De link die ik hierboven heb gegeven begrijp ik daarentegen wel. En ik hoop dat mijn dochter dat van de week een keer kan toepassen. Ik heb geen haast, dus voorlopig laat ik alles zo. Toch bedankt.
Redactieteam
LidHet bleek onmogelijk om mijn draadloze HP printer op de nieuwe box aan te sluiten. Op de Freebox was dat een fluitje van een cent (zelfs ik kon de was doen). Wel heb ik het nu voor elkaar gekregen dat ik een document vanaf mijn laptop kan printen, maar het schermpje op de printer blijft “Niet verbonden” weergeven, wat betekent dat hij niet met het netwerk is verbonden. Met alle gevolgen van dien, bv. dat ik het apparaat niet kan toevoegen en dat ik een bepaalde update niet kan downloaden.
Alles tig keer geprobeerd, maar codes die ik invoer worden bestempeld als fout. Met WPS zou het allemaal automatisch gaan, dus me suf gezocht naar de WPS-knop op de box, maar die is er niet. HP help-websites, meegeleverde disk en een speciaal gedownload HP crisisprogramma ten spijt lukte het niet. Nu denk ik het ei van Columbus te hebben gevonden op deze website.
De SFR Redbox bleek na enig zoeken namelijk een nb4. Volgens genoemde website (als ik het goed heb begrepen) is WPS daarin al geactiveerd. Je moet alleen het wifiknopje op de box naar rechts bewegen. Ik wacht nu tot mijn dochter van de week komt, dan kan zij het uitproberen, ik durf niet meer. Maar misschien is genoemde website ook voor anderen handig. Merkwaardig dat er in de box-info zelf niets over WPS wordt gezegd. Ook alle HP-info gaat uit van boxen met een WPS-knop, die je 3 seconden moet indrukken. Maar over boxen zonder WPS-knop wordt niets gemeld.
Enfin, als het is gelukt laat ik het nog weten.
Redactieteam
LidHet is een goede gewoonte om elkaar in een forum aan te spreken met de gekozen forumnaam. Mijn forumnaam is hier, al jaren, bosbess.
Overigens is het niet bepaald verstandig om mij vragen te stellen over technische kwesties of over (de prijs van) een abonnement. Zoals ik meermalen heb verkondigd en zoals regelmatig is gebleken ben ik een nul op het gebied van deze rubriek.
Redactieteam
LidDe aanbieding is zo succesvol dat zij is verlengd tot 10 juli. Maar ook zo succesvol dat de prijs inmiddels met 5 euro per maand is gestegen. Daar kwam mijn vriendin achter toen ze op 1 juli een beetje laat alsnog op de aanbieding wilde ingaan. Tja, jammer dan. En omdat ze ook gedegroepeerd moet worden gaat ze dus 20 euro per maand betalen.
Redactieteam
LidIk heb in eerste instantie mijn Free emailadres als contactadres opgegeven. Later heb ik dat gewijzigd in mijn nieuwe gmail adres. SFR stuurde bevestiging. Maar de eerste rekening kwam binnen per Free. (Ik krijg namelijk nog steeds wel email via Free, vooral plotseling erg veel spam, maar ik kan uiteraard niet meer verzenden via Free.)
Dus heb ik in mijn espace het emailadres “de contact” nogmaals gewijzigd en wederom een bevestiging ontvangen. Sindsdien niets meer gehoord.
Mijn doos (van SFR) was niet ingepakt in wat dan ook. ’t Was gewoon een kale doos met, zoals ik schreef, binnenin ieder onderdeel wel in plastic ingepakt in een voorgevormde “eierdoos”. En inderdaad is het het belangrijkste dat alles werkt. Volgens mij wacht je vergeefs op je activerings-sms. Ze hebben simpelweg de tevoren aangekondigde datum aangehouden (voorzover ik me herinner 22-24 juni) en je geen sms gestuurd. ’t Schijnt storm te lopen. Zelf zou ik Orange gewoon opzeggen. Maar ik vind de procedure bij jou wel héél vreemd verlopen. Bel desnoods dat 08-nummer.
Redactieteam
LidGelukkig! Eind goed, al goed. Van harte gefeliciteerd, Jako. Wat de administratieve afhandeling betreft, je ontvangt per email een factuur van SFR.
Vervolgens zul je van Orange nog een eindafrekening ontvangen, waarop wellicht kosten voor het opzeggen van je abonnement. SFR vergoedt die (tot 100 euro) wanneer je alle pagina’s van die rekening vóór 31 juli a.s. per email opstuurt naar SFR, samen met het bijbehorende (ingevulde) SFR-formulier dat je hier kunt vinden. (’t Is namelijk nogal spoorzoeken, omdat de datum waarvóór je dat moet doen steeds verandert met de datum waarop je het contract hebt afgesloten.) Op het SFR-formulier staat ook het emailadres.
Ook je eerste factuur van SFR Red moet je meesturen. Daaronder staat: “Ces frais vous seront remboursés à concurrence de 100€ TTC.” Daaruit maak ik op dat je ook de eerste € 9,98 terugkrijgt via je volgende rekening. Enfin, ik wacht rustig af tot ik de eindafrekening van Free heb ontvangen.
Ik betwijfel ook of je wel een teruggestuurde, gebruikte box hebt ontvangen. Een laag stof pleit voor lange opslag, niet voor een retourgezonden en opnieuw verzonden product. In ieder geval werkt alles en nog volledig volgens al je wensen. M’n liefje wat wil je nog meer?
Redactieteam
LidJako, eindelijk begrijp ik dat je de cirkel rond de grote knop bedoelt (waar ook bij mij geen SFR op staat). Ik maar zoeken naar andere lampjes… Die er niet zijn. Ik snapte dus ook niets van groene en rode lampjes.
Toen ik niet kon internetten en geen telefoon had, was een kwart cirkel linksboven groen en de rest oranje. Toen mannetje de lamelletjes in de telefoonstekker had verbogen werd de cirkel half groen. Ik vind het knap dat je toch op de een of andere manier internet hebt, al snap ik totaal niet hoe. Via Orange? Of via SFR?
Wat ik heel vreemd vind is dat je nog steeds geen SFR-klant bent. Ik was al klant voordat de lijn was geactiveerd. Zoals ik schreef kreeg ik van SFR al heel snel een inlognaam (Dinges@sfr.fr) en een onmogelijk wachtwoord, dat ik zelf moest veranderen. Waarom probeer je dat 08-nummer niet te bellen? Je kunt wel tevoren gaan zitten bedenken wat ze zullen zeggen, maar dat weet je niet. Wie weet is het dan zo opgelost. Daar is dat nummer tenslotte voor al geven ze het niet, wat heel merkwaardig is en bepaald niet klantvriendelijk. Maar je bent ook nog steeds geen klant… Al met al een raar gedoe. En dan nog een gebruikt modem op de koop toe. Ik weet niet of ik het m’n vriendin wel kan aanraden. Zij is ook niet gedegroepeerd.
Redactieteam
LidJako, bij de lampjes staat precies wat ze aangeven. Ff de leesbril pakken. Links is wifi, rechtsboven is accès (toegang, verbinding), rechtsonder is telefoon (Tel). Ik heb geen tv. Alle drie de ledjes branden helder wit. De grote ronde knop heeft een cirkel rondom. Die is oranje wanneer je geen verbinding hebt, half groen (bovenste helft) wanneer je verbinding hebt maar geen tv (ik) en helemaal groen, wanneer je én verbinding én tv hebt (mijn dochter).
Dat het bij jou wat langer duurt, heeft ongetwijfeld te maken met le dégroupement total. Orange moet immers de lijn vrijmaken voor andere providers. Dat zal wel geen prioriteit hebben… Maar je hebt nog steeds internet, dus geen man overboord.
Redactieteam
LidJe kwelt jezelf met allerlei mogelijke onheilen. Het doet me denken aan:
De mens lijdt vaak het meest
Door het lijden dat hij vreest
Maar dat niet op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan ’t lot te dragen geeft.Vergeet niet dat je geheel gratis een “mannetje” aan huis krijgt, wanneer je er telefonisch niet uitkomt. Dat kun je geen ontbreken van een service client noemen, ook al is het beperkt tot de eerste twee maanden. Ik heb de eerste rekening al gehad van SFR (per email): € 9,98.
Redactieteam
LidKlopt, behalve de stroomkabel zijn er twee kabels: een blauwe en een gele. De blauwe, ik dacht dat dat de adsl-kabel is, heb ik dus helemaal niet aangesloten. Dan is er de gele, die je helemaal rechts steekt (als je voor het kastje staat). Die verbindt het kastje met de telefoon en met het telefooncontact in de muur. Ik noem dat de telefoonkabel.
Ik begrijp totaal niet waarom je niet gewoon wacht tot de sms. Kun je geen minuut zonder internet? Enfin, succes met je aanvalsplan.
Redactieteam
LidOm toch weer even het technische spoor los te laten:
Inderdaad word ik godzijdank niet gehinderd door de geringste kennis van zaken. Totaal ongehinderd heb ik dus alles mooi in de doos laten zitten totdat ik de sms kreeg dat de lijn was geactiveerd. De adsl-kabel heb ik helemaal niet aangesloten, want die heb ik met wifi niet nodig (zei dochter). Ik kan hem er dus ook niet uittrekken. Dat zou ik trouwens toch niet doen, want ik dank de hemel op m’n blote knieën dat alles weer goed functioneert. Je zult gewoon rustig moeten afwachten tot je de activerings-sms ontvangt en dan kijken wat er gebeurt wanneer je alles hebt aangesloten. Het duurt trouwens best lang totdat de ronde cirkel rond de grote knop groen wordt en het lichtje links en de twee lichtjes rechts helderwit gaan branden. En misschien is bij jou ook alles anders doordat je totaal gedegroepeerd moet worden.
Kennis van zaken of niet, we wachten in spanning af.
Redactieteam
LidHet is mij een raadsel waarom je de Neufbox aan zou sluiten wanneer je nog internet via Orange. Je kunt niets zeggen over rode lichtjes totdat je lijn is geactiveerd en alles is aangesloten. Natuurlijk deugt de hardware niet, want die kan nog niet functioneren. Je hoeft dus ook niet te chatten over dat rode lampje. Volgens mij word je als helpdeskmedewerker stapelgek van dat kennelijk onbedwingbare ongeduld bij sommige nieuwe klanten. Gewoon ff afwachten. Bovendien heb ik je het telefoonnummer gegeven voor het geval er na activering en aansluiting iets mis mocht zijn.
Wanneer dat het geval is kun je toestemming vragen om in een SFR-winkel een nieuw kastje te halen. Maar voorlopig lijkt mij dat beslist niet nodig. Geduld is zulk een schone zaak en schenkt het mensdom veel vermaak.
Ron, binnen een week na aanmelding kreeg ik bericht dat tussen 11 en 14 juni de lijn geactiveerd zou worden. Maar al op 9 juni viel ’s middags om 4 uur internet geheel weg. De volgende morgen om tien uur kreeg ik een sms dat de lijn was geactiveerd. Ik zat dus in principe een avond en een nacht zonder internet.
-
AuteurBerichten