"Eredivisie belasting" nu ook bij CanalDigitaal

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #206714
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In Frankrijk verplicht TF1 de kabel/satelliet en internetproviders om een duur premium pakket af te nemen, of ze moeten doorgifte van TF1 en gelieerde zenders staken. Alleen SFR weigert en heeft inmiddels een verbod tot uitzenden gekregen. Uiteraard moet de consument dit betalen, dus dit leidt bij alle providers tot prijsverhogingen.

    In Nederland speelt hetzelfde probleem met de zenders van Fox. De sportzenders van Fox waren oorspronkelijk bij alle providers slechts als duur premium pakket te abonneren, maar bij gebrek aan abonnees was dit verdienmodel verlieslatend voor Fox. Om het tij te keren heeft Fox besloten om bij contractverlenging met een provider een nieuw verdienmodel te eisen: de provider moet een bedrag betalen per abonnee, ongeacht of die naar de Fox sport zenders kijkt. Ondanks het feit dat er bijzonder weinig naar deze sportzenders wordt gekeken is de doorgiftevergoeding die geëist wordt hoog: meer dan aan RTL en SBS betaald moet worden voor doorgifte van hun zenders die een veel grotere kijkdichtheid hebben.

    Deze manier van financiering lijkt dan ook meer op een “eredivisie belasting”: iedereen moet meebetalen.
    Onlangs liep ook het contract van Fox met Canal Digitaal af en in plaats van het poot stijf te houden is ook Canal Digitaal akkoord gegaan met deze nieuwe contractvoorwaarden.

    Dat betekent vermoedelijk dat alle abonnementen van Canal Digitaal duurder zullen worden, of daar nu fox sport zenders in zitten of niet. De provider mag wel zelf beslissen welke tariefstelling gebruikt wordt. CanalDigitaal kan dus een extra fox sport pakket houden, maar tegen een veel lager tarief of de zenders toevoegen aan een bestaand zenderpakket, zoals Joyne doet.

    #206721
     bosbess
    Deelnemer

    Ik zou CD willen adviseren om de FOX sportzenders aan een bestaand pakket toe te voegen, net zoals Joyne. Maar ze zullen er wel voor kiezen om dat niet te doen, vanwege het ontbreken van voldoende FOXsport-abonnees. Dan is het gemakkelijker om de kosten maar om te slaan over alle abonnees.

    Ik kijk nooit naar sport noch naar FOX. Wanneer CD de prijzen verhoogt kan overstappen naar Joyne interessant worden. Dat is het leuke van een concurrent. Maar het moet me wel minstens een tientje per maand schelen. Anders vind ik het niet de moeite waard om het risico te nemen. Ik vermoed dat velen er zo over denken. Dat is de moeilijkheid voor Joyne: de prijsverschillen zijn te gering. Om mensen tot overstappen te verleiden moet je spectaculaire prijzen hanteren, zoals SFR in Frankrijk doet.

    #206729
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn voorspelling wordt nu al bevestigd door een mail van Canal Digitaal. De belangrijkste delen uit die mail:

    “Ontdek FOX Sports
    ​​Tot nu toe was FOX Sports Eredivisie 1 geen onderdeel van je Familie HD-pakket. Per 1 oktober wordt het dat wel. Dat betekent dat je alle doelpunten in de eredivisie ziet én geniet van vele andere sportieve hoogtepunten.”

    En:
    ” De prijs van jouw Familie HD-pakket wordt per 1 oktober met € 3,00 verhoogd. ”

    Een prijsverhoging van €3,-/maand voor helemaal één zender waar ook nog eens weinig belangstelling voor is.

    De vraag is welke prijswijziging de overige pakketten ondergaan zonder de toevoeging van Fox sports Eredivisie . In ieder geval wordt Joyne met deze wijziging goedkoper dan Canal Digitaal en ze bieden ook nog eens meer Fox sport zenders, al zijn die in SD kwaliteit.

    #206731
     bosbess
    Deelnemer

    Met mijn basispakket nog steeds niets aan de hand.

    #206732
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tot 1 oktober kun je ook gratis naar Fox sports eredivisie kijken. Ze hoeven een eventuele prijsverhoging van het basispakket per 1 oktober pas uiterlijk 1 september bekend te maken en vaak zijn ze een paar dagen te laat met dit soort aankondigingen.

    Wie belt en klaagt over de prijsverhoging krijgt overigens €2,- korting per maand… 😉

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?