Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
NoëSleutelbeheerder
In december kreeg ik ook een verzoek van de ING om een gewaarmerkte kopie van mijn paspoort op te sturen. Ik heb geen paspoort, wel een Franse id-kaart. Heb daarvan een kopie opgestuurd, maar daarmee neemt men geen genoegen. Daar het hier gaat om een slapende rekening, zal ik deze maar opzeggen.
Qui demande, apprend que ce n’est pas possible..
NoëSleutelbeheerderHet bericht gaat zelfs over de volgende stap: très haut debit. Wat daar exact de definitie voor is weet ik niet, maar dat moet toch zo’n 50 Mpbs zijn. Met als techniek VDSL2+ , glasvezel of 4G. Gezien de ervaringen met koper op het platteland is VDSL een utopie, laat staan voor iedereen glasvezel aan huis. Binnen 10 jaar iedereen draadloos op 4G is niet onmogelijk, maar niet waarschijnlijk gezien de capaciteit van dat netwerk.
NoëSleutelbeheerderIk hoop dat er inderdaad ook op het platteland geïnvesteerd gaat worden.
Ik denk dat onze buren volgens de huidige definitie al onder haut débit vallen, maar of je 0.5 Mb dat ook kunt noemen vraag ik me af..
Maar als ik dan lees dat er mensen met ISDN moeten werken… Om te huilen lijkt me dat..26 februari 2013 om 20:09 In reactie op: Paspoortenmisère: iedereen naar Parijs, behalve ernstig zieken #198052NoëSleutelbeheerderPrecies, en daarmee is het geneuzel van buitenlandse zaken dat “dat het Nederlandse paspoort in de eerste plaats een reisdocument is” volkomen onzin.
Een paspoort is in de eerste plaats een identiteitsbewijs die een Nederlands staatsburger door de Nederlandse overheid verplicht is bij zich te dragen in Nederland en noodzakelijk is om zich te kunnen identificeren bij allerhande instellingen in binnen- en buitenland. Dat een id kaart vaak voldoende is maakt niets uit, de procedure om deze te verkrijgen is identiek aan die van een paspoort.
Ik hoop dat de FANF het hierbij niet laat zitten en het ‘hogerop’ zoekt.De Nederlandse overheid maakt het de ‘Nederfransen’ onevenredig moeilijk om een identiteitsbewijs te bemachtigen, terwijl de burger door diezelfde overheid en de overheid van het woonland verplicht wordt om een dergelijk document te hebben.
26 februari 2013 om 19:46 In reactie op: Paspoortenmisère: iedereen naar Parijs, behalve ernstig zieken #198051NoëSleutelbeheerderBij mijn weten is trouwens een rijbewijs géén geldig identiteitsbewijs in Frankrijk. Als Nederlander moet je dan wel terugvallen op een paspoort of als je binnen de EU blijft, een identiteitsbewijs.
Steven
NoëSleutelbeheerderVraag eens bij die carriere of ze ook “toute venant” hebben. Dat is hier de gebruikte benaming voor een mix van zand en grind speciaal voor beton. In de gravillon moet in ieder geval geen klei of leem zitten.
NoëSleutelbeheerderCees,
Dit stukje had betrekking op de berichten die hiervoor werden geplaatst. Die gingen over een verzekering voor reparatie bij waterlekkage.
Inderdaad is lekkage voor de meter normaal voor rekening van het waterleidingbedrijf, behalve waneer b.v. bij graafwerkzaamheden de leiding wordt geraakt.
Mooi verhaal Christian, zo zie je maar waar het goed voor kan zijn. Over 3 a 5 liter in de tien dagen zou ik me niet druk maken, dat is nog geen 200 liter per jaar.
Groet René
NoëSleutelbeheerderIedereen kan snel internet via satelliet krijgen. Sommige departementen of gemeentes geven zelfs subsidie aan burgers op locaties waar ADSL onmogelijk is. De prijs is vergelijkbaar met ADSL alleen zit er nog steeds een download limiet en/of fair-use policy op goedkope abonnementen.
Door het gebruik van de Ka band techniek is de prijs gedaald en de snelheid verhoogd. Deze techniek maakt gebruik van zeer smalle spotbeams zodat frequenties hergebruikt kunnen worden en de provider ook (ongeveer) weet waar u zich bevindt.
NoëSleutelbeheerderAls je een beetje handig bent, dan kan je de documentaire hier ophalen.
http://avaxhome.ws/video/Format/documentary/malediction_gaz_schiste.html
UPTOBOX is sneller dan die andere.
Met het gratis programma 7zip kan je hem uitpakken en op je PC afspelen.NoëSleutelbeheerderBen jaloers op al die Nederlanders die ADSL hebben, terwijl dat bij ons in de Gard nog niet aanwezig is. France Telecom heeft pas een aantal metingen verricht of het draadloos mogelijk was, maar ook dat bleek niet te kunnen. Dus blijven we (gehucht met 120 woningen) maar doormodderen met ISDN lijnen.
Nu lees ik net dat iedereen recht heeft op een snelle Internet verbinding, wat onze frustratie nog groter maakt, want wat betekent “iedereen”?
Zijn wij de enige of zijn er meer mensen die geen ADSL kunnen krijgen omdat de centrale te ver weg staat?
NoëSleutelbeheerderVolgens mij lukt het als je een Frans account aanmaakt. Ik heb zelf een Nederlands en een VS-account.
Frans
26 februari 2013 om 13:44 In reactie op: Waarschuwing aan CVZ-verzekerden die buiten Europa willen reizen #198344NoëSleutelbeheerder“Dan mag de CPAM volgens EU recht toch geen onderscheid maken tussen direct in Frankrijk verzekerden en verdragsgerechtigden?”
Dat mag volgens mij ook niet, zij het dat binnen de EU de Verordening voorgaat op Franse buitenterritoriale dekking krachtens Franse wetgeving. Dit impliceert voor de verdragsgerechtigden in Frankrijk dat bij medisch noodzakelijke zorg bij verblijf in een derde EU-land dit ten laste komt van CvZ en niet van CPAM.
Voor reizen buiten Europa moet Frankrijk gelijke behandeling geven aan gepensioneerde verdragsgerechtigden t.o.v. de eigen verzekerden. Het Australie voorbeeld daarna genoemd wijst ook in die richting.
Het probleem zit hem echter in de reisverzekering. Kort en goed: geldt die gelijke behandelingseis ook voor de reisverzekeraars? Dat is de vraag. VWS heeft in de door jou geciteerde brief aan de FANF gesteld: neen , die gelijke behandeling geldt niet , want reisverzekeraars mogen als particuliere partij volstrekt autonoom bepalen of ze bepaalde groepen wel of niet een reisverzekering aanbieden (en het ligt niet op de weg van de overheid daarin in te grijpen).
Ik heb echter zo mijn twijfels bij dit antwoord, en zou graag iemand die in het internationale recht heeft doorgeleerd, daarover zijn mening vragen.
Professor Van der Gronden, Universiteit Nijmegen. lijkt me een mogelijkheid.NoëSleutelbeheerder“Inderdaad, de woonlandfactor was ik vergeten, maar aangezien die volgens mij alleen wordt toegepast op de variabele, inkomensafhankelijke premie en niet op de nominale premie betalen verdragsgerechtigden niet zóveel minder dan NL ingezetenen”
Neen: de woonlandfactor wordt toegepast op alle componenten uit de formule voor de verdragsbijdrage.
Of die korting vanwege de woonlandfactor wel of niet opweegt tegen de extra kosten vanwege aanvullende verzekeringspremie is moeilijk te bepalen. Als die aanvullende premie je zou brengen tot een gelijkwaardig pakket van ZVW + AWBZ in Nederland misschien wel. Maar dat betwijfel ik. Het verschil blijft vermoedelijk zitten in minder uitgebreide AWBZvoorzieningen in Frankrijk, zelfs met aanvullende verzekering.
En is de regeling van verdragsgerechtigdheid ingewikkeld? Het antwoord lijkt me: ja , nogal, zeker als je de grensoverschrijdende zorg in andere landen erbij betrekt.
NoëSleutelbeheerderEven semi-offtopic,
naar aanleiding van de reactie van René.
Ik heb ook regelmatig watermeter, e-teller en stookolievoorraad opgenomen en dan in een Excel-spreadsheet het verbruik per dag resp. bij visite per persoon en dag berekend. Soms interessante uitkomsten! 😉
Het water hebben wij ook regelmatig afgesloten, gedurende de winter vanaf de meter (en dan alles afgetapt), bij korte afwezigheid in de zomer alleen bij de nourrice.
Maar er was tijdens deze afwezigheden toch een zeker waterverbruik.
Toen ben ik alle twijfelachtige leidingen nagelopen, maar geen vochtplekken of zoiets gevonden. Alleen de leiding in de vroegere stal vond ik verdacht. Die heb ik, omdat wij die toch niet meer nodig hadden, toen losgekoppeld en de aansluiting ervan geblindeerd.
Dezelfde week klaagde mijn buurman daarover dat zijn tuinwateraansluiting het niet meer deed. Was die toch vroeger doorverbonden geweest? Ja er was ooit iets dat de vroegere eigenaar van ons perceel een lap grond aan een andere boer verkocht had, en misschien werd toen niet op de wateraansluiting gelet.
Sindsdien is ons waterverbruik bij afwezigheid iets van 3 à 5 liter per tien dagen.
Ik lees mijn meters nu alleen nog in het voorjaar en najaar af, bij het eerste bezoek na de winter en bij het winterklaar maken van het huis.26 februari 2013 om 10:22 In reactie op: Waarschuwing aan CVZ-verzekerden die buiten Europa willen reizen #198339NoëSleutelbeheerder@ Bosbess
“…, maar op dit moment is mij niet duidelijk op basis waarvan een NL verdragsgerechtigde geen recht op werelddekking heeft en een NL ingezetene wel. Is dat dan geen verboden onderscheid op grond van woonplaats?”
Reden: de verdragsgerechtigden ontlenen hun rechten aan de Verordening 883/2004. Die heeft bepaald dat de zogeheten pensioenlandzorg zich beperkt tot zorg genoten IN Nederland. Aangezien de verdragsgerechtigden niet verzekerd zijn naar Nederlandse wetgeving hebben ze dan ook niet de volledige dekking die voortvloeit uit de ZVW voor Nederlandse ingezetenen.
Om te bezien of je aan nationale wetgeving nog grensoverschrijdende zorgrechten kunt ontlenen moet je dus niet bij de Nederlkandse (ZVW of AWBZ) wetgeving zijn, maar bij de Franse. Als daar rechten op grensoverschrijdende zorg in zouden staan, kun je daar als gepensioneerde verdragsgerechtigde een beroep op doen.
Het lijkt me op de weg van de in Frankrijk wonenden te liggen de Franse wetgeving daarop te analyseren.26 februari 2013 om 10:16 In reactie op: Waarschuwing aan CVZ-verzekerden die buiten Europa willen reizen #198338NoëSleutelbeheerder“Ook is de EU-patiëntenrichtlijn nog steeds niet door NL in wetgeving omgezet (Jan de Voogd in link hierboven), waardoor hun nóg meer verplichte EU-rechten worden onthouden.”
Dat onthouden is vooralsnog onjuist, aangezien de Richtlijn pas 25 oktober 2013 in wetgeving van lidstaten hoeft te zijn omgezet. M.i. kunnen betrokkenen zich bovendien nog steeds blijven beroepen op de jurisprudentie van het EHvJ terzake van grensoverschrijdende zorg. Die geeft op enkele punten iets meer rechten dan Vo883/2004.
NoëSleutelbeheerder“Verder blijkt uit je reactie dat NL verdragsgerechtigden, die zogenaamd “uit solidariteit” voor deze verzekering dezelfde premies aan Nederland moeten betalen als inwoners van Nederland, daarvoor niet het recht op werelddekking krijgen dat NL ingezetenen wél hebben.”
Zoals gezegd: de gepensioneerde verdragsgerechtigden hebben geen recht op werelddekking naar Nederlandse norm, zoals de ingezetenen van Nederland krachtens hun ZVW-verzekering wel hebben. Ze betalen echter niet dezelfde premie als de inwoners van Nederland. Zoals je weet wordt de verdragsbijdrage afgeleid van de nederlandse premies AWBZ en ZVW, maar gecorrigeerd met een woonlandfactor.
Mijn artikel over de grensoverschrijdende rechten op zorg voor gepensioneerde verdagsgerechtigden verscheen in het januari-nummer van Over de Grens van dit jaar. Daarin ook een interessant artikel van Van der Touw, die de zaak belicht vanuit de ZVW-verzekerden in Nederland, i.v.m. de voorgenomen wijzigingen in de nederlandse ZVW: komt er erg grof gezegd op neer dat de werrelddekking minder werelddekking wordt dan voorheen. maar Van der Touw legt goed uiteen wat de finesses zijn van de voorgenomen wijziging van art. 13 ZVW. Wie als ZVW-verzekerde graag buiten Nederland behandeld wordt (en sommigen zeggen dat ze liever in Duitse, Franse of Belgische ziekenhuizen terechtkomen, hoewel niet altijd duidelijk is waarom: de kortere wachttijden schijnen het belangrijkste motief te zijn) dient dat artikel goed te bestuderen.
Mijn artikel gaat in op het begrip “lidstaat van aansluiting”. Dat is een begrip uit de Patientenrichtlijn, maar hangt samen met de wijze van afrekening van zorgkosten tussen lidstaten onder Vo883/2004. Voor gepensioneerde verdragsgerechtigden in Frankrijk is dat land van aansluiting: Nederland. Voor gepensioneerde verdragsgerechtigden in Spanje is dat: Spanje. Dit verschil heeft allerlei konsekwenties voor grensoverschrijdende zorg bezien vanuit de Patientenrichtlijn.
26 februari 2013 om 10:02 In reactie op: Paspoortenmisère: iedereen naar Parijs, behalve ernstig zieken #198046NoëSleutelbeheerderJaap, u bent ouder dan 14 jaar ? Dan geldt ook voor u de identificatieplicht, in Nederland en elders. Zich niet kunnen legitimeren valt onder het Wetboek van Strafrecht, nota bene. De Code pénal zegt er ook ’t nodige over.
Laat uw NL-document nu ook worden geaccepteerd in Frankrijk. Geweldig toch ?Peter.
26 februari 2013 om 09:33 In reactie op: Paspoortenmisère: iedereen naar Parijs, behalve ernstig zieken #198045NoëSleutelbeheerderEn waarmee legitimeer je je dan in Frankrijk als je niet autorijdt (geen rijbewijs bedoel ik), en geen paspoort hebt? Wordt lastig denk ik.
26 februari 2013 om 08:37 In reactie op: Paspoortenmisère: iedereen naar Parijs, behalve ernstig zieken #198044NoëSleutelbeheerderVoor een ID kaart geldt dezelfde procedure als een paspoort en het bespaart maar € 5,-, dat helpt dus niks. Overigens heeft hier ABNAmro wel eens om een kopie paspoort gevraagd en ING nog nooit…
26 februari 2013 om 07:29 In reactie op: Paspoortenmisère: iedereen naar Parijs, behalve ernstig zieken #198043NoëSleutelbeheerderZoals je al schrijft, Steven, heeft die andere bank je er nooit om gevraagd. Lijkt me dus meer ’n kwestie van die oranje regelneven en volgens mij zitten die in Amsterdam.
Peter.
25 februari 2013 om 23:04 In reactie op: Paspoortenmisère: iedereen naar Parijs, behalve ernstig zieken #198042NoëSleutelbeheerderJa hoor, wel een paspoort nodig. Tweemaal aangemaand door de ING-bank (erfgenaam van de aloude Postcheque- en Girodienst)dat ik een kopie van mijn paspoort op moet sturen PLUS een bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister. Ze weten blijkbaar bij die oranje jongens nog steeds niet dat Frankrijk helemaal geen bevolkingsregister heeft….. En dit allemaal omdat dat blijbaar moet van Haagsche Regelneven! De ABN-Amro heeft me er nog nooit om gevraagd in 14 jaar.
Steven
25 februari 2013 om 23:01 In reactie op: Paspoortenmisère: iedereen naar Parijs, behalve ernstig zieken #198041NoëSleutelbeheerderLaat je gewoon naturaliseren Probleem opgelost!
25 februari 2013 om 21:33 In reactie op: Paspoortenmisère: iedereen naar Parijs, behalve ernstig zieken #198040NoëSleutelbeheerderIk begin steeds minder te snappen van alle opwinding omtrent deze kwestie.
U wilt ’n paspoort ? Dan moet u daar wat voor doen, wat voor over hebben. ’n Paspoort is immers niet zomaar iets, het is niet eens ’t eigendom van de bezitter.
U heeft geen paspoort nodig ? Dan hoeft u weinig te doen.
U wilt zich legitimeren zonder paspoort ? Genoeg middelen beschikbaar, neem nu zo’n id-kaart die iedereen bij zich dient te hebben en op verzoek te tonen.Kortom : dit onderwerp neigt naar zeuren over ‘Den Haag’ in ’t algemeen en ambassade-bashen in ’t bijzonder. Ik dacht dat vakbonden in F konden zeuren over verworven rechten en zo, maar buitenlandse NL-ers kunnen er ook wat van.
Peter.
NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit Taciturne op 18/02/2013 22:53
(…) Hier, Loiret 45 op de as Bourges-Montargis: vandaag verschillende zwermen van kraanvogels noordwaarts zien en horen langskomen.
Zou de lente binnenkort gaan losbarsten?Ik denk dat Stevens kraanvogels zich hebben bedacht. Gisteren rond 1300 oostelijk van de A71 en iets onder Bourges ’n groot weiland vol met kraanvogels, ik denk minstens vijfduizend, ’t kunnen er ook tien keer zoveel zijn geweest.
En vanmiddag rond 1700 iets boven Saint Amand-Montrond ’n vlucht op zoek naar ’n plek voor de nacht.Neen, ’t is voorlopig nog geen lente, de vogels waren iets te optimistich.
Peter.
NoëSleutelbeheerderWij hebben achter de meter ongeveer 600 meter eigen waterleiding zelf aangelegd. Ook wij krijgen regelmatig aanbiedingen om de reparatie bij lekkage achter de meter te verzekeren maar dat doen we natuurlijk zelf wel als het nodig mocht zijn. Meestal is ook alleen de reparatie min of meer verzekerd en niet de rekening van de waterleverancier die bijzonder hard kan oplopen als je een jaar een flinke lekkage hebt. Ik ken mensen die dan opeens duizenden euro’s mochten afrekenen.
De simpele oplossing is natuurlijk niet die verzekering maar gewoon een logboek bijhouden van datum en meterstand. B.v elke maand de stand opnemen, dan weet je na verloop van tijd wat het gemiddelde verbruik per maand is en zie je direkt waneer er een uitzonderlijk hoog verbruik is. Als dat gebeurd en je kan het niet verklaren door b.v. een zwembad wat gevuld is dan ga je elke week de stand opnemen en weet je binnen korte tijd zeker of er lekkage is of niet. Dat is een stuk voordeliger dan een verzekering afsluiten die je mischien nooit gebruikt en die als je hem nodig hebt niet alles uitbetaald.
Groet, René
NoëSleutelbeheerderJos,
Wij kregen ook herhaaldelijk het dringende advies dit soort verzekering af te sluiten.
Iemand uit de branche vertelde mij dat het vooral de buitenlanders zijn (Engelsen, Nederlanders) die daar instinken, want die zijn volgens hem gewend veel meer te verzekeren dan de Fransen.
Toen ik een keer, op indringen van mijn huisgenote, de kleine letters van zo’n contract bestudeerde kwam ik erachter dat zij niet meer deden dan een plaatselijke loodgieter in te schakelen en dat ik een hele hoop zelf moest betalen, bij de een materiaal (omdat mijn leidingnet na de reparatie toch beter/veiliger was), bij de andere voorrij- en weekend- en avondkosten; en schade ten gevolge van niet uitgevoerd periodiek onderhoud zou ook niet betaald worden.
Kent u iemand die periodiek onderhoud aan zijn waterleidingnet uit laat voeren?NoëSleutelbeheerderPrecies zoals VWS zegt:
1) recht op wettelijke zorg naar het recht van het woonland. Dit impliceert mijns inziens dat deze zorg niet noodzakelijk beperkt is tot zorg in Frankrijk. Immers als Frankrijk ook een werelddekking zou bieden profiteert de gepensioneerde verdragsgerechtigde daar ook van. Al dan niet in samenhang met de bilaterale verdragen die Frankrijk afsloot met andere landen.
(Dit in tegenstelling tot de wijze waarop dit corresponderend voor een ZVW-verzekerde werkend in Frankrijk is geregeld en voor diens gezinsleden. Blijkens Vo883/2004, hebben zij slechts recht op de wettelijke woonlandzorg IN Frankrijk. Is dat een foutje van de gemeenschapswetgever???)
2) recht op wettelijke zorg in Nederland. Dat wil zeggen: zowel ZVW zorg als AWBZ zorg. En zowel geplande zorg, acute zorg als medisch noodzakelijke zorg bij tijdelijk verblijf in Nederland (alle drie onderscheiden begrippen in de gemeenschapswetgeving).
En VWS heeft gelijk: krachtens de Verordening beperkt dit zich uitdrukkelijk slechts tot de wettelijke zorg op het grondgebied van Nederland, althans naar de toepassing van Vo883/2004 voor gepensioneerde verdragsgerechtigden.
3) verder is er nog recht op de wettelijke zorg in derde EU/EERR landen onder bepaalde condities , ook krachtens de Verordening. Dat tstaat in art. 27 Vo883/2004.
Ik ga op die condities hier niet in.Wat nog niet geimplementeerd is, is de Patientenrichtlijn van de EU, die sterker dan vo883/2004 leunt op vrijheid van dienstverlening. Deze geeft aan gepensioneerde verdragsgerechtigden nog andere rechten dan hierboven genoemd. Ik heb er recent een artikel over geschreven in het blad Over de Grens. Voor liefhebbers te verkrijgen.
En zijn verdragsgerechtigden dan wel verzekerd? Jazeker: het recht hebben op wettelijke zorg, als hierboven omschreven, is gewoonweg “verzekerd zijn tegen ziektekosten in gemeenschapsrechtelijke zin”
25 februari 2013 om 19:27 In reactie op: Kan je binnen een paar dagen onder een getekend huurcontract uitkomen. #202315NoëSleutelbeheerderAllemaal bedankt voor jullie bijdragen hier. Ze gaan zelf kontakt met de verhuurder opnemen na de uitleg van het door jullie ondersteunde idee dat er voor de verhuurder niet makkelijk iets te halen valt en ze zijn ook bereid de man een kleine onkostenvergoeding te betalen voor het ongemak en de tijd. Ze zijn jullie dankbaar voor de hulp en de paniek is nu in ieder geval verdwenen.
Groet, René
NoëSleutelbeheerderIn principe kun je gravillon toepassen. Maar het is toch mooier om ook grover grind toe te passen. Hoe mooier verdeeld de gradatie van de toeslagstoffen als zand en grind, hoe mooier de beton verdicht en verwerkt kan worden.
Verder: hoe fijner het grind c.q. gravillon, hoe meer cement je nodig hebt per m3.
Als he alleen gaat om wat beton rondom palen voor je tuin zou ik me daar niet te druk om maken.
-
AuteurBerichten