Noë

Aangemaakte reacties

30 berichten aan het bekijken - 12,871 tot 12,900 (van in totaal 13,670)
  • Auteur
  • In reactie op: Bouwen en verbouwen in Frankrijk. Documentaire #199146
     Noë
    Sleutelbeheerder

ik ben ‘m nu aan het downloaden via usenet. iemand enig idee hoe ik er meer mensen een plezier mee kan doen??

Noë
    Sleutelbeheerder

Ik wil het niet goed praten , “de fraude” dan. maar we leven in een calculerende maatschappij. als je al een klein inkomen hebt en je moet ook nog eens ijna vier maal zoveel premie betalen. Dan kan ik me voorstellen dat de keuze snel gemaakt is.
    Mocht ik ooit nog eens gaan emigreren, dan zal ik me goed laten voorlichten.
    Want ik snap er niets van, als iemand mij kan uitleggen waarom iemand in Amsterdam 100 euro kwijt aan verzekeringspremie per maand en als je 1000 km zuidelijker woont 400 euro per maand moet betalen, dan istie een hele knappe.

In reactie op: Triple LNB Quad: ervaringen? #186715
     Noë
    Sleutelbeheerder

De ervaring in combinatie met grotere schotels dan 60 cm zijn nog niet eenduidig, vermoedelijk omdat het afstellen erg nauwkeurig moet. 3 mm verstellen blijkt al een enorm verschil te geven in ontvangst van met name Astra2, de Britse zenders. En juist die Britse zenders worden snel zwakker richting Zuidoost Frankrijk waar je dus een grotere schotel zou willen gebruiken, uitgaande van de nieuwe spotbeam die in de loop van dit jaar verder in gebruik wordt genomen.

Let op dat je de middelste kop in de houder moet kunnen doen, en dat past maar net op de juiste houders van Triax en Inverto schotels. Reken er op dat je zelf moet prutsen met een vijl o.i.d. om het passend te krijgen op een merkloze schotel.

Gebruikservaringen zijn nog schaars, dus … 😀

In reactie op: voor een andere EU-landbouwpolitiek #188746
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik vind het erg naar dat bij ons in de regio de landerijen groter en kaler worden.
    Alle prachtige honderden jaren oude eiken worden gerooid voor de subsidie vierkante meters.
    De water huishouding gaat geheel naar de knoppen en de boeren maar klagen over water tekorten. Goh hoe zou dat nou komen? Maar het wordt denkelijk moeilijk dat te veranderen, een hele “economie” draait op deze subsidies. Vanzelfsprekend heb ik getekend.
    Albert vanuit 87

In reactie op: voor een andere EU-landbouwpolitiek #188749
     Noë
    Sleutelbeheerder

Zo is ’t, Steven, in ’t vorige forum is er ooit al ’t nodige over gezegd maar politici en vooral landbouwlobbies blijken machtig.
    Wij als eenvoudige consumenten kunnen slechts stemmen met de voeten, en natuurlijk die petitie tekenen. Think global, act local.

Peter.

In reactie op: Beton maken #199157
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ja, het zijn geen draagvloeren of muren, dus het zal allemaal wel meevallen; maar intussen wel een tip voor anderen voor het in de beton storten van palen, want nogmaals je komet graf zand en fijn grind voor een leuke prijs en is op 1 aanhanger ipv 2!
    prettig weekend, Hans

Noë
    Sleutelbeheerder

@Bosbess, citerend: “Maar Nederland laat hen, ondanks emigratie, niet los. Anders dan ouderen die naar landen buiten de EU emigreren en die dus niet zogenaamd “verdragsgerechtigd” zijn, moeten deze mensen uit “solidariteit” aan Nederland blijven betalen. En veel meer dan Nederland aan Frankrijk aan ziektekosten vergoedt, mede omdat ze nu ook (pas sinds 2010!) recht op behandeling in NL hebben.”

Van het laatste is geen enkel bewijs. Tot de invoering van Vo883/2004 betaalde Nederland meer vaste woonlandvergoeding voor de verdragsgerechtigden aan Frankrijk dan ze aan bijdrage betaalden (even afgezien van het onbekende, maar geringe bedrag aan premies en iab ZVW en AWBZ dat ZVW verzekerden in Frankrijk ook nog aan Nederland betaalden). Dat was zelfs zo veel meer dat VWS zich daarover ooit beklaagde (maar de toenmalige minister slikte die klachten later weer schielijk in, en wel omdat hij waarschijnlijk na enig nadenken begreep dat er geen reden is een relatie te leggen tussen de omvang van de bijdrage en de omvang van de te betalen woonlandvergoedingen).

Na invoering van vo883/2004 is nog onbekend wat Nederland aan woonlandvergoedingen aan Frankrijk betaalt. Het is echter zeer de vraag of dat bedrag lager zal zijn dan de verdragsbijdragen die CvZ int, juist omdat het vooral om ouderen gaat die naar verwachting veel zorg behoeven.

Voor de pensioenlandzorg is tot heden door Nederland geen extra bijdrage af te dragen aanb CvZ gevraagd. VWS wil dat wel, het is al enkele jaren herhaaldelijk aangekondigd, maar men beschikt kennelijk niet over gegevens om een legitieme verhoging te kunnen berekenen.

Tenslotte: ook veel ouderen die naar buiten de EU/EER emigreren zijn toch voor hun zorgrechten (en bijdrage) verdragsgerechtigd jegens Nederland. Ze betalen dus ook de woonland-gecorrigeerde bijdrage aan CvZ indien ze in een land wonen dat een bilateraal verdrag afsloot met Nederland waarin een en ander geregeld is. Recht op pensioenlandzorg in Nederland is er echter meestal niet. Dat voorrecht kent men wel in EU /EER landen (en Zwitsreland) als gepensioneerde verdragsgerechtigde.

In reactie op: voor een andere EU-landbouwpolitiek #188750
     Noë
    Sleutelbeheerder

Toen ik hier kwam wonen 14 jaar geleden, war er meer diversiteit. Onder meer een prachtig veld met lijnzaad, bloemen die ’s morgens open gingen en schitterend blauw waren.
    Nu zijn er veel hagen weggehaald, graan en koolzaad domineren.
    Laatst een gesprek met een agricuteur: wat ga je dit jaar zaaien?”
    Antwoord:”waar de meeste subsidie op zit”.

Steven

Noë
    Sleutelbeheerder

@Bosbess.
    Ja, met die grensoverschrijding en migratie in verband met zorgrechten en de kosten daarvan is het een heel gedoe, zeker voor ouderen en gepensioneerden. Ik wil de discussie hier niet gaan herhalen, maar zoals je weet ben ik er voorstander van dat het werklandbeginsel dat voor de werkende geldt voortgezet zou worden indien deze gepensioneerd raakt en migreert (of reeds gemigreerd was). Dat ten minste op vrijwillige basis. Reden: impliciet opgebouwde zorgrechten als werkende dienen bij pensionering niet te verdwijnen als gevolg van woonlandverandering. Dat is overigens het spiegelbeeld van het feit dat er vergoedingen door herkomstlanden aan woonlanden worden gegeven.
    Als dat onhaalbaar zou zijn, ben ik voor verdragsrecht met betaling aan het woonland onder de regels van de woonlandwetgeving. Dat lost dan ook het irritante probleem van “dubbel betalen voor Spaanse zorg” in Spanje op. Aanvulling daarvan met pensioenlandzorg (in Nederland) lijkt me voor een aantal groepen nog steeds nuttig, zoals dat dus thans het geval is. De filosofie van “ik wil niets meer met mijn herkomstland te maken hebben” deel ik dus niet, juist niet voor zorgrechten. Voor belastingzaken kan ik dat beginsel wat meer waarderen dan voor sociale zekerheidsrechten. Je wilt bijvoorbeeld ook niet dat je AOW-rechten verloren gaan bij emigratie vanuit Nederland.

Het probleem van de dure mutuelle los je overigens niet op als je de banden met CvZ geheel zou doorsnijden. Immers als “Frans verzekerde” zou je diezelfde dure mutuelle nodig hebben.

Dat het nogal een administratief rommeltje was (en in mindere mate: nog is) bij CvZ werd (en wordt) allerwegen ervaren. Meer mogelijkheden om electronisch te communiceren met Nederlandse instanties, met name SVB, CVZ en Belastingdienst, zouden in de gegeven omstandigheden nuttig zijn. Lijkt me een mooie taak voor belangenbehartigende verenigingen van Nederlandse emigranten daar voorstellen voor te doen.

Noë
    Sleutelbeheerder

Wat de eerste posting betreft. Een vorige minister van BiZa (Donner) heeft al gesteld dat burgers zich bij immigratie en emigratie aan de wetgeving van Nederland dienen te houden, in het bijzonder de in- en uitschrijving bij het GBA. De controlemogelijkheden vanuit Nederland zijn daarop niet al te groot, lijkt me. Bovendien zal Nederland niet al te veel belang hebben bij uitschrijving uit het GBA vanwege de daaraan verbonden verminderde belasting- en premieinkomsten bijvoorbeeld.
    Initiatieven daartoe zullen dus van het immigratieland dienen uit te gaan, zo dunkt me. Dat heeft wel wat belangen, juist i.v.m. belasting-en premieinkomsten. Ook de controlemogelijkheden zijn voor het bestemmingsland wat groter, omdat er toch wel wat indicaties ontleend kunnen worden aan gegevens als huur- en koopcontracten, gebruiksgegevens van nutsvoorzieningen door mensen die van buiten het “immigratieland” komen,aanmeldingen bij officiele instanties, soms: aanmaken van bankrekeningen in het immigratieland, etc.

Voorstelbaar is dat een motief om zich niet als immigrant te melden is, zeker bij ouderen, dat daardoor de rechten op (wettelijke) zorg naar beneden gaan (beperking tot woonlandzorg van minder kwaliteit en omvang dan in Nederland) mede afgezet tegen de hoogte van de bijdrage aan CvZ. De vraag is of dat motief in een land als Frankrijk met een vrij goede wettelijke zorg van groot belang zou zijn. In een land als Spanje is het ongetwijfeld een motief, temeer omdat daar voor officieel niet geimmigreerde Nederlanders (overwinteraars) zorgvoorzieningen in natura van Nederlandse aard met Nederlandse artsen (kliniek Benidorm) aanwezig zijn die wel toegankelijk zijn voor ZVW-verzekerden, maar niet voor verdragsgerechtigden die wel officieel wonen in Spanje. Op dit punt is de stimulans voor immigratielanden om overwinteraars geregistreerd te krijgen als ingezetenen echter niet al te groot. Nu werkelijke zorgkosten, dan wel voldoende hoge forfaitaire bedragen (in bijv. Spanje), als woonlandvergoedingen betaald worden door het herkomstland gaat daar immers geen financiele prikkel voor de bestemmingslanden van uit. Dus ik verwacht dat de zeker vrij grote groep “overwinteraars” die strikt formeel gezien eigenlijk als immigranten zouden dienen te gelden, moeilijk gereduceerd kan worden.

Noë
    Sleutelbeheerder

“De oplossing zou natuurlijk zijn geweest om deze landen met veel oudere immigranten financieel schadeloos te stellen. Maar daar hebben de mensen die er voor hebben gestudeerd in hun wijsheid niet voor gekozen. Ze kiezen er nu ook niet voor om de regeling alsnog te repareren. “

Dit commentaar is mij onduidelijk. Al sinds de invoering van Vo1408/71 in 1971 is die compensatie van de woonlanden voor oudere (gepensioneerde) immigranten immers vastgelegd in de verordening.

In reactie op: Een groot Fransman is overleden #193850
     Noë
    Sleutelbeheerder

Zij die wel eens video’s downloaden uit internet archieven, kunnen hier het interview met Stéphane, dat in 2010 op Fr5 werd uitgezonden, binnenhalen en bekijken:

http://avaxhome.ws/video/Format/documentary/empr_stephane_hessel.html

/Joep

In reactie op: Een groot Fransman is overleden #193849
     Noë
    Sleutelbeheerder

Onafhankelijke denker die boven zichzelf uitgestegen is.
    Daar zijn er maar weinig van. Simone Veil komt aardig in de buurt.

En dat in het land waar iedereen bang is voor alles….

Steven

Noë
    Sleutelbeheerder

Ingeschreven zijn in NL, maar elders wonen is gewoon steunfraude. Vooral populair onder pre-pensioeners die de AOW opbouw gratis wensen voort te zetten met een goedkope ziektekostenverzekering en aftrek hypotheekrente. Ga maar na hoeveel dit de NL staat kost.

Ook de woonlanden lopen belastingeninkomsten en sociale verzekeringspremies mis. De woonlanden wensen uiteraard niet op te draaien voor de ziektekosten van al die bejaarde Noord-Europeanen die massaal de zon opzoeken. Dat kunnen ze helemaal niet betalen, vandaar het complexe verdragsrecht. Daardoor mag je wel in zuid-Europa wonen, maar worden de ziektekosten via Nederland verrekend.

Noë
    Sleutelbeheerder

Het moet niet veel gekker worden, dat we elkaar gaan lopen beschuldigen van van alles en nog wat. Waar hebben we het hier eigenlijk over? Mensen blijven ingeschreven staan in NL, wat is daar mis mee? Ze betalen dan de volle roefel aan Zfw premies en krijgen daar de volledige vergoedingen voor terug, wat heeft dat met fraude te maken? Ze krijgen ook de KOB, allicht, want ze worden als NL ingezetenen gezien. Kijk, als er al die jaren niet dat gedonder met het CVZ was geweest (met die afrekeningen en terugbetalingen en zo), en als die schatjes in Den Haag zich nu eens netjes zouden gedragen en ons niet verder discrimineren (KOB) dan zouden veel mensen misschien de stap wagen en zich overschrijven. Mijn bezwaarschrift tegen het niet krijgen van de KOB ligt al klaar, zodat ik mijn KOB alsnog krijg zodra het Europees Hof de staat veroordeelt, waar ik eigenlijk wel op reken. Het woord verdragsgerechtigd vind ik in dit verband geen goed woord: gerechtigd impliceert het kunnen genieten van een voordeel. Zo zie ik die hele ingewikkelde constructie met dat CVZ niet, het doet mij denken aan een moeder die haar kind niet wil loslaten. Als je emigreert, dan zou je eigenlijk in je woonland onder de verplichte regelingen moeten vallen zoals de burgers van dat land die hebben. Dan kun je zeggen: OK, ik woon nu hier en hier doen we het zo. Wie heeft zo’n vreemd verdrag met dat ingewikkelde gedoe bedacht?

Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour,

Schande, al die pensionado’s die zich aan de discriminerende maatregelen jegens uitwonenden van de NL regering willen onttrekken. Hoe durven ze!

Maar gelukkig grijpt de NL overheid krachtdadig in. Er is een werkgroep in het leven geroepen. Dat zal ze leren!

Salutations, Jos

Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Rondo op 1/03/2013 11:47
    @Peter, niks geen opwinding, gewoon een constatering. Of in sprookjes blijven geloven gezien je afbeelding.

Welkom anonieme “Rondo”, ik constateer nog steeds ’n zekere opwinding.

Wellicht ’n ideetje voor us web-baas Wim : is identificatie met ’n kopietje van ’n desnoods verlopen paspoort bij deelname aan dit forum niet bevorderlijk voor ’t niveau van de discussie hier ?

Peter, uw sprookjesprins met z’n rare reacties omdat ze u wellicht niet bevallen.

Noë
    Sleutelbeheerder

Dus de Nederlandse ambtenaar vindt de overgeschreven gegevens van een NL paspoort door een Franse ambtenaar ergens in de oudheid wel geloofwaardig, maar het presenteren van een nog geldig NL paspoort niet?

Kunnen we dat op schrift krijgen en publiceren in de media?

Noë
    Sleutelbeheerder

ff met Den Haag gebeld. Carte electorale is voldoende bewijs van NL nationaliteit, datum van afgifte was niet belangrijk.
    Een NL ingezetene heeft na 5 werkdagen zijn/haar nieuwe paspoort. Woont u buiten Nederland dan duurt het slechts 10 werkdagen. Ik doe mijn best om positief te denken maar vindt dit gewoon discriminatie van de Nederlander met vaste verblijfplaats in het buitenland. @Peter, niks geen opwinding, gewoon een constatering. Of in sprookjes blijven geloven gezien je afbeelding.

Rondo

In reactie op: Een groot Fransman is overleden #193848
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ook is niet iedereen het men zijn stellingen eens, hij heeft ons tot nadenken aangezet, vaak was het de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok.

In reactie op: Nee bedankt, een Franse arbeider werkt maar 3 uur per dag. #195092
     Noë
    Sleutelbeheerder

Hoezo? 😉

In reactie op: Nee bedankt, een Franse arbeider werkt maar 3 uur per dag. #195091
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Timo op 28/02/2013 19:59En de ondertiteling afschaffen zou inderdaad al heel veel schelen..

Je bedoelde zeker:
    De nasynchronisatie vervangen door ondertiteling. 😉

In reactie op: Timmer Videos #198938
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Chambres dHotes Les Vieilles Tantes op 28/02/2013 17:31Gaan jullie niet allemaal tegelijk aan het klussen, er moet wel wat overblijven voor de ébéniste.

Cees, wees gerust, mijn keuze is niet zelf doen of het door de professionele gediplomeerde ébéniste laten doen, maar zelf doen of helemaal niets doen.
    Er zijn zeker voldoende potentiële klanten voor wie zelf maken geen optie is, en die krijgen door de professionele video’s juist respect voor jullie vakmanschap!

In reactie op: Nee bedankt, een Franse arbeider werkt maar 3 uur per dag. #195090
     Noë
    Sleutelbeheerder

De nieuwe generatie die wel Engels spreekt lost dit vanzelf op, wie daar niet in mee gaat staat straks min of meer aan de kant.
    En de nasynchronisatie afschaffen zou inderdaad al heel veel schelen..

In reactie op: Timmer Videos #198937
     Noë
    Sleutelbeheerder

Ik denk dat dat “amateuristische geknoei” dichter in de buurt komt van de gemiddelde klusniveau 🙂

In reactie op: puntenverlies rijbewijs #191434
     Noë
    Sleutelbeheerder

Zelfde meegemaakt voor rijden naar de bakker zonder veiligheidsriem netjes om te doen. Aangehouden en bekeurd. Op de bekeuring zelf wordt aangekruist dat het rijbewijs moet worden omgewisseld. De betreffende agenten wisten niet te vertellen binnen welke termijn, maar volgens hen binnen enkele weken.
    Toen dat blijkbaar te lang duurde, we waren een paar weken verder en ik meende door de mazen te kunnen glippen door alleen de boete te voldoen, stond prompt de gendarmerie op de stoep. Met het vriendelijke maar zeer dringende verzoek om de volgende dag alles in orde te maken.
    Dat laatste was nog een hele heisa omdat ik B/E wilde hebben en dus medisch gekeurd moest worden. Uiteindelijk de volgende dag teruggegaan naar de gendarmerie met de bevestiging dat de afspraak voor de keuring was gemaakt. En met de toezegging dat ik aansluitend naar Cahors zou afreizen.

Wilm

In reactie op: kosten reparatie waterleiding #186820
     Noë
    Sleutelbeheerder

Beste Vieille Tante,
    natuurlijk was tevoren e.e.a. nagevraagd op gemeentehuis. Op het secretariaat was bij de dames niets bekend, geen probleem dus was het antwoord.

Wilm

In reactie op: Nee bedankt, een Franse arbeider werkt maar 3 uur per dag. #195088
     Noë
    Sleutelbeheerder

In mijn vak als (bedrijfs)arts lopen heel wat collega’s achterstanden op omdat zij uitsluitend gebruik (kunnen) maken van francofone literatuurbronnen. Terwijl juist veel onderzoek in het Engels wordt gepubliceerd. Niet goed voor de kwaliteit van het werk.

Steven

In reactie op: Nee bedankt, een Franse arbeider werkt maar 3 uur per dag. #195087
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bonsoir Cees,

Één echte bezuinigingsmaatregel heb ik al voor de regering-Hollande: verbied het nasynchroniseren en voice-overen van niet-Franstalige onderwerpen op televisie. Ondertitelen is goedkoper en je kunt het gemakkelijk commercieel uitbesteden aan de scherpste inschrijver. Als bonus zal het kunnen horen van die vreemde keelklanken wonderen doen voor de Franse spreek- en luistervaardigheid in vreemde talen. En dat nog helemaal gratis ook.

Neen, geen dank. Overigens…

Salutations, Jos

In reactie op: ING vraagt om identificatie buitenlandse klanten #198082
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit exit op 28/02/2013 09:38
    Alle banken zijn dit verplicht, niet alleen ING.
    Ik ben trouwens persoonlijk geholpen door een uiterst vriendelijke dame via de telefoon, prima service, mag ook wel eens gezegd worden.

Zei die aardige dame dat of zit er ook wet-en regelgeving achter?
    Of is dit weer de een of andere beleidsregel die door de banken verschillend wordt toegepast?

Steven

30 berichten aan het bekijken - 12,871 tot 12,900 (van in totaal 13,670)

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?