Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Admin
SleutelbeheerderDe situatie zoals Bosbess hem schets klopt wel ongeveer. Wij hebben zelf geen makelaar en de makelaar van verkoopster is een Engelse die zeer bereid is geweest om ons, waar nodig, bij te staan. Ook hebben we een erg fijn contact met de verkoopster. We zijn al twee keer een weekend bij haar geweest om zaken samen te bespreken. Die weekenden zijn we haar gast geweest en hebben we ook in “ons” huis gelogeerd. Ook met haar makelaar hebben we een goed contact, wat niet alleen maar zakelijk is. We kunnen haar te alle tijden contacten. Zij heeft echt, op meerdere fronten, ons goed terzijde gestaan. Het zal misschien voor een aantal mensen vreemd en niet zakelijk klinken, maar het is een aparte situatie waar we een erg goed gevoel over hebben. Vanmorgen heb ik contact gehad met de makelaar en zij was op dat moment bij de notaris. De afspraak is nu als volgt: wij krijgen de akte per email toegestuurd vandaag of maandag en we kunnen volgende week donderdag of vrijdag afreizen om te tekenen. We kunnen iemand meenemen maar het is niet noodzakelijk. Hier zijn we heel erg blij mee want als we de akte rustig thuis kunnen bestuderen, is er voor ons geen probleem. Ook de makelaar van de verkoopster zal aanwezig zijn en ons helpen waar nodig. Ik dank jullie wel voor jullie reacties! Heel erg fijn om op bepaalde zaken gewezen te worden! We kopen per slot van rekening niet dagelijks een huis in het mooie Frankrijk!
Admin
SleutelbeheerderUh dat is zoals in Ned. kopkaas genoemd.
Streek product uit Les Herolles, fameus, maar niet voor mij.
Waarschijnlijk heb ik het verkeerd gespeld.Albert
Admin
SleutelbeheerderHet is volkomen terecht dat een notaris eist dat je begrijpt wat er gebeurt of wat je ondertekent. Er staat niet voor niets ‘lu et approuvé’. Hij kan niet eisen dat je een beedigd tolk vertaler meeneemt vind ik. Dat is weer zo typisch Frans om altijd uit te gaan van het negatieve, het wantrouwende. Je bent een volwassen mens, je neemt een vriend mee die goed Frans en Nederlands spreekt. Als je de taal niet goed spreekt is het wel eens jammer dat je zo een notaris niet even kan overbluffen. Ik snap wel dat u goed het contract hebt doorgelezen maar een notaris geeft soms mondeling adviezen over zaken waar je nog aan moet denken. Ik vond het leerzame zittingen bij de notaris en madame heeft ons uitstekend geholpen. En ja, dat gerebbel dat is natuurlijk wettelijk. Dat stamt nog uit de tijd dat men niet kon lezen of schrijven dus werd alles opgelezen. Heeft u wel eens een assemblée generale meegemaakt van een Franse vereniging? Zelfde laken een pak.
IngridAdmin
SleutelbeheerderMarijke,
Ik vraag me af waarom jullie niet een eigen notaris inschakelen. (er vanuit gaande dat de huidige door de verkopers is geregeld).
Het is een veelvoorkomend verschijnsel in Frankrijk dat beide partijen een eigen notaris inschakelen. Momenteel ben ik hier in twee gevallen zijdelings bij een dergelijke overdracht betrokken. In principe kost dit jullie niets extra. Immers, de notariskosten worden niet verhoogd maar de beide notarissen moeten met de helft genoegen nemen.
Geef dus maar als antwoord dat je een eigen notaris gaat regelen ipv een tolk zou ik zeggen. En dit ook daadwerkelijk doen!Dat een notaris geen eisen zou mogen stellen aan je kennis van de Franse taal is wishful thinking.
Succes met de aankoop.
WilmAdmin
SleutelbeheerderHallo Albert,
Wat is een tête de faux, of is het een grapje?
Zo ja, dan vind ik het wel een leuk grapje.mvg/peter.
Admin
SleutelbeheerderHallo Marijke,
Jaap heeft gelijk.
Het is echter heel simpel, je neemt gewoon zelf ook een notaris in de arm.
Op deze site zijn NL notarissen te vinden die staan ingeschreven in Frankrijk.
Uiteraard vraag je van te voren de te ondertekenen stukken.
Het is toch te gek voor woorden dat je zo’n belangrijk stuk even snel laat voormompelen.
Een notaris is een dienstverlener. Hij is niet eens partij, tenzij hij het huis aan je verkoopt.
Veel notarissen doen de makelaardij erbij.
Ten slotte, ook in Frankrijk is het, net als in NL, gebruikelijk dat de koper de notaris kiest.
Veel succes verder, maar onthoud goed dat de notaris een dienstverlener is, die geen eisen mag stellen aan jouw kennis van het Frans.Peter.
Admin
SleutelbeheerderOok hier 19700 Corrèze geen wespen of frelons. Onze buurman is bijenhouder en die is er blij mee. Goed honingoogst dit jaar.
Admin
SleutelbeheerderHm, heb ik een goede notaris gehad altijd, in NL en in F. De Nederlandse was, moet ik melden, wel een bekende van me en de Franse werd verkregen via een vertrouwde notaris in Nederland, die mijn bekende weer kende en ook de Franse regels en gewoonten. Over een tolk is in ons geval nooit gerept. Ik kreeg altijd de conceptacte van te voren en er werd inderdaad wel snel voorgelezen, maar dat was dan minder erg omdat we de acte al gezien hadden. Het kan dus wel anders, als je de goede notaris weet te vinden. En daar zit denk ik het probleem. Er zijn er, heb ik begrepen, niet veel, die het netjes doen.
Admin
SleutelbeheerderIk dacht ook te gaan ik zit er een half uurtje vandaan, maar het zijn de grote hoeveelheid Engelsen die me weerhouden. Ik wacht nog een maand dan is het rustiger en de tete de faux lust niet s’morgens om 7 uur…
Albert
Admin
SleutelbeheerderNou ja,
dat klopt we hebben geen wespen en geen frelons, maar ook een vieux cerise waar de vloer bedekt is met duizenden kersen. Normaliter worden die opgegeten door de weet ik veel en die weer door de frelons worden op gegeten.Geen wespen geen frelons Noord Haut Vienne
Albert
Admin
SleutelbeheerderNormaal gesproken is de nazomer een ramp voor de bijen daar de frelon asiatique de hele dag circuleert voor de ruche en de bijen opeet. Verleden zomer was katastrophique. De bijen durfden de kast niet uit om nectar te halen en ze gingen dus met heel weining voorraad de winter in.
Dit jaar is zoals ‘avant’. Bijen blij, kasten loodzwaar van de honing. Men zegt dat frelon asiatique niet van vocht houdt dus ‘le printemps pourri’ zal ze wel uitgeroeid hebben maar ja, voor hoelang?
IngridAdmin
SleutelbeheerderHier in het zuiden van de Loiret inderdaad weinig wespen en frelons.
Steven
Admin
SleutelbeheerderDank voor je heldere reactie, Wim! Toch is het een feit dat wij zelf heel goed in staat waren om de compromis de vente te lezen en te begrijpen. Dit hebben we op ons gemak gedaan, waarbij we een enkele keer iets opgezocht hebben. Als de notaris de akte zou voorlezen gaat dit veel te snel en volgen is dan veel moeilijker dan bij lezen. We gaan zeker geen strijd aan met de notaris! En ook begrijpen we het van zijn kant wel natuurlijk. Het vervelende is dat we al drie weken geleden de sleutel zouden krijgen, er is al vanaf juni een datum genoemd, ook aan verkoopster. Die datum verstreek zonder dat we iets van de notaris hoorden. Ons is door de makelaar geadviseerd om geen contact op te nemen en de notaris dus niet te pushen. Dit hebben we ook geen enkele keer gedaan. Vandaag hoorden we dat de notaris aan het wachten was tot we een tolk geregeld hadden! We hebben nog nooit contact gehad met de goede man! We zijn hierover gebeld door de makelaar van de verkoopster! Er is ons nooit iets verteld hierover! Best vreemd en jammer. Jij schrijft over een clausule mbt de hypotheek maar dat is bij ons niet het geval, dat scheelt alweer een stuk wat betreft het begrijpen van de akte. We mogen een eigen deskundige meebrengen en we zijn al druk aan het zoeken. Het zal uiteindelijk echt wel goedkomen maar de verrassing van de eis van een tolk na al deze weken vinden we wel erg opmerkelijk. Ook het feit dat er geen contact is met de notaris is iets wat ons vreemd is. Maar ’s lands wijs’s lands eer. Weet jij of het gebruikelijk is dat je voor het bezoek aan de notaris, een kopie van de uiteindelijke akte te zien krijgt? Of zien we dit echt daar pas voor het eerst?
Nogmaals dank voor je snelle reactie!
Admin
SleutelbeheerderHet hangt echt helemaal af van de notaris. Het is zijn beslissing. Hij mag eisen stellen aan hoe de acte wordt afgewerkt, want hij is verantwoordelijk voor de inhoud en het feit dat beide partijen alles perfect begrijpen. Hij loopt ook het risico als een van de partijen achteraf claimt het niet begrepen te hebben. Sommige notarissen vinden het goed dat er een onbeedigd vertaler -vriend, kennis- bij zit, anderen eisen een beedigd vertaler. €500 is een forse beloning voor zo’n vertaler. U kunt vast een goedkopere vinden.
Toch is er iets vreemds aan dit verhaal. Probeer dit eens door de ogen van de notaris te zien. ‘We spreken een beetje Frans’ en ‘we hebben zelf de voorlopige koopacte doorgespit’ lijkt een tegenspraak. Nou hoef je geen woord Frans te kunnen spreken om een compromis de vente te kunnen lezen, maar je moet de taal toch heel behoorlijk machtig zijn om een compromis de vente in detail en in al zijn aspecten goed te doorgronden. Het compromis de vente een ‘voorlopige koopacte’ noemen geeft wat dat betreft geen vertrouwen, wellicht ook niet aan de notaris.
Het compromis de vente is de echte koopacte (slechts gedurende 8 dagen ‘voorlopig’), die in de acte authentique nog eens wordt herhaald, maar waar nog wel behoorlijk wat aan wordt toegevoegd, bv de gehele hypotheekacte, het CU en nog een aantal dingen.
NOOIT de clausule accepteren die u verbiedt om te reclameren. Dat is namelijk een absolute clausule! Het is ja of het is nee. Als u die tekent kunt u inderdaad ook niet meer reclameren tegen weke fout dan ook, zonder dat daar een Franse rechter aan te pas komt. Die overigens ook als eerste vraag zal stellen of u voldoende Frans leest en zo nee, waarom u dan niet een eigen deskundige heeft ingeschakeld!U bent niet de eerste Nederlander die tegen een notaris zegt dat als hij een tolk wil, hij die zelf maar moet betalen, u zou wel de eerste zijn (voor zover ik weet), die een dergelijke strijd met een notaris zou winnen….
Wim
Admin
SleutelbeheerderWeinig wespen hier in het zuiden van de Allier, maar juist wel weer meer frelons dan andere jaren.
Frans
Admin
SleutelbeheerderDat kan heel goed. Een aantal is inderdaad alweer vertrokken, maar misschien een nog wel groter aantal is in de rui gegaan en houdt zich gedeisd tot ze weer hersteld zijn. Vaak om daarna met een nieuw pak veren er alsnog vandoor te gaan, om in het voorjaar weer terug te komen.
Wim
Admin
SleutelbeheerderLaatst bekende regels plus-value per 1 september a.s.
De wijzigingen mbt de huidige regels:
De plus-value belasting (19%)wordt vrij na 22 jaar; Van het 6e t/m het 21e 6% aftrek per jaar, het 22e jaar 4%. Extra korting van 25% (niet voor bouwterreinen) van 01.09.13 tot 31.08.14.
De CSG (15,5%) blijft over 30 jaar; Van het 6e t/m het 22e 1,6% aftrek per jaar, van het 23e t/m het 30e 9% per jaar.
Gelukkig heeft de Minister-Président beloofd dat de administratieve handelingen vereenvoudigd zullen worden voor de burgers……
Er is nog ruim een week te gaan tot 1 september, dus mogelijk alsnog een wijziging, want regeren is vooruitzien!Joost Kubbe
Admin
SleutelbeheerderNaast dit forum staat vaak een annonce van een in NL gevestigde hypotheekverstrekker voor Frankrijk, die je exact en vrijblijvend kan voorlichten.
Joost Kubbe
Admin
SleutelbeheerderDat is inderdaad aantrekkelijk voor het werven van gasten zoals peter zei. Ik heb toch liever natuurlijk water, een mooi meertje, de natuur zorgt er in de winter voor, en in de zomer is het altijd helder en koel, je moet wel even een paadje af om er te komen. Avontuurlijk natuurlijk.
“beter een aardappel in de grond dan tien in de mond”
Admin
SleutelbeheerderWim en Silex,
een goed idee.
Ik had van de gegeven links al een selectie op mijn verzameling van links gezet, elk in de passende rubriek (mijn rubriek).
Ik zou zeggen: aanpakken, en als Wim een rubriek hiervoor wil creëren, prima!
Dan stuur ik ook mijn links op.Admin
SleutelbeheerderHallo Paul,
Mijn huis staat in Vierhouten.
Soort van hutje op de hei dus.Groeten/Peter.
Admin
SleutelbeheerderHallo Peter,
Ben ik erg onbescheiden als ik vraag waar uw huis in NL staat?
Inderdaad, ook met wijn uit Twente is het altijd raak§
Vrienden van ons uit het westen van NL waren nog nooit in Twente geweest (hoe bestaat het?). Als zij bij ons in FR op bezoek komen nemen ze altijd iets lekkers mee en NL bladen zoals Allerhande e.d.
Nu hadden wij bij gelegenheid enkele streekbladen over Twente meegenomen en die aan onze vrienden gegeven. Met als gevolg, dat ze de volgende herfstvakantie in Twente hadden doorgebracht, en in hun enthousiasme ook de daarop volgende lentevakantie. Dus blijkt maar weer eens;”adverteren doet verkopen”Met vriendelijke groet
PaulAdmin
SleutelbeheerderBedankt Paul,
De site ziet er erg leuk uit.
Mijn huis in NL is er niet ver vandaan.
Ik ga er zeker eens langs.
Ik neem voor Franse vrienden altijd wat Nederlandse wijn mee, meestal uit Limburg.
Men staat altijd versteld van de goede kwaliteit en je hebt weer iets om over te praten.
Uiteraard stijgen we als natie in de achting, want wie goede wijn produceert telt mee.Groeten/Peter.
Admin
SleutelbeheerderHallo Peter,
Dank voor uw belangstelling in Twentewijn.
Hier vindt u website over wijn uit Twente http://www.twentewijn.nl/15/twentewijnen/15.htmlIn Frankrijk niet te koop, denk ik, maar natuurlijk wél in Twente.
Met vriendelijke groet
PaulAdmin
SleutelbeheerderWat leuk, waar koop je die wijn?
mvg/peter.
Admin
SleutelbeheerderExcuses, Youtube moet Youfone zijn.
mvg/peter.Admin
SleutelbeheerderLeuk verhaal Jan, en waarheid als een koe!
Als je een doel wilt bereiken kun je dat met z’n allen doen dan alleen.
Vriendelijke groet
PaulAdmin
SleutelbeheerderKomt der bie zok zeg`n,
@Wimb,
en dan niet te vergeten:
Boerenjongens, Boerenmeisjes, Kruidenbitter, Metworst en kruidkoek ook van Twentse grond wijn en asperges.Met name de wijn doet het erg goed. Zo is er een grote wijngaard in Bentelo, maar ook in Hengevelde en Almelo zijn wijngaarden.
Proost, uut Twente
21 augustus 2013 om 22:08 In reactie op: Declaration sttestant l achevement et la conformite des travaux #191710Admin
SleutelbeheerderRaar verhaal Wim, maar het toont aan dat het per departement enorm kan verschillen.
Toen ik begon met mijn verbouwing de Tarn et Garonne (82) kreeg ik de mededeling dat werd aangenomen dat het werk 365 dagen na toestemming voltooid zou zijn. Indien dat niet het geval was, moest ik aantonen waarom niet. Slim hè?groeten/peter
Admin
SleutelbeheerderHad en heb nog steeds een gratis abonnement bij Call for Care, nu Youtube in NL.
Je betaalt alleen gesprekken, maar als het minder is dan Euro 5 dan schuift het een maand op.
Je kunt overal bellen, hoeft nooit te kijken of je nog een tegoed hebt, het kan niet mooier.
Je moet alleen toestemming geven om automatisch te laten afschrijven.
Uiteraard is deze leuke deal voor sporadische gebruikers afgeschaft, maar de oude abonnees blijven gebruik kunnen maken van het abonnement.
Leuk hè , dit vak van marketing en sales.
Groeten/Peter. -
AuteurBerichten